Betala för delar vid avbokad verkstadstid
Hej!
Nu handlar detta om bilar och bilverkstäder men jag hoppas att ni kan hjälpa mig ändå.
Ett par dagar innan planerad och inbokad service så tänds motorlampan i min bil. Problem med avgasreningen. Jag kör bilen till verkstaden i samband med servicen. Servicen genomförs och verkstaden läser ut felkoder. Det behövs ett byte av lambdasonder. När jag hämtar ut bilen från service säger mekanikern att om de ska hjälpa mig så behöver de beställa delar för de har inte lamdbasonder hemma. En tid bokas ett par veckor längre fram, kostnadsförslag skulle komma på mail.
Efter ett par dagar så får jag ett kostnadsförslag och jag tycker att det är i absolut överkant. Jag beställer egna delar och ger mig på att lösa det själv. Detta gick bra och jag avbokar verkstadstiden.
Dagen efter jag avbokat så hör verkstaden av sig och säger att jag måste betala 6k för delarna även om tiden är avbokad eftersom dom inte kan skicka tillbaka delarna.
Efter att ha läst lite i konsumenttjänstlagen så inser jag att det kan verkstaden ha rätt till om dom i sin tur kan bevisa att delarna inte går att returnera.
Jag känner mig rejält blåst. Hade verkstaden meddelat mig att om dom beställer delarna så kommer det med ett köptvång. Jag ingick inget avtal som innehåller detta, varken muntligt eller skriftligt. Hade jag dessutom fått en offert på plats med det höga priset hade jag troligen sagt nej pga för mycket pengar.
Nu är frågan: är jag körd och får punga ut alla dom tusenlapparna för delar jag inte behöver? I min mening har vi inte ingått ett avtal som tydliggör hur allt detta går till, men min mening är kanske inte samma sak som den juridiska meningen. Jag hade accepterat att jag fick betala för frakt av prylarna fram och tillbaka eftersom reparationen aldrig blev av, men att köpa delarna till fullpris känns orimligt. Kan jag komma ur det här tror ni?