Temperatursensor för utomhusbruk (gärna zigbee) till -40?

Permalänk
Medlem

Temperatursensor för utomhusbruk (gärna zigbee) till -40?

Hej,

Jag letar en temperatursensor för utomhusbruk till -40. De jag har hittat har haft lägsta temp -20. Jag vill ha en sensor som mäter till -40 då det nån enstaka gång blir lägre än -30. Vilket inte borde vara omöjligt då SHT30-chippet är specat till -40.

Är det någon här som hittat någon sensor som funkar ner till -40? Gärna en sensor som stöds av Zigbee2MQTT.

Permalänk
Medlem

Utmaningen ligger väl primärt i batteriet och dess förmåga att tåla så pass låga temperaturer. Den enda egentliga vettiga lösningen för temperaturer ner mot -40 grader är en sensor där kretsarna och batteriet sitter inomhus, med sensor på kabel som leds utanför såsom på klassiska utomhustemperatursensorer.

Personligen kör jag med Itead Sonoff SNZB-02D Zigbee sensorer, men sensorn sitter inbyggd i dessa så de är inte gjorda för att hålla koll på temperaturen utomhus till lägre än -20, men å andra sidan så är det inte så vanligt att vi har kallare än -25 grader här i Jämtland där jag bor, men det kan förstås vara annat ännu längre upp i landet.

P.s. Det ska tilläggas att den enda SNZB-02D jag har utomhus är en ute på altanen, och där är det oftast lite varmare på grund av spillvärme från vardagsrummet. Dessa är nämligen spec:ade för -10c till +60c, detta då spänningen på batteriet påverkas negativt vid 0c och neråt vilket decimerar batteritiden.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD