3060 ti stendöd, undvika i framtida gpu

Permalänk

3060 ti stendöd, undvika i framtida gpu

Hade ett 3060 ti som en dag bara gav upp totalt, inget liv alls när jag försökte starta, testa lite med t ex annat nätagg men utan resultat, testade sedan att dra ut psu kabeln som går in i gpu:n men lät kortet sitta kvar i PCIe slotten, startar då upp och beter sig normalt, testade sen med ett gammalt 1060 kort jag hade och då startar den även med psu kabeln i. Får mig att tänkta att det är något fel mitt 3060. Original psu:n är 380W vilket är sopplågt men har funkat i ~2 år, testade med en lite äldre 600W psu jag hade med samma resultat, tänkte möjligen att psu:n var för svag eller något men känns orimligt att både 380 och 600 är så slut att dem inte orkar driva. Svårt att säga men vill mest veta vad som möjligen kan ha hänt och hur jag undviker så att inte nästa kort också dör om jag köper ett nytt.

Tack

Permalänk
Medlem

Det kan ju även hända att vissa delar i skärmar kan gå sönder, som kretsstyrningar och annat ömtåligt i dem.
Var ute för en händelse själv som började med att kortet till och från vägrade att avlasta sig självt vid vanligt spelande med vsynk påslaget i 60Hz och fullskärm, utan bara fortsatte pumpa på med både stutter och lite högre temp som följd.

Ett år senare så var displayporten helt död på samma skärm utan någon signal.
Rapporterade inte ens någon läsbar EDID info till Windows när jag testade via en annan skärm som jag har.

Lustigt nog så funkade hdmi porten på samma skärm, så använder den istället, får se hur länge den håller

Permalänk
Medlem

Kan felsöka det åt dig om du vill (gratis). Du står för frakten isåfall (bor i dalarna, om du mot förmodan skulle finnas i närheten )

Är ingen expert utan försöker lära mig så jag lämnar inga garantier på att jag får liv i det dock.