Nu kan Macanvändare spela Windowsspel – via Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. spel på Mac, så ser jag fortfarande fram emot att kunna köra BootCamp på Mac igen.

Skaffade en iMac 21,5" i slutet av 2010 för att främst spela Diablo III (native i Mac OS X) samt Guild Wars.

Efter att ha labbat med Wine/Wineskins i OS X, så tröttnade jag på allt strul och körde istället Parallels Desktop. Dock så är Parallels dyrt i inköp samt måste ständigt uppdateras för nära nog varje version av OS X.

Det hela slutade med att jag istället körde Windows 7 genom Bootcamp med betydligt bättre prestanda på köpet. Även i Diablo III!

Något som många verkar glömma när Wine/CrossOver etc. kommer på tal, är att spelet i sig bara är ett av många program som krävs för en bra spelupplevelse. Avsaknaden av att kunna finjustera/tweaka drivrutiner för GPU, tangentbord och mus gjorde upplevelsen i Mac OS X mindre optimal.

Trots att jag gillade Mac OS X mer än Windows på den tiden, så slutade det med att jag nära nog enbart körde Windows på datorn i slutändan. Ironiskt nog så har en datorn idag en mer uppdaterad Windows 10 än den sedan länge övergivna Mac OS X.

Numera spelar jag sällan på dator, men gillar att många spel på Epic Games, Steam och GOG även finns tillgängliga på Mac. Synd bara att många äldre spel främst är bundlade med DOSBox framför "äkta" MacOS-utgåvor. Kör mycket hellre klassiker som Shadowgate och Deja Vu i Basilisk II än i en dålig DOS-utgåva.

MacVenture-utgåvorna finns numera på Steam (2015):
https://store.steampowered.com/sub/59404/

Nu orkade jag inte läsa hela texten, men Bootcamp på Mac var riktigt gött

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att gå från Amiga och Mac till PC blev lite av en chock i mitten av 90-talet. Skulle säga att det var först runt 1997/1998 som livet blev enklare som PC-gamer. Kanske var det DirectX 5.0 tillsammans med ATX-korten med inbyggt ljud som förändrade allt.

Men än idag är Windows-plattformen ganska bedrövlig jfm macOS sett till hur installation av spel och program hanteras.

Installationsprogram existerar knappt på macOS (Adobe är undantaget). Istället är det främst drag n drop av hela programkatalogen (.app).

Jag gick från C64 till PC. Visst, det var en del trixande för att få till Config.sys och Autoexec.bat ibland. Men hade man väl fått det som man ville så var det ju bara att köra på.

Skrivet av Fryngel:

Config.sys-menyer med olika minnneskonfigurationer (EMS, XMS och vad det nu hette). Det var tider det!

Då lärde man sig något

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

1990-talet var ett tag sedan nu.

Det var typ som igår och har aldrig lämnat oss!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Vi har diskuterat detta förut. Problemet är inte att deras nuvarande teknologi är bättre, problemet är att de har bytt fot så många gånger. Det hände på 90-talet att spel kom till Macen först och blev stora, men det har nog inte hänt sen dess. Apple verkar numer vilja att spel skall portas från iPhone/iPad till Macen, och det är vansinne när det enda kontrollsystemet som accepteras i AppStore är en touch-skärm - vilket ingen Mac har! Vill man spela på en Mac så vill man antagligen spela spel som finns på Windows, och då antagligen på en bärbar Mac eftersom det är det Apple säljer. Vill man spela iPhone/iPad-spel så har man sannolikt en sådan att spela på istället.

Apple verkar inte hålla med om touch är ett krav, det är fullt tillåtet att endast stödja handkontroll på iOS och MacOS

"When necessary, you can require the use of a physical game controller. The App Store displays a “Game Controller Required” badge to help people identify such apps and may warn people if they haven’t paired a compatible game controller with their device"

Sen har jag förstahandsinfo på att Apple numera starkt uppmuntrar att spel på AppStore lägger stöd för handkontroller om det är en speltyp där det "make sense". Och självklart rekommenderar de starkt att man också stödjer "platform default input", vilket är touch på Ios/IpadOS och mus/tangentbord på MacOS.

Och ja, vi har diskuterat detta innan. Vet inte om utfallet senaste 1,5 året riktigt ger tyngd till dina farhågor. Spelsläpp på MacOS startade från extremt låga nivåer, men det har släppts väsentligt fler spel på plattformen sen Apples satsning på spel i samband med 2023 års WWDC där game porting kit, specifikt spelläge i Sonoma och anpassningarna mot DX12 lanserades till allmänheten.

Det var helt klart ökenvandring mellan 2010 till 2020. Vad verkar mest sannolikt
* Den berodde primärt på att utvecklare är långsinta och minsann inte tänker stödja en plattform oavsett?
* Den berodde primärt på att alla MBA och de flesta MBP sålda under perioden inte hade HW lämplig för spel?

Även om det finns en uns av sanning i första punkten lär det väga lätt då det finns väldigt goda ekonomiska incitament att stödja Ios/IpadOS och sedan 2020 är stöd för dessa för en spelmotor i praktiken också stöd för MacOS på all teknik som är Apple-specifik (hantering av mus/tangentbord kommer finns ändå p.g.a. PC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskich:

Sedan Apple gick över till Intel-processorer 2007 så har det ju gått att dualboota till Windows på samma maskin (via Apples Boot Camp), då blev det helt onödigt att göra speciella versioner för OSX för att macanvändare ändå kunde spela dom.

Inget som direkt har gynnat utvecklingen av speciella mac-versioner.

Kan också vara så att de flesta macanvändare inte spelar eller vill spela. De kanske föredrar att spela på telefonen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Men de flesta "PC-entusiaster" idag var nog antingen inte med eller har bara förträngt tiden när varje spel hade ungefär lika mycket felsökningstid som speltid. På Macar fanns det alltid åtminstone någon slags grafik och ljud.

Nu har jag spelat på PC sedan 8088:an och jag känner inte alls igen mig i att det har varit en massa felsökning.

Möjligtvis för att få upp nätverket på LAN när man körde koax.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Kan också vara så att de flesta macanvändare inte spelar eller vill spela. De kanske föredrar att spela på telefonen.

Bland dem som spelar kan jag inte tänka mig något annat än att de hellre skulle nöja sig med en bra Mac än att också behöva betala för en separat speldator. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu har jag spelat på PC sedan 8088:an och jag känner inte alls igen mig i att det har varit en massa felsökning.

Minns inte heller någon djupare felsökning, men i mitten av 90-talet så kunde spel på CD-ROM ställa till det en hel del, då 640kB inte räckte långt till alla drivrutiner.

Körde QEMM för att optimera mina bootmenyer. Sen var även SB16-kompatibla ljudkort lite av ett skämt. Övergav mitt Pro AudioSpectrum 16 i förmån till ett vanlig SB16, då PAS16 var helt värdelöst i spel.

IRQ-konflikter är en historia i sig, men det var nog självförvållat med 5-6 ISA/PCI-kort i samma maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Apple verkar inte hålla med om touch är ett krav, det är fullt tillåtet att endast stödja handkontroll på iOS och MacOS

"When necessary, you can require the use of a physical game controller. The App Store displays a “Game Controller Required” badge to help people identify such apps and may warn people if they haven’t paired a compatible game controller with their device"

Sen har jag förstahandsinfo på att Apple numera starkt uppmuntrar att spel på AppStore lägger stöd för handkontroller om det är en speltyp där det "make sense". Och självklart rekommenderar de starkt att man också stödjer "platform default input", vilket är touch på Ios/IpadOS och mus/tangentbord på MacOS.

Då har de i så fall ändrat sin policy på den punkten. När AppleTV 4 lanserades (den första med en App Store) bytte Apple fot väldigt sent för att kräva att alla spel skulle gå att spela med bara fjärren. Jag vet att de backade på just den plattformen, men det var fortfarande ett krav på touch på de andra i det läget.

Citat:

Och ja, vi har diskuterat detta innan. Vet inte om utfallet senaste 1,5 året riktigt ger tyngd till dina farhågor. Spelsläpp på MacOS startade från extremt låga nivåer, men det har släppts väsentligt fler spel på plattformen sen Apples satsning på spel i samband med 2023 års WWDC där game porting kit, specifikt spelläge i Sonoma och anpassningarna mot DX12 lanserades till allmänheten.

Det var helt klart ökenvandring mellan 2010 till 2020. Vad verkar mest sannolikt
* Den berodde primärt på att utvecklare är långsinta och minsann inte tänker stödja en plattform oavsett?
* Den berodde primärt på att alla MBA och de flesta MBP sålda under perioden inte hade HW lämplig för spel?

Även om det finns en uns av sanning i första punkten lär det väga lätt då det finns väldigt goda ekonomiska incitament att stödja Ios/IpadOS och sedan 2020 är stöd för dessa för en spelmotor i praktiken också stöd för MacOS på all teknik som är Apple-specifik (hantering av mus/tangentbord kommer finns ändå p.g.a. PC).

Jag jämför inte med hur det var innan Apples senaste spelsatsning, jag jämför med förra gången de gjorde en spelsatsning. Då meddelade EA att de skulle släppa 100% av sina spel på Mac. Det gjorde de också (i typ en kvart), och även Ubisoft släppte en hel del (ActiBlizz var redan innan detta ganska bra att släppa spel på Macen). I några år där så kom stora spel på Macen, om än sent, och det var nästan bara Bethesda som inte var med på tåget. Om jag jämför med detta så är det en rännil den här gången.

Jag håller inte med om 2010 som slutdatum, det riktiga slutet kom nog 2012 med omdesignen av iMacen, men visst kunde man se att Apple had tappat fokus på spel runt 2010. Det är det som är mitt problem - de tappar säkert fokus igen, så varför skall jag lägga pengar på att uppgradera en Mac som man eventuellt kan spela lite bättre på? Dessutom - eftersom alla spel slutar fungerar efter ett par OS-uppdateringar så kan jag inte ens fortsätta spela gamla spel på den Mac jag har om jag inte slutar uppdatera OSet. Den Mac som jag kan spela flest spel på är en av dem jag har - en MBP 2016 med High Sierra och Bootcamp.

Vad gäller utvecklarna så verkar Apples plan här, som så många gånger förut, vara "släng ut allt gammalt och bygg nytt på den här plattformen som är splitterny och jättesnygg och kommer att fungera jättebra alldeles snart, jag lovar!" De verkar ha idén att ingenting skall portas dit, utan Macen skall bara vara ett mål som alla andra. Det har nästan aldrig fungerat så för spel på Macen. De har varit portade från andra plattformar sen 80-talet, med ett fåtal undantag. Visst vore det kul om de kunde knäcka den nöten den här gången, men jag har sett dem misslyckas förr. Jag vet att jag tjatar om det, men det var ett stort misstag att stänga av 32-bitars APIn. OpenGL har varit "deprecated" i hur många år nu? Apple brukar kapa sånt stöd rätt fort när de bestämt sig för att gå vidare. OpenGL finns kvar, i samma ofärdiga läge som den har varit rätt länge nu, med tas aldrig bort. Det måste finnas något som gör att de inte riktigt klipper den. Hade de inte kunnat låta 32-bitars APIn fungera på samma sätt, frusen på plats och evenutellt med fler begränsningar? Man måste ge utvecklarna av portningsverktyg någonstans att börja ifrån.

Angående det där med spelmotorer: Jodå, det vore kul om alla spelmotorer hade 100%igt Macstöd från dag 1. Sicken tur att Apple är på så god fot med alla utvecklare av spelmotorer, eller hur? Det hade ju varit jobbigt om utvecklaren av den största hade stämt dem och förlorat och fortfarande går runt och är tjurig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det där tror jag inte stämmer. Många Mac-användare spelar de spelen som finns. Övrigt spelas på pc/konsol.

Man har Mac för att användarna föredrar det mer än pc. Jag personligen tar hellre gift än att byta ut Mac mot PC. Men trots det har PC några få fördelar. Spel är en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zakru:

Nu orkade jag inte läsa hela texten, men Bootcamp på Mac var riktigt gött

Enligt Apple ligger den bollen på Microsoft. Tycker det är väldigt tråkigt att Microsoft inte fixar det här. Vi måste ha möjlighet att köra Windows på Mac.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Heroic Launcher är mycket trevligt till Mac.

https://heroicgameslauncher.com/

Smidigt att ha spel från Epic, GOG och Amazon i samma app samt stöd för CrossOver/Wine där det behövs.

"Besides using the right Wine version, it is important to setup everything to have the best gameplay experience on Linux and on macOS. Under the Wine Settings it is possible to auto install tools like DXVK, VKD3D, FSR and also to run WineCFG, Winetricks and Run EXE on the prefix, so you can install games pre-requisites in a easy way."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det där tror jag inte stämmer. Många Mac-användare spelar de spelen som finns. Övrigt spelas på pc/konsol.

Man har Mac för att användarna föredrar det mer än pc. Jag personligen tar hellre gift än att byta ut Mac mot PC. Men trots det har PC några få fördelar. Spel är en av dem.

Ja, jag vet inte.

Hur många är "många macanvändare" rent procentuellt på ett ungefär?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför envisas apple med att göra det så svårt att spela på dom?
Är det inte fint nog eller vad?

Apple har inte gjort det så svårt att utveckla spel för Mac, men sanningen är att vi alla (ja, även de mest hängivna Linux-gamers) har Microsoft att tacka för hur otroligt fördelaktigt det blev att skapa spel för Windows — och även att investera i och vara gamer på den plattformen.

När de skapade DirectX och standardiserade plattformen för spelutveckling, tog de en enorm risk som ingen kunde veta på förhand skulle löna sig. De skapade grunden för hela PC-spelscenen så som vi känner den idag. Det är inget mindre än en historisk bedrift, och vi är många som fått njuta av frukterna av det.

Skrivet av AndreaX:

Alltid har dock inte alltid varit alltid.

Men de flesta "PC-entusiaster" idag var nog antingen inte med eller har bara förträngt tiden när varje spel hade ungefär lika mycket felsökningstid som speltid. På Macar fanns det alltid åtminstone någon slags grafik och ljud.

Det där “strulandet” var faktiskt precis det som banade vägen för den karriär och de möjligheter jag har idag. Jag är oerhört tacksam att jag balanserade mellan att spela och att lära mig när jag stötte på saker. Det gav mig en djup förståelse för tekniken.

Dessutom älskade jag att konfigurera DOS och fixa med allt runtomkring – det var ju mer än halva tjusningen med att vara gamer på PC. Annars kunde man lika gärna ha valt en konsol eller gått ut och lekt IRL.

Skrivet av walkir:

Innan Windows 95 och DirectX, så var PC ganska värdelös till spel för vanligt folk. Inte så smidigt att sitta med bootmenyer och bootdisketter för att få igång enstaka spel.

Samtidigt som PC-spelen ofta körde i 320x240, så var motsvarigheten högupplösta i Mac-versionen. Tänker främst på Warcraft, Civilization och andra samtida spel.

Jag respekterar din åsikt, men är av annan än att det var värdelöst för gamers innan 95 och DirectX. Från DOS-tiden har jag mina starkaste spelminnen. Det var lite så att de som inte fick igång sina spel helt enkelt inte passade för plattformen. De människorna gjorde annat, som att vända sig till bl a C64, konsol eller bara gå ut och umgås med tjejer eller mecka med lådbil, cykel eller moppe. Vi som lyckades få allt att funka blev jätteglada och berikade oss på flera plan.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Apple har inte gjort det så svårt att utveckla spel för Mac, men sanningen är att vi alla (ja, även de mest hängivna Linux-gamers) har Microsoft att tacka för hur otroligt fördelaktigt det blev att skapa spel för Windows — och även att investera i och vara gamer på den plattformen.

Det ligger absolut något i detta. De gjorde en seriös satsning och i stort så fungerade den, och bollen har hållits i rullning sedan dess.

Skrivet av mar3ld:

När de skapade DirectX och standardiserade plattformen för spelutveckling, tog de en enorm risk som ingen kunde veta på förhand skulle löna sig. De skapade grunden för hela PC-spelscenen så som vi känner den idag. Det är inget mindre än en historisk bedrift, och vi är många som fått njuta av frukterna av det.

Håller med i stort men måste ifrågasätta ordvalet "tog en enorm risk".

Det var förstås en chansning iom att det inte var självklart att det skulle betala sig, men risken för Microsoft var knappast enorm. Det skulle implicera att det hade funnits någon verkligt allvarlig konsekvens för dem om det inte lyckats.
De hade ju inte hamnat på ekonomiskt obestånd direkt, och jag tror inte anseendet hade skadats fruktansvärt heller.

Jag skulle kalla det för en chansning som innebar en måttlig kalkylerad risk.

Skrivet av mar3ld:

Det där “strulandet” var faktiskt precis det som banade vägen för den karriär och de möjligheter jag har idag. Jag är oerhört tacksam att jag balanserade mellan att spela och att lära mig när jag stötte på saker. Det gav mig en djup förståelse för tekniken.

Dessutom älskade jag att konfigurera DOS och fixa med allt runtomkring – det var ju mer än halva tjusningen med att vara gamer på PC. Annars kunde man lika gärna ha valt en konsol eller gått ut och lekt IRL.

Håller med, det var en rätt bra inkörsport att tvingas att pillra med DOS eländiga minneshantering m.m. för att få spela spel.

Skrivet av mar3ld:

Jag respekterar din åsikt, men är av annan än att det var värdelöst för gamers innan 95 och DirectX. Från DOS-tiden har jag mina starkaste spelminnen. Det var lite så att de som inte fick igång sina spel helt enkelt inte passade för plattformen. De människorna gjorde annat, som att vända sig till bl a C64, konsol eller bara gå ut och umgås med tjejer eller mecka med lådbil, cykel eller moppe. Vi som lyckades få allt att funka blev jätteglada och berikade oss på flera plan.

Precis, DOS-spelarna lärde sig något på kuppen. Lite oavsiktlig "gamification" av något slags sysadmin-roll typ, vilket i in tur öppnade ögonen även för vidare djupdykningar i tekniken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Från DOS-tiden har jag mina starkaste spelminnen.

Själv började jag inte att spela på PC förrän runt 93/94, så är nog lite färgad av den tiden. Växte upp med C64, Amiga 500 och NES där allt var betydligt enklare.

Mina tidiga guldkorn från PC-världen är främst King's Quest-serien, Ultima VII, Sam & Max, Rebel Assault och Jazz Jackrabbit. Hade liksom inte så mycket val efter att Lucasfilm/Lucasarts övergett Amigan.

Senare njöt jag av titlar som Doom, Diablo och Warcraft och upptäcke ungefär samtidigt tjusningen med multiplayer över Internet.

Mellan 1997-2010 så var PC min primära spelplatform men numera hoppar jag mer mellan olika plattformar.