Nu är det dags för SweClockers nya mobildesign!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inter räknas intressant nog inte till ett "web safe" typsnitt.

Fast web-safe är väl ett begrepp som inte är sådär särskilt relevant längre? Det handlar väl om vilka fonter som kunde förväntas finnas förinstallerade på klienterna?

Idag kan man ju bara länka in en font från nätet som webbläsaren tankar ned och använder som vilken annan resurs som helst (lite som att en bild som används på sidan inte heller behöver finnas förinstallerad på datorn), så förutsättningarna är helt annorlunda än på 90-talet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast web-safe är väl ett begrepp som inte är sådär särskilt relevant längre? Det handlar väl om vilka fonter som kunde förväntas finnas förinstallerade på klienterna?

Idag kan man ju bara länka in en font från nätet som webbläsaren tankar ned och använder som vilken annan resurs som helst (lite som att en bild som används på sidan inte heller behöver finnas förinstallerad på datorn), så förutsättningarna är helt annorlunda än på 90-talet.

Ja, det är inget problem att ladda in ett typsnitt.

Det är betydligt enklare att veta hur alla operativsystem och webbläsare visar de som redan ingår i plattformarna däremot.

Permalänk
Medlem

Den där retro designen borde vara opt in som första hands val som standard.

Den som designade nya designen måste ha någon riktigt fetish för just skrikiga orange. Man får tyvärr huvudvärk av att sitta för länge med läsandet.

Jag är redan medveten att SC har ju orange logo men man behöver ju inte trycka in det i en, det ska kännas bekvämt att läsa hemsidan. Orange är inte riktigt en färg att koppla av till. Nu ska det inkluderas i alla länkar osv?!?

Så tänk till innan ni designar något liknande, just my 2 cent.

Permalänk
Medlem

Stör mig på sidan nu! Fult och känns klumpigt (vanliga webversionen)

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Insåg precis att man kan läsa MER av trådarnas titel på mobilsidan än desktop. Kanske redan tagits upp här men känns tokigt 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett problem med Inter är att typsnittet är "smart" och ändrar x till × mellan två siffror. Det ger oönskade resultat som t.ex. 9800x3d, vilket även syns bland taggarna i t.ex. denna nyhet.

Permalänk
Medlem

Teckengrafiken i "ordlig" tråden ser lite mysko ut också, tomma fyrkanter. Kanske mer en grej att fixa till där om teckensnittet ska vara kvar, men eventuellt är det fel på flera sådana specialställen. Ordlig-tråden

Permalänk
Medlem

Ni behöver anlita en designer. Rubrikerna är för feta (font-weight) och knappen i rutan som visar vad som är nytt i forumet osv är alldeles för stor och har för stort kontrast vilket gör den distraherande. Ni måste också se över tillgänglighet, exempelvis funkar det inte att ha vit text mot grön bakgrund som i "Säljes"-knappen.

Permalänk
Medlem

Förslag på design för att få den lilla bilden tillbaka till vänster och kommentera knapp till höger.

Permalänk
Medlem

Hur återställer man gamla designen på PC? Helt absurt dåligt, 5 trådar i "Nytt i forumet"? Och vad är det med alla vita knappar? "Gå till Forum", "Se Alla Privatannonser", osv.. Dark mode skall väl vara mörkt..?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Förslag på design för att få den lilla bilden tillbaka till vänster och kommentera knapp till höger.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Snygg design. Mitt skript Custom Swec gör nästan likadant som du visar där.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Hur återställer man gamla designen på PC? Helt absurt dåligt, 5 trådar i "Nytt i forumet"? Och vad är det med alla vita knappar? "Gå till Forum", "Se Alla Privatannonser", osv.. Dark mode skall väl vara mörkt..?

De ska gå tillbaka till de gamla som tur är, men måste vänta på att Johan blir frisk först.
Läs tidigare i tråden: #20639750

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

<Uppladdad bildlänk>

Nice.
Det hade jag missat. Men är inte sugen på att installera en extension för att fixa det. Hoppas Sweclockers kommer göra justeringar efter feedback.

Använder istället https://www.sweclockers.com/artiklar för att få ett trevligare flöde med en stor bild, rubrik och ingress under. Plus att man slipper bumpade nyheter, om man inte tycker om det.

Kommentera knappen på mitt förslag var lite bred. Nu har jag gjort den smalare och passade på att göra några olika alternativ på den och gilla knappen. Har en orange knapp som ett alternativ, för det verkar som om Sweclockers redaktion vill ha det så.

Ännu ett förslag.

Ännu ett förslag
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av perost:

Ytterligare ett problem med Inter är att typsnittet är "smart" och ändrar x till × mellan två siffror. Det ger oönskade resultat som t.ex. 9800x3d, vilket även syns bland taggarna i t.ex. denna nyhet.

Verkar gälla allt som är nuffror, whitespace ignorerat.
1920x1080p
1920 x 1080p

1x1
AxA

Verkar endast gälla gement 'x' och inte versaler.
Ryzen 7 9800X3D (VERSAL)
Ryzen 7 9800x3D (gemen)

Skrivet av EWS:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Lagers:

<Uppladdad bildlänk>

Själv vill jag absolut inte ha liten bild mitt i informationsflödet. Det inkluderar iof även kommenteraknappen som bryter flödet kraftigt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Verkar gälla allt som är nuffror, whitespace ignorerat.
1920x1080p
1920 x 1080p

1x1
AxA

Verkar endast gälla gement 'x' och inte versaler.
Ryzen 7 9800X3D (VERSAL)
Ryzen 7 9800x3D (gemen)

Men intressant nog inte om det börjar på 0, så det blir 0x1 men 1x0. Så minnesaddresser blir i alla fall rätt, t.ex. 0xDEADBEEF, men oavsett så är ju Inter helt olämpligt att använda på webben om det inte går att stänga av det beteendet på något sätt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av perost:

Men intressant nog inte om det börjar på 0, så det blir 0x1 men 1x0. Så minnesaddresser blir i alla fall rätt, t.ex. 0xDEADBEEF, men oavsett så är ju Inter helt olämpligt att använda på webben om det inte går att stänga av det beteendet på något sätt.

Åh, vi får skriva hex 0xBEEFCAFE men inte 08x8472.

Känns som en tämligen osmart font i ett forum. På en matte-blogg där man har kontroll över alla inlägg kanske det hade funkat bättre.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Åh, vi får skriva hex 0xBEEFCAFE men inte 08x8472.

Känns som en tämligen osmart font i ett forum. På en matte-blogg där man har kontroll över alla inlägg kanske det hade funkat bättre.

font-feature-settings: 'calt' 0; /* calt Contextual alternates Depending on the surrounding context, different glyphs are used. Enabled by default */

Så var det fixat.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Själv vill jag absolut inte ha liten bild mitt i informationsflödet. Det inkluderar iof även kommenteraknappen som bryter flödet kraftigt.

Gjorde en justering för de som föredrar att ha bilden till höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Där ser man, det är ju Inter som används på Twitch.
Har stört mig på att x blir upphöjt när man skriver i chatten.
Det är dessutom därför fonten ser lite suddig ut efter senaste stora uppdateringen av Twitch (när mörkt tema blev standard).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Feedback:
Förbättra utnyttjandet av desktop-bredden, ger även MER utrymme för reklamen mellan nyheterna.

Skulle kunna genomföras så här:
Den första "med-scrollande" reklam-kolumnen ändras till horisontell och flyttas till - nedanför top-reklamen som ju är "icke med-scrollande".
+1 kolumnbredd.

Den andra "forum/reklam/nytt"-kolumnen skulle kunna släppa tillbaka utrymmet efter att reklamen scrollats ur bild (flytta en reklam till nederst i kolumnen) istället för att bara tomfylla.
+1 kolumnbredd åtminstonde efter ca 5 nyheters scrollande.

Resultat:
Nära dubbel bredd för nyheter och reklam som blir centraliserad och med mycket mindre radbrytningar.

Omfunderings-tips:

Permalänk
Medlem

Jag skulle återigen vilja påminna om att göra bumpningarna av nyheter (MISSA INTE) tydligare. Nu var kanske detta ett extremfall:

Med blå bild till den blåa textrutan men jag tycker även att det var otydligt innan senaste ändringarna. Det vore mycket bättre om den inte är med i själva nyhetsbilden utan tydligare på något annat sätt.
Som det är nu så känns det som att man straffas för att man läser startsidan för ofta och slutar läsa när man kommer till en nyhet man känner igen eller som är senare än då man vet att man kollade senast.
Ännu bättre vore om man kan stänga av det själv helt på sin profil så man slipper få dessa bumpningar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Stort tack för all feedback. Vi är verkligen nöjda med nya designen på mobilen. Vi är däremot inte alls nöjda med delar av densamma på desktop. På allmän begäran har vi därför beslutat att återgå till de “gamla” widgets som visar vad som händer i forumet, marknaden och nyheter. Tyvärr är vår programmerare Johan förkyld, så det kommer inte att bli gjort förrän han är tillbaka på jobbet igen.

Vi har också fått flera synpunkter på att nya typsnittet inte skalar ordentligt på vissa enheter och håller på att ta reda på vad det beror på. Klart är dock att vi behöver åtgärda det på något sätt. Det kommer också att ske när Johan är tillbaka.

Igen, tack för alla synpunkter. Fortsätt skriva och kommentera! Vi läser och tar till oss.

Är inte förkylningen över snart?
Orkar inte se det här mycket längre.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Är inte förkylningen över snart?
Orkar inte se det här mycket längre.

Ja för deras eget bästa hoppas man ju de löser sidan snart.

Har drastiskt minskat mina besök hit och tar det några veckor till så är nog bokmärket ersatt med någon annan sida.
Trycket på trådar man följer verkar ha minskat en del också så är nog inte enda som typ slutat besöka sidan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att en rollback verkligen ligger i pipeline och inte en naiv förhoppning om att vi ska "vänja oss".

Permalänk
Medlem

Angående teckensnitt.

Jag är säkert udda, men jag tillåter aldrig min webbläsare att använda något annat teckensnitt än det jag själv valt. Har heller inte kantutjämning på teckensnittstorlek upp till storlek 15. Kantutjämning gör det suddigt och ger mig huvudvärk. Kanske inte är en lösning för folk dock...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Har ni tagit bort "Rapportera" knappen i forumet eller råkade den försvinna i och med omdaningen av sidan?

Stötte på ett spamtråd och ville rapportera men hittade ingen knapp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har ni tagit bort "Rapportera" knappen i forumet eller råkade den försvinna i och med omdaningen av sidan?

Du kör månne inte Custom Swec usercss:en och har det valet påslaget i inställningarna?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Finns på samma rad som citera knappen finns. Iallafall för mig, se bild

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skrivet av evil penguin:

Du kör månne inte Custom Swec usercss:en och har det valet påslaget i inställningarna?

I mitt skript så tar jag bort den så det kan vara om du kör det, kanske skulle ha på den som default till nästa version.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

I mitt skript så tar jag bort den så det kan vara om du kör det, kanske skulle ha på den som default till nästa version.

Ahh, så det var där den var. Då vet jag till nästa gång, och inte ett fel på Swec då.
Jo den kan vara bra att ha ibland.

Får hoppas att de fixar till lite så man slipper köra speciallösningar för att få det lite mer användbart (och inte skär i ögonen).