Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det inte spelar någon roll hur mycket armor man har? Är det ett tak på 9-tusen-någonting? Allt efter det är totalt onödigt?
Har haft långt över det med min barbar och min Druid som bägge är lvl 100. Men jag klara med nöd och näppe tier 4 i infernal hoards. Tier 5 blir jag oneshottad av demonen i början.
Har börjat en sorcerer nu med mer inriktning på defensive skills, något jag inte lagt många skillpoints på med andra gubbarna. Är lvl 85 men det räcker med två skott från en vanlig bågskytt (skelett eller spöke) när jag kör Dungeons med runt lvl 102-105 monster. Jag slaktar frammåt men får stryk bakåt. Jag tycker det är svårt med bra items till sorcerern än så länge, men det ger väl sig i de högre nivåerna sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Stämmer det att det inte spelar någon roll hur mycket armor man har? Är det ett tak på 9-tusen-någonting? Allt efter det är totalt onödigt?
Har haft långt över det med min barbar och min Druid som bägge är lvl 100. Men jag klara med nöd och näppe tier 4 i infernal hoards. Tier 5 blir jag oneshottad av demonen i början.
Har börjat en sorcerer nu med mer inriktning på defensive skills, något jag inte lagt många skillpoints på med andra gubbarna. Är lvl 85 men det räcker med två skott från en vanlig bågskytt (skelett eller spöke) när jag kör Dungeons med runt lvl 102-105 monster. Jag slaktar frammåt men får stryk bakåt. Jag tycker det är svårt med bra items till sorcerern än så länge, men det ger väl sig i de högre nivåerna sen?

Ja exakt, allt över 9230 är slöseri.

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Ja exakt, allt över 9230 är slöseri.

Så om man dör som en fluga ändå så är man bara dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Nej nej verkligen inte, gäller att vara cappad i resistence och sedan ha tillräckligt med liv osv, bara att kolla på maxroll etc för att hitta "kraven" för builden du spelar.

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Körde T8 hordes med min sorc (hc) gick bra och var aldrig i fara att dö.
cappad på armor och resistance (tyreals might så hade 83+% resistance)
Se till att ha mycket hp. Skulle säga minst 20000 men gärna mer, mycket mer.

T8 Hc Hordes

Länk till builden
Lurkin frozen orb

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur mycket hp har du ? det är också viktigt och helst max resistens på allt. Men även trots det kan man bli oneshottad..

Permalänk
Medlem

Nya säsongen blir Season of Hatred

Verkar lite mer enkel och generell. Döda en realmwalker boss (den på bilden). Efter det gå in i en portal till en dungeon och bestämma vilken typ av reward, till slut droppas buff items som under 30 min gör att alla fiender droppas extra loot anpassat till det som valdes tidigare.

Inte så detaljerat av mig, det kommer mer info på länkar senare.

Dagens Campfire stream där de berättar om säsong och expansion: https://www.youtube.com/watch?v=rk2oJC-yX4Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hur mycket hp har du ? det är också viktigt och helst max resistens på allt. Men även trots det kan man bli oneshottad..

Tror det är runt 8-9000 i hp. Resistens är uppe på 70 i allt.
Tycker det är svårt att få upp hp. Har ett par greater affixes med typ 1400 extra liv.
Kom precis till lvl 90.

Permalänk
Medlem

Extremt öppen fråga, men vad är roligast att spela som?

Funderar på vad man ska hitta på i säsong 6, när expansionen släpps.
Har spelat varianter av incinerate-sorc senaste två säsongerna, men tveksamt om jag orkar levla upp en ny sådan den här gången.

Spelar på konsol, vilket jag insett gör vissa builds (t.ex. firewall) i princip odugliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Extremt öppen fråga, men vad är roligast att spela som?

Funderar på vad man ska hitta på i säsong 6, när expansionen släpps.
Har spelat varianter av incinerate-sorc senaste två säsongerna, men tveksamt om jag orkar levla upp en ny sådan den här gången.

Spelar på konsol, vilket jag insett gör vissa builds (t.ex. firewall) i princip odugliga.

Nya klassen givetvis?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nya klassen givetvis?

Vore lite humor om den nya klassen blev underpowered, alla står där med svaga spiritborns. Ska nog göra en så småningom, men blir en barbar eller druid att börja med tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Tror det är runt 8-9000 i hp. Resistens är uppe på 70 i allt.
Tycker det är svårt att få upp hp. Har ett par greater affixes med typ 1400 extra liv.
Kom precis till lvl 90.

Ajdå ja det är rätt så lite i hp även för en sorc. Du bör ha minst 20k eller mer men visst det inte så lätt kanske att buffa upp det.

Du måste göra masterwork på alla items som har hp och höja lvl.

Permalänk
Medlem

Patchnotes 2.0.1 (stora uppdateringen) och 2.0.2 (buggfixar m.m.)
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/24140808/diablo-iv-pa...

Permalänk
Medlem

Jag känner sådär för expansionen, men kommer ändå spela det.

Nu kommer systemet auto-salvage gula items i högre nivåer. Hur kan man förstört ett så viktigt moment i ARPG som Blizzard har gjort när det gäller drops? Känslan att något speciellt har droppats har helt försvunnit med D4.
Legendary har blivit common... hur lyckas man med det. Hur tänker utvecklarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Nu kommer systemet auto-salvage gula items i högre nivåer. Hur kan man förstört ett så viktigt moment i ARPG som Blizzard har gjort när det gäller drops? Känslan att något speciellt har droppats har helt försvunnit med D4.

Jag har nog inte förstått alla delar ännu, men tycker verkligen delen med items föll helt efter ett tag. Det är mest jobbigt att hitta något som är lite bättre. Först måste man få till bra tempers. Sen behöver man oftast byta ut något affix. Sen ska man byta aspect. Och sen masterwork uppe på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ajdå ja det är rätt så lite i hp även för en sorc. Du bör ha minst 20k eller mer men visst det inte så lätt kanske att buffa upp det.

Du måste göra masterwork på alla items som har hp och höja lvl.

Svårt med master working när jag inte får materialen till det eftersom jag inte klarar mig igenom de tiers som krävs till det.
Jag har inte ens item power 925 (på min sorcerer) på allt ännu. Känns inte lönt med master working innan 925? Men det börjar väl droppa mer nu i högre nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag har inte ens item power 925 (på min sorcerer) på allt ännu. Känns inte lönt med master working innan 925? Men det börjar väl droppa mer nu i högre nivåer.

Jag brukar brukar bosta en bit om det är rätt item även om det är inte är 925. Med RNG kan det ta ett tag få rätt drop och upp till nivå 4 kan vara värt om du redan farmar obducite utan problem.

Edit: Sen känner förstås D4 av detta när du gör det och droppar samma item med bättre stats precis efter du gjort mw på det nu sämre föremålet. Hehehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Utan att ha spelat D4 var det likadant kring drops i D3 också. Även legendaries regnade hela tiden om jag minns rätt, det enda man var ute efter var Ancient Ancient Super Duper Ancient Legendaries. Kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Svårt med master working när jag inte får materialen till det eftersom jag inte klarar mig igenom de tiers som krävs till det.

Jag vet, jag har samma skit på min ww- barb. Innan kunde jag köra till 30 tiers nu måste jag köra hälften annars tar bossen en evighet att döda men då kan man inte uppgradera högre så man är fast.. värdelöst :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag brukar brukar bosta en bit om det är rätt item även om det är inte är 925. Med RNG kan det ta ett tag få rätt drop och upp till nivå 4 kan vara värt om du redan farmar obducite utan problem.

Edit: Sen känner förstås D4 av detta när du gör det och droppar samma item med bättre stats precis efter du gjort mw på det nu sämre föremålet. Hehehe.

Craftade en lila mössa till min sorcerer efter att ha plockat hem en fjärde låda Mothers gift. Bara den gjorde skillnad. Master craftade den så långt jag kunde. Prickat i alla +life i Paragon-träden så har ökat till drygt 12000 i liv.
Körde några vändor i the Pit. Så länge jag inte möter några ranged fiender så funkar det rätt bra.

Permalänk
Medlem

Nog för min Sorc är relativt min maxad, men jag ligger runt 25k health.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Utan att ha spelat D4 var det likadant kring drops i D3 också. Även legendaries regnade hela tiden om jag minns rätt, det enda man var ute efter var Ancient Ancient Super Duper Ancient Legendaries. Kul

Jo, D3 var lika illa, men man hoppades på att D4 skulle bli bättre. Jag i alla fall hoppades med D4 att loot-drops skulle bli spännande igen. Men känns som man hamnar mer och mer i Diablo 3.5

Permalänk
Medlem

Undrar hur många Spiritborns som kommer springa omkring på Tisdag. Den kommer med största sannolikhet vara bästa klassen enligt dom som fått spela.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jo, D3 var lika illa, men man hoppades på att D4 skulle bli bättre. Jag i alla fall hoppades med D4 att loot-drops skulle bli spännande igen. Men känns som man hamnar mer och mer i Diablo 3.5

I d3 farmade man ju set-items också. Men visst är loot systemet lite halvtrist i d4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

I d3 farmade man ju set-items också. Men visst är loot systemet lite halvtrist i d4.

nu på slutet (för nån vecka sen typ) så började farmen efter den "perfekta" 3GA prylen .... å snart e dom obsolete

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

nu på slutet (för nån vecka sen typ) så började farmen efter den "perfekta" 3GA prylen .... å snart e dom obsolete

haha xD

nu uppdaterar min klient snart dags för vessel.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en risig säsong för barb. Får bli en druid istället.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag bitter och stängde av. Spelet krashade 2 gånger på ett uppdrag. först i början av ett uppdrag, sen fick jag springa tillbaka hela vägen dit, så krashar spelet igen när det blir en cutscene i slutet av uppdraget. Så får springa tillbaka ännu en gång. Fortsätter spela. Och nu misstänker jag att jag är väldigt nära slutet av kampanjen. Blir en cutscene, spelet kraschar. Jag spawnar ute i open world och får springa en bra bit för att komma tillbaka, jag missar då cutscenen och det har tydligen hänt MYCKET. Blir en ny cutscene, den är buggad, så fattar knappt vad som händer. Sen helt plötsligt är jag tillbaka i Kurast, staden. Och spelet krashar IGEN!

Nu vet jag inte vad som hänt. För där namnet på uppdraget står osv, så står det typ !!Missing!! sen en massa siffror och grejer. Så då stängde jag av för ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Nu blev jag bitter och stängde av. Spelet krashade 2 gånger på ett uppdrag. först i början av ett uppdrag, sen fick jag springa tillbaka hela vägen dit, så krashar spelet igen när det blir en cutscene i slutet av uppdraget. Så får springa tillbaka ännu en gång. Fortsätter spela. Och nu misstänker jag att jag är väldigt nära slutet av kampanjen. Blir en cutscene, spelet kraschar. Jag spawnar ute i open world och får springa en bra bit för att komma tillbaka, jag missar då cutscenen och det har tydligen hänt MYCKET. Blir en ny cutscene, den är buggad, så fattar knappt vad som händer. Sen helt plötsligt är jag tillbaka i Kurast, staden. Och spelet krashar IGEN!

Nu vet jag inte vad som hänt. För där namnet på uppdraget står osv, så står det typ !!Missing!! sen en massa siffror och grejer. Så då stängde jag av för ikväll.

Trist, har läst om en del som råkar ut för krascher av ingen anledning, så här var det ju inte när d4 kom vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Trist, har läst om en del som råkar ut för krascher av ingen anledning, så här var det ju inte när d4 kom vid release.

Har aldrig haft såna här problem med krasher tidigare, inte vad jag kan minnas av releasen iaf. Extra tråkigt när det sker i en cutscene, så hela upplevelsen förstörs. Hade det hänt medans jag sprang i open world, då hade jag knappt brytt mig. Ska sätta mig om ett tag igen och hoppas att jag kan klara ut kampanjen smärtfrittt.

Visa signatur