Returguiden del 2: Det här gäller vid garanti

Permalänk
Melding Plague

Returguiden del 2: Det här gäller vid garanti

Samtliga återförsäljare erbjuder något extra när det kommer till garanti, utom Elgiganten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är verkligen illa om inte ens Konsumentverkets vägledare vet innebörden av ordet reklamation.
https://svenska.se/so/?sok=reklamation&pz=4

Att reklamera eller göra en reklamation innebär att påtala ett fel i syfte att få det åtgärdat. Det är alltså en reklamation även om det handlar om ett garantiärende.

I viss mån tycker jag även att denna artikel spär på att det skulle vara en skillnad som kunden behöver hålla reda på, och att det som kund är viktigt att göra rätt/använda rätt ord i kontakt med säljaren.
Som kund ska man bara behöva påtala felet, dvs reklamera. Säljaren ska därefter använda den åtgärd som är bäst för kunden. Det ska bli rätt oavsett vilka ord kunden använder för att reklamera felet, dvs även om kunden pratar om garanti utanför en lämnad 1-års garanti så ska säljaren följa Konsumentköplagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Så ett företag får alltså ALDRIG lämna garanti som är sämre än den lagstadga reklamationsrätten?

Hur kan du Inet sälja returnerade komponenter men 1 års garanti?

Allt som säljer måste ju fungera i minst 2 år enligt reklamationsrätten.

När jag köpte mitt grafikkort med 3 års garanti så fanns det ett precis likadant som var nedsatt några hundra. Tur att jag läste texten för istället för 3 års garanti var det nu bara 1 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Så ett företag får alltså ALDRIG lämna garanti som är sämre än den lagstadga reklamationsrätten?

När jag köpte mitt grafikkort med 3 års garanti så fanns det ett precis likadant som var nedsatt några hundra. Tur att jag läste texten för istället för 3 års garanti var det nu bara 1 år.

Garanti är frivilligt.
Rätt vanligt att varor säljs med 1år garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Får får de väl säkert, men det vore ju ganska redundant/meningslöst att erbjuda en garanti som täcker samma saker eller är mindre omfattande än reklamationsrätten.

Det kan väl förvisso möjligen vara diskutabelt huruvida det kan anses vilseledande att försöka marknadsföra en lagstadgad rättighet som ett mervärde.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är verkligen illa om inte ens Konsumentverkets vägledare vet innebörden av ordet reklamation.
https://svenska.se/so/?sok=reklamation&pz=4

Att reklamera eller göra en reklamation innebär att påtala ett fel i syfte att få det åtgärdat. Det är alltså en reklamation även om det handlar om ett garantiärende.

I viss mån tycker jag även att denna artikel spär på att det skulle vara en skillnad som kunden behöver hålla reda på, och att det som kund är viktigt att göra rätt/använda rätt ord i kontakt med säljaren.
Som kund ska man bara behöva påtala felet, dvs reklamera. Säljaren ska därefter använda den åtgärd som är bäst för kunden. Det ska bli rätt oavsett vilka ord kunden använder för att reklamera felet, dvs även om kunden pratar om garanti utanför en lämnad 1-års garanti så ska säljaren följa Konsumentköplagen.

Denna serie kan vara bland det sämsta swec har gjort på länge

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Reklamationsrätten gäller ju ändå, potentiellt med sämre villkor än garantin, men den är alltid tre år.

Citat:

Garantin får inte ge dig sämre rättigheter än lagen. Har du till exempel garanti på en vara i två år och varan går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till, eftersom du har rätt att reklamera en vara i tre år enligt lagen.

Från https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd

Garanti är bättre, då är bevisbördan hos återförsäljaren. Det är ofta man tex kan få något lagat eller utbytt även fast tillverkaren säger nej. Likaså att i mycket av detta ingår hemservice, tex på stora produkter, såsom TV samt stor-vitt.

Reklamation måste vara ett produktionsfel på produkten, samt den bevisbördan ligger på konsumenten. Sedan brukar i stort sett alltid återförsäljaren hjälpa en med detta såklart.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av esafesa:

Garanti är bättre, då är bevisbördan hos återförsäljaren. Det är ofta man tex kan få något lagat eller utbytt även fast tillverkaren säger nej. Likaså att i mycket av detta ingår hemservice, tex på stora produkter, såsom TV samt stor-vitt.

Reklamation måste vara ett produktionsfel på produkten, samt den bevisbördan ligger på konsumenten. Sedan brukar i stort sett alltid återförsäljaren hjälpa en med detta såklart.

Bevisbördan ligger hos ÅF de första två åren enligt konsumentköplagen. Dvs, reklamationsrätten.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Så, om jag skulle vara helt grön och läste denna artikel, skulle jag fortfarande inte ha svar på vad som är denna

Citat:

viktig[a] skillnad mellan garanti och reklamation, enligt Tim Andersson

"Reklamation" nämns 14 gånger. "Reklamationsrätt" 8 gånger. Någon variant av "lag"/"lagstadgad", 13 gånger.
Men det är enda definitionen av reklamationsrätt i hela artikeln; att det är en lagstadgad rätt till... något?

Därefter någon rad från två återförsäljare att de, minsann, erbjuder garanti!

Tror en inforuta eller något som faktiskt definierar orden, om de nu har en viktig skillnad, kan vara på sin plats

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Första året har alltså Inet ’bättre’ villkor än det lagstadgade, efter detta gäller såklart vanlig reklamationsrätt

Permalänk
Medlem

Elgiganten erbjuder inte något extra när det kommer till garanti, till skillnad från andra återförsäljare, vilket kan bero på flera faktorer.

De kan fokusera på att erbjuda lägre priser istället för extra garantier för att hålla sina priser konkurrenskraftiga. Genom att minimera kostnaderna för extra garantier kan de öka sin lönsamhet.

Detta beslut kan leda till att vissa kunder väljer andra återförsäljare som erbjuder extra garantier, medan prisfokuserade kunder fortsätter att lockas till Elgiganten. På en konkurrensutsatt marknad kan Elgiganten behöva hitta andra sätt att differentiera sig.

Dock var det längesen man handlade på Elgiganten

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Garanti är frivilligt.
Rätt vanligt att varor säljs med 1år garanti.

Till skillnad från reklamation, som är lagstadgat, är garantin frivillig. Samtidigt finns det vissa krav som garantin måste uppfylla om ett företag väljer att lämna garanti. Det främsta är att den inte får ha villkor som går emot reklamationsrätten, som att företaget ska kompensera dig för ursprungliga fel, eller att villkoren är sämre än det lagstadgade i reklamationsrätten.

Inga företag får gå emot reklamationsrätten. Så man kan säga att alla företag måste lämna 2 års garanti. Garanti och reklamation blir ju same same different namn ändå.

@Inet. Hur kommer det sig att ni lämnar 1 års garanti när kraven säger 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Till skillnad från reklamation, som är lagstadgat, är garantin frivillig. Samtidigt finns det vissa krav som garantin måste uppfylla om ett företag väljer att lämna garanti. Det främsta är att den inte får ha villkor som går emot reklamationsrätten, som att företaget ska kompensera dig för ursprungliga fel, eller att villkoren är sämre än det lagstadgade i reklamationsrätten.

Inga företag får gå emot reklamationsrätten. Så man kan säga att alla företag måste lämna 2 års garanti. Garanti och reklamation blir ju same same different namn ändå.

Finns inget krav på att en garanti måste vara minst två år, så länge som villkoren för sagd garanti inte är sämre än vad som gäller för reklamation (för då är det givetvis reklamationsrätten som går först).
Det skulle t.ex vara en 1år lång "no questions asked" garanti för en produkt där den byts/repareras utan kostnad och utan frågor

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Det har vi ju redan svarat på ovan.
Företag kan lämna garanti hur länge de vill inkl inte alls, men reklamationsrätten gäller alltid i 3 år oavsett.
Du kan ha 1 år där villkoren är bättre än vad lagen kräver, men då blir det 2 ytterligare år med reklamationsrätt som möter lagkraven. Det är inga konstigheter med det.

Till exempel så kan tillverkaren erbjuda att laga produkten i hemmet under garantiperioden, men det finns inget lagkrav på det, så efter garantiperioden kan de kräva att du skickar in den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Suveränt av SC att skriva om artikeln, rejäl förbättring! Tack!
Hoppas att del 3 kommer med tydliga förklaringar gällande konsumentköplagen/reklamationer. Kommentarerna visar (inget illa menat, det är lätt hänt att blanda ihop alla termer osv) att det behövs.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Elgiganten erbjuder inte något extra när det kommer till garanti, till skillnad från andra återförsäljare, vilket kan bero på flera faktorer.

De kan fokusera på att erbjuda lägre priser istället för extra garantier för att hålla sina priser konkurrenskraftiga. Genom att minimera kostnaderna för extra garantier kan de öka sin lönsamhet.

Detta beslut kan leda till att vissa kunder väljer andra återförsäljare som erbjuder extra garantier, medan prisfokuserade kunder fortsätter att lockas till Elgiganten. På en konkurrensutsatt marknad kan Elgiganten behöva hitta andra sätt att differentiera sig.

Dock var det längesen man handlade på Elgiganten

Elgiganten erbjuder faktiskt garanti på utvalda produkter istället, men är mer fokuserade på vitvaror och hushåll. Vissa kommer med 5 år, medan deras egna märken har 7 års garanti.

Köper en del från Elgiganten och Webhallen, inga som helst problem! Tre års reklamation tillkommer på alla produkter, och man köpa tillägg på garanti. Sedan erbjuder också vissa märken begränsade garantier, på exempelvis motor, kompressor, skärm osv. Ibland krävs det registrering, medan märken som Wilfa alltid erbjuder 5 års garanti. 😁

Permalänk

Så kortfattat kan man säga att köper man en vara ska den hålla i minst 3 år, inom 2 år ligger bevisbördan hos företaget sen flyttas det till konsumenten. Innan var det 6 månader.

Det blir ju ingen skillnad mellan garanti och reklamation. Resultatet blir ju detsamma. Man ska ha en fungerande produkt. Om det sen hamnar på garanti eller reklamationsbordet spelar ju ingen roll.

Så när @Inet skriver 1 års garanti så flyttas det bara till reklamation år 2.

Det tredje året tror jag blir svårt att reklamera något på. Hur ska man som konsument bevisa att felet fanns när man köpte varan. Som tur är lämnar många tillverkare 3 års garanti så då slipper man det.

Det är ju därför man blir lite förvånad när folk skriver att man ska öppna upp grafikkort och pasta om dom för att dom går varma. Då ryker ju både garanti och reklamation.

Man kan ju försöka ta det via ARN men tror dom har svårt att tro att kleti och pleti kan öppna kortet utan att ha sönder något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Elgiganten erbjuder faktiskt garanti på utvalda produkter istället, men är mer fokuserade på vitvaror och hushåll. Vissa kommer med 5 år, medan deras egna märken har 7 års garanti.

Köper en del från Elgiganten och Webhallen, inga som helst problem! Tre års reklamation tillkommer på alla produkter, och man köpa tillägg på garanti. Sedan erbjuder också vissa märken begränsade garantier, på exempelvis motor, kompressor, skärm osv. Ibland krävs det registrering, medan märken som Wilfa alltid erbjuder 5 års garanti. 😁

Jaha ja där ser man kanon ju.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Så kortfattat kan man säga att köper man en vara ska den hålla i minst 3 år, inom 2 år ligger bevisbördan hos företaget sen flyttas det till konsumenten. Innan var det 6 månader.

Det blir ju ingen skillnad mellan garanti och reklamation. Resultatet blir ju detsamma. Man ska ha en fungerande produkt. Om det sen hamnar på garanti eller reklamationsbordet spelar ju ingen roll.

Så när @Inet skriver 1 års garanti så flyttas det bara till reklamation år 2.

Det tredje året tror jag blir svårt att reklamera något på. Hur ska man som konsument bevisa att felet fanns när man köpte varan. Som tur är lämnar många tillverkare 3 års garanti så då slipper man det.

Det är ju därför man blir lite förvånad när folk skriver att man ska öppna upp grafikkort och pasta om dom för att dom går varma. Då ryker ju både garanti och reklamation.

Man kan ju försöka ta det via ARN men tror dom har svårt att tro att kleti och pleti kan öppna kortet utan att ha sönder något.

Tror du snöar in för mycket på att reklamationen och garantin ofta är lika varandra.

Den stora skillnaden är att en garanti är något annat än reklamationsrätten och därmed innehåller vad som helst.

Förutom att du har rätten i tre år att få produkten reparerad / utbytt så skulle garantin kunna innehålla vad som helst.

Med andra ord skulle företaget kunna säga att deras VD kommer hem till dig bäddar din säng den dagen Sverige vinner OS.

Nu är det antagligen inte så många företag som skulle skriva något sådant i en garanti. Men principen fungerar så.

En garanti är i praktiken ett avtal er emellan, men där du inte har några förpliktelser, i alla fall inte tvingande eller till någon kostnad om det inte uppfylls.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Tror du snöar in för mycket på att reklamationen och garantin ofta är lika varandra.

Den stora skillnaden är att en garanti är något annat än reklamationsrätten och därmed innehåller vad som helst.

Förutom att du har rätten i tre år att få produkten reparerad / utbytt så skulle garantin kunna innehålla vad som helst.

Med andra ord skulle företaget kunna säga att deras VD kommer hem till dig bäddar din säng den dagen Sverige vinner OS.

Nu är det antagligen inte så många företag som skulle skriva något sådant i en garanti. Men principen fungerar så.

En garanti är i praktiken ett avtal er emellan, men där du inte har några förpliktelser, i alla fall inte tvingande eller till någon kostnad om det inte uppfylls.

Men allt handlar ju om produkten du köpt. Det ska hålla i minst 3 år, även fast sista året kan ställa till problem.

Finns ju ingen anledning att skriva något annat än det i garantin.

Och därför tror jag att det blir problem om man öppnar ett grafikkort. Garantin är rökt och blir nog även problem med reklamationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett stort fel som både sweclockersmedlemmar och svenska återförsäljares kundsupport upprepar om och om igen är en mycket grov feltolkning av "garanti är frivilligt".

Det är frivilligt att erbjuda, men när en produkt väl är såld med garanti så blir det bindande. Förvisso uppenbart, men herregud så trött jag är på att se folk upprepa motsatsen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det tredje året tror jag blir svårt att reklamera något på. Hur ska man som konsument bevisa att felet fanns när man köpte varan.

Bevisbördan för konsument i detta fall är inte särskilt betungande. Det räcker i princip med att göra rimligt att felet är ursprungligt. Om t.ex. motorn i kupéfläkten lägger av inom 3 år så räcker det med att påtala att det i princip är ett slutet system som man som förare inte kan påverka mer än att använda reglagen enligt manualen så har man i princip visat att det är ett ursprungligt fel.

Skrivet av Knotvillage:

Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen ryker inte per automatik. Vid en ev. tvist om detta är det är upp till handlaren att påvisa att bytet av kylpasta skulle vara orsaken till felet. Det är lite som att en bilfirma nekar reklamation på motorhaveri efter att du bytt bromsklossar själv. Även om du bytt motorolja själv så kan inte bilfirman neka reklamation enligt konsumentköplagen utan att visa att haveriet är orsakat av ditt oljebyte. Om du gjort oljebytet enligt alla konstens regler och använd rätt olja och filter så lär det vara svårt att framgångsrikt hävda att haveriet skulle bero på det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ett stort fel som både sweclockersmedlemmar och svenska återförsäljares kundsupport upprepar om och om igen är en mycket grov feltolkning av "garanti är frivilligt".

Det är frivilligt att erbjuda, men när en produkt väl är såld med garanti så blir det bindande. Förvisso uppenbart, men herregud så trött jag är på att se folk upprepa motsatsen.

Jag vet inte hur Inet jobbar men jag tror det kan ha att göra med att garanti inte är lagstadgat krav.

I mitt jobb (tillverkare) brukar jag få påtala för ÅF att garanti är ett frivilligt VILLKORAT åtagande, inget lagkrav. Detta eftersom vissa av mina kunder (ÅF) tycker det är jobbigt att avkräva ett kvitto av konsumenten.
- Hur ska jag kunna kräva av kunden att de sparar kvitto i 25 år!? Får jag ofta höra.
Mitt svar är att du behöver inte kräva någonting. Villkoret för garantin är ett kvitto så vill konsumenten ha 25 års garanti får de spara kvittot i 25 år. De kan ju spara kvittot i 10 år också och ha 10 års garanti om det känns bättre.

Jag gissar att det är detta man menar med att det är frivilligt (även om en lagstadgad reklamation också kräver inköpsbevis).

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

När var det ARN skulle avgiftsbeläggas nuigen, apropå inget..?

Ärligt dålig koll, har inte ens koll på mina kvitton tbh, så ta en ärlig nyfikenhetsfråga om ni så känner s.k. svårfångad lusta.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.