Skärmar tappar signal och datorn startar om

Permalänk
Medlem

Skärmar tappar signal och datorn startar om

Hej!

Jag har fått ett plötsligt problem med min dator och har försökt lösa det utan framgång. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att felsöka vidare.

Specifikationer:
* Moderkort: Asus B550-F Gaming
* CPU: Ryzen 5900x
* RAM: 32 GB
* Grafikkort: Gigabyte RTX 4090 Gaming OC
* PSU: Corsair 850W Gold

Händelseförlopp:
Jag hade ett spel igång i bakgrunden samtidigt som jag tittade på YouTube. Plötsligt blev skärmarna svarta och jag fick meddelanden om att båda skärmarna tappat signal. Samtidigt började datorfläktarna gå på max i ca 30 sekunder, varefter datorn startade om.

När datorn startade om fick jag ett meddelande innan Windows laddades: "The VGA card is not supported by UEFI Drivers" (bifogar bild).

Jag lyckades boota in i Windows igen och startade ett spel, men samma sak hände efter några sekunder – dock utan att meddelandet kom upp denna gång. Detta har hänt upprepade gånger.

Åtgärder jag har testat:

1. Testat alla tre portar på GPU
(ej HDMI)

2. Uppdaterat följande:
* Chipset-drivrutiner
* BIOS

3. Uppgraderat från Windows 10 till Windows 11

4. Bytt kylpasta på CPU
då jag märkte att den idlade på 80°C och gick upp till nästan 100°C under load. Efter bytet idlar den på 50°C och ligger på 70–80°C under load.

5. Rensat CMOS

6. Ändrat BIOS-inställningen till UEFI only

Trots allt detta kvarstår problemet.

Min fråga:

Kan det vara fel på GPU? (mest troligt)
Eller kan det vara att min PSU på 850W är för svag? Jag har märkt att datorn ibland stänger av sig plötsligt vid gaming. Enligt specifikationerna borde PSU klara det, men jag har satt 80% power limit i MSI Afterburner för att förhindra detta problem.

Jag har testat allt jag kan komma på och vänder mig nu till er experter för hjälp. Vad kan jag göra för att felsöka vidare?

Tack på förhand!