Permalänk
Medlem

AI genererade inlägg

Vi är många som kollar upp och skriver saker med hjälp av AI.

Det betyder inte att vi kopierar in den exakta texten i ett inlägg, man redigerar relevanta delar av robotens svar så att det blir vettigt i sammanhanget på SweC.

Har ni funderat på hur ni skall hantera inlägg som kan vara AI genererade och vilka krav ni kanske skall ställa på oss för att uppmuntra en oftare bättre och mer personlig skrivning, som ändå hämtat information från Skynet?

Det skall sägas att jag ännu inte sett något uppenbart sådant inlägg, men det kommer väl ...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Varför ens göra inlägg om man inte skriver det själv? Vad är syftet med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Syftet med det är att underlätta för personen i fråga, både tid och energi.

Även förbättra texter samt göra en kort sammanfattning.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag ser AI som ett verktyg bland andra och att det är användaren som bestämmer hur det används och för vilket syfte. Det finns så att säga inget inbyggt som gör AI vare sig bra eller dåligt i sig självt.

AI kan användas för att t.ex. kolla grammatik och rättstavning, söka, sortera och layouta. Jag tror att de flesta skulle se den typen av "kvalitetshöjande" användning som något positivt.

Samtidigt kan AI användas för att fuska, manipulera och spamma, men det kan också en människa göra. Det behöver då moderatorerna hantera oavsett om AI är inblandat eller ej.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Syftet med det är att underlätta för personen i fråga, både tid och energi.

Även förbättra texter samt göra en kort sammanfattning.

OK, om vi vänder på det. Varför skulle jag vilja se AI-inlägg? Om jag vill veta vad en AI "tycker" om något kan jag gå direkt till chatgpt eller whatever. Att posta den skiten på ett forum avsett för människor känns helt meningslöst.

Men men, det blir väl som de säger, hela internet kommer bestå av 99% AI-innehåll till slut. Det verkar vara så folk vill ha det. Själv tycker jag det är trist att Internets själ utarmas.

Permalänk
Medlem

Att skriva inlägg med AI är väl bara den intellektuella motsvarigheten av att köpa en stor bil för att kompensera för en liten snopp?

Ingen drabbas direkt av det, men det är inte svårt att se fenomenet och dra slutsatser av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag tror det är samma psykiska mekanismer som ligger bakom det som när spelare faktiskt betalar riktiga pengar för sk "skins" till vapen, eller speciella "outfits" i spel. Jag har nu inte förstått poängen med det heller, det närmaste jag kan komma på är uppmärksamhetsbehov, men jag tror det är samma mekanismer i hjärnan som spelar in på båda. Kanske man föreställer sig att de som läser det ska tycka att den där killen är bra smart eller nåt?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Att ta hjälp av AI för att renskriva ett inlägg kan jag förstå, särskilt om man har dyslexi eller liknande. Men annars har jag svårt att förstå poängen, hela iden med ett forum är väl att dela personliga erfarenheter, på ett personligt sätt?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Väldigt många av artiklarna är skrivna med hjälp av AI, det märks så tydligt att den skriver artikeln inte förstår innehållet så man skriver rena felaktigheter.

Senast var det ett inlägg om en kylmatta som där kylflänsen skulle ligga an med ett visst tryck i newton.
Helt felaktigt och rakt översatt från engelska artikeln.

När man läser ett inlägg på Sweclockers nyhetssida får man utgå ifrån att den är felaktig och granska det själv för det är ingen här som gör det innan den publiceras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Väldigt många av artiklarna är skrivna med hjälp av AI, det märks så tydligt att den skriver artikeln inte förstår innehållet så man skriver rena felaktigheter.

Senast var det ett inlägg om en kylmatta som där kylflänsen skulle ligga an med ett visst tryck i newton.
Helt felaktigt och rakt översatt från engelska artikeln.

När man läser ett inlägg på Sweclockers nyhetssida får man utgå ifrån att den är felaktig och granska det själv för det är ingen här som gör det innan den publiceras.

Om det faktiskt är något AI-verktyg som används eller hur det skrivs låter jag vara osagt, det kan ju vara ett mer traditionellt översättningsverktyg bara, kombinerat med bristande insikt från artikelförfattarens sida, samt då ibland även tveksamma källor.

Vad gäller specifikt *nyhetsartiklarna* så är hursomhelst trenden du påpekar tyvärr tydlig; typiskt ingen direkt bakomliggande insikt, bara "klonartiklar" från annan media (oftast från engelskspråkig förlaga), och så förstås någon tillspetsad knorr på det hela för att (rent manipulativt) väcka känslor som folk ska skriva av sig om i forumet... Känns som att det är typ hälften av fallen där denna knorr av allt att döma inte öht är verklighetsförankrad, och inte heller stöds av källartikeln, utan bara ditskriven för att det "passar in i artikelns narrativ" helt utan hänsyn till sanningen.

Det beteendet är väl visserligen i linje med en (som så ofta) hallucinerande LLM... så jag utesluter inte att du har rätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skrivet av HappySatan:

Att ta hjälp av AI för att renskriva ett inlägg kan jag förstå, särskilt om man har dyslexi eller liknande. Men annars har jag svårt att förstå poängen, hela iden med ett forum är väl att dela personliga erfarenheter, på ett personligt sätt?

Detta är i princip hur jag känner. Om det används som ett verktyg för att hjälpa till att formulera sig eller liknande så är det ju en grej, men om man inte hade något att säga från början så blir det ju bara meningslöst med inlägg där man låtsas ha något att säga men bara ekar vad ett datorprogram kastar ur sig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Att låta AI skriva foruminlägg kan ha flera fördelar som kan bidra till en mer effektiv och engagerande kommunikation på forum. Här är några argument för detta:

Tidsbesparing: Att skriva inlägg kan ta tid, och AI kan snabbt generera innehåll baserat på angivna ämnen eller frågor. Detta kan vara särskilt användbart för personer som har ont om tid men ändå vill delta i diskussionerna.

Ökad tillgång till information: AI kan analysera stora mängder data och extrahera relevant information snabbt. Detta innebär att inlägg kan innehålla mer korrekt och uppdaterad information, vilket kan berika diskussionen.

Mångfald av perspektiv: Genom att använda AI kan man potentiellt få inlägg som representerar olika synpunkter och idéer, vilket kan bidra till en mer nyanserad och varierad diskussion.

Kvalitetskontroll: AI kan programmeras att följa riktlinjer och bästa praxis för skrivande, vilket kan resultera i mer välformulerade och genomtänkta inlägg än vad som ibland kan förekomma från mänskliga användare.

Ökad interaktivitet: AI kan skapa dynamiska och interaktiva inlägg som svarar på frågor eller kommentarer i realtid, vilket kan öka engagemanget inom forumet och leda till mer livliga diskussioner.

Språkhantering: AI kan enkelt anpassa sig till olika språk eller dialekter och göra diskussioner mer tillgängliga för en bredare publik. Detta kan vara speciellt viktigt för globala forum.

Förbättrad användarupplevelse: Genom att tillhandahålla välformulerade inlägg kan AI hjälpa nya användare att lättare förstå ämnen och konversationer, vilket gör att fler känner sig bekväma att delta.

Brist på skrivkramp: Många människor kan uppleva svårigheter med att formulera sina tankar skriftligt. AI kan fungera som ett verktyg som hjälper till att övervinna denna skrivkramp genom att snabbt generera förslag på vad som kan skrivas.

Analys av diskussionstrender: AI kan analysera forumets innehåll över tid för att identifiera trender och teman, vilket kan hjälpa moderatorer eller användare att förstå vilka ämnen som engagerar mest, och därmed skapa mer relevant innehåll.

Möjlighet till personalisering: AI kan anpassa inlägg efter mottagarens intressen och preferenser, vilket kan göra kommunikationen mer relevant och engagerande för individen.

Det är dock viktigt att poängtera att användning av AI också bör ske med eftertanke, särskilt när det kommer till äkthet och integritet i diskussionerna. Men med rätt tillämpning kan AI bli ett värdefullt verktyg inom forumkommunikation.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Att låta AI skriva foruminlägg kan ha flera fördelar som kan bidra till en mer effektiv och engagerande kommunikation på forum. Här är några argument för detta:

Tidsbesparing: Att skriva inlägg kan ta tid, och AI kan snabbt generera innehåll baserat på angivna ämnen eller frågor. Detta kan vara särskilt användbart för personer som har ont om tid men ändå vill delta i diskussionerna.

Ökad tillgång till information: AI kan analysera stora mängder data och extrahera relevant information snabbt. Detta innebär att inlägg kan innehålla mer korrekt och uppdaterad information, vilket kan berika diskussionen.

Mångfald av perspektiv: Genom att använda AI kan man potentiellt få inlägg som representerar olika synpunkter och idéer, vilket kan bidra till en mer nyanserad och varierad diskussion.

Kvalitetskontroll: AI kan programmeras att följa riktlinjer och bästa praxis för skrivande, vilket kan resultera i mer välformulerade och genomtänkta inlägg än vad som ibland kan förekomma från mänskliga användare.

Ökad interaktivitet: AI kan skapa dynamiska och interaktiva inlägg som svarar på frågor eller kommentarer i realtid, vilket kan öka engagemanget inom forumet och leda till mer livliga diskussioner.

Språkhantering: AI kan enkelt anpassa sig till olika språk eller dialekter och göra diskussioner mer tillgängliga för en bredare publik. Detta kan vara speciellt viktigt för globala forum.

Förbättrad användarupplevelse: Genom att tillhandahålla välformulerade inlägg kan AI hjälpa nya användare att lättare förstå ämnen och konversationer, vilket gör att fler känner sig bekväma att delta.

Brist på skrivkramp: Många människor kan uppleva svårigheter med att formulera sina tankar skriftligt. AI kan fungera som ett verktyg som hjälper till att övervinna denna skrivkramp genom att snabbt generera förslag på vad som kan skrivas.

Analys av diskussionstrender: AI kan analysera forumets innehåll över tid för att identifiera trender och teman, vilket kan hjälpa moderatorer eller användare att förstå vilka ämnen som engagerar mest, och därmed skapa mer relevant innehåll.

Möjlighet till personalisering: AI kan anpassa inlägg efter mottagarens intressen och preferenser, vilket kan göra kommunikationen mer relevant och engagerande för individen.

Det är dock viktigt att poängtera att användning av AI också bör ske med eftertanke, särskilt när det kommer till äkthet och integritet i diskussionerna. Men med rätt tillämpning kan AI bli ett värdefullt verktyg inom forumkommunikation.

I sig ett AI-genererat inlägg? 🤔

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Jag skulle nog vilja påstå att man helt enkelt inte deltar om man bara kopierar över något. Påminner lite om de där sidorna som man kunde kopiera uppsatser från för att slippa skriva den själv.

Skrivet av Aphex:

Ökad tillgång till information:[...] Detta innebär att inlägg kan innehålla mer korrekt och uppdaterad information, vilket kan berika diskussionen.

Med betoning på kan? Det är ju visserligen ingen garanti att det som en människa skrivit är helt korrekt heller, men så också med t. ex. ChatGPT eller?

Skrivet av Aphex:

Vems synpunkter? Man behöver ju knappast skriva in en prompt för att få en synpunkt på ett ämne.

Skrivet av Aphex:

Som hjälpmedel att formulera sig, renskrivning eller dylikt kan jag absolut köpa.

Skrivet av Aphex:

Som en chatbot då eller i själva forumet? Chatbot visst men då tycker jag nästan att det känns som en webbutik snarare, annars får man väl en liknande respons om man googlar en fråga tänker jag.

Skrivet av Aphex:

En fördel jag kan tänka är väl att mängden dumdryga svar kanske minskar, det är ju en klar nackdel med forum.

Skrivet av Aphex:

Jo, men då vill jag ändå gå tillbaka till att det mest passar som en renskrivningshjälp eller liknande och inte för att generera forumposter.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att använda AI för att skriva mina inlägg. Kan jag inte skriva det själv så har jag egentligen inget att skriva och då är det bäst låta bli.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Äh, forumen och svaren är ju mycket baserade på känslor och ens egna erfarenheter...ingen AI för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är sant att användning av AI inom forumkommunikation kan ha sina fördelar, men det finns också flera betydande nackdelar och risker som bör beaktas. Här följer en kritisk analys av varje punkt i den ursprungliga texten:

1. Tidsbesparing:
- Även om AI kan skriva inlägg snabbt, kan detta leda till en urvattning av diskussioner eftersom mängden innehåll inte alltid motsvarar kvaliteten. Deltagande i diskussioner handlar inte bara om att producera text utan också om att reflektera över andras inlägg och bidra med genomtänkta svar. Risken är att AI-genererade inlägg kan kännas opersonliga eller ytligt bearbetade.

2. Ökad tillgång till information:
- AI:s förmåga att analysera och extrahera information är imponerande, men den är inte ofelbar. AI kan missa viktiga nyanser eller sammanhang och ibland presentera felaktig eller irrelevant information. Dessutom kan AI ha problem med att identifiera bias i datan, vilket kan leda till spridning av felaktiga eller vinklade perspektiv.

3. Mångfald av perspektiv:
- Även om AI kan simulera olika synpunkter, är det tveksamt om den kan uppnå samma djup och autenticitet som mänskliga perspektiv. AI:s synpunkter baseras på dess träning och data, vilket innebär att det kan sakna förståelse för kulturella, emotionella och individuella faktorer som påverkar mänskliga åsikter.

4. Kvalitetskontroll:
- AI kan generera välformulerade texter, men det betyder inte nödvändigtvis att dessa texter är genomtänkta eller meningsfulla. Mänsklig insikt och erfarenhet är ofta avgörande för att skapa innehåll som är relevant och engagerande. AI kan producera grammatiskt korrekta texter som ändå saknar substans eller kreativitet.

5. Ökad interaktivitet:
- Interaktivitet skapad av AI kan verka imponerande, men det kan också kännas oäkta för användarna. Om AI svarar på frågor i realtid, finns det en risk att det överskuggar mänsklig interaktion, vilket kan minska känslan av gemenskap och autentiskt engagemang på forumet.

6. Språkhantering:
- Medan AI kan hantera olika språk och dialekter, finns det risker för felöversättningar eller missförstånd av kulturella nyanser. AI har ofta problem med idiomatiska uttryck och subtila kulturella referenser, vilket kan leda till förvirring eller felaktig kommunikation.

7. Förbättrad användarupplevelse:
- Även om AI kan skapa lättförståeliga inlägg, kan det också skapa en känsla av att innehållet är för enkelt eller tillrättalagt. Nybörjare kanske uppskattar AI:s hjälp, men erfarna användare kan uppleva att diskussionen blir mindre intellektuellt utmanande.

8. Brist på skrivkramp:
- AI kan hjälpa till med skrivkramp, men det riskerar också att minska användarnas personliga engagemang i diskussionen. Människor kan förlita sig för mycket på AI, vilket minskar deras egen kreativitet och förmåga att formulera sina tankar.

9. Analys av diskussionstrender:
- AI kan identifiera trender, men det kan också skapa ett eko-kammareffekt där vissa ämnen eller åsikter förstärks över andra. Detta kan leda till en ensidig diskussion där minoritetsåsikter eller mindre populära ämnen undertrycks.

10. Möjlighet till personalisering:
- AI-driven personalisering kan göra kommunikationen mer relevant, men den kan också leda till en fragmentering av diskussionen. Om varje användare får skräddarsydda svar kan det bli svårare att ha en gemensam, meningsfull dialog där alla deltagare kan relatera till varandras inlägg.

Sammanfattningsvis, även om AI kan ha fördelar inom forumkommunikation, finns det en överhängande risk att dessa fördelar överskuggas av förlusten av äkthet, djup och mänsklig interaktion. Diskussioner i forum handlar inte bara om att dela information snabbt och effektivt, utan också om att skapa en gemenskap där olika individer kan uttrycka sina unika perspektiv. Att förlita sig för mycket på AI kan hota denna dynamik och leda till en mindre engagerande och mindre meningsfull forumupplevelse.

Alltså; använda AI för rättstavning. Visst.
Men att använda AI för att "du" ska orera i ett ämne varken du eller AI:n förstår är klappkasst.
Resultatet blir erbarmligt dåligt och "du" förstör forumet genom att gallra bort den sista kvalité som finns kvar här.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FoxOne:

Det är sant att användning av AI inom forumkommunikation kan ha sina fördelar, men det finns också flera betydande nackdelar och risker som bör beaktas. Här följer en kritisk analys av varje punkt i den ursprungliga texten:

1. Tidsbesparing:
- Även om AI kan skriva inlägg snabbt, kan detta leda till en urvattning av diskussioner eftersom mängden innehåll inte alltid motsvarar kvaliteten. Deltagande i diskussioner handlar inte bara om att producera text utan också om att reflektera över andras inlägg och bidra med genomtänkta svar. Risken är att AI-genererade inlägg kan kännas opersonliga eller ytligt bearbetade.

2. Ökad tillgång till information:
- AI:s förmåga att analysera och extrahera information är imponerande, men den är inte ofelbar. AI kan missa viktiga nyanser eller sammanhang och ibland presentera felaktig eller irrelevant information. Dessutom kan AI ha problem med att identifiera bias i datan, vilket kan leda till spridning av felaktiga eller vinklade perspektiv.

3. Mångfald av perspektiv:
- Även om AI kan simulera olika synpunkter, är det tveksamt om den kan uppnå samma djup och autenticitet som mänskliga perspektiv. AI:s synpunkter baseras på dess träning och data, vilket innebär att det kan sakna förståelse för kulturella, emotionella och individuella faktorer som påverkar mänskliga åsikter.

4. Kvalitetskontroll:
- AI kan generera välformulerade texter, men det betyder inte nödvändigtvis att dessa texter är genomtänkta eller meningsfulla. Mänsklig insikt och erfarenhet är ofta avgörande för att skapa innehåll som är relevant och engagerande. AI kan producera grammatiskt korrekta texter som ändå saknar substans eller kreativitet.

5. Ökad interaktivitet:
- Interaktivitet skapad av AI kan verka imponerande, men det kan också kännas oäkta för användarna. Om AI svarar på frågor i realtid, finns det en risk att det överskuggar mänsklig interaktion, vilket kan minska känslan av gemenskap och autentiskt engagemang på forumet.

6. Språkhantering:
- Medan AI kan hantera olika språk och dialekter, finns det risker för felöversättningar eller missförstånd av kulturella nyanser. AI har ofta problem med idiomatiska uttryck och subtila kulturella referenser, vilket kan leda till förvirring eller felaktig kommunikation.

7. Förbättrad användarupplevelse:
- Även om AI kan skapa lättförståeliga inlägg, kan det också skapa en känsla av att innehållet är för enkelt eller tillrättalagt. Nybörjare kanske uppskattar AI:s hjälp, men erfarna användare kan uppleva att diskussionen blir mindre intellektuellt utmanande.

8. Brist på skrivkramp:
- AI kan hjälpa till med skrivkramp, men det riskerar också att minska användarnas personliga engagemang i diskussionen. Människor kan förlita sig för mycket på AI, vilket minskar deras egen kreativitet och förmåga att formulera sina tankar.

9. Analys av diskussionstrender:
- AI kan identifiera trender, men det kan också skapa ett eko-kammareffekt där vissa ämnen eller åsikter förstärks över andra. Detta kan leda till en ensidig diskussion där minoritetsåsikter eller mindre populära ämnen undertrycks.

10. Möjlighet till personalisering:
- AI-driven personalisering kan göra kommunikationen mer relevant, men den kan också leda till en fragmentering av diskussionen. Om varje användare får skräddarsydda svar kan det bli svårare att ha en gemensam, meningsfull dialog där alla deltagare kan relatera till varandras inlägg.

Sammanfattningsvis, även om AI kan ha fördelar inom forumkommunikation, finns det en överhängande risk att dessa fördelar överskuggas av förlusten av äkthet, djup och mänsklig interaktion. Diskussioner i forum handlar inte bara om att dela information snabbt och effektivt, utan också om att skapa en gemenskap där olika individer kan uttrycka sina unika perspektiv. Att förlita sig för mycket på AI kan hota denna dynamik och leda till en mindre engagerande och mindre meningsfull forumupplevelse.

Alltså; använda AI för rättstavning. Visst.
Men att använda AI för att "du" ska orera i ett ämne varken du eller AI:n förstår är klappkasst.
Resultatet blir erbarmligt dåligt och "du" förstör forumet genom att gallra bort den sista kvalité som finns kvar här.

Japp, som synes blir det en fullständig skitshow.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

En allvarlig fråga. Läser AIn inlägg åt dig också?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

En allvarlig fråga. Läser AIn inlägg åt dig också?

kommunikation när den är som bäst, eller något...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Precis det jag tänkte.

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers

Detta är lite häftigt, leker med ChatGPT 4o:

Prompt: "Du ska skriva ett inlägg i SweClockers forum. Jämför specifikationerna för Geforce RTX 4090 och Geforce RTX 4080. Gör det till en tabell och formatera inlägget med bb-kod. Inkludera enbart de viktigaste specifikationerna. Tabellen får ha maximalt 10 rader."

Resultat:

Specifikation

GeForce RTX 4090

GeForce RTX 4080

GPU Arkitektur

Ada Lovelace

Ada Lovelace

CUDA-kärnor

16 384

9 728

Basfrekvens

2,23 GHz

2,21 GHz

Boostfrekvens

2,52 GHz

2,51 GHz

Minneskapacitet

24 GB GDDR6X

16 GB GDDR6X

Minnesbuss

384-bit

256-bit

Minnesbandbredd

1 008 GB/s

716,8 GB/s

Strömförbrukning

450 W

320 W

Rekommenderad PSU

850 W

750 W

TDP

450 W

320 W

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Skribent
Skrivet av Aphex:

Skrivet av evil penguin:

I sig ett AI-genererat inlägg? 🤔

Även om det är AI-skrivet, är det fel i sak dock?
Många saker i den där listan känns ytterst relevant för att främja god kommunikation; oavsett om det berör en forumplattform likt SweClockers, e-post-meddelanden eller intern kommunikation på ett företag genom exempelvis Slack och Teams.

Använder själv AI-verktyg för att polera bort grammatiska fel eller konstiga meningsuppbyggnader i mer officiella sammanhang – det har varit guld värt när jag gjort uppsatser eller rapporter. ChatGPT är betydligt kraftfullare än exempelvis Office 365 eller Google Docs när det kommer till att 'förstå kontext' och sedan korrigera utan att ändra skrivstilen.

Som redan nämnts är verktygen inte bättre eller sämre än användaren bakom prompterna. Det viktigaste i min erfarenhet är att kontrolläsa eventuella ändringar som görs. Särskilt om man t.ex. ber om översättning eller sammanfattning från annat språk; det uppstår enkelt anglicism, och i dessa fallen får man gå in och skriva om meningarna för att sedan mata dessa tillbaka. Det blir en slags loop, där man skriver och matar textstycken fram-och-tillbaka för att uppnå önskat resultat

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Kastar om ordningen lite:

Skrivet av Yatagarasu:

Många saker i den där listan känns ytterst relevant för att främja god kommunikation; oavsett om det berör en forumplattform likt SweClockers, e-post-meddelanden eller intern kommunikation på ett företag genom exempelvis Slack och Teams.

Använder själv AI-verktyg för att polera bort grammatiska fel eller konstiga meningsuppbyggnader i mer officiella sammanhang – det har varit guld värt när jag gjort uppsatser eller rapporter. ChatGPT är betydligt kraftfullare än exempelvis Office 365 eller Google Docs när det kommer till att 'förstå kontext' och sedan korrigera utan att ändra skrivstilen.

Som redan nämnts är verktygen inte bättre eller sämre än användaren bakom prompterna. Det viktigaste i min erfarenhet är att kontrolläsa eventuella ändringar som görs. Särskilt om man t.ex. ber om översättning eller sammanfattning från annat språk; det uppstår enkelt anglicism, och i dessa fallen får man gå in och skriva om meningarna för att sedan mata dessa tillbaka. Det blir en slags loop, där man skriver och matar textstycken fram-och-tillbaka för att uppnå önskat resultat

Håller i princip med här. Att använda t.ex. något LLM-baserat som ett språkverktyg kan absolut vara till nytta ibland för att formulera sina egna åsikter, tankar, vad det nu må vara. Det kan i ett sådant läge absolut vara positivt. Se även tidigare inlägg:

Skrivet av evil penguin:

Detta är i princip hur jag känner. Om det används som ett verktyg för att hjälpa till att formulera sig eller liknande så är det ju en grej, men om man inte hade något att säga från början så blir det ju bara meningslöst med inlägg där man låtsas ha något att säga men bara ekar vad ett datorprogram kastar ur sig.

Skrivet av Yatagarasu:

Även om det är AI-skrivet, är det fel i sak dock?

Nu spekulerar jag lite hur inlägget skapats, utifrån hur jag upplever innehållet:

I det specifika exemplet upplever jag att det sannolikt *inte* arbetats som du beskriver, utan snarare att man låtit en LLM spåna fritt utan någon detaljerad input från användaren. Dvs man postar då något man inte ens själv tycker och tänker, utan det är bara ett långt inlägg som representerar något slags automatgenererat blablabla istället för vad användaren själv anser i frågan.

I detta exempel upplever jag att det faktiskt är rätt mycket svammel, med ett underligt skiftande perspektiv; ibland handlar det om den egentliga frågeställningen, att använda AI för att skriva foruminlägg, ibland verkar det istället handla om att prata med en chattbot eller något liknande, och ibland om att använda AI för att analysera trender på forumet snarare än att skriva inlägg.

Det finns några bra poänger i röran, vilka hade kommit fram bättre utan denna vägg av text som språkligt är välskriven men innehållsmässigt är tunn.
Min personliga åsikt är iaf att denna typ av användning mest bara urvattnar diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det farliga med att använda AI på detta sätt om den missbrukas i hög grad är att man går miste om hjärnjumpan det innebär att skriva ett inlägg helt själv. Vi ser ju redan nu att ungdomar idagsläget har svårare att formulera sig i skrift tack vare smarttelefoner och social media bidrar till att personerna skriver kortare och sällan skriver VARFÖR hen tycker si och så. Kan tänka mig långvarig användande av AI på dethär sättet kan bidra till liknande resultat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser ingen vinst i att låta ett AI killgissa och skriva långa, jobbiga, svårlästa inlägg utan tydlig röd tråd.

Hela glädjen är att göra det själv.