LG smyger in reklam i skärmsläckaren i sina smart-TV

Permalänk
Inaktiv

Hahaha

Skrivet av hakd:

Som sagt en inställning, en gång och reklamen är borta för alltid.
Supernöjd med min OLED trots att hon snart är fyra år.

"Borta för alltid" hahaha dummaste jag hört idag, bara en tidsfråga innan du "tvingas" se skiten!.

Permalänk
Medlem

Japp… varje ny version har varit en nedgradering. Imponerad av oled-panelen men är inte sugen på någon ny lg :/
Frågan är bara om det finns någon som sköter sig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Falsk marknadsföring också. De tvingar sin jäkla "LG channels" i menyn där man väljer HDMI kanal, dök plötsligt upp efter en uppdatering nån halv år sen. Jag fick ändra "locoation" till "others" för att slippa sk*ten. Fanns ju ingen LG channels när man köpte eländet, speciellt inte i en central meny som HDMI input i fanskapet. Nu går det inte att titta på SVT play av den anledningen.

Med mjukvaran kan de i princip trycka vad som helst i halsen på konsumenter så snabbt du köpt eländet. Som andra säger enda lösningen är att stänga av internet. Men dags att myndigheter ingriper, typ konsumentverket.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Blir svårt att ha en bil offline då det är ett EU-lagkrav att bilar från typ 2018 måste vara uppkopplade mot SOS (och eventuellt mer)

Går nog att komma runt. Lär ju gå att se till att den enbart får "tala" med sos och ingen annan?

Skrivet av hakd:

På min TV (CX OLED) är det bara reklam i menyerna och det är en inställning för att stänga av.
Var samma sak på min Samsung (QLED), en inställning och borta.

Första bolaget som inte låter dig stänga av det kommer rasa i kunder.
Du kan också blockera reklam med DNS filter för tvn men det ska inte behövas.

Får hoppas att det inte blir värre än så. Besattheten att peta in reklam precis överallt börjar nästan bli löjlig.

Kanske reklam är framtiden att arbeta med, det ser ut som det kommer explodera framöver då allt detta står och väntar vid horisonten.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag avskyr starkt reklam av all dess slag, speciellt när det blir påtvingat. Jag använder reklam-blockerare men betalar även för mig för värdefulla tjänster. Även om nu detta tydligen ska gå att stänga av (opt-out) är det en skrämmande utveckling och som flera redan skrivit är det här säkert ett första steg innan opt-out försvinner. Jag har två LG tv varav en hålls offline, borde kanske göra så med den andra också. Och LG är knappast ensamma om den här idén...

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Tur att vi än så länge har 14 dagars ångerrätt. Ännu en bransch där det är konkurrensbrist.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hoppas kallt på att om jag betalar tillräckligt överpris på boxen (Apple TV) så slipper jag annat än trailers under överskådlig framtid.

Apple är väl en av de få som inte pushar mer än reklam för sina egna produkter nu för tiden, och relativt icke påtryckande. Så jag hoppas att du har rätt och att dom fortsätter på det spåret.

Permalänk
Medlem

Detta är framtiden för alla TV märken, pengar ska dras in.

Kör både LGn och Samsungen bortkopplade från internet med ATV inkopplat istället. Tycker verkligen reklam inte hör hemma på dyra TV apparater.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

You own nothing but you will be... happy?

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem

Kliar i fingrarna hos hackers

Permalänk
Medlem

LG Ad Solutions åker in direkt på hatlistan. Må de brinna.

Har haft en bunt LG-apparater, och så även i dagsläget, men jag använder dem enbart och endast som stenkorkade displayer. Har förstås aldrig låtit någon av dem ansluta till något nätverk heller (och jag uppdaterar firmware med usb-sticka).

Apple TV agerar video- & ljud-källa, och inte ens ljudet når tv:n. Och utifrån vad jag läser så fortsätter jag alltså köra Apple TV. Ingen jävla reklam här inte.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Rätt nöjd med att jag inte har nån tv, och ännu mer om det är såhär det ska vara framöver.
Ser numera enbart delar av rapport på svt-play, nån gång i veckan, via datorn.

Permalänk
Medlem

Jag fick reklam för Ford eller Toyota, minns inte. Arg blev jag däremot. Både på LG och företaget som tror att det här är positivt för dem. Hatar verkligen reklam.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Detta godkände man i en uppdatering utav villkoren i TVn för säkert ett år sen, Jag valde att säga nej och LG valde att stänga ute min TV från alla smart funktioner. Jag svarade då med att ta bort internet från TVn och jag klarar mej faktiskt utmärkt med Google TV istället.

Bra betyg på diverse siter är något förtag värderar högt, Glöm inte recensera era köp från LG

Permalänk
Medlem

Jippi vad man har längtat..
Lite OT; Aldrig förstått tänket bakom reklam som avbryter det du vill se på. Fattar dom inte att folk suckar djupt och får dom att avsky produkten eller tjänsten mer än om man sluppit bli avbruten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

$ echo -e "\nLG" >> Hårdvara/Undvik.txt

Det finns "dumma" paneler för kommersiella ändamål som t.ex. skyltning i restauranger. Utan tuner då förstås. Bara med HDMI in.

Hur är bildkvalitén/hastigheten på såna paneler?
Kan bara se City Gross kassa-paneler som är typ 720p och 30hz framför mig, ser hemskt ut. Finns det 1440p/4k paneler som klarar typ 120hz?

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Snart måste du genomgå en prenumeration för att bli av med reklamen.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att aldrig koppla sin "smarta" tv till internet. Ännu bättre kanske inte låta produkter av tillverkare som håller på med sån här skit.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Inget jag berörs av då jag varken använder skärmsläckare eller har tv:n ansluten till internet

Permalänk
Medlem

Är man tillräckligt smart inser man att man inte behöver smart funktionen i TVn, utan använder uteslutande HDMI från datorn och tillåter aldrig TVn koppla upp sig mot något på internet.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Snusfri

Nu använder jag min C2 42" som datorskärm och har ställt in så att den hoppar direkt till PC-läget så har inte reagerat mycket över all reklam.

Dock så stängde jag av Wifi på den nu så att man förhoppningsvis slipper sådant i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Vad jag gör med min TV.
Jag tillåter den inte att ansluta till internet alls.
Jag använder en Apple-TV som fungerar hur bra som helst och är det ända interface jag behöver.

Sedan blockerar jag port 53 ut på både UDP och TCP. Använder Pihole som default dns och secondary.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Jag tillåter den inte att ansluta till internet alls.
Jag använder en Apple-TV som fungerar hur bra som helst och är det ända interface jag behöver.

Ironi, det är alltid svårt att upptäcka i skriftlig form, men det där var roligt!

Permalänk

Vem i sina sinnens fulla bruk kopplar upp sin TV mot nätet?

Permalänk
Medlem

Det här känns ju som något EU borde sätta tänderna i. Bötfäll varenda idiot som trycker in vidrig reklam.

Kan också tycka att recensenter och konsumenter har ett ansvar här. Ge 0/10 i betyg, reklamera, osv. Gör det omöjligt för tillverkaren att fortsätta vara ett as.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

LG har väl även som default att de säljer din data om du inte skriver väljer bort detta. Nej LG kan köra upp sina TV i röven.

Tyvärr håller Samsung även på med detta också i menyn är det reklam för deras skit eller annat.

Man borde kunna köpa en TV utan operativsystem
Så man istället kan bara koppla in valfrie utrustning Apple TV , Linux eller vad man nu vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Man borde kunna köpa en TV utan operativsystem

Blir inte så mycket bild på din tv utan ett operativsystem.

Permalänk
Medlem

Varför har ni en kinesisk maskin med ibland både kamera och mikrofon kopplat till nätet? LG gick bort samtidigt som Huawei bannlystes.
//Foliehatt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Har LG nu kommer titta på alla andra alternativen före LG när det kommer till nästa TV. Massa användaravtal tvingas på en för att använda ganska grundläggande saker i TVn. Gud vet vad det är för info de sänder iväg från ens hem, screenshots tar de av vad man tittar på i alla fall.

Privacy blir långt viktigare vid min nästa TV köp.

Precis samma som mina tankar. Är faktiskt rätt jävla missnöjd med min LG TV. En jävla massa skit som ska godkännas, det mesta innebär att jag ska typ sälja min själ, och när man inte går med på det så ska det naggas så in i helvete. Sen alla jävla uppdateringar som den ska pådyvla en, uppdateringar som man inte vet vad det är tänkta att fixa, men som mest har sönder saker och där det viktigaste verkar vara att stoppa in mer reklam.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Precis samma som mina tankar. Är faktiskt rätt jävla missnöjd med min LG TV. En jävla massa skit som ska godkännas, det mesta innebär att jag ska typ sälja min själ, och när man inte går med på det så ska det naggas så in i helvete. Sen alla jävla uppdateringar som den ska pådyvla en, uppdateringar som man inte vet vad det är tänkta att fixa, men som mest har sönder saker och där det viktigaste verkar vara att stoppa in mer reklam.

Vad jag minns, så är ROKU tv ännu värre i usa, nekar du avtalen på skärmen, så får du inte ens använda din tv du betalat för, där avtalet ändras med en uppdatering lite när som.