Fryser/startar inte upp ordentligt vid uppstart

Permalänk
Medlem

Fryser/startar inte upp ordentligt vid uppstart

Har haft problem med min dator nu ett par veckor, det som händer är att datorn startar och jag ser windows skrivbordet. problemet är dock att windows explorer verkar frysa eller något. Detta kan hända till och från, inte konsekvent varje uppstart och det har börjat ske nu sedan kanske 1,5 månad tillbaka. innan det har det inte varit några problem alls.

För övrigt så fungerar datorn utan problem när den väl lyckats starta upp sig ordentligt!

Kan inte öppna windows inställningar, blir bar en tom ruta.
Laddningsrutan för discord fastnar med grå bakgrund och loggan som snurrar.
systemhelpviewer eller vad den kallas för steam säger att den inte hittas.
Trycker jag ctrl+alt+delete så får jag en error ruta som poppar upp.

Det enda som hjälper är en omstart med hjälp av resetknapp på chassit och då brukar det lösa sig.

Datorn jag har innehåller:

PSU: DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0
MOBO: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
RAM: G.Skill F5-6000J3038F16GX2-FX5 32GB (2x16)
GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+

Dessa delar är inte ens 1 år gamla, förutom grafikkort som är inköpt våren 2023.

Har lite blandat med SSD och M.2 och en hederlig HDD som har blandade åldrar på sig. (upp emot 8-10år)

Har haft både EXPO I och EXPO II och justerat curve optimizer till negative 20 till 10 men har slopat dessa helt nu och kört det gamla hederliga att jag bara sätter en gräns på 1.2V till CPU och EXPO I.

Har testat att köra helt default inställningar, även sänkt mina ram minnen till att köras i 5200MHz utan större framgång.

Min fundering är att om det är så att det är hårddiskarna som börjar bli gamla, de har ändå ett par år på nacken nu en del av dom.

Någon annan som varit med om liknande fenomen eller kan ha ett hum om varför den beter sig på detta sätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk

Testa att koppla ur alla andra diskar utom den som windows är installerat på.

Då ser du ju direkt om det beror på någon av dina gamla diskar.

Permalänk
Medlem

Eftersom en omstart med reset-knappen löser problemet, (som jag tolkar inlägget), så är min gissning att det blir någon form av korruption kopplad till filen "hiberfil.sys", antingen när datorn stängs av eller startas upp.
En lösning kan eventuellt vara att stänga av "Fast startup".

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht513773-how-to-en...

"Fast startup" är en funktion för att snabba upp uppstarten av Windows nästa gång daton startas upp under förutsättning att man stänger av datorn genom att klicka på "stäng av datorn".
Väljer man istället "starta om datorn" så får man en "kall uppstart".
Det som sker är att en del av den aktiva Windows-sessionen sparas ner till en fil kallad "hiberfil.sys", ligger dold på systempartitionen, för att nästa gång datorn startas upp, starta Windows snabbare.

Stänger man av "Fast startup" så får man en "kall uppstart" varje gång man startar Windows, dvs, alla drivrtuiner och kernel-bitar läses in på nytt. Har man en SSD är skillnaden någon/några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Eftersom en omstart med reset-knappen löser problemet, (som jag tolkar inlägget), så är min gissning att det blir någon form av korruption kopplad till filen "hiberfil.sys", antingen när datorn stängs av eller startas upp.
En lösning kan eventuellt vara att stänga av "Fast startup".

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht513773-how-to-en...

"Fast startup" är en funktion för att snabba upp uppstarten av Windows nästa gång daton startas upp under förutsättning att man stänger av datorn genom att klicka på "stäng av datorn".
Väljer man istället "starta om datorn" så får man en "kall uppstart".
Det som sker är att en del av den aktiva Windows-sessionen sparas ner till en fil kallad "hiberfil.sys", ligger dold på systempartitionen, för att nästa gång datorn startas upp, starta Windows snabbare.

Stänger man av "Fast startup" så får man en "kall uppstart" varje gång man startar Windows, dvs, alla drivrtuiner och kernel-bitar läses in på nytt. Har man en SSD är skillnaden någon/några sekunder.

Har den avstängd redan, fast boot i bios gör ingen skillnad eller är det samma funktion?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ubermeister:

Testa att koppla ur alla andra diskar utom den som windows är installerat på.

Då ser du ju direkt om det beror på någon av dina gamla diskar.

Ser tyvärr som att jag kommer få behöva göra det, flytta runt och rensa på diskarna sen plocka ut en och en.

Seg uppgift då det inte händer vid varje start heller som sagt haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Återkommande fenomen är att jag blir utloggad från diverse hemsidor också när detta sker och vissa program på datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Fast boot" i UEFI/BIOS är inte samma sak som "Fast startup" i Windows nej.

Permalänk
Medlem

Spännande det här, nu imorse så hann jag gå in i bildinställningar och justera vilken bild som ska vara aktiv (jobbar dagtid på huvudskärm så stationära står på andra skärmen)

Discord öppnade som det skulle också, dock efter några sekunder efter jag även öppnat chrome så kraschade allt, steamwebhelper saknar komponent, spotify rutan är helt svart bara och chrome helt vit. https://photos.app.goo.gl/4NhbCigX7z9FVWDN8

Tog en bild på fenomenet. Men det enda rimliga är att det är någon hårddisk som är felet?

Ska tilläggas att jag gjorde även en formatering och nyinstallation av Windows förra veckan för att se om det var det som var problemet men icke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Spännande det här, nu imorse så hann jag gå in i bildinställningar och justera vilken bild som ska vara aktiv (jobbar dagtid på huvudskärm så stationära står på andra skärmen)

Discord öppnade som det skulle också, dock efter några sekunder efter jag även öppnat chrome så kraschade allt, steamwebhelper saknar komponent, spotify rutan är helt svart bara och chrome helt vit. https://photos.app.goo.gl/4NhbCigX7z9FVWDN8

Tog en bild på fenomenet. Men det enda rimliga är att det är någon hårddisk som är felet?

Ska tilläggas att jag gjorde även en formatering och nyinstallation av Windows förra veckan för att se om det var det som var problemet men icke.

Kan du öppna startmenyn som vanligt?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Kan du öppna startmenyn som vanligt?

Brukar oftast gå att få upp startmenyn men händer inget vad jag än trycker på där

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Brukar oftast gå att få upp startmenyn men händer inget vad jag än trycker på där

En eventuell orsak kan vara att din profil har blivit korrupt.

För att ta bort en korrupt Windows-profil och skapa en ny fungerar följande steg bra:
1. Logga in med ett annat administratörskonto
Om det korrupta kontot är ditt enda konto, starta datorn i Felsäkert läge och skapa ett nytt administratörskonto därifrån.

Så här skapar du ett administratörskonto på Windows:

Öppna Inställningar:

Klicka på Startmenyn och välj Inställningar (ikonen med kugghjulet) eller tryck Windows + I.
Gå till Konton:

Välj Konton och sedan Familj och andra användare (detta kan också stå som “Andra användare” beroende på Windows-version).
Lägg till en ny användare:

Under "Andra användare" klicka på Lägg till en annan person på den här datorn.
Skapa ett konto:

Du kan skapa ett konto med eller utan en Microsoft-e-postadress:
För ett lokalt konto, välj alternativet Jag har inte den här personens inloggningsinformation och klicka sedan på Lägg till en användare utan ett Microsoft-konto.
Ange användarnamn, lösenord och säkerhetsfrågor för det nya kontot.
Gör kontot till administratör:

När kontot är skapat, klicka på kontot under "Andra användare", välj Ändra kontotyp.
Välj Administratör och klicka på OK.
Nu har du ett nytt administratörskonto redo att användas.

2. Säkerhetskopiera viktiga filer från den korrupta profilen
Navigera till C:\Användare\<korrupt användarnamn> och kopiera viktiga filer (t.ex. Dokument, Bilder) till en säker plats.

3. Ta bort profilen via systeminställningar
Gå till Kontrollpanelen → System och säkerhet → System.
Klicka på Avancerade systeminställningar i vänstra panelen.
Under fliken Avancerat, klicka på Inställningar under avsnittet Användarprofiler.
Markera den korrupta profilen och klicka på Ta bort.

4. Ta bort registrynycklar för profilen
Öppna Regedit (Windows + R, skriv regedit) och navigera till följande plats:
Kopiera kod
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList
Leta upp nyckeln för den korrupta profilen (du ser profilnamnet under ProfileImagePath).
Högerklicka på rätt nyckel och välj Ta bort.

5. Starta om och skapa ett nytt användarkonto
Efter omstart, logga in med administratörskontot och skapa ett nytt användarkonto via Inställningar → Konton.
Med dessa steg ska du kunna ta bort den korrupta profilen och skapa en ny utan problem.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

En eventuell orsak kan vara att din profil har blivit korrupt.

För att ta bort en korrupt Windows-profil och skapa en ny fungerar följande steg bra:
1. Logga in med ett annat administratörskonto
Om det korrupta kontot är ditt enda konto, starta datorn i Felsäkert läge och skapa ett nytt administratörskonto därifrån.

Så här skapar du ett administratörskonto på Windows:

Öppna Inställningar:

Klicka på Startmenyn och välj Inställningar (ikonen med kugghjulet) eller tryck Windows + I.
Gå till Konton:

Välj Konton och sedan Familj och andra användare (detta kan också stå som “Andra användare” beroende på Windows-version).
Lägg till en ny användare:

Under "Andra användare" klicka på Lägg till en annan person på den här datorn.
Skapa ett konto:

Du kan skapa ett konto med eller utan en Microsoft-e-postadress:
För ett lokalt konto, välj alternativet Jag har inte den här personens inloggningsinformation och klicka sedan på Lägg till en användare utan ett Microsoft-konto.
Ange användarnamn, lösenord och säkerhetsfrågor för det nya kontot.
Gör kontot till administratör:

När kontot är skapat, klicka på kontot under "Andra användare", välj Ändra kontotyp.
Välj Administratör och klicka på OK.
Nu har du ett nytt administratörskonto redo att användas.

2. Säkerhetskopiera viktiga filer från den korrupta profilen
Navigera till C:\Användare\<korrupt användarnamn> och kopiera viktiga filer (t.ex. Dokument, Bilder) till en säker plats.

3. Ta bort profilen via systeminställningar
Gå till Kontrollpanelen → System och säkerhet → System.
Klicka på Avancerade systeminställningar i vänstra panelen.
Under fliken Avancerat, klicka på Inställningar under avsnittet Användarprofiler.
Markera den korrupta profilen och klicka på Ta bort.

4. Ta bort registrynycklar för profilen
Öppna Regedit (Windows + R, skriv regedit) och navigera till följande plats:
Kopiera kod
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList
Leta upp nyckeln för den korrupta profilen (du ser profilnamnet under ProfileImagePath).
Högerklicka på rätt nyckel och välj Ta bort.

5. Starta om och skapa ett nytt användarkonto
Efter omstart, logga in med administratörskontot och skapa ett nytt användarkonto via Inställningar → Konton.
Med dessa steg ska du kunna ta bort den korrupta profilen och skapa en ny utan problem.

Tack för all info!

Men en fundering om det kan vara en korrupt profil om jag som sagt formaterat och installerat om Windows förra veckan med lokal profil?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Tack för all info!

Men en fundering om det kan vara en korrupt profil om jag som sagt formaterat och installerat om Windows förra veckan med lokal profil?

Nej gjorde du en ren ominstallation så kan det inte vara problemet.
Hände det plötsligt eller var det efter du uppgraderat något eller uppdaterat något?

Som någon skrev, testa ta bort hdd samt ssd en åt gången och se om de hjälper. Kolla även hur processorn mår, temperatur och load under uppstart?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Kolla även över eventuell SATA-kabel.
En dålig SATA-kabel kan orsaka mycket konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Nej gjorde du en ren ominstallation så kan det inte vara problemet.
Hände det plötsligt eller var det efter du uppgraderat något eller uppdaterat något?

Som någon skrev, testa ta bort hdd samt ssd en åt gången och se om de hjälper. Kolla även hur processorn mår, temperatur och load under uppstart?

Ja, det kom bara vartefter.

Ska testa att byta ut alla SATA-kablar först som @Viita nämnde och om det inte hjälper ryker nog HDD'n först då den är nästan 10 år gammal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ännu inte haft tid till att börja byta ut kablage etc. men har disable fast boot i bios, avaktiverat i energiinställningar, och sen kör på klassisk låsning av volt på CPU vid 1.2, än så länge har jag klarat 3st uppstarter nu i helgen utan problem.

Peppar peppar så kanske det hjälpt att avvaktivera fast boot i bios också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är ju lustigt, jag har inte haft en enda systemkrasch nu sedan jag gjorde de sista justeringarna.. Nu blir det absolut att inte pilla på något alls i bios hädanefter utan go with the flow

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En gissning är att det är fast boot i UEFI/BIOS som gjorde skillnad.

Om det är aktiverat så ska det skippa endel tester i uppstarten som minnesträning, med mera för en något snabbare uppstart.
Har man stabilitsproblem bör man ha det deaktiverat.

Permalänk
Medlem

@Viita Ja det ser så ut, så ja. Nu blir det inte att pilla något mer i bios för att kräma ut sista FPS. Det fungerar bra som det är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Fenomenet uppenbarade sig ett par gånger till även vid stock BIOS etc.

Så tog tummen ur och bytte ut alla SATA kablar till hårddiskarna, såg ut som det var 6.0GB/s på alla förutom en som det stod 3.0 på, misstänker att det är 3.0GB/S(?)

Plockade ur min gamla trotjänare 2TB HDD som är ungefär 14-16år gammal och sedan allt detta så har jag åter igen klockat och pillat i BIOS för att hitta en stabil nivå på det och har inte hänt sedan dess

Visa signatur