Betala för delar vid avbokad verkstadstid

Permalänk

Betala för delar vid avbokad verkstadstid

Hej!

Nu handlar detta om bilar och bilverkstäder men jag hoppas att ni kan hjälpa mig ändå.

Ett par dagar innan planerad och inbokad service så tänds motorlampan i min bil. Problem med avgasreningen. Jag kör bilen till verkstaden i samband med servicen. Servicen genomförs och verkstaden läser ut felkoder. Det behövs ett byte av lambdasonder. När jag hämtar ut bilen från service säger mekanikern att om de ska hjälpa mig så behöver de beställa delar för de har inte lamdbasonder hemma. En tid bokas ett par veckor längre fram, kostnadsförslag skulle komma på mail.

Efter ett par dagar så får jag ett kostnadsförslag och jag tycker att det är i absolut överkant. Jag beställer egna delar och ger mig på att lösa det själv. Detta gick bra och jag avbokar verkstadstiden.

Dagen efter jag avbokat så hör verkstaden av sig och säger att jag måste betala 6k för delarna även om tiden är avbokad eftersom dom inte kan skicka tillbaka delarna.

Efter att ha läst lite i konsumenttjänstlagen så inser jag att det kan verkstaden ha rätt till om dom i sin tur kan bevisa att delarna inte går att returnera.

Jag känner mig rejält blåst. Hade verkstaden meddelat mig att om dom beställer delarna så kommer det med ett köptvång. Jag ingick inget avtal som innehåller detta, varken muntligt eller skriftligt. Hade jag dessutom fått en offert på plats med det höga priset hade jag troligen sagt nej pga för mycket pengar.

Nu är frågan: är jag körd och får punga ut alla dom tusenlapparna för delar jag inte behöver? I min mening har vi inte ingått ett avtal som tydliggör hur allt detta går till, men min mening är kanske inte samma sak som den juridiska meningen. Jag hade accepterat att jag fick betala för frakt av prylarna fram och tillbaka eftersom reparationen aldrig blev av, men att köpa delarna till fullpris känns orimligt. Kan jag komma ur det här tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Kan jag komma ur det här tror ni?

Kan inte påstå att jag är någon expert på det lagliga men du har inte godkänt kostnadsförslaget där dom har beställt delarna på eget bevåg så kan inte tänka mig att dom kan kräva dig på pengar för delar som du inte har bett dom beställa.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Om delarna hade kostat tio miljoner kronor, hade de kunnat kräva dig på tio miljoner då utan att du fått reda på priset i förväg? knappast hållbart, du kan bestrida.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av Whiskey89:

Kan inte påstå att jag är någon expert på det lagliga men du har inte godkänt kostnadsförslaget där dom har beställt delarna på eget bevåg så kan inte tänka mig att dom kan kräva dig på pengar för delar som du inte har bett dom beställa.

Jag var ju med på att delar skulle beställas. Det jag inte visste var vad det skulle kosta och att jag vid beställning också förband mig att köpa delarna. Så det är ju en gråzon huruvida jag accepterat eller ej.

Skrivet av deppan:

Om delarna hade kostat tio miljoner kronor, hade de kunnat kräva dig på tio miljoner då utan att du fått reda på priset i förväg? knappast hållbart, du kan bestrida.

Jag tycker också att det känns rimligt att bestrida men vill få lite fler perspektiv innan jag ger mig i dust med verkstaden igen.

Permalänk
Medlem

Tar för givet att du nekade förslaget. Då får dom skylla sig själva om de beställt delar INNAN du gått med på det.

Bestrid och ring din kommuns ombudsman för vägledning. Hallå konsument eller om det är arn dom kan sånt här. Spara gärna mail konversationen då de kan vilja kika på den.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Låter helt galet att dem beställer delar innan du godkänt offerten. Jag hade bestridit det. Om det inte finns någon skriftlig överenskommelse känns det inte som om dem har mycket att komma med

Permalänk
Medlem

Det är normalt att man tar offerter från flera verkstäder, så ingen verkstad är ens så dum att de tar hem beställningsvarorna innan du godkänner. Känns som de tog bokningen/tiden de gav dig som att du godkänt jobbet, men delar på lagerhyllan (hos leverantör) är inte specialtillverkade för dig.

Permalänk
Medlem

Har du gjort en beställning så kan du, vid en avbeställning, bli skyldig att ersätta verkstadens kostnader. Om din info stämmer så är det klarlagt att du inte gjort ngn beställning på arbetet, medan det verkar tvistigt om du beställt reservdelar (du och verkstaden är inte överens i den frågan).

Oklarheter i avtal (eller om ett giltigt avtal ens föreligger) mellan näringsidkare och konsument tolkas typiskt till konsumentens fördel. Finns det inget dokumenterat, typ ett skriftligt avtal eller en inspelning, som tydligt visar vad (om något) som avtalats så kommer det vara lönlöst för verkstaden att försöka få igenom sitt krav så länge du motsätter dig det.

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående. Avtal kan inte ingås passivt. Det känns omöjligt att kostnadsförslaget skulle utgöra en accept på någor slags anbud från dig, så de nödvändiga stegen för att sluta ett avtal har inte hänt. Inte ens avseende beställning av reservdelar, speciellt inte om det specades av kostnadsförslaget. Om bilden du ger av skeendet stämmer så tycks det juridiska klart - inget avtal.

Men moraliskt så spelar det så klart roll hur stor andel av tiden som gått mot den bokade tiden. Verkstaden har gjort sitt bästa för att lösa ditt problem och tagit hem grejer i tid. Om du har avbokat bara dagar innan besöket så är det rätt osympatiskt. Ur något slags mellanmänsklig perspektiv så var det inte snyggt att hålla verkstaden på halster medan du försökte göra reparationen själv. Det hade ju bara varit att ringa och tacka nej med brasklapp att du kanske skulle återkomma senare.

Är det en märkesverkstad så bör verkstaden ändå få användning av delen förr eller senare, så det är knappast en katastrof för dem att ligga ute med pengarna ett tag.

Som vanligt är det mycket lättare att slippa betala än att få tillbaka pengar man betalt.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Men moraliskt så spelar det så klart roll hur stor andel av tiden som gått mot den bokade tiden. Verkstaden har gjort sitt bästa för att lösa ditt problem och tagit hem grejer i tid. Om du har avbokat bara dagar innan besöket så är det rätt osympatiskt. Ur något slags mellanmänsklig perspektiv så var det inte snyggt att hålla verkstaden på halster medan du försökte göra reparationen själv. Det hade ju bara varit att ringa och tacka nej med brasklapp att du kanske skulle återkomma senare.

Här kan jag väl känna mig lite skyldig, jag avbokade inte i god tid även om jag avbokade inom deras tidsfrist för avbokning. Så jag kan känna visst moraliskt ansvar absolut. Men inte till den grad att jag är beredd att betala 6k. Hur kan jag erkänna visst moraliskt ansvar utan att åka dit på att betala 6k?

Permalänk
Medlem

"Efter ett par dagar så får jag ett kostnadsförslag och jag tycker att det är i absolut överkant. Jag beställer egna delar och ger mig på att lösa det själv. Detta gick bra och jag avbokar verkstadstiden."

Står det tydligt i mailet att detta är ett kostnadsförslag/offert?
Står det i mailet att du behöver godkänna offerten eller liknande?
Hut lång tid var tidsfristen från att du fick mailet till att du avbokade?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bananapa1:

Här kan jag väl känna mig lite skyldig, jag avbokade inte i god tid även om jag avbokade inom deras tidsfrist för avbokning. Så jag kan känna visst moraliskt ansvar absolut. Men inte till den grad att jag är beredd att betala 6k. Hur kan jag erkänna visst moraliskt ansvar utan att åka dit på att betala 6k?

Bokades verkstadstiden innan eller efter kostnadsförslaget?
Hur snabbt efter kostnadsförslaget valde du att avboka?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

"Efter ett par dagar så får jag ett kostnadsförslag och jag tycker att det är i absolut överkant. Jag beställer egna delar och ger mig på att lösa det själv. Detta gick bra och jag avbokar verkstadstiden."

Står det tydligt i mailet att detta är ett kostnadsförslag/offert?
Står det i mailet att du behöver godkänna offerten eller liknande?
Hut lång tid var tidsfristen från att du fick mailet till att du avbokade?

Jag fick det via sms. Där står det orderbekräftelse vänligen signera och så länkades offerten som lämnades obesvarad.

Det gick 10 dagar mellan att jag tog emot offerten och att jag avbokade. Så jag var inom deras avbokningsfrist men kan känna moraliskt ansvar eftersom jag kunde avbokat betydligt tidigare.

Skrivet av DavidtheDoom:

Bokades verkstadstiden innan eller efter kostnadsförslaget?
Hur snabbt efter kostnadsförslaget valde du att avboka?

Själva tiden bokades innan kostnadsförslaget/offerten.

Det gick 10 dagar mellan mottagen offert och min avbokning. Jag var dock inom avbokningsfristen. Men jag känner visst moraliskt ansvar, jag hade definitivt kunnat sköta det bättre.

Permalänk
Medlem

Om du har avbokat inom tidsfristen så ska du inte betala, då har de ju beställt på eget bevåg för att säkerställa att delarna skulle vara hemma i tid men det ligger inte på dig i alla fall.
Ta och bestrid detta och som det skrevs tidigare ta kontakt med kommunens ombudsman för hjälp!

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Skrivet av Bananapa1:

När jag hämtar ut bilen från service säger mekanikern att om de ska hjälpa mig så behöver de beställa delar för de har inte lamdbasonder hemma. En tid bokas ett par veckor längre fram, kostnadsförslag skulle komma på mail.

Här någonstans har du ändå sagt att verkstaden ska beställa hem delen för att kunna laga din bil. Tror nog att du utan problem hade kunnat be om ett kostnadsförslag där och då. Verkstaden förutsatte antagligen att du avsåg att reparera bilen där oavsett kostnad egentligen.

Förmodligen kan ingen tvinga dig att betala någonting alls men du har ändå bett dem beställa hem delar för att laga din bil. Efter två veckor har du helt plötsligt lagat din bil på egen hand och avbokar din tid. Är det en mindre verkstad det rör sig om kanske du kan erbjuda att stå för halva kostnaden?

Permalänk
Medlem

Vilken vettig verkstad beställer delar innan kund har godkänt kostnadsförslaget? Vist har du sagt att dom ska beställa dom så är det ju så och har man gett dom tillåtelse att beställa innan man vet va det kostar så får man nog tyvärr stå för det kastet. Men hade du inte gett dom godkännande att beställa innan så får dom ta den kostnaden. En fråga... Varför ge ett kostnadsförslag när man redan har beställt? Känns ändå som att dom har gjort det hela bakvänt :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Här någonstans har du ändå sagt att verkstaden ska beställa hem delen för att kunna laga din bil. Tror nog att du utan problem hade kunnat be om ett kostnadsförslag där och då. Verkstaden förutsatte antagligen att du avsåg att reparera bilen där oavsett kostnad egentligen.

Förmodligen kan ingen tvinga dig att betala någonting alls men du har ändå bett dem beställa hem delar för att laga din bil. Efter två veckor har du helt plötsligt lagat din bil på egen hand och avbokar din tid. Är det en mindre verkstad det rör sig om kanske du kan erbjuda att stå för halva kostnaden?

Varför?
De har antagligen inte gett något prisförslag då de inte hittat delarna på en gång, annars finns det inget skäl för verkstaden att inte ge förslaget, om de nu inte vill blåsa kunder.

Detta ligger 100% på verkstaden, det tar max 3 dagar för dem att få in delar, inget de behöver beställa i förhand.

Och man kan alltid neka prisförslag, det kan t.ex. handla om att det tillkommit kostnader och så länge man inte utfört jobbet så kan de inte ta betalt för någonting.

Kommer kosta verkstaden 100-200kr i returfrakt, kostar mer för dem att tjafsa om detta i 5 minuter.

Betala hälften, varför?

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Kommer kosta verkstaden 100-200kr i returfrakt, kostar mer för dem att tjafsa om detta i 5 minuter.

Då kan det väl vara en bra lösning att kunden står för fraktkostnaden i detta fall. Som sagt jag tror inte verkstaden kan kräva kunden på pengar i detta fall men det är så pass dåligt skött från kunden att man inte kan frånsäga sig all form av eget ansvar heller.

Alla verkstäder kan ge ett pris mellan tummen och pekfingret även om delen inte skulle finnas i lager just där och då. Varför ens be verkstaden skicka efter delar och boka in en tid för reparation om man inte har en aning om priset och funderar på att laga bilen själv om priset är för högt. Ta reda på det först då.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bananapa1:

Jag fick det via sms. Där står det orderbekräftelse vänligen signera och så länkades offerten som lämnades obesvarad.

Det gick 10 dagar mellan att jag tog emot offerten och att jag avbokade. Så jag var inom deras avbokningsfrist men kan känna moraliskt ansvar eftersom jag kunde avbokat betydligt tidigare.

Själva tiden bokades innan kostnadsförslaget/offerten.

Det gick 10 dagar mellan mottagen offert och min avbokning. Jag var dock inom avbokningsfristen. Men jag känner visst moraliskt ansvar, jag hade definitivt kunnat sköta det bättre.

De har ju ropat hej innan de är över ån. Man kan inte beställa delar som inte går att avbeställa/returnera innan man fått en order. Det är så man konkar som bolag.

Ser inte att du ska behöva betala något, det går inte ha passiva accepter på avtal.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Problemet med denna typ av diskutioner på nätet är att man endast får höra en persons version. Att då försöka göra en tolkning av exakt hur överenskommelsen ingick ett avtal eller inte blir svårt.

Jag tror som någon skrev om att TS är konsument, den andra är näringsidkare. Näringsidkaren är då mer eller mindre körd om den ej har bra bevis.
När TS skrev:

Så kan man från detta göra en tolkning att avtalet som ni kom fram ansåg inte ens verkstaden vara fullgjord avtal och då ville ha en bekräftelse för att slutföra överenskommelsen.

Sist så är det supervanligt att verkstäder och andra beställer saker utan att för varenda grej få en bekräftelse på priset. De vet dock om att ifall priset riktigt sticker iväg, så bör de se till att ha en bekräftelse innan, annars kan det leda till strul.

Permalänk
Skrivet av Sammanhang:

Jag menar att jag gick med på att en tid bokades men inte att delar beställdes. Men här ligger väl gråzonen, så du kan mycket väl ha rätt. Klart är åtminstone att offerten inte besvarades.

Halva kostnaden skulle kunna vara en lösning. Jag ska fundera på den.

Skrivet av GuuFi:

Varför?
De har antagligen inte gett något prisförslag då de inte hittat delarna på en gång, annars finns det inget skäl för verkstaden att inte ge förslaget, om de nu inte vill blåsa kunder.

Detta ligger 100% på verkstaden, det tar max 3 dagar för dem att få in delar, inget de behöver beställa i förhand.

Och man kan alltid neka prisförslag, det kan t.ex. handla om att det tillkommit kostnader och så länge man inte utfört jobbet så kan de inte ta betalt för någonting.

Betala hälften, varför?

Verkstaden hävdar att delarna inte går att returnerna och det är därför jag skall betala för dom. Vilket jag uppfattar att dom har rätt till. Frågan är ju huruvida vi slutit ett avtal som innefattar att delar beställs. Enligt mig nej, enligt verkstaden ja. Dessa delar medförde då köptvång.

Ev kostnad för frakt av delarna hade jag absolut känt var rimligt för mig att stå för.

Permalänk

Jag känner sammanfattningsvis att det lutar mer åt att jag har juridiskt rätt att slippa betala.

Moraliskt så skäms jag för min hantering ju mer jag funderar på det. Jag vill inte verkstaden något ont, men jag anser inte att jag skall behöva betala.

Oavsett hur det här slutar så kommer jag vara väldigt mycket tydligare i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har du inte beställt något eller bestämt något så behöver du väl inte betala. Tråkigt för verkstaden, men en läropeng för företaget istället för kunden, vilket verkar vara väldigt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Jag känner sammanfattningsvis att det lutar mer åt att jag har juridiskt rätt att slippa betala.

Moraliskt så skäms jag för min hantering ju mer jag funderar på det. Jag vill inte verkstaden något ont, men jag anser inte att jag skall behöva betala.

Oavsett hur det här slutar så kommer jag vara väldigt mycket tydligare i framtiden.

Bra slutsats och lärdom av dig. Hoppas verkstaden också lär sig något.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

ett kostnadsförslag är just det; ett förslag, som går att neka eller acceptera
En offert är ju på samma sätt något som ska/behöver accepteras.
Att anse att du måste betala för delarna som du anser är för dyra för att de redan beställt dem kan de i mina ögon inte ha någon som helst grund för.

Jag misstänker att de skulle ha grund att kräva betalning om du först accepterat deras kostnadsförslag och sedan avbokat tiden.

Verkstäder är ju butiker som alla andra egentligen, tänk att du (k) gå in på inet (i);
"k: Hej, jag skulle vilja köpa en dator som klarar alla spel, med ett [4090].
i: Absolut vi har inte [4090], men vi skickar ett förslag!
i: Hej, datorn kommer att kosta 50.000kr färdigbyggd.
k: Det tycker jag är lite för dyrt, jag avstår.
i: Ok, betala 26.300kr för [4090] som vi beställt, tack"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Hur lång tid innan avbokade du? Känns som ganska avgörande i den här frågan... Har ju ingen aning om vad verkstadens tidsfrist är för avbokningar. Men pratar vi typ 3 dagar + helg eller något sånt så är det väl inte så konstigt om verkstaden hade beställt hem delarna redan, eftersom de då antar att du faktiskt kommer lämna in bilen - de beställer såklart inte när bilen kommer in, eftersom du som kund självklart inte vill stå utan bil i flera dagar medan verkstaden väntar på leveransen?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ett kostnadsförslag är just det; ett förslag, som går att neka eller acceptera
En offert är ju på samma sätt något som ska/behöver accepteras.
Att anse att du måste betala för delarna som du anser är för dyra för att de redan beställt dem kan de i mina ögon inte ha någon som helst grund för.

Jag misstänker att de skulle ha grund att kräva betalning om du först accepterat deras kostnadsförslag och sedan avbokat tiden.

Verkstäder är ju butiker som alla andra egentligen, tänk att du (k) gå in på inet (i);
"k: Hej, jag skulle vilja köpa en dator som klarar alla spel, med ett [4090].
i: Absolut vi har inte [4090], men vi skickar ett förslag!
i: Hej, datorn kommer att kosta 50.000kr färdigbyggd.
k: Det tycker jag är lite för dyrt, jag avstår.
i: Ok, betala 26.300kr för [4090] som vi beställt, tack"

Det är ju dock mer som följande;

"k: Det är fel på bilen [lambdasond]
i: Ok, vi har inte delen men vi kan boka in en tid till dig om 4 veckor att åtgärda felet. Vi skickar ett kostnadsförslag på mail
k: Ok låter bra!
[... okänd tid har passerat ...]
k: Hej jag vill avboka min servicetid (som är snart?).
i: Ok, vi har dock redan beställt delarna och du behöver så för dessa"

Hur länge kan man låta det gå innan du avbokar? När anses kund ha accepterat kostnadsförslaget om en tid bokats?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

i: Ok, vi har inte delen men vi kan boka in en tid till dig om 4 veckor att åtgärda felet. Vi skickar ett kostnadsförslag på mail

Hur länge kan man låta det gå innan du avbokar? När anses kund ha accepterat kostnadsförslaget om en tid bokats?

Det spelar ingen roll egentligen, TS har inte godkänt kostnadsförslaget. Verkstaden borde inte ha beställt några delar innan TS godkänt priset.

Verkstaden borde hört av sig till TS när han inte godkände på studs och kollat läget innan de beställde hem grejer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Om det stämmer som TS beskriver, så har det ju skickats ut ett förslag/offert där de ber om signering för att godkänna denna.
Förutsatt att signeringen inte gjorts så kan det aldrig ses som godkänt, och verkstaden borde inte beställt delar.

Här är den rättade delen

i: *skickar kostnadsförslag för signering*
k: *signerar inte förslaget*
i: Ok, vi har dock redan beställt delarna och du behöver stå för dessa"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Om det stämmer som TS beskriver, så har det ju skickats ut ett förslag/offert där de ber om signering för att godkänna denna.
Förutsatt att signeringen inte gjorts så kan det aldrig ses som godkänt, och verkstaden borde inte beställt delar.

Här är den rättade delen

i: *skickar kostnadsförslag för signering*
k: *signerar inte förslaget*
i: Ok, vi har dock redan beställt delarna och du behöver stå för dessa"

Missade när TS skrev att de behövde en signatur på offerten. Ja då låter det hela mycket märkligare såklart, eftersom TS nu inte godkänt något (och verkstaden bör inte kunna anta att TS godkänt, eftersom ingen signering skett).

Visa signatur