Har testat flera olika sätt och det som fungerar för mig är "kuvertmodellen" och principerna som tjänsten YNAB (You Need a Budget) tillämpar.
Ge varje krona ett syfte vilket för mig innebär att summan av allt som är placerade i "kuverten" i YNAB är samma som summan av mitt bankkonto och kortfristiga placeringar. De långsiktiga (såsom aktier) ser jag som långsiktiga tillgångar som är separerat från vardagsekonomin.
Inkludera de verkliga utgifterna som för mig inneburit att jag lägger undan pengar varje månad till utgifter som kommer i framtiden såsom nytt batteri till UPS:en och fordonsförsäkringar
"Häng med i svängarna" som innebär att följa de faktiska utgifterna och livet i övrig. Uppstår det en oväntad utgift får jag flytta över pengar från andra "kuvert" för att täcka detta. Uppstår en oväntad utgift kan jag behöva flytta över pengar från exempelvis "kuvertet" med pengar för UPS-batteriet.
Åldra dina pengar vilket innebär att målet är att skapa en buffert på minst en månad
Systemet bygger på att varje transaktion måste bokföras omgående och att en måste kolla i kuverten för att se hur mycket pengar som finns där innan köp genomförs. Ska jag handla mat behöver jag alltså först veta hur mycket som finns i det kuvertet innan jag kan ta beslut om det blir entrecote eller leverbiff till middag. När jag väl har köpt min leverbiff behöver jag bokföra detta i YNAB-appen omgående; annars kanske jag om en vecka tror att det finns massor med pengar i matkuvertet när det i verkligheten är tomt.
Något som är ett fundament för att YNAB ska fungera för mig är att det går att göra en automatisk importering från Revolut. Det innebär att jag endast manuellt behöver bokföra transaktionerna som sker på bankonto, vilket i mitt fall är räkningar. Alla andra utgifter spenderar jag med Revolut vilket gör att jag behöver lägga minimalt med tid till manuellt arbete.
Tjo Göingar!