C++ och dess framtid att programmera minnessäkert - Hur går utvecklingen?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Valgrind är ett ofta använt alternativ som i alla fall löser tillgänglighet och pris…

Mer komplicerat att använda än Valgrind, men min erfarenhet minst lika bra på att hitta fel och väsentligt bättre rapport på vad som faktiskt gick fel är AdressSanitizer

https://clang.llvm.org/docs/AddressSanitizer.html

Typiskt overhead för Asan är ~halva hastigheten mot att köra som "vanligt".

Men inte heller det plockar alla felen ovan... Däremot plockar förslaget till "safe C++" dessa fel, fast krävs att man skriver om programmet i en lite annan syntax. Och i det läget är man lite tillbaka till: varför använda en blek kopia och inte originalet?

För "safe C++" är verkligen "hur kan vi ta så mycket som möjligt av Rust's borrow-checker och klämma in den i någon form av C++ syntax"?

Lite som Intels kommande APX där man kopierat ARM64 så långt som möjligt inom ramen för x86. Det blir en förbättring men kräver i stort sätt samma arbetsinsats som att byta till originalet (i både "safe C++" och APX krävs att programmet kompileras om, i "safe C++" krävs även att det modieras) och gör man inte det får man något som inte riktigt är lika bra...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Valgrind är ett ofta använt alternativ som i alla fall löser tillgänglighet och pris…

Sitter man på Windows kan man inte köra Valgrind.

Permalänk

Jag använde Microsofts egna...sak..minns inte namnet på den. Men den fungerade mycket bra för Visual Studio (inte Code). Den larmade om man glömde att deallokera minnet.

Detta var för C dock jag körde.

Sedan undrar jag hur ofta minnesläckor förekommer i större program? Jag har byggt rätt stora program, och jag har aldrig fått någon minnesläcka efter jag har lanserat mitt program. Dels för att jag buggtestar allt från alla olika scenarion. Men sådant kanske inte görs längre hos större företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Sedan undrar jag hur ofta minnesläckor förekommer i större program? Jag har byggt rätt stora program, och jag har aldrig fått någon minnesläcka efter jag har lanserat mitt program. Dels för att jag buggtestar allt från alla olika scenarion. Men sådant kanske inte görs längre hos större företag?

Minnesläckor är tyvärr inte så ovanliga i större program. Testning är ju bra, men dels är det inte alltid så lätt att upptäcka att man har en minnesläcka, och dels är det oftast praktiskt omöjligt att testa alla olika scenarion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Sitter man på Windows kan man inte köra Valgrind.

Det stämmer, men om problemet inte är Windows-specifikt kan man kanske bygga programmet (eller delar av det) för linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Jag har byggt rätt stora program, och jag har aldrig fått någon minnesläcka efter jag har lanserat mitt program.

Är du säker på det? Det är som sagt inte helt enkelt att testa precis allt, och även om man lyckas verifierar man kanske inte att allt mindre återlämnas? Det är ju inte säkert att det uppstår andra problem än att minnesanvändningen (eventuellt långsamt) växer över tid.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Är du säker på det? Det är som sagt inte helt enkelt att testa precis allt, och även om man lyckas verifierar man kanske inte att allt mindre återlämnas? Det är ju inte säkert att det uppstår andra problem än att minnesanvändningen (eventuellt långsamt) växer över tid.

Jag är säker på detta. Programmet går än idag.
Men jag gjorde många månaders testning Kanske förklarar varför.

Men åter igen, det var ju min kompilator som larmade. Alltså borde GCC ha denna funktion som standard.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Kan du vara specifk? Vad exakt är det som inte är bra?
Tar man Arduino har det bl.a. börjar användas i vissa PLC:er, stora fördelen är att man kan bygga produkter till lägre pris.

Låg budget PLC! Inte PLC så som Siemens, Beijer med flera.

Citat:

Visst kan man fsck-up med Micropython, men "rätt" sätt att hantera minne där är precis som i C eller C++ för en MCU: allokera allt minne vid start och släpp aldrig referensen -> inget problem. Så till skillnad från "vanlig" Python programmering krävs förståelse för minneshantering i väldigt begränsade miiljöer även om man kör Micropython.

Varför Volvo, eller antagligen någon biltillverkare, kör RPi Pico lär ha minst två förklaring:
1. de använder väldigt ofta CAN, finns många MCUer med integrerad CAN men RPi Pico är inte en av dem (finns inte heller i vanliga RPi, dock har Arduino R4 CAN samt även Orange Pi 5, använder med fördel OPi5+Go+CAN i "industriprojekt").
2. allt som hittar in i en bil man kan köpa är rejält gammal, RPi Pico är rimligen allt för ny att finnas i någon existerande bilmodell

Grejen med att företag använder inte hobbyleksaker, är för att dom är hobbyleksaker. Det finns ingen support för dom som man kan förlita sig på. Vad händer om det blir en uppdatering? Vad händer om det blir en ändring?

Raspberry Pi skapades för barn för utbildning, inte för att Mercedes Benz S-klass 600 ska använda dom.

Citat:

Sen tillbaka till tråd-topic: här är lite "modern" C++ (initializer_list kom i C++11 och string_view i C++17) kod-haveri. Buggarna med string_view är tydligen tyvärr inte alls ovanliga i "verkligheten". De kompilerar helt utan varning och tenderar ge rätt svar i debug-byggen och ibland även i release-byggen, men de är fel (valgrind plockar bara string-concat-fallet).

#include <iostream> #include <string_view> #include <vector> using namespace std; void print_sw(string_view sw) { cout << sw << endl; } void all_ok() { print_sw(string_view{"a string literal"}); string x = "This is long enough to bypass short-string optimization"; string y = "Short"; string_view sw = string_view{"a string literal"}; print_sw(sw); vector<string_view> vec; initializer_list<string_view> initlist = { x, y }; vec = initlist; for (string_view sw: vec) print_sw(sw); } void horribly_broken() { // using sting literal suffix creates temporary instance that broken1 outlives string_view broken1 = string_view{"a temporary string"s}; print_sw(broken1); // ...still broken print_sw(string_view{"a temporary string"s}); string x = "Foot "; string y = "gun!"; // string concatenation creates temporary string, which broken2 outlives string_view broken2 = string_view{x + y}; print_sw(broken2); // still broken print_sw(string_view{x + y}); initializer_list<string_view> initlist; // The C++ Standard does not guarantee that std::initializer_list supports assignment in a meaningful or safe way. // This was the *only* case that the compiler warned about, but it does compile!!! initlist = { x, y }; vector<string_view> vec = initlist; for (string_view sw: vec) print_sw(sw); } int main() { all_ok(); horribly_broken(); }

Skulle inte kompilera i Rust och skulle inte vara en bug i något språk med GC då temporära objekt inte går out-of-scope där så länge det finns referenser.

Även C är långt bättre än C++ här. För skulle man göra motsvarande i C skulle man ha betydligt större varningsflaggor att man gör något korkat då C inte har några implicita anrop. Just implicita anrop är en foot-bazooka i C++.

När jag kör din kod https://onlinegdb.com/ZrNnJBJQh så säger den följande. Detta betyder att den gav mig en varning. Jag kan ju ställa in en flagga på att jag ska få ett felmeddelande, istället för varning. Eller hur? Alltså är det mitt ansvar att säga åt min kompilator att granska för minnessäkerhet?

Citat:

main.cpp: In function ‘void horribly_broken()’:
main.cpp:48:27: warning: assignment from temporary ‘initializer_list’ does not extend the lifetime of the underlying array [-Winit-list-lifetime]
48 | initlist = { x, y };
| ^
a string literal
a string literal
This is long enough to bypass short-string optimization
Short
sw�L5�\
b=ng
a temporary string
Foot gun!
Foot gun!
Foot

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Jag är säker på detta. Programmet går än idag.
Men jag gjorde många månaders testning Kanske förklarar varför.

Men åter igen, det var ju min kompilator som larmade. Alltså borde GCC ha denna funktion som standard.

Det där är väl dock tyvärr ett exempel på när en observation inte är ett bevis? Att applikationen kan köra längre tyder kanske på att det inte finns några akuta problem, men om man bara tappar lite minne i vissa situationer går det kanske under radarn? Det kan dock ändras om man börjar köra programmet på något annat sätt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av heretic16:

Låg budget PLC! Inte PLC så som Siemens, Beijer med flera.

Man kan kalla det "lågbudget". Men är rätt övertygad att den enda man lurar är sig själv
"Det ska vara dyrt och dåligt så det syns att man har råd..."

Om vi kommer tillbaka till detta om säg 10-15 år gissar jag att även PLC-marknaden primärt kör på opensource då. Embedded är mer konservativ, men se vad som hänt med kommersiella embedded OS. De har i praktiken raderats ut av opensource.

Samma lär hända med RTOS, har redan varit väldigt stor utslagning där och att Linux (efter 20 års utveckling) fått in RT-Linux i kernel.org lär fortsätta trenden.

Skrivet av heretic16:

Grejen med att företag använder inte hobbyleksaker, är för att dom är hobbyleksaker. Det finns ingen support för dom som man kan förlita sig på. Vad händer om det blir en uppdatering? Vad händer om det blir en ändring?

Raspberry Pi skapades för barn för utbildning, inte för att Mercedes Benz S-klass 600 ska använda dom.

Huvudorsaken till att det under lång tid nästan var omöjligt att köpa RPi3/RPi4 under ett par år var bara delvis Corona/komponentbrist. Den riktigt stora orsaken var att dessa började sälja i volymer som RPi-gänget inte alls kunde drömma om.

För ja, de designade initialt RPi för utbildning och liknande. Men "industrin" lärde sig att plattformen fungerade lysande (många gånger minst lika bra som existerande och väsentligt dyrare plattformar) och prislappen är betydligt trevligare (vilket spelar roll när man gör stora serier).

Vilket har minst affärsrisk: något där du själv kontrollerar allt, d.v.s. du har källkoden och kretsdesign alt. du är helt i händerna på någon 3:e-part? Det senare har ett värde om man sparar pengar, vilket allt mer sällan är fallet här!

Skrivet av heretic16:

När jag kör din kod https://onlinegdb.com/ZrNnJBJQh så säger den följande. Detta betyder att den gav mig en varning. Jag kan ju ställa in en flagga på att jag ska få ett felmeddelande, istället för varning. Eller hur? Alltså är det mitt ansvar att säga åt min kompilator att granska för minnessäkerhet?

Både g++ och clang++ hittar just det problemet, men det är ett av flera stycken. Asan/Valgrind hittar inte just det, men de hittar två andra. Men det är ändå inte alla buggar ens om man kombinerar allt detta.

Samtidigt: ingen av dessa buggar bygger ens med Rust. Ingen av dessa är ens en bugg i ett GC-språk.

Det finns användningar för C++ och de kommer finnas under väldigt lång tid framåt. Med givet hur extremt lätt det är att göra fel (på sätt som i "moderna" språk endera inte är ett fel eller inte orsakar lika farliga buggar) bör nog ingen välja C++ i ett projekt som inte absolut måste köra C++ framåt.

Så för att gå tillbaka till trådstarten: den rekommendation som allt fler gör kring användning av C och C++ är helt korrekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Lite som Intels kommande APX där man kopierat ARM64 så långt som möjligt inom ramen för x86. Det blir en förbättring men kräver i stort sätt samma arbetsinsats som att byta till originalet (i både "safe C++" och APX krävs att programmet kompileras om, i "safe C++" krävs även att det modieras) och gör man inte det får man något som inte riktigt är lika bra...

Nu har vi kommit ganska långt från den ursprungliga frågan och jag måste fråga vad som är poängen med att veva denna "kopierat"-kommentar ytterligare en gång? Den känns inte riktigt motiverad i sammanhanget minnessäkerhet.

Vi har sett den ganska många gånger nu och här har du till och med tagit bort citationstecknen runt "kopierat". Du är väldigt tydlig i att du tycker att ARM64 är en bättre arkitektur än X86 (och där får jag hålla med dig). Men här undrar jag om det bara var en fyndig formulering som du ville kasta in en gång till eller om du på allvar försöker idiotförklara ingenjörerna på Intel och AMD? Jag vet inte om det är menat som en lustighet eller om du vill försöka påskina att det är först när ARM64 visat vägen som de förstår att X86 ISA lider av ganska stora problem.

X86 släpar på bagage från 8080/8085-tiden och det är inte på något sätt konstigt att en 40 år modernare arkitektur har gjort andra och bättre(!) val än vad som gjordes på 70-talet. Om vi backar till 2011 då Aarch64 kom hade väl inte ARM någon större marknad där bakåtkompatibilitet var viktigt? De kunde kosta på sig att i praktiken introducera en helt ny arkitektur där de behöll de bra delarna från 32-bits-ISA och fixade sakerna som fungerade mindre bra. När Intel 2001 försökte introducera en ny arkitektur (Itanium) blev det ingen succe. Itanium försökte lösa många av problemen X86 drogs med, men föll just på att det inte var en X86a och att kompilatortekniken inte var tillräckligt mogen för att kunna dra nytta av Itaniums potential (otur att VLIW var på modet just då).

Itaniums misslyckande har sannolikt färgat de val som Intel gjort för X86 och de har försökt leva med X86s tillkortakommanden genom att göra mer avancerad hårdvara. Tvåadressinstruktioner och begränsad registeruppsättning kan till stor del lösas med OOO och djupare reorder buffer, men nu har de väl nått vägs ände där och det är därför vi har fått se APX, X86S och FRED som alla handlar om att förnya/förbättra/förenkla X86.

APX är en "gör om, gör rätt"-uppstädning som borde gjorts för länge sedan, men som sannolikt inte kommit alls om den inte tvingats fram av effektivare konkurrenter. Att man från olika håll kommer fram till snarlika lösningar på vad som behövs för effektiv programexekvering är inte särskilt förvånande. Att fler register och treaddressinstruktioner ger mer kompakt kod och bättre cache-beteende och att möjligheten att generera rak kod förbättrar branch prediction var välkänt långt innan långt innan ARM64 kom så att antyda att Intel använt ARM64 som mall för APX tycker jag är lite magstarkt.

Och förresten, vill man att en AArch32-applikation skall dra full nytta av ens ARM64 krävs det att man kompilerar om programmet, gör man inte det får man något som inte riktigt är lika bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nu har vi kommit ganska långt från den ursprungliga frågan och jag måste fråga vad som är poängen med att veva denna "kopierat"-kommentar ytterligare en gång? Den känns inte riktigt motiverad i sammanhanget minnessäkerhet.

Vi har sett den ganska många gånger nu och här har du till och med tagit bort citationstecknen runt "kopierat". Du är väldigt tydlig i att du tycker att ARM64 är en bättre arkitektur än X86 (och där får jag hålla med dig). Men här undrar jag om det bara var en fyndig formulering som du ville kasta in en gång till eller om du på allvar försöker idiotförklara ingenjörerna på Intel och AMD? Jag vet inte om det är menat som en lustighet eller om du vill försöka påskina att det är först när ARM64 visat vägen som de förstår att X86 ISA lider av ganska stora problem.

X86 släpar på bagage från 8080/8085-tiden och det är inte på något sätt konstigt att en 40 år modernare arkitektur har gjort andra och bättre(!) val än vad som gjordes på 70-talet. Om vi backar till 2011 då Aarch64 kom hade väl inte ARM någon större marknad där bakåtkompatibilitet var viktigt? De kunde kosta på sig att i praktiken introducera en helt ny arkitektur där de behöll de bra delarna från 32-bits-ISA och fixade sakerna som fungerade mindre bra. När Intel 2001 försökte introducera en ny arkitektur (Itanium) blev det ingen succe. Itanium försökte lösa många av problemen X86 drogs med, men föll just på att det inte var en X86a och att kompilatortekniken inte var tillräckligt mogen för att kunna dra nytta av Itaniums potential (otur att VLIW var på modet just då).

Itaniums misslyckande har sannolikt färgat de val som Intel gjort för X86 och de har försökt leva med X86s tillkortakommanden genom att göra mer avancerad hårdvara. Tvåadressinstruktioner och begränsad registeruppsättning kan till stor del lösas med OOO och djupare reorder buffer, men nu har de väl nått vägs ände där och det är därför vi har fått se APX, X86S och FRED som alla handlar om att förnya/förbättra/förenkla X86.

APX är en "gör om, gör rätt"-uppstädning som borde gjorts för länge sedan, men som sannolikt inte kommit alls om den inte tvingats fram av effektivare konkurrenter. Att man från olika håll kommer fram till snarlika lösningar på vad som behövs för effektiv programexekvering är inte särskilt förvånande. Att fler register och treaddressinstruktioner ger mer kompakt kod och bättre cache-beteende och att möjligheten att generera rak kod förbättrar branch prediction var välkänt långt innan långt innan ARM64 kom så att antyda att Intel använt ARM64 som mall för APX tycker jag är lite magstarkt.

Och förresten, vill man att en AArch32-applikation skall dra full nytta av ens ARM64 krävs det att man kompilerar om programmet, gör man inte det får man något som inte riktigt är lika bra...

Jag tror poängen mer är en liknelse mellan två exempel där man haft enorm framgång historiskt men lider av gamla designval som inte åldrats väl. Där effekten då är att man är bakbunden av sin egen framgång; om man fixar de problematiska designvalen så bryter man kompatibiliteten och folk tvingas att anpassa sig till något nytt. Men om de då tvingas att lägga ned jobb på att anpassa sig till något nytt, varför ska de inte se sig runt bland alla alternativ på marknaden, och om de gör det, varför välja just denna lösning om den fortfarande inte är den allra bästa?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare

Börjar med det enkla: Jag skriver “kopiera” för jag har faktiskt inga bevis för var man gör så i fallet med APX. I fallet med “safe C++”, är man helt öppen med att man verkligen vill försöka få in motsvarande funktioner i C++ som Rust redan har och se vad det leder till.

Sedan håller jag helt med om Itanium. Intel gjorde egentligen helt rätt; de tog det som var trendande inom forskningen och det man då trodde och hoppades skulle vara framtiden och gick all-in! Så problemet låg definitivt inte där; det var att forskningen tyvärr vid den tidsperioden hamnat i ett mindre lyckat sidospår. Intel hade maximal otur med timing.

Som du påpekade (och jag håller helt med där) blev den väldigt trista konsekvensen av att den allmänna uppfattningen blev “ISA spelar ingen roll, är bara mikroarkitektur som räknas”.

Här får jag erkänna att jag var lite skeptisk när Arm presenterade ARM64 2010 och det blev klart att man inte hade gjort som alla andra och bara utökade deras existerande ISA med 64-bits stöd. Man såg bristerna i att ta Aarch32 till high-end och startade från grunden. Det var en gigantisk risk med tanke på till exempel Intels erfarenhet med Itanium.

Rätt tidigt började man se resultat där reaktionen var “det kan inte stämma!”. På samma CPU (fram till ganska nyligen hade de flesta 64-bitars Arm-CPU stöd för både Aarch32 och Aarch64) kunde de skilja allt från 5 % till upp mot 30 % bara genom att köra Aarch64 istället för Aarch32. Det vill säga, ISA kan spela stor roll; man körde med samma mikroarkitektur.

Jag försöker verkligen inte idiotförklara dem. Jag har ett par gånger ställt den retoriska frågan om de är idioter eller om det finns en betydligt rimligare förklaring. För självklart har de sin del av eliten inom CPU-design, så förklaringen är rimligen att begränsningarna ligger i att de sitter fast med teknik som hindrar dem.

Och det som jag vill se här är att vi kommer bort från den tekniken så fort som möjligt. Jag bryr mig faktiskt inte alls hur det går för Intel, AMD, Apple eller någon annan. Hoppas bara utvecklingen tar en sådan väg så vi som kunder får så bra produkter som möjligt

Angående “Och förresten, vill man att en AArch32-applikation skall dra full nytta av ens ARM64 krävs det att man kompilerar om programmet, gör man inte det får man något som inte riktigt är lika bra... ;)”

Ja, det är ju självklart. Men om man nu faktiskt måste göra det, varför vänta in APX (som kommer behöva designas inom ramen av flera x86-begränsningar) istället för att ta det som redan finns idag? Oavsett vad man väljer måste man kompilera om programmet; om det jobbet ändå ska göras är det väl rimligt att välja den bättre av två tekniker?

Hade inte Arm vågat släppa hörnflaggan och starta från grunden hade världens snabbaste mikroarkitektur 2024 definitivt inte varit Arm-baserad. Who dares win (i alla fall om man har turen på sin sida…)!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ja, det är ju självklart. Men om man nu faktiskt måste göra det, varför vänta in APX (som kommer behöva designas inom ramen av flera x86-begränsningar) istället för att ta det som redan finns idag? Oavsett vad man väljer måste man kompilera om programmet; om det jobbet ändå ska göras är det väl rimligt att välja den bättre av två tekniker?

OK, jag gjorde inte "om vi ändå måste kompilera om"-kopplingen i det inlägget jag kommenterade.

Beträffande "varför inte byta om vi ändå måste kompilera om allting?" så tror jag att det kommer ta mycket längre tid än du hoppas på. Valet blir nog nästan alltid att fortsätta med det språk/den arktektur man redan sitter fast i (existerande programvara och kunnande). Här tror jag att det är en stor tröghet att byta, både programspråk och arkitektur, och att byta C++ till Rust är ett betydligt större steg än att byta från X86 till ARM64. Alternativet må vara bättre tekniskt sett, men det kommer alltid att vara lockande att välja något som gör att man kan fortsätta att köra samma sak som i dag (utan att behöva kompilera om, och om vi kompilerar om då kommer det bli ännu bättre!).

Den trögheten finns på alla nivåer. Att stora organisationer med omfattande installationer av diverse mjukvara på ägda serverparker kommer se det som ett stort steg att byta är naturligt. De är konservativa och vill inte riskera någonting som kan störa verksamheten. Men även om vi Sweclockers-nördar betraktar oss som teknikpositiva och framåt så vore ett stort steg att byta arkitektur. Här debatteras valet mellan AMD eller Intel snarare än mellan X86 eller ARM64Mac. Om man skulle byta arkitektur, hur mycket av Steam/EPIC/GOG-biblioteket supportas på Mac? Hur mycket bättre måste alternativet vara för att det skall vara värt att ta steget och riskera att inte längre kunna spela några av favoritspelen?

Denna tröghet hos existerande användare var en av de saker lade krokben för Itanium. ARM, å andra sidan, användes under tidigt 2010-tal främst för embedded och mobiler. De tillverkarna satt inte fast i en existerande användarbas på samma sätt utan var beredda att byta till ARM64 och de togs glatt emot av användarna. 64-bitars telefon, måste ha!

Permalänk
Datavetare

OK, jag gjorde inte "om vi ändå måste kompilera om"-kopplingen i det inlägget jag kommenterade.

Beträffande "varför inte byta om vi ändå måste kompilera om allting?" så tror jag att det kommer ta mycket längre tid än du hoppas på. Valet blir nog nästan alltid att fortsätta med det språk/den arktektur man redan sitter fast i (existerande programvara och kunnande). Här tror jag att det är en stor tröghet att byta, både programspråk och arkitektur, och att byta C++ till Rust är ett betydligt större steg än att byta från X86 till ARM64. Alternativet må vara bättre tekniskt sett, men det kommer alltid att vara lockande att välja något som gör att man kan fortsätta att köra samma sak som i dag (utan att behöva kompilera om, och om vi kompilerar om då kommer det bli ännu bättre!).

Den trögheten finns på alla nivåer. Att stora organisationer med omfattande installationer av diverse mjukvara på ägda serverparker kommer se det som ett stort steg att byta är naturligt. De är konservativa och vill inte riskera någonting som kan störa verksamheten. Men även om vi Sweclockers-nördar betraktar oss som teknikpositiva och framåt så vore ett stort steg att byta arkitektur. Här debatteras valet mellan AMD eller Intel snarare än mellan X86 eller ARM64Mac. Om man skulle byta arkitektur, hur mycket av Steam/EPIC/GOG-biblioteket supportas på Mac? Hur mycket bättre måste alternativet vara för att det skall vara värt att ta steget och riskera att inte längre kunna spela några av favoritspelen?

Denna tröghet hos existerande användare var en av de saker lade krokben för Itanium. ARM, å andra sidan, användes under tidigt 2010-tal främst för embedded och mobiler. De tillverkarna satt inte fast i en existerande användarbas på samma sätt utan var beredda att byta till ARM64 och de togs glatt emot av användarna. 64-bitars telefon, måste ha!

Itanium hade betydligt fler problem än tröghet… Det var inte en bra ISA utanför ett par rätt specifika fall, ofta relaterat till flyttal (som historiskt var en svag punkt hos x86 men som man till största del rättat till via stöd för skalärer i SSE/AVX-enheterna). Det fanns helt enkelt rätt få tekniska anledningar att bli speciellt upphetsad över IA64, medan vi nu ser Apple, Qualcomm och även Arm själva designa ARM64 mikroarkitekturer som alla har bättre perf/Hz och bättre perf/transistor jämfört med Intels/AMDs senaste (och vi verkar vara överens om att det inte går att förklara med bristande kompetens hos Intels och AMDs designers).

Håller inte med om att det är en fundamentalt annorlunda marknad för telefoner jämfört med desktop. Arm tog en gigantisk risk och hade ARM64 varit ungefär som Itanium i “värdet av att lägga resurser på att byta till den ISA” hade det antagligen misslyckats. Nu gick det istället otroligt snabbt, väldigt mycket då förändringen gav så många tekniska fördelar i bättre prestanda, bättre prestanda/W och bättre prestanda/transistor.

I datacenter har ARM64 gått från 0 % till 10 % snabbare än vad AMD gick från ~0 % till 10 %. Vi får se hur det utvecklas framåt.

Och sedan Itanium har tekniken att binäröversätta från en ISA till en annan gjort gigantiska steg framåt. Specifikt spel är också en relativt tacksam programtyp att binäröversätta då väldigt mycket av de tyngsta lyften ligger i DirectX och GPU-drivarna, vilka kommer använd “native”-kod då det är OS-tjänster även om spelet stannar som x86_64.

Misstänker att både Apple och Qualcomm/Microsoft initialt utelämnade stöd för AVX då jag förstått att Intel hade en del patent som skulle kunna ställa till med problem (och Intel har hotat Qualcomm/Microsoft med just patentkortet kring x86-emulering). En rad patent har gått ut de senaste åren och Apple lade ju till stöd också för AVX i Rosetta 2 som kommer med årets MacOS Sequoia (släpptes denna vecka).

Men du har ändå tyvärr helt rätt i att det finns en stor tröghet, framförallt i något som att byta programspråk. Sedan jag började arbeta på 90-talet har jag bara varit med om att skriva om existerande kod två gånger i ett annat programspråk om vi ignorerar kodbaser under 10k rader. De som blev omskrivna var i sammanhanget rätt små, låga 100k rader kod.

Det betyder också att “safe C++” har en rätt brant uppförsbacke. För man har rätt mycket konstaterat att om man ska få ett riktigt bra resultat måste man göra signifikanta ändringar i språket. “Safe C++” kommer säkert att kunna uppnå många av Rusts fördelar, men det kräver att man gör en hel del modifikationer vilket är en risk i sig precis som du skriver.

Fast även här har det skett kvantsprång på senare tid i form av LLMs! Tror väldigt många följer DARPAs projekt TRACTOR. Precis som står i trådstarten har bland annat USAs regering tagit beslutet att man inte längre ska använda C och C++.

Projekt TRACTOR handlar om att med hjälp av LLMs maskinöversätta all deras C-kod till Rust.

Testade att stoppa in exemplet jag gav ovan i ChatGPTs “o1-preview”-modell. Den översatte inte bara det hela korrekt, den konstaterade också att den översatta koden för de felaktiga fallen (den tog alla) inte kommer att kompilera i Rust.

// Function demonstrating unsafe usage patterns that Rust prevents fn horribly_broken() { // The following lines are commented out because they do not compile in Rust. // Rust's compiler ensures that references do not outlive the data they point to. // Attempting to create a string slice from a temporary String. // This would result in a dangling reference in C++, but Rust prevents it. /* let broken1: &str = &String::from("a temporary string"); print_sw(broken1); */

Som ett annat snabbtest (jag hade inte själv använt LLMs på detta sätt innan) tog jag 2017 års Advent of Code, använde det året C++ och sa åt den att översätta till Rust. Här får man ju en snabbkontroll på om det verkar okej genom att se om svaren fortfarande blir rätt. Den gjorde rätt på alla 25 direkt och det blev riktigt prydlig Rust av det hela (faktiskt skrämmande bra resultat sett ur perspektivet: jag skriver kod som arbete, frågan är om det är dags att börja använda min master i kemi istället…).

Visa signatur