5 år senare – Spotify får visa priser i appen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananböj:

Jag ser inget problem här alls... det är apples produkt och store, det är deras villkor som gäller.. man kan välja att inte ha sin app där om man inte gillar läget, men spotify vill ju åt kunderna så dom ska inte gnälla om att någon är girig eller pengar kåt för det är dom båda isåfall.

och att man inte får skriva eller ha direkt länkar till hemsida för regestrering/abonemang kan ju andvändaren förstå själv och kolla upp.

Jag hade kunnat köpa den argumentationen om det nu inte var så att Apple också konkurrerar direkt med Spotify's tjänst. Speciellt då Spotify inte använder Apples servrar för musiken, då blir det ju märkligt att apple ska ha 30% av månadskostnaden.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av hölmiz:

Apple vill att alla köp i iOS appar göra via App Store där Apple får 30% av pengarna. Spotify vill kunna i sin app på iOS visa vad ett premium abbonemang kostar för tex gratis kunder. Men då säger Apple att Spotify inte får ens knysta om vad det kostar och hur man köper ett premium abbonemang om inte köpet går igenom Appstore (Apple får 30 %). Spotify har då tre val vilka alla är dåliga.

1. Låt köpen gå igenom Appstore och behålla samma prissättning som de har på sin hemsida, vilket gör att de enbart får 70 % betalt av en iOS kund. Inte hållbart för Spotify som ändå har hyfsat tajta marginaler.

2. Låt köpen gå igenom Appstore men ta mer betalt än på sin hemsida för att kompensera för de pengar Apple tar. Sedan får de inte heller yppa att de går att köpa Spotify Premium till ett lägre pris på deras hemsida. Ganska svårt att förklara för kunder varför de tar olika mycket betalt för "samma sak".

3. Inte sälja sina abbonemang vi Appstore och då inte heller yppa något om hur man tecknar ett Spotify Premium abbonemang från deras hemsida eller länka dit etc.
Det är denna tredje väg som Spotify valt men har klagat de löjligt snäva villkor Apple ställer på appar som Spotify.

Jag anser att Apple har en för dominerande roll här och myndigheter måste gripa in och tvinga fram libralare regler från Apples sida.

Bra förklarat!

Här måste EU och alla andra konsument organisationer gripa in!

Nu fattar jag varför en Hearthstone expansion kostade 150:- mer via appen!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]