Marantz, en kanal är vek och sprakar

Permalänk
Medlem

Marantz, en kanal är vek och sprakar

Köpte nyligen en begagnad Marantz SR5009 och blir inte klok(aldrig haft samma problem med en reciever tidigare) I höger surroundhögtalare hörs ett svagt brus som pendlar i volym. Låter nästan som regn som ökar och minskar(nästan sprakar). Har ingen betydelse om något ljud spelas ur den eller inte det låter likadant. Har testat och byta med vänster högtalare men låter exakt likadant, har även testat byta ut högtalarkabeln men ingen skillnad. Hade en annan reciever innan med samma kabeldragning som nu och inget som störde då, testat byta vägguttag utan framgång. När jag skulle kalibrera högtalarna med den medföljande mikrofonen så fick den kämpa med denna kanal som att den var lite vekare än de andra.

Bara slänga skiten? Den var ju inte gratis så öppen för förslag på andra saker jag kan testa

Visa signatur

ABIT AA8-DURAMAX 925X . Intel Pentium 4 550J 3,4GHz . DDR2 533MHz CL4 64M*64 2GB . Seagate Barracuda 7200.8 200GB ASUS GEforce EN6600GT 128

Permalänk
Rekordmedlem

Låter som om det är ett fel i nån del i den , då den har både pre out och 7 ch in så kan du använda de anslutningarna för att kolla om det är i försteg/dekoder eller slutsteg som problemet finns.
Köpte du den som defekt eller har den gått sönder efter köpet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Köpte nyligen en begagnad Marantz SR5009 och blir inte klok(aldrig haft samma problem med en reciever tidigare) I höger surroundhögtalare hörs ett svagt brus som pendlar i volym. Låter nästan som regn som ökar och minskar(nästan sprakar). Har ingen betydelse om något ljud spelas ur den eller inte det låter likadant. Har testat och byta med vänster högtalare men låter exakt likadant, har även testat byta ut högtalarkabeln men ingen skillnad. Hade en annan reciever innan med samma kabeldragning som nu och inget som störde då, testat byta vägguttag utan framgång. När jag skulle kalibrera högtalarna med den medföljande mikrofonen så fick den kämpa med denna kanal som att den var lite vekare än de andra.

Bara slänga skiten? Den var ju inte gratis så öppen för förslag på andra saker jag kan testa

Låter som att en ic-krets i förstärkarkedjan håller på att degradera. Förekom i en del bilstereoapparater på den tiden jag jobbade på en radio/hi-fi affär som rep för länge sen.

En dålig kondensator yttrar sig mer som att det fattas bas eller ibland diskant och att ljudnivån skiljer på den kanalen jämfört mot andra. Brukar inte ge det bruset.

Så antingen hitta någon som är villig att laga eller försöka själv. Eller så struntar man i att använda den kanalen

Permalänk
Medlem

Jag hade en SR5200 som kanske hade samma fel, fungerade fint i 20 min men sedan kom sprakande ljud.

Finns en tråd här som hjälpte mig, bytte två DACs. Står även detta "If the sound is bad in direct mode you have way more problems then just the DACs" så värt att prova det först.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag känner mig superkunnig men jag öppnade den för att kolla och magkänslan säger att det inte ser jätte bra ut här inne?

Visa signatur

ABIT AA8-DURAMAX 925X . Intel Pentium 4 550J 3,4GHz . DDR2 533MHz CL4 64M*64 2GB . Seagate Barracuda 7200.8 200GB ASUS GEforce EN6600GT 128

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter som om det är ett fel i nån del i den , då den har både pre out och 7 ch in så kan du använda de anslutningarna för att kolla om det är i försteg/dekoder eller slutsteg som problemet finns.
Köpte du den som defekt eller har den gått sönder efter köpet ?

Aha okej då måste jag nog köpa nå kontakter så jag kan koppla dem till preout eller 7ch. Vad blir skillnaden?

Otroligt dum fråga kanske men om man struntar i surround L/R och kopplar högtalarna till surround back L/R blir det tokigt då?

/För gammal för att vara så här korkad

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trevor:

<Uppladdad bildlänk>

Inte för att jag känner mig superkunnig men jag öppnade den för att kolla och magkänslan säger att det inte ser jätte bra ut här inne?

Komponenterna limmas ofta för att minska vibrationer och jag tycker inte det ser ut som om nån konding exploderat utan det liknar mest lim och damm, en renblåsning skulle nog göra gott och det skulle också bli enklare att se om nått verkligen är synligt skadat.

Skrivet av Trevor:

Aha okej då måste jag nog köpa nå kontakter så jag kan koppla dem till preout eller 7ch. Vad blir skillnaden?

Otroligt dum fråga kanske men om man struntar i surround L/R och kopplar högtalarna till surround back L/R blir det tokigt då?

/För gammal för att vara så här korkad

Tokigt och tokigt, det är olika kanaler som låter olika så det påverkar surroundeffekten men visst går det att utesluta nån kanal men det kan vara nått problem som förvärras i förstärkaren så man bör felsöka så mycket som möjligt och stänga av/koppla bort det som är felakaktigt om det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevor:

Dessa är certifierade Marantz service partner i Göteborg. De fixade min (sr6030)när den sprakade (lät som om man spelade en gammal smutsig vinyl utan ljud i alla högtalarna).

Det var dock ett garanti ärende som Hembiobutiken höll i. Men det var hit som den skulle skikas och sedan kom från.
Och det ser ut som om de okså kan ta imot från vanliga personer med

Kontakta och kolla vett ja, ett mail kostar ju inte dig mer än lite tid
https://www.service-partner.se/service/

Edit: länken går till en mer övergripande sida med Bang of Olofsen som först. Så man får skrolla ner lite och tycka på Marantz

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.