Finns det helt tysta pc builds i standby/low usage?

Permalänk
Medlem

Finns det helt tysta pc builds i standby/low usage?

Tjo, ska flytta lägenhet och kommer behöva flytta datorn in i sovrummet. Jag brukar lämna burken på mest hela dagen samt ibalnd nätter, så skulle vara idealt ifall man kunde få en så tyst dator som möjligt.

Vad för alternativ finns det för så tyst dator som möjligt i standby? behöver inte vara tyst när du använder den, men typ basic användning som inte är så cpu/gpu heavy att den är så nära helt tyst som möjligt?

Finns det gpu/pcu/cpu/chassi märken som säljer produkter emot detta syftet? Behöver ändå köpa en ny dator så tänkte ifall man kan få så tyst dator som möjligt utan att brytta bank igemförelse med motsvarande produkter i samma klass.

Helst inte vattenkylnning då jag kommer bygga ihop datorn själv och har ingen lust att försöka mig på installationen på detta.

tldr:

-söker bas build för en så tyst dator som möjligt i "standby".
-gpu kommer antagligen vara en rtx4080super eller 4070 ti super
-helst ingen vattenkylnnig om det finns andra alternativ till tyst kylnning, är semi aktiva fläktar en sak?
-har ej någon dirrekt budget, men kommer vara runt 20-30k så om "tystnad" kostar 3 gånger priset så är det inte relevant.

Permalänk
Medlem

Nåt chassi ur Fractal Design define-serien som är ljuddämpade skulle jag rekommendera. Jag har en R5 och ur den hörs inte ett ljud, särskilt när den bara står på tomgång. Hörs inte nämnvärt vid full rulle heller. Billig och bra tyst CPU-kylare är ju Thermalright peerless assassin eller ghost. Annars går man ju aldrig fel ljudmässigt med en Noctua, om man är villig att betala dubbelt eller 3 gånger så mycket. Vet inte om AMDs GPU är intressanta, men min 7800XT sätter inte ens igång fläktarna förrän mycket kraft krävs ur den.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

Tjo, ska flytta lägenhet och kommer behöva flytta datorn in i sovrummet. Jag brukar lämna burken på mest hela dagen samt ibalnd nätter, så skulle vara idealt ifall man kunde få en så tyst dator som möjligt.

Vad för alternativ finns det för så tyst dator som möjligt i standby? behöver inte vara tyst när du använder den, men typ basic användning som inte är så cpu/gpu heavy att den är så nära helt tyst som möjligt?

Finns det gpu/pcu/cpu/chassi märken som säljer produkter emot detta syftet? Behöver ändå köpa en ny dator så tänkte ifall man kan få så tyst dator som möjligt utan att brytta bank igemförelse med motsvarande produkter i samma klass.

Helst inte vattenkylnning då jag kommer bygga ihop datorn själv och har ingen lust att försöka mig på installationen på detta.

tldr:

-söker bas build för en så tyst dator som möjligt i "standby".
-gpu kommer antagligen vara en rtx4080super eller 4070 ti super
-helst ingen vattenkylnnig om det finns andra alternativ till tyst kylnning, är semi aktiva fläktar en sak?
-har ej någon dirrekt budget, men kommer vara runt 20-30k så om "tystnad" kostar 3 gånger priset så är det inte relevant.

Vilken dator som helst kan du få helt tyst med standby/basic tasks.
Bara Sätt intag på lägsta rpm och utblås på samma lite lägre. Gpu etc har nu förtiden semi passiv och har inga fläktar igång under typ 60C

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Fractal design, sen helt vanliga fläktar och prylar, har inte hört ett ljud ur min dator dem första 1-2 åren(när datorn inte jobbar), sen började vissa fläktar låta lite ibland

*edit* förövrigt så går det juh att stänga av datorn när man inte använder den.... det e många som fortfarande inte vet det, och tror att datorn ska stå på 24/7...

Permalänk
Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.