Ny laptop med Linux för-installerat?

Permalänk

Ny laptop med Linux för-installerat?

Vilka alternativ finns det om man vill ha en 14-tums laptop för utvecklare med Linux för-installerat?
Budget: 10' - 15' ex. moms.
Tidigare var det väl Dell XPS som var det självklara valet, är det fortfarande så?

För Windows så har jag kört Lenovo X1 Carbon de senaste 10 åren och är supernöjd, men jag är osäker på hur bra de funkar med Linux?

Egentligen så är väl en Mac det naturliga valet, men jag är så trött på deras prissättning...

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Snusfri

Tuxedo Computers.

Kommer även snart med Snapdragon Elite X baserade som kör Linux ootb.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kan du tänka att installera själv så finns ju Framework.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu 24.04 på min Thinkpad X1 Carbon (gen 8) och allt funkar prima, inkl fingeravtrycksläsare. Hotkeys, skärmstyrka, batterihantering, strömsparsläge, suspend osv funkar.

Dell och Canonical har varit partners sen länge, så du kan känna dig trygg med att Dell är ett bra val också. Framework kan jag inte uttala mig om, har ingen erfarenhet med dem men många talar gott om dem.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag kör Ubuntu 24.04 på min Thinkpad X1 Carbon (gen 8) och allt funkar prima, inkl fingeravtrycksläsare. Hotkeys, skärmstyrka, batterihantering, strömsparsläge, suspend osv funkar.

Dell och Canonical har varit partners sen länge, så du kan känna dig trygg med att Dell är ett bra val också. Framework kan jag inte uttala mig om, har ingen erfarenhet med dem men många talar gott om dem.

Det är lite synd när man kollar Dells webbshop. I USA kan man välja att få datorn förinstallerad med Ubuntu, men tyvärr inte i sverige. Hade varit ett rätt trevligt alternativ till äldre personer mm som bara vill ha en stabil surfdator.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

System76 finns ju också, men har ingen aning om hur deras egna laptops är...

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

vet att system76s laptops kommer med linux förinstallerat men har inte använt dem så ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Medlem

Vissa Lenovo-modeller kan väljas med Linux förinstallerat på den svenska sajten. Testade just med P16s gen 2 där man får prisavdrag på 1040 kr om man väljer Ubuntu eller Fedora i stället för Windows. Just denna uppfyller inte dina övriga krav, du får leta själv.

Även alternativet inget förinstallerat operativsystem finns, då med 1360 kr prisavdrag.

Den här listan uppger att vissa modeller ska kunna beställas även med RHEL. Men ovan nämd modell har RHEL listat, men det verkar i praktiken inte gå att beställa i Sverige.

Numera försöker jag ofta använda fwupd:s lista när jag ska köpa hårdvara. Det är rätt gött att få firmware uppdaterat inifrån Linux.

Permalänk
Medlem

http://www.ggsdata.se/ har sålt datorer med Linux i över 20 år.