Ny speldator (och fotoredigering) budget 40-50k

Permalänk
Medlem

Ny speldator (och fotoredigering) budget 40-50k

Halloj!

Det börjar bli dags för mig att uppgradera min dator (se signatur) och återigen hade jag tänkt att ta hjälp av eran förträffliga expertis.

Jag behöver alltså en dator för att spela på och vill gärna klara av nya spel på ett riktigt bra sätt både nu och kanske 1-2-3 år frammåt (medveten om att man aldrig riktigt kan framtidssäkra) men säg såhär, jag vill kunna få en sjukt bra upplevelse av STALKER 2.

Samtidigt vill jag ha en dator som klarar av foto och eventuell filmredigering på ett riktigt bra sätt.

ngr önskemål som jag ändå gärna har är

Snyggt stilrent chassi, gärna ett som är lätt att hålla efter.
Skulle vilja ha MINST 3, gärna 4 inbyggda Lagringsenheter på 2TB/st där jag tänker mig att jag har
Windows på ena
Lighroom/photoshop på den andra
och spel på disk 3-4
(jag har utöver det 2 externa som jag kommer behålla)

självklart kan ja tänka mig och stanna på lite billigare budget oxå, men jag känner verkligen att jag hellre tar lite overkill nu, än att behöva köpa nytt om ngt år igen.

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart TG / ASRock X870E Nova WIFI / ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC / AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB / Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB / Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY / ASUS ROG Strix 1200W Platinum / Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Windows 11 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kostnaden per TB för NVMe är ungefär samma för 2TB som för 4TB så jag hade kört 2x4TB en för windows+spel och en för foto och video.

Nu är ju Stalker 2 planerat att släppas den 20 november så förstår om du vill ha delarna före det men RTX 5000 och AMDs 8000 serie borde komma runt årsskiftet. så jag hade ju väntat på det istället för att köpa snart 2 årt gamla kort.

Permalänk
Medlem

jo, jag räknar dock iskallt med att stalker 2 försenas igen.. haha
näe men skämt o sido, jag har inge problem med att vänta lite, absolut inte.

största anledningen till att jag vill ha det lite mer uppdelat är att jag vill ha typ en disk för steam-spel, en för icke steam-spel och sen en för adobeprodukter så att det blir lätt att organisera allt, men jag förstår absolut din tanke med 2x4

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart TG / ASRock X870E Nova WIFI / ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC / AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB / Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB / Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY / ASUS ROG Strix 1200W Platinum / Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Windows 11 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

jo, jag räknar dock iskallt med att stalker 2 försenas igen.. haha
näe men skämt o sido, jag har inge problem med att vänta lite, absolut inte.

största anledningen till att jag vill ha det lite mer uppdelat är att jag vill ha typ en disk för steam-spel, en för icke steam-spel och sen en för adobeprodukter så att det blir lätt att organisera allt, men jag förstår absolut din tanke med 2x4

Du kan ju alltid partitionera en disk till 2 diskar om du vill ha det mer uppdelat också.

Permalänk

Skulle också satsa på större diskar, eftersom alla morderna diskar är m.2 så kommer du ha ett begränsat antal platser beroende på ditt moderkort. Har du färre större diskar finns också möjlighet att lägga till fler i framtiden. Går ju som sagt att partionera om det är viktigt.

Med din budget kan du ju köpa i princip vad du vill då du kommer ligga i toppskiktet ändå. Nuvarande generation blir väl en 4090 och 7800x3d eller 7950x3d samt 1000w+ nätagg och 64gb ddr5. Annars är det att vänta och se vad som kommer ut, är ju generationskifte med både gpu och cpu inkommande.

Permalänk
Medlem

tack för input hittills!

Suttit o kollar på Inets varianter, men går inte riktigt o göra dom förändringarna jag skulle vilja, men det kanske går o bygga ihop ett eget alternativ lite lättare och sätta dom på att bygga det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av johanlool:

Annars är det att vänta och se vad som kommer ut, är ju generationskifte med både gpu och cpu inkommande.

Vet du ETA på det där generationsskiftet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Vet du ETA på det där generationsskiftet?

Senaste ryktena för 9000x3d CPUer och RTX 5080 och 5090 är tidigt nästa år (januari).

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Senaste ryktena för 9000x3d CPUer och RTX 5080 och 5090 är tidigt nästa år (januari).

Är det AMD som gäller nu för tiden? Det var flera år sedan jag köpte en ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Är det AMD som gäller nu för tiden? Det var flera år sedan jag köpte en ny dator

Ska du bara spela och ha det bästa idag så är det AMDs X3D cache modeller du ska ha. Specifikt 7800X3D just nu. Innan Intel erbjuder motsvarande teknik med "staplad" extra cache direkt på CPUn kommer de nog inte att kunna gå om igen även om de är relativt nära när de får dra 2-3 ggr så mycket ström med sina värstingar just nu.

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Ska du bara spela och ha det bästa idag så är det AMDs X3D cache modeller du ska ha. Specifikt 7800X3D just nu. Innan Intel erbjuder motsvarande teknik med "staplad" extra cache direkt på CPUn kommer de nog inte att kunna gå om igen även om de är relativt nära när de får dra 2-3 ggr så mycket ström med sina värstingar just nu.

Är inte intresserad att köpa ny dator, men farsan vill köpa en ny för video redigering bland annat. Är den bra isf?

Han ska inte spela spel alls!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Är inte intresserad att köpa ny dator, men farsan vill köpa en ny för video redigering bland annat. Är den bra isf?

Han ska inte spela spel alls!!

För videoredigering är den sämre. Processorer med 3d cache är lite långsammare i klockfrekvens och videoredigering vill ha så hög frekvens som möjligt och bryr sig mindre om cache. Så 7800x (utan 3d) eller 7900x är bättre valuta för pengarna för det.

Permalänk
Medlem

Så här kanske?