Hackare kringgår HP:s bläck­monopol

Permalänk
Medlem

HP är ju fantastiska! Numera krävs det ett konto för att kunna använda sin egna lokala skrivare från ex sin telefon. Jaha du vill skriva ut på din egna skrivare? Ja men först måste du skaffa ett konto och godkänna 10^99 rader med paragrafer där det står vad vi kan göra med ditt material.

Permalänk
Medlem

Instämmer i samtliga röster för Brothers. Köpte min DCP-L2560DW vid 2016 och den har aldrig strulat, har heller aldrig bytt patron och den fungerar fortfarande bra. Laserskrivare framför bläckstråleskrivare till privatpersoner alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hackare kringgår HP:s bläck­monopol

Jay Summet har hittat en påfylld bläckpatron med ett specialdesignat flexibelt kretskort som lurar HP-skrivaren att allt är som det ska.

Jag har ett annat hack för att undvika HP:s bläckmonopol.
Jag köpte en Brother laserskrivare.
Har inte haft problem med torkat bläck sen dess.

Ser att flera andra i tråden har använt samma hack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Toner.
Sedan så räcker oftast toner till 2000+ sidor.

Inte alls, iaf inte "förr". Den hp laser jag har som dammsamlare, så har jag inte bytt den toner som kom med den, och beräknat räcka till runt 1500 sidor vill jag minnas. Men visst, jag köpte inte 200kr-skrivaren hp brukar ligga på för att få sälja sitt skräp.

Kanske inte, men de fem åren jag stod och sålde skrivare i butik så var nästan alla modeller med "startvarianter" inkluderade

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Vad unga dom ser ut nu när man själv blivit gammal

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Värst är väl ändå att tillräckligt många accepterar detta för att affärsmodellen ska vara gångbar.

Ja, och vi är väl en del som minns att "sorry, gul är slut, du kan inte skriva ut ditt superviktiga inlämningsarbete trots att det bara består av svart text" (och då hade skrivaren både en svart patron och färgpatron(er)). Vilket märke var det tro. Sannolikt flera. Skyller på att skrivarhuvudena måste ha lite plutt av alla bläcken för att inte torka ihop, menmen, har svart och färg separata huvuden så borde det ju funka kan man som lekman tycka.

Är överlag nöjd med min Canon MG7150, den halsar piratbläck med stort engagemang och liten kostnad, skriver ut oavsett hur bläckläget är. Däremot var sista operativsystemen som fick drivrutiner MacOS 10.15 Catalina (2019) och Windows 10. Med tanke på att skrivaren släpptes 2013, såldes ett tag därefter, så är det lite blekt att inte ha stöd längre med tanke på hur länge folk vill ha sina skrivare...Stöd för M1-macar och Windows 11 hade väl inte varit orimligt. (Det går att skriva ut med mer generiska drivrutiner, men det kan bli lite krångligare att skriva ut på optiska skivor, scanna, etc).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, och vi är väl en del som minns att "sorry, gul är slut, du kan inte skriva ut ditt superviktiga inlämningsarbete trots att det bara består av svart text" (och då hade skrivaren både en svart patron och färgpatron(er)). Vilket märke var det tro. Sannolikt flera. Skyller på att skrivarhuvudena måste ha lite plutt av alla bläcken för att inte torka ihop, menmen, har svart och färg separata huvuden så borde det ju funka kan man som lekman tycka.

Jag har läst att även om du bara skriver ut i svart-vitt, så använder skrivarna fortfarande lite av de andra färgerna för att det ska se lite bättre ut, enligt mitt minne (och att färg ska gå åt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Efter att ha jobbat i datorbutik varav den enda skrivaren som aldrig återvände till butiken pga krav på service var Brother så vet jag att det är den enda jag med gott samvete vågar rekommendera till någon.

Det är mitt bästa köp i det fall att den aldrig går sönder men även mitt sämsta köp då skrivare är det absolut tråkigaste man kan spendera pengar på.

Jag har också jobbat i datorbutik och köpte en Brother HL-1430 ca 20 år sedan. Skriver iofs inte ut mycket längre. Typ några gånger per år, så den får hänga med tills vidare

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har läst att även om du bara skriver ut i svart-vitt, så använder skrivarna fortfarande lite av de andra färgerna för att det ska se lite bättre ut, enligt mitt minne (och att färg ska gå åt )

På bläckstråleskrivare är det också för att färgerna inte ska torka

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Kör en Pagewide P55250 hemma.
Fungerar otroligt bra, även med icke certade patroner.
Har man väl börjat med enterprise så finns det gärna ingen väg tillbaka och definitivt aldrig laser igen.
Om folk slutade köpa skräp så hade vi sluppit en jävla massa problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Jag kör enbart laserprinter numera just pga allt strul med bläckstråleskrivare.
Så fort jag har fyllt på med eget bläck har skrivaren alltid efter en tid slutat fungera helt, så till den grad att man behövt kasta den då det inte ens fungerat om man sedan stoppat i originalpatroner igen.. Kanske är self destruct som aktiverats då. Antingen det eller dålig kvalite på icke-original-bläcket. Min mor har alltid köpt original och hennes skrivare höll nog 15 år innan den gav upp.

Samma. Gav upp om bläckstråleskrivare för decennier sen. Ruinerade mig nästan som student med min dåvarande HP Jet 520 edyl. Bara laserskrivare sen dess, och jag hade råd.
Hade färglaser ett tag men blev mäktigt irriterad över att inte kunna skriva ut ett svartvitt dokument för att cyan eller vad det var, var slut...
Köpte en beggad monokrom Dell 1815dn MFP för ca tio-femton år sen och den använder jag fortfarande.
Lite oroande dock att inte all pirattoner av samma märke funkar I den. Vissa är helt ok, andra ger ett skrivarfel. Go figure...

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Efter att ha jobbat i datorbutik varav den enda skrivaren som aldrig återvände till butiken pga krav på service var Brother så vet jag att det är den enda jag med gott samvete vågar rekommendera till någon.

Det är mitt bästa köp i det fall att den aldrig går sönder men även mitt sämsta köp då skrivare är det absolut tråkigaste man kan spendera pengar på.

Vänta nu, skrivare har servicekrav numera? Som en bil som måste servas för att inte förlora garantin?

Pratar vi såna där stora kontorsskrivare eller skrivbordsskrivare för hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_vg:

Vänta nu, skrivare har servicekrav numera? Som en bil som måste servas för att inte förlora garantin?

Pratar vi såna där stora kontorsskrivare eller skrivbordsskrivare för hemmet?

Jag tror jag formulerade mig lite dåligt. Med "service" syftade jag på att det rörde sig om garantiärenden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag har en Canon skrivare som används väldigt sällan, för ett år sedan fyllde jag på med nya patroner och alla visade 100%. Nyligen skrev jag ut ett a4 papper (svart) och nivån gick ner till 80% 🤨 Sen om en patron blir för låg kan jag inte använda skrivaren innan jag byter kasst!

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

Enda alternativet är antingen någon av Epson Ecotank skrivarna eller tex Canons PIXMA G550.
Skulle aldrig komma på tanken att köpa en skrivare med vanliga bläckpatroner då de ovan nämnda skrivarna har behållare som enkelt fylls på från flaskor med bläck.

Enda tråkiga är att A3 versionerna kostar kring 8000:- men skriver man ut mycket foto printar så är det extremt långsamt när bläcket är så pass billigt.

Permalänk
Medlem

Har en epson skrivare den sväljer icke orginal patroner utan problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MrRunaway:

Även printat Herma-etiketter istället för att skriva för hand på 20-30-40 burkar med sylt frugan kokte (lingon, rabarber).

Hahaha, kul parentes!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Man ska aldrig köpa något från konsumentfientliga HP – särskilt inte skrivare.

Själv lärde jag mig det den hårda vägen. Det slutade med att NetOnNet själva, som hade sålt skrivaren till mig, poängterade att jag borde hålla mig undan från HP.

Fick istället en lastgammal Brother MFC‑5895CW av flickvännen. Första sidan som kom ut efter byte till nya patroner (från tredje part!) var helt blank, men efter kanske ett trettiotal omgångar rengöring var den fullt fungerande igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har ett annat hack för att undvika HP:s bläckmonopol.
Jag köpte en Brother laserskrivare.
Har inte haft problem med torkat bläck sen dess.

Ser att flera andra i tråden har använt samma hack.

Brutalt! Jag kom på det hacket för min del 1995.

Permalänk
Medlem

Även jag har funnit Jesus i form av Brother. Det är ett seriöst företag, till skillnad från HP.

Permalänk
Medlem

Har funnits i flera år, kan köpas hos bla aliexpress. Använde ett sånt kort till min Samsung skrivare för många år sedan

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Brothers. Jag har en skrivare som jag köpte typ 2019 eller om det var 2020. Fungerar alldeles utmärkt!

Föräldrarna bytte nyligen ut sin laser från tidigt 90 tal

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Brutalt! Jag kom på det hacket för min del 1995.

För mig var det runt 10 år senare.

Permalänk
Medlem

Jag var en av dem som tidigt använde HP
bläckpatroner, men insåg snabbt att det inte var en hållbar affär för konsumenten. För över femton år sedan bytte jag till en Brother laserskrivare, och den har varit både mycket pålitlig och kostnadseffektiv!

Jag minns fortfarande min irriterande HP-skrivare som vägrade skriva ut mina svartvita dokument bara för att magentapatronen var tom!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Ytterligare en Brother röst. Köpte en All-in-one

Vi är många som är väldigt nöjda med Brother. Men tycker laserskrivare överlag fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Sen kan man också ställa in i skrivaren om man ska kunna fortsätta skriva ut eller inte även om den anser att tonern tagit slut.
Kallas för "Continue Mode" på engelska.

Finns inte på min MFC-3750CDW AFAIK, då hade den definitivt varit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Finns inte på min MFC-3750CDW AFAIK, då hade den definitivt varit på.

Trist. Det kanske är en funktion på nyare skrivare. På min L2560DW finns det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ser ett fåtal med samma bekymmer på Canons skrivare. I min värld är Canon precis lika goda kålsupare som HP avseende krav på genuina patroner.
Men det kanske har att göra med vilken modell man valt?

Sen de här "ecotanks" eller var de heter. Var det inte de som slutade fungera när absorbtionsmaterialet för bläck var fullt och man var tvungen att köpa en kod på black market för att då igång den igen även om man bytte absorbtionsmaterialet? Eller har jag drömt??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NcLr:

Ser ett fåtal med samma bekymmer på Canons skrivare. I min värld är Canon precis lika goda kålsupare som HP avseende krav på genuina patroner.
Men det kanske har att göra med vilken modell man valt?

Sen de här "ecotanks" eller var de heter. Var det inte de som slutade fungera när absorbtionsmaterialet för bläck var fullt och man var tvungen att köpa en kod på black market för att då igång den igen även om man bytte absorbtionsmaterialet? Eller har jag drömt??

Du har drömt.

Går alldeles utmärkt att byta Maintenance Box utan problem.

Permalänk

Snacka om onödigt hackande

Självklart kan dem kringgå det nya säkerhetssystemet i HP:s skrivare, men dem saknar någon som helst insikt i hur bläcket fungerar.

Har själv jämfört flertal olika bläck av olika tillverkare, både till HP:s skrivare och tredjeparts bläck. Felet är oftast inte att bläckpatronerna inte funkar utan att det bläck som tredjeparts eller påfyllnads företag använder sig av är såpass undermåligt att det förstör skrivarnas bläcksystem (inte bara HP) om skrivaren har ett inbyggt sådant. Gäller det bara vanliga billiga skitskrivare så är det bara patronerna som blir skrot. Inte själva skrivaren eller skrivarhuvudet i dem flesta fallen.

Att kringgå det nya systemet ör enbart utifall att skrivaren går sönder så skulle det inte visa att det använts tredjepart/påfyllda patroner, vilket med tanke på mängden olika sätt HP:s tekniker kan kolla upp detta får det att låta som om dem inte riktigt klarar det oavsett. Hade vart kul att testa detta faktiskt enbart för att se om det inte går att se om det använts andra patroner än hp i en skrivare. Isåfall är det ett sätt att lura systemet för att kunna få ut på garantin om något skulle hända.

Men i slutändan så tycker jag det i allmänhet bara är onödigt och förstår själv inte varför folk envisas med att köpa nya patroner när i princip alla HP:s skrivare idag omfattas av deras instant ink tjänst där du endast betalar för sidorna du skriver ut och får patronerna gratis så länge du har en aktiv prenumeration. Kört med den i flera år aldrig några problem som HP inte kunnat lösa på kort tid.

Felstavning