Black Myth: Wukong gör succé med 1,8 miljoner samtidiga spelare

Permalänk
Melding Plague

Black Myth: Wukong gör succé med 1,8 miljoner samtidiga spelare

På Steam har det nysläppta spelet gått om tidigare rekordinnehavarna Elden Ring och Cyberpunk 2077.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget för mig, ser ut som vilket hack and slash som helst.

Permalänk
Medlem

Passerar 2.2 miljoner spelare när som helst.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Den stora majoriteten av spelarna är kineser som annars inte är så intresserade av spel som släpps i väst, men spelet är ju onekligen väldigt populärt i väst också.

Spelet ska tydligen vara mer som God of War än Soulslike-spel och är rätt linjärt för den som inte riktigt har bestämt sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Mithos:

Passerar 2.2 miljoner spelare när som helst.

Sinnessjukt att ett singleplayerspel lockar så mycket.

Permalänk
Medlem

Vänta bara till GTA 6 release..

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Rekommenderat GTX 2060... say what!?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av DasIch:

Rekommenderat GTX 2060... say what!?

Gissar att Recommended siktar på 1080p/60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Gissar att Recommended siktar på 1080p/60fps.

Måste vara med låga inställningar i så fall. 2060 är ju närmast en relik vid det här laget, och ett budget-kort när det var nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inget för mig, ser ut som vilket hack and slash som helst.

Hehe, jag tänkte samma sak när jag såg videon... "varför?", ungefär

Permalänk
Medlem

Dööhhh…. Hur många kineser spelar tror ni?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Bara att titta i discussions och sen på reviews så fattar man fort varför det är så "populärt"
Dom får väl kanske lite social credits om de trollar engelska forum och köper spelet eller nåt? :>

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Tipsade tidigare i Nyhetstips-tråden om benchmarken man kan köra för att testa sin hårdvara innan köp.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Inte så förvånande, spelet är asbra det jag hunnit spela, hoppas det håller i sig resten av spelet😀🤘

Permalänk
Medlem

Bara kört ca 45 min hittills. Men vilket jävla succé spel än så länge. Det är sådana här kvalitéspel som gör att gaming är den bästa hobbyn

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem

Det känns som PC stärkt sina aktier mot konsollerna dom senaste åren. 2 Miljoner spelare direkt är ju inte att skita på, och det har ju hänt mer grejer i år som Palworld och Helldivers 2 som var riktigt starka PC releaser med mängder av spelare.

Jag tycker det är najs. Har köpt spelet, men grabben han före och ville spela så jag får vänta.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Bara kört ca 45 min hittills. Men vilket jävla succé spel än så länge. Det är sådana här kvalitéspel som gör att gaming är den bästa hobbyn

Håller med, va ett tag sedan man kände denna spelglädje, kul period nu. Snart kommer Starwars outlaws också, efter det Space Marine 2. Vilken spellycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det känns som PC stärkt sina aktier mot konsollerna dom senaste åren. 2 Miljoner spelare direkt är ju inte att skita på, och det har ju hänt mer grejer i år som Palworld och Helldivers 2 som var riktigt starka PC releaser med mängder av spelare.

Jag tycker det är najs. Har köpt spelet, men grabben han före och ville spela så jag får vänta.

Nu måste man ju ta siffrorna med en liten nypa salt - inte för att dom inte stämmer - utan för att majoriteten av spelarna är kineser som annars inte får tillgång till spelen vi i västvärlden spelar. Kineser har en egen variant av Steam som inte har spelen som västvärlden har.

Så det går inte riktigt att jämföra Black Myth: Wukong med andra spel rakt av.

Med det sagt så är det väldigt populärt i värstvärlden också, men utan kineserna så hade det nog inte haft fler spelare än t.ex. Elden Ring som hade det förra rekordet för ett singleplayerspel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att få mig en uppfattning av vad för sorts spel det här är, vissa säger souls-like och vissa säger att det inte är ett dugg souls-like och bara ett RPG som GoW.

Det jag mest vill veta är om bossarna är som i Souls-games och att man måste dö 15ggr innan man lärt sig deras moveset, i så fall är det inget för mig, men om det är mer som GoW där man kanske dör några få gånger mot en extra svår boss så är jag intresserad av spelet.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Misstänker att berättelser baserade på kinesisk mytologi har en ganska stor marknad som inte riktigt har börjat mjölkats ordentligt än.

Permalänk
Medlem

Var inte alls beredd på så många spelare! Måste ju bl.a. ha att göra med att det är stort i Kina?

Har även själv lirat lite över en timme nu och det är riktigt jävla kul! Ser bra ut, men inte så bra som det har gjort i trailers. Nedskalade texturer och lite grådaskigt (dålig "svartbalans"? Jag kan inget om sånt där). Tråkigaste är när det blir rejäla stutters, har hänt ett par gånger.

Det kom en ny drivrutin från NVIDIA nu i eftermiddags för övrigt, för er som också lirar Wukong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Har lite svårt att få mig en uppfattning av vad för sorts spel det här är, vissa säger souls-like och vissa säger att det inte är ett dugg souls-like och bara ett RPG som GoW.

Det jag mest vill veta är om bossarna är som i Souls-games och att man måste dö 15ggr innan man lärt sig deras moveset, i så fall är det inget för mig, men om det är mer som GoW där man kanske dör några få gånger mot en extra svår boss så är jag intresserad av spelet.

Jag har inte hunnit spela så mycket men det känns som en blandning av båda spelen om man nu ska jämföra dom, dock tycker jag själv att det lutar mer åt Souls-hållet när det kommer till straffande bossar. Fast samtidigt har bossarna hittills haft väldigt begränsade movesets... bara jag som är lite girig med att attackera kanske

Edit: Kan dock tillägga att man förlorar ingenting när man dör, så dödar man lite enklare fiender påvägen mot en boss kommer man bli starkare och starkare och därmed göra det lättare och lättare för sig. Har spelat lite mer nu och okej det är inte supersvårt nu i början i alla fall. "Nya" God of War och Ragnarök hade ju några riktigt svåra bossar dom också medan vissa andra var superenkla. Så det kanske är lite i nivå med GoW ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Varför det?
Du slipper spela med folk från.. internet. Behöver jag ens förklara mer?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har upptäckt en miss de gjort som jag inte tänkte på ibörjan. Jag spelar med Ps5 kontroll men ändå så får jag beskriving som om jag hade Xbox kontroll när det står vilka knappar jag ska trycka på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför det?
Du slipper spela med folk från.. internet. Behöver jag ens förklara mer?

Haha exakt, att solo queue CS / Valo / något annat comp team spel är ju verkligen livsglädje 😂😂

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem

Visuellt är det verkligen riktigt snyggt men spelet i sig ser sjukt tråkigt ut.

Kul att det grafiska utvecklas mer och mer nu, det behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Singleplayer 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu måste man ju ta siffrorna med en liten nypa salt - inte för att dom inte stämmer - utan för att majoriteten av spelarna är kineser som annars inte får tillgång till spelen vi i västvärlden spelar. Kineser har en egen variant av Steam som inte har spelen som västvärlden har.

Så det går inte riktigt att jämföra Black Myth: Wukong med andra spel rakt av.

Med det sagt så är det väldigt populärt i värstvärlden också, men utan kineserna så hade det nog inte haft fler spelare än t.ex. Elden Ring som hade det förra rekordet för ett singleplayerspel.

Vad jag menar är att även om det är kineser så rör sig detta om mycket pengar för utvecklarna, och det är värt att utveckla bra PC spel som släpps samtidigt som på konsollerna. Det är bra.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Har upptäckt en miss de gjort som jag inte tänkte på ibörjan. Jag spelar med Ps5 kontroll men ändå så får jag beskriving som om jag hade Xbox kontroll när det står vilka knappar jag ska trycka på...

Du kan välja vilken typ av controller du använder (fast bara Xbox eller PS5) i in game settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Du kan välja vilken typ av controller du använder (fast bara Xbox eller PS5) i in game settings

Ah okej tackar såg det nu, van vid att sånt går på auto...