Qualcomms vd: Vi ska bygga kretsar för stationära datorer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Arazand:

Om du menar Linux så har jag stött på problem många gånger som bråkar mellan ARM64 och AArch64. Det ska på tech specen vara fungera på bege två men det gör det inte. Så ja det funkar bra på Linux med en massa asterixer.

Använder Linux/ARM64 dels på mina hemma-servers, men även använt det i flera projekt på jobbet. Har fungerat hur bra som helst, men ska kanske då lägga med brasklappen: om det strul du ser har med desktop Linux att göra, det har jag inte kört (har egentligen inte kört desktop Linux alls sedan M1 släpptes och var x86/Linux innan).

Vad konkret ligger problemen i? Kör man färdiggjorda special-images kan jag mycket väl tänka mig att de aldrig testas på något annat än x86, likt hur många RPi projekt bara är testad på just RPi och därför strular på andra SBC även om det egentligen borde fungera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samtidigt som stationära datorer är utdöende.

Det där påståendet har jag hört sedan typ 2005.
Typ som att säga att sportbilar kommer försvinna eftersom det finns mopeder

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Det där påståendet har jag hört sedan typ 2005.
Typ som att säga att sportbilar kommer försvinna eftersom det finns mopeder

Bara gå till vilken datorbutik som helst och kolla in datorer ej emot gaming och det är bara laptops. Bara besöka vilken arbetsplats som helst, förutom spelutvecklare och det är laptops. Troligen bara besöka vilken skola som helst och se att de troligen inte längre har massor av datorsalar med desktop som en stor del av studenterna sitter med då de troligen har egna laptops vilket typ ingen hade år 2005.

Jag tycker desktops är hur mycket bättre som helst, jag önskar jag såg dem fler ställen än vad jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara gå till vilken datorbutik som helst och kolla in datorer ej emot gaming och det är bara laptops. Bara besöka vilken arbetsplats som helst, förutom spelutvecklare och det är laptops. Troligen bara besöka vilken skola som helst och se att de troligen inte längre har massor av datorsalar med desktop som en stor del av studenterna sitter med då de troligen har egna laptops vilket typ ingen hade år 2005.

Jag tycker desktops är hur mycket bättre som helst, jag önskar jag såg dem fler ställen än vad jag gör.

Nja, inte riktigt ändå. Nu sitter jag förvisso på IT-avdelningen, men en majoritet här har antingen en Precision eller Z Workstation. Laptops är helt enkelt inte tillräckligt kraftfulla för att det ska vara trevligt att jobba, dessutom med 2-4 högupplösta skärmar. Gemene man har väl generellt sett en laptop dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Använder Linux/ARM64 dels på mina hemma-servers, men även använt det i flera projekt på jobbet. Har fungerat hur bra som helst, men ska kanske då lägga med brasklappen: om det strul du ser har med desktop Linux att göra, det har jag inte kört (har egentligen inte kört desktop Linux alls sedan M1 släpptes och var x86/Linux innan).

Vad konkret ligger problemen i? Kör man färdiggjorda special-images kan jag mycket väl tänka mig att de aldrig testas på något annat än x86, likt hur många RPi projekt bara är testad på just RPi och därför strular på andra SBC även om det egentligen borde fungera.

Arbets relaterat, kan inte gå in detaljer.

Handlar helt enkelt om att dumfåne hårdprogrammetat att leta efter ARM64 eller AArch64 under installation och misslyckas när strängen inte matchar med vad som står under Architecture. Debian byte ifrån AArch64 till ARM64 vid version 10 till 11 eller vice versa. Men det är ett väldigt vanligt problem vi ser både för egna saker och paket som ligger i Debian egna repo.

Visa signatur