Permalänk
Medlem

Ubiquiti router

Jag söker en Ubiquiti-router med Wifi 6E och 4 LAN-portar.
Den skall fungera med en UniFi AP-AC-Mesh-Pro, UniFi AP-AC-LR och en UniFi AP-AC-Mesh.

Finns det på konsumentsidan?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den kommer fungera med vilken AP som helst, fast tvärtom då. De routrar med Wifi har dock inte 6E.

Permalänk
Medlem

Varför Wifi 6E specifikt?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

I routerväg med inbyggd wifi är det den bästa de har Dream Router för tillfället, den har dock bara Wifi 6. Men skulle inte bli förvånad om de släpper en liknande produkt med Wifi 7 inom en inte allt för avslägsen framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Varför Wifi 6E specifikt?

Är det inte samma som Wifi 7?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

I routerväg med inbyggd wifi är det den bästa de har Dream Router för tillfället, den har dock bara Wifi 6. Men skulle inte bli förvånad om de släpper en liknande produkt med Wifi 7 inom en inte allt för avslägsen framtid.

Då var jag inte helt ute och cyklade. Tack. Deras dream router kan vara ett alternativ. Jag skall fråga.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är det inte samma som Wifi 7?

Nej. Wifi 7 har en rad förbättringar som 6E inte har. MLO bland annat. Problemet är väl att det inte finns någon utrustning som stödjer tekniken som är ny i Wifi 7, än.

https://www.tomsguide.com/face-off/wi-fi-6e-vs-wi-fi-7-whats-...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Nej. Wifi 7 har en rad förbättringar som 6E inte har. MLO bland annat. Problemet är väl att det inte finns någon utrustning som stödjer tekniken som är ny i Wifi 7, än.

https://www.tomsguide.com/face-off/wi-fi-6e-vs-wi-fi-7-whats-...

Det visste jag inte. Tack. Så det är 6E som om något år kommer vara i vår mans hem? Alltså ersätter den gamla 5 GHz-frekvensen?
6E nyttjar väl 6GHz?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

6E kör på 6 GHz men en Wifi7 behöver inte supporta 6 GHz så den skall ses som ett komplement till 5 GHz.
I Europa är 6 GHz rätt stympat så det blev inte så många nya kanaler.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

6E kör på 6 GHz men en Wifi7 behöver inte supporta 6 GHz så den skall ses som ett komplement till 5 GHz.
I Europa är 6 GHz rätt stympat så det blev inte så många nya kanaler.

Okej, vad innebär detta i praktiken i frågan om val av router/byte av 10+ år gammal router.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, vad innebär detta i praktiken i frågan om val av router/byte av 10+ år gammal router.

Som vanligt med Wi-Fi: Du kan bara göra fel. Frågan är mest hur du minimerar felet utifrån dina egna perversioner.

Om man ska vara flexibel ska man naturligtvis ha en enhet med tre feta radior, en för vardera bandet, och Wi-Fi 7. Jag tvivlar på att du kan få tag på en sådan och om du gör det kommer den vara asdyr.

På den andra sidan finns möjligheten att köra en router helt utan Wi-Fi och uppgradera AP:er när det behövs.

Däremellan kompromisser och överväganden.

Permalänk
Medlem

Varför vill man köpa allt i ett?

Fördelen med Ubiquitis sortiment är ju att man kan byta ut delar.
Då kan man behålla brandvägg men byta ut acesspunkter för bättre WiFi allt eftersom.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Som vanligt med Wi-Fi: Du kan bara göra fel. Frågan är mest hur du minimerar felet utifrån dina egna perversioner.

Om man ska vara flexibel ska man naturligtvis ha en enhet med tre feta radior, en för vardera bandet, och Wi-Fi 7. Jag tvivlar på att du kan få tag på en sådan och om du gör det kommer den vara asdyr.

På den andra sidan finns möjligheten att köra en router helt utan Wi-Fi och uppgradera AP:er när det behövs.

Däremellan kompromisser och överväganden.

För ca 10 år sedan köpte hen en router som klarade AC och funkar fortfarande prima. Jag tänkte tipsa om en router som idag är top notch och kommer fungera motsvarande i ca tio år till framåt i tiden (Som den gamla AC-routern) Så jag trodde i min enfald att AX och WiFi 7 skulle ersätta det gamla AC.
Vad finns idag att välja på som är hyfsat nytt och up-to-date och så kommer vara i ca 10 år framåt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Så jag trodde i min enfald att AX och WiFi 7 skulle ersätta det gamla AC.

WiFi 7 (802.11be) ersätter WiFi 5 (802.11ac), ja.

Vilka prestandakrav har personen i fråga?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

WiFi 7 (802.11be) ersätter WiFi 5 (802.11ac), ja.

Vilka prestandakrav har personen i fråga?

Tack. Prestanda är sekundärt tror jag. Täckning viktigare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack. Prestanda är sekundärt tror jag. Täckning viktigare.

Tänk dock på att räckvidden är i princip densamma mellan de olika wifi-standarderna, eftersom detta styrs primärt av den maximala uteffekt som tillåts per band. Däremot så får du förstås bättre hastigheter i ytterkanten av täckningsområdet som en effekt av möjlighet till bredare kanaler (exempelvis 160Mhz och 320Mhz kontra de äldre kanalbredderna 20/40/80MHz) samt högre frekvenserna såsom tillgång till 6GHz bandet. För trafiktäta områden där det är nära mellan stationer/accesspunkter såsom i hyreshus, speciellt i storstäder så medför wifi 7-standarden stabilare trådlös förbindelse.

Sammanfattning av maximal effekt för respektive band
* 2.4 GHz: 100 mW (20 dBm)
* 5 GHz: 200 mW (23 dBm) inomhus, 1 W (30 dBm) med DFS i vissa delar av bandet
* 6 GHz: 200 mW (23 dBm) inomhus

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Dream router är som en dröm:)

Visa signatur

How do EndeavourOS users like their coffee?
Just like their system—minimal, efficient, and ready to compile at any moment!