Hur budgeterar ni? - tips på sätt att skapa och följa en budget

Permalänk
Medlem

Hur budgeterar ni? - tips på sätt att skapa och följa en budget

Hej alla datordiggare!

Jag har efter många (mer eller mindre) budgetlösa år kommit till insikten att min privatekonomi skulle må bra av en vettig budget. Jag har genom åren gjort några halvhjärtade försök att speca ner i Excel-blad, men aldrig följt upp med faktiska utgifter och så vidare. Därför vill jag försöka göra ett ärligt försök att budgetera, uppföljning och utvärding.

Det ser ut som att vissa banker erbjuder lättare tjänster, men min bank (Sparbankerna/Swedbank) verkar bara har vad dom kallar utgiftskollen, där man kan se kategoriserade utgifter.

Har ni några bra tips på programvara (som helst inte säljer ens data), kör ni excel och har några kick ass mallar, eller är ni som jag och kör på känn?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Hittade inget verktyg som uppfyllde mina krav på vad jag ville ha så jag har byggt en egen Excel där jag skriver in alla utgifter och intäkter så balanserna matchar de på kontot. När jag köpt något på ett kreditkort skriver jag in alla dessa i bulk och för över motsvarande totalsumma till eget konto som räkningen betalas från.

Man måste välja en kategori till alla utgifter som gör att jag kan summera upp det på kategorier per månad typ 10 år tillbaka i tiden. Under pågående månad kan jag se hur mycket som gått till varje kategori och hur mycket som kvarstår till det mål jag satt upp.

Däremot ser jag inte budget som något some är stenhårt att hålla utan jag vill mer ligga under en viss gräns som medelvärde över tid, jag kommer inte strunta i att köpa något en månad bara för att det går över budget då.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör en lite halv-budget i Excel via Swedbank, genom att exportera alla transaktioner på kontot (i .csv-format) och lägga in i Excel en gång per månad. Det blir ju lite bakvänt dock, för jag går igenom julis inkomster och utgifter den 1 augusti, så om man ska kalla det "budget" vet jag inte, men jag får den koll på ekonomin jag känner att jag behöver.

Hur som helst kan man exportera sånt lätt i banken. Jag har sedan ett script i Excel som konverterar det så att enbart transaktionsdatum, kommentar och belopp står kvar. Skulle kunna dela det om någon är intresserad.

Lagrar sedan allt det (tar bort ett fåtal manuellt varje månad, som överföringar mellan konton) i ett stort blad, och har andra blad som läser datan och visar statistik.
De bladen är rätt anpassade för mig så de kan jag inte dela dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag har använt YNAB i snart 10 år och jag tycker det fungerar hur bra som helst. Det kostar dock en slant (1 000 SEK/år) men jag tycker det är värt det.

Finns ju liknande mjukvaror (som kostar mindre eller rentav är gratis) men av de jag testat är YNAB klart bäst.

Ref-länk raderad
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har du testat Konsumentverkets?

Permalänk
Medlem

Använder google sheets jag har satt upp där jag kan importera mina utgifter varje månad där alla inkomster och utgifter automatisk kategoriseras. Det fungerar genom att jag en lista för varje utgiftskategori med kodord som letar och matchar var köpet/fakturan har betalats och sedan summerar. I.e. Mat letar efter utgifter gjorda på ICA* COOP* Willys* och sedan summerar det mellan datumen för respektive måndag. Tog lite tid att få till och det är lite handpåläggning än men nu fungera det toppen. Exporterar kontoutdraget varje månad och klistra in.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Använder google sheets jag har satt upp där jag kan importera mina utgifter varje månad där alla inkomster och utgifter automatisk kategoriseras. Det fungerar genom att jag en lista för varje utgiftskategori med kodord som letar och matchar var köpet/fakturan har betalats och sedan summerar. I.e. Mat letar efter utgifter gjorda på ICA* COOP* Willys* och sedan summerar det mellan datumen för respektive måndag. Tog lite tid att få till och det är lite handpåläggning än men nu fungera det toppen. Exporterar kontoutdraget varje månad och klistra in.

Trevligt system, men notera att detta inte är en budget utan en "utgiftsuppföljning". En budget är en plan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Separerade för ett par år sedan och bland det första jag gjorde var att ta kontroll över ekonomin. Känslan av kontroll och förståelse för vart ens pengar går är otroligt skön. Sätt upp en budget och försök hålla den.

Jag använde/använder en Excelfil där jag först och främst kategoriserar alla utgifter:

Hus
Mat
Bil
Barn
Eget
Sparande
Övrigt

Kategorierna är ganska grova, men det är med flit. Jag har sedan olika konton och överföringar till respektive konto för att säkerställa att det alltid finns pengar för att täcka dom utgifterna. Det innebär att så fort lönen kommer avsätts X-tusenlappar till Huskontot, Räkningskontot, Buffertkontot, Barnkontot, Lekkontot, Allokeratkontot etc. Det gör att du håller budgeten. Till vissa av kontona är överföringsbeloppet lika stort varje månad, så det går per automatik, de övriga ändrar jag eftersom. Jag har även lagt in att husutgifterna räknas upp med X-tusenlappar för att bygga upp en buffert även där.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Vi skriver upp alla "subs", och då menar jag typ, sophämtning, youtube premium, huslån, vatten/el, etc. kollar vad månadskostnaderna för det är kontra våra löner.

Sedan räknar vi ut en budget på mat, oftast håller vi oss ca 500kr under det (6000kr för en hel månad för 2 personer).

Vi lägger in beräknat vad vi behöver för att ha roligt (typ månadspeng till oss själva, sjävklart så tummar vi på det ibland beroende på, men vi ser till att det är rättvist för båda).

sedan budgeterar vi för hus renovering, bil reparation etc. Typ saker som inte är en månadskostnad. vi läger undan lite pengar varje månad och håller koll på allt via ett excel ark.

Brukar göra det möjligt för oss att spara mellan 8 - 10.000kr i månaden som går åt sen till att renovera huset (renoveringsobjekt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Trevligt system, men notera att detta inte är en budget utan en "utgiftsuppföljning". En budget är en plan.

Absolut, använder detta system för att följa upp vår budget

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Jag använder min egna ekonomiöversiktsida Keizai för att sätta upp en budget. Men går det framåt att följa de jag har? Mjaaaa xD

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kör hård följning på alla utgifter och intäkter. Dvs, varenda transaktion stoppas in och kategoriseras.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag betalalar räkningarna den 25e + sätter in en fast summa i aktier. Resterande pengarna blir min levnadsbudget.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har använt YNAB i snart 10 år och jag tycker det fungerar hur bra som helst. Det kostar dock en slant (1 000 SEK/år) men jag tycker det är värt det.

Finns ju liknande mjukvaror (som kostar mindre eller rentav är gratis) men av de jag testat är YNAB klart bäst.

Skrivet av Airikr:

Jag använder min egna ekonomiöversiktsida Keizai för att sätta upp en budget. Men går det framåt att följa de jag har? Mjaaaa xD

Många intressanta svar! Känns som att "planföljsamhet" är en viktig sak som jag gärna skulle vilja ha koll på, och där verkar YNAB smidigt. Det går ju såklart relativt enkelt att få till i ett kalkylark med, men kräver ju lite tid att få till något snyggt.

Keizai såg trevligt ut med, roligare att skapa än att använda för dig antar jag Testade med demo-konto, men såg ingen möjlighet att sätta upp en budget och se efterlevnad. Letade jag dåligt, eller är det mer inriktad på utgiftskontroll än budgetering?

Stavning
Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Keizai såg trevligt ut med, roligare att skapa än att använda för dig antar jag Testade med demo-konto, men såg ingen möjlighet att sätta upp en budget och se efterlevnad. Letade jag dåligt, eller är det mer inriktad på utgiftskontroll än budgetering?

Tack Det är både och faktiskt. Ska dock göra säkerheten bättre genom att det blir en databasfil för varje användare (där datan fortsätter att vara krypterad, såklart), som de sen kan bland annat ladda hem.

Gällande demo-kontot så loggade jag in på det nu för att kolla vad du menade. Du kan lägga till en budget genom att gå till Budget i menyn och sen välja "Lägg till en ny budget".

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag har använt en budget i någon form sedan tidiga tonår. Jag har alltid haft ett stort intresse för ekonomi och dess olika områden, så att löpande hålla koll på kostnader och intäkter blev på något sätt självklart i tidig ålder När det begav sig var det med miniräknare, papper och penna samt pärmar för kvitton och diverse dokument.

I nuläget använder jag istället en excel-mall där varje månad har en egen flik, jag underhåller en budget för rullande 12 månader där nuvarande månad påverkar kommande osv. Det skall motsvara en balansräkning, så varje krona skall ha ett syfte och vara tilldelad på en post.

Det ger mig en oerhörd trygghet och sinnesro.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Många intressanta svar! Känns som att "planföljsamhet" är en viktig sak som jag gärna skulle vilja ha koll på, och där verkar YNAB smidigt. Det går ju såklart relativt enkelt att få till i ett kalkylark med, men kräver ju lite tid att få till något snyggt.

Det absolut viktigaste med en budget [anser jag] är uppföljning. Det måste vara enkelt att sätta belopp man ämnar följa, lägga till transaktioner, och följa upp så att man håller sig inom de ramar man satt. Det är här jag anser att många Excel-lösningar fallerar. Folk går in "ibland" och dumpar alla transaktioner man har från sin internetbank till arket, men då är det ju för sent.... Har jag bestämt mig för att budgetposten "käka ute" får 1 000 SEK allokerat för den här månaden och jag har förbrukat 988 SEK den 26e så blir det ingen hämtmat den kvällen. Att se -- några dagar senare -- att man gick över budget hjälper föga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det absolut viktigaste med en budget [anser jag] är uppföljning. Det måste vara enkelt att sätta belopp man ämnar följa, lägga till transaktioner, och följa upp så att man håller sig inom de ramar man satt. Det är här jag anser att många Excel-lösningar fallerar. Folk går in "ibland" och dumpar alla transaktioner man har från sin internetbank till arket, men då är det ju för sent.... Har jag bestämt mig för att budgetposten "käka ute" får 1 000 SEK allokerat för den här månaden och jag har förbrukat 988 SEK den 26e så blir det ingen hämtmat den kvällen. Att se -- några dagar senare -- att man gick över budget hjälper föga.

Jag håller med i det du skriver. Helst skulle jag se att min bank hade verktyg för att kunna kontrollera mot en satt budget och kunna pinga en vid egendefinierade gränser tex. Känns mest troligt att man håller i det i sånt fall. Excel-vägen kräver ju en hel del disciplin, som jag är osäker på om jag faktiskt har 😅

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Excel-vägen kräver ju en hel del disciplin, som jag är osäker på om jag faktiskt har 😅

För egen del är Excel-disciplinen inte problemet, utan snarare vetskapen att det inte spelar någon större roll för mig om jag övertrasserar satt budget. Det är förstås ett lyxproblem, och jag förstår att alla sitter med olika livssituationer, men här är den disciplinära utmaningen för mig i alla fall. Jag BEHÖVER kort och gott ingen budgetuppföljning (mer än vardaglig huvudräkning och magkänsla) för att få ekonomin att gå ihop. Jag är dock helt säker på att den skulle må bra av att bli ifrågasatt då och då 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gorian:

För egen del är Excel-disciplinen inte problemet, utan snarare vetskapen att det inte spelar någon större roll för mig om jag övertrasserar satt budget. Det är förstås ett lyxproblem, och jag förstår att alla sitter med olika livssituationer, men här är den disciplinära utmaningen för mig i alla fall. Jag BEHÖVER kort och gott ingen budgetuppföljning (mer än vardaglig huvudräkning och magkänsla) för att få ekonomin att gå ihop. Jag är dock helt säker på att den skulle må bra av att bli ifrågasatt då och då 😅

Behöver inte heller någon budget för att överleva men är övertygad om att excelen ger både insyn i kostnadsposter som jag annars kanske hade saknat och även en liten morot att spara lite till, varför inte spara x kr till så att jag har sparat xx00 kr per månad istället för xx23 kr/mån i snitt?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Behöver inte heller någon budget för att överleva men är övertygad om att excelen ger både insyn i kostnadsposter som jag annars kanske hade saknat och även en liten morot att spara lite till, varför inte spara x kr till så att jag har sparat xx00 kr per månad istället för xx23 kr/mån i snitt?

Ja, det är ju bra. Men det är just där min disciplin kanske tryter, för jag har inget instinktivt intresse för att spara så mycket som möjligt. Jag förstår förstås rent rationellt att det är bra, men det är ingen morot som lockar i vardagen 🙈

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Frågan är vad din budget är till för och bestämmer då på vilken nivå du vill att den ska följas, om jag sätter 1000 kr för en viss kategori som budget är det inte viktigt att varje enskild månad är under 1000 kr utan att genomsnittet över tid hamnar på 1000 kr. Alltså kommer det finnas månader där jag går över budget och månader där jag hamnar under.

Så att följa upp i efterhand behöver inte betyda att man inte följer upp en budget utan man kanske bara ser sin budget som 12 000 kr om året istället för 1000 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är vad din budget är till för och bestämmer då på vilken nivå du vill att den ska följas, om jag sätter 1000 kr för en viss kategori som budget är det inte viktigt att varje enskild månad är under 1000 kr utan att genomsnittet över tid hamnar på 1000 kr. Alltså kommer det finnas månader där jag går över budget och månader där jag hamnar under.

Så att följa upp i efterhand behöver inte betyda att man inte följer upp en budget utan man kanske bara ser sin budget som 12 000 kr om året istället för 1000 kr i månaden.

Absolut, men då många har en fast månadsinkomst och utgifter som återkommer månatligen är det ganska rimligt att budgetera på månadsbasis

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Absolut, men då många har en fast månadsinkomst och utgifter som återkommer månatligen är det ganska rimligt att budgetera på månadsbasis

Det vet jag faktiskt inte om jag håller med om, jag tycker verkligen det viktiga är vad som händer över tid. Då är strikt budget under en kortare tidsperiod ett sätt att följa det men långt ifrån det enda.

Tycker faktiskt längre tidsintervall kommer med många fördelar jämfört med kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det vet jag faktiskt inte om jag håller med om, jag tycker verkligen det viktiga är vad som händer över tid. Då är strikt budget under en kortare tidsperiod ett sätt att följa det men långt ifrån det enda.

Tycker faktiskt längre tidsintervall kommer med många fördelar jämfört med kortare.

Men då är det inte en budget längre, utan någon form av kontinuerlig uppföljning.

Aja, vi spårar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Men då är det inte en budget längre, utan någon form av kontinuerlig uppföljning.

Aja, vi spårar.

Jo det är fortfarande en budget men på en annan tidshorisont, skulle jag köra stenhårt på att hålla budgeten uppdelat per månad hade jag inte kunnat köpa en TV eller åka på en resa för den månaden hade jag gått över budget. Men min budget har längre tidshorisont än en månad så köper jag något dyrare en månad jämnar det ut sig med de månader jag inte spenderar de pengarna.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av zojjz:

Jag håller med i det du skriver. Helst skulle jag se att min bank hade verktyg för att kunna kontrollera mot en satt budget och kunna pinga en vid egendefinierade gränser tex. Känns mest troligt att man håller i det i sånt fall. Excel-vägen kräver ju en hel del disciplin, som jag är osäker på om jag faktiskt har 😅

Du behöver ju inte göra en stenhård budget. Börja med att skriva ned både alla fasta och kommande utgifter för en månad. Därefter fyller du på listan med dina löpande utgifter. Det ger en ganska bra bild över hur mycket pengar du kommer ha att röra dig med för hela månaden, samt hur mycket pengar du har kvar att spendera vid varje givet tillfälle.

Permalänk
Medlem

Det är väl rimligt att budgeten omfatter t ex ett år men sedan att man bryter ner den på månadsbasis kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Jo, generellt kommer jag fördela kostnader över ett år. Tex service av bilen blir en beräknad månadskostnad på säg 500 kr, men utgiften sker en gång om året. Osv osv. Alla sällanutgifter vill jag fördela ut per månad, så det i största mån inte kommer överraskningar som kräver stopp av sparande den månaden, eller uttag ur buffert/sparande.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Vi räknade baklänges, vi satte ett sparmål på X kr och räknade sedan ihop bägge våra löner och fakturor som återkommer varje månad och sen satte vi resterande belopp som budget på våra kreditkort. Då blir det lätt att hålla koll och vi vet att så länge vi inte överstiger det vi har satt som gräns för oss själva på kreditkorten så håller vi vårt sparmål. Vi låtsades också att vissa återkommande kostnader som inte kommer på månadsbasis var en faktura och tog höjd för t.ex. 15k/år i service/underhåll på bilen etc.