Googles vikbara Pixel 9 kommer till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Googles vikbara Pixel 9 kommer till Sverige

Google hoppade över Sverige med Pixel Fold men efterträdaren ska göra sin debut i Sverige med en prislapp på 22 990 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När en telefon kostar så mycket borde det ingå en docka, mus och tangentbord så den kan ersätta en dator samt en fet garanti.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Permalänk
Medlem

Är det otroligt små tillverkningsvolymer som gör att priset är så fruktansvärt högt? För tekniken i sig borde ju vara relativt mogen vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

När en telefon kostar så mycket borde det ingå en docka, mus och tangentbord så den kan ersätta en dator samt en fet garanti.

Android skulle verkligen behöva stöd för extern skärm inbyggt. Funkar dugligt med Dex nu men märks att det inte utvecklas appar för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Är det otroligt små tillverkningsvolymer som gör att priset är så fruktansvärt högt? För tekniken i sig borde ju vara relativt mogen vid det här laget.

Är det så dyrt? Skärmmässigt är det 3st telefoner, fysisiskt/mekaniskt är det 2,5 telefoner, och den kostar som 2 telefoner, rätt rimligt ändå om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Om vi frånser priset så gillar jag verkligen inte kompromisserna de behövt göra med vikbara telefoner. Det kan bli permanenta märken i skärmen av ens egen nagel. Nej tack.

Permalänk
Snusfri

Äntligen.
Är 92.87921453567% säker på att det bli en Pixel 9 Pro Fold för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chibariku:

Android skulle verkligen behöva stöd för extern skärm inbyggt. Funkar dugligt med Dex nu men märks att det inte utvecklas appar för detta.

Det finns sedan Android 10 faktiskt! Visserligen har det krävt att man aktiverar utvecklaralternativen, men har varit en relativt enkel process att komma igång med – tar inte ens två minuter.

Däremot har det varit rätt rudimentärt, Android 15 ska tydligen ha bökat om det skapligt för konsumentbruk

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det finns sedan Android 10 faktiskt! Visserligen har det krävt att man aktiverar utvecklaralternativen, men har varit en relativt enkel process att komma igång med – tar inte ens två minuter

Däremot har det varit rätt rudimentärt, Android 15 ska tydligen böka om det skapligt för konsumentbruk

Hade helt glömt bort att de lagt till den, testade det en gång på min pixel 6 pro men den låg så långt bakom Den och Huawei att det inte ens var kul att testa. Får se om de verkligen gör ett nytt försök nu med 15 eller om det fortsätter vara dolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det så dyrt? Skärmmässigt är det 3st telefoner, fysisiskt/mekaniskt är det 2,5 telefoner, och den kostar som 2 telefoner, rätt rimligt ändå om du frågar mig.

Ja det tycker jag att det är. Bara för att den råkar ha motsvarigheten till 2.5 skärmar och lite större fysisk storlek så behöver inte priset gå upp med 3x för en motsvarande Pixel som "bara" har en skärm.
Därav frågan kring tillverkningsvolymer för det är definitivt något som påverkar priset. Kolla bara hur många 65"+ TV's det finns för runt 5k nu för tiden.

Permalänk

Nja inget för mig, skulle inte ens köpa om jag hade varit miljonär 😂
Men smaken är som baken 😁

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

En nolla för mycket för en "telefon".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kolla bara hur många 65"+ TV's det finns för runt 5k nu för tiden.

Vad menar du att relevansen är med den jämförelsen?
Det finns också mängder av 65" TV för över 15k.

Och priset jmf. med motsvarande "icke-fold" Pixel är vad jag kan se dubbelt, men hittar du ut en Pixel 9 Pro för 7500 får du gärna hojta, då köper jag nog en sån istället för en fold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vad menar du att relevansen är med den jämförelsen?
Det finns också mängder av 65" TV för över 15k.

Ja det är exakt det jag syftar till, att storleken inte är det primära för kostnaden på produkten. Dubbelt så stor skärm != dubbelt så dyr att tillverka.

Citat:

Och priset jmf. med motsvarande "icke-fold" Pixel är vad jag kan se dubbelt, men hittar du ut en Pixel 9 Pro för 7500 får du gärna hojta, då köper jag nog en sån istället för en fold.

Nu är ju 8 Pro ett år gammal vid det här laget men den finns för 8k vilket vad det jag jämförde mot. 9 Pro ryktas landa runt 10k initialt, så ändå dubbelt så dyr som 9 Pro vilket för mig är otroligt mycket pengar för lite mer skärm.
Därav min initiala fråga om tillverkningsvolym då det faktiskt påverkar priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om den skulle kosta som två telefoner så skulle priset ligga på 6-8 tusen för mig.
Inte en chans att jag köper en "vanlig" telefon för 10K+....

Väntar på att någon tillverkare ska göra en "fold" telefon med billigare chipset mm.
Behöver inte SD8 Gen3 eller motsvarande t ex.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gelantious:

Om den skulle kosta som två telefoner så skulle priset ligga på 6-8 tusen för mig.
Inte en chans att jag köper en "vanlig" telefon för 10K+....

Väntar på att någon tillverkare ska göra en "fold" telefon med billigare chipset mm.
Behöver inte SD8 Gen3 eller motsvarande t ex.

Visserligen inte en fold. Men en flip-telefon från motorola för 3400:-
https://www.motorola.se/smartphones-motorola-razr-40/p?skuId=...

Alltså om man mest vill testa att vika skärmen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skulle vara något för jobb där killarna sabbar skärmarna titt som tätt, men då får resten av chassit vara tåligt med.

Men ja, är den stora skärmytan man är ute efter så clamshell hjälper inte tyvärr

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Mycket pengar för att stötta Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Skulle vara något för jobb där killarna sabbar skärmarna titt som tätt, men då får resten av chassit vara tåligt med.

Men ja, är den stora skärmytan man är ute efter så clamshell hjälper inte tyvärr

Flip/folds är ingen telefon för folk som tappar sina telefoner ofta, Visst stora skärmen är gömd men den kan fortfarande ta skada vid tapp om den är stängd.
Det är rörliga delar i gångjärnet så om man tappar telefonen och någon av de rörliga delarna i gångjärnet går sönder så kan stora skärmen gå sönder ifrån sidan.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag hade hemskt gärna haft en Fold-telefon men den skitiga och dammiga miljön på ett bygge hade nog gjort att skärmen varit skadad efter en vecka tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Jag hade hemskt gärna haft en Fold-telefon men den skitiga och dammiga miljön på ett bygge hade nog gjort att skärmen varit skadad efter en vecka tyvärr.

Skärmen i sig klarar sig nog, Problemet med massa damm och skit är att det tar sig in i gångjärnet och gör att skärmen inte vecklar ut sig helt.

Så vitt jag vet finns det ingen "helt" dammtålig flip/fold som klarar av hålla det ute.(Nya flip 6/fold 6 är väl dammtålig till viss grad men inte IP6x?)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Det här kan nog vara den fulaste telefonen jag sett på 10 år? Kanterna är alldeles för mycket avrundade och med den vänstra kanten så är den inte symmetrisk heller.

Är väl inte första april än eller?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig en fold-telefon. Men priset har och är för högt för att jag skulle överväga det. Får gå ner mot 10-tusen innan det blir intressant för mig.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Dubbelt så stor skärm != dubbelt så dyr att tillverka.

Jo, allt annat lika så är det såklart det, kanske till och med mer än dubbelt eftersom dubbelt så stor skärm också ger minskade felmarginaler (eller blir det ökade..:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har den, och är riktigt nöjd med flip funktionen till det priset, nästan barnsligt nöjd.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik. Angående priset så är det ju faktiskt ingen "rättighet" att "alla" ska ha råd med värsta/senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Kostar som mina 9 senaste telefoner ihop, minst.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ingen mobil borde ens kosta hälften av denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Kostar som mina 9 senaste telefoner ihop, minst.

Jag har inte ens ägt 9 telefoner i mitt liv