Hur lång tid innan Intel säljer sina foundries?

Permalänk
Medlem

Hur lång tid innan Intel säljer sina foundries?

Det går inte så bra för Intel, det vet vi alla. Jag tror att det slutar med att de säljer sina foundires. Men frågan är hur lång tid det är dit? Vad tror ni?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Varför skulle de sälja foundries av allt? Tror det är mycket möjligt att det blir någon stor förändring snart ifall de inte vänder inom några år, men att de skulle sälja fabrikerna av allt efter all investering och deras andra saker som inte fungerar verkar inte troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Varför skulle de sälja foundries av allt? Tror det är mycket möjligt att det blir någon stor förändring snart ifall de inte vänder inom några år, men att de skulle sälja fabrikerna av allt efter all investering och deras andra saker som inte fungerar verkar inte troligt.

Det är ju det som AMD var tvungen att göra för att överleva. Intel är dock inte AMD, de har inte riktigt samma rörelsefrihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

För att det som en gång kunde rymmas under ett tack chip design and chip production nu är längre ifrån varandra än tidigare. Intel chipdesign har ibland andra behov än de som Intelchipproduction möta och vice versa. Intel chipdesign vill kunna tillverka sina chip på den nod som är lämpligast just nu och inte de noder som finns tillgängliga hos Intelchipproduction. Detta samt att Intel kommer behöva pengar i #framtiden. Deras behov av sina foundries minskar och deras behova av cash ökar.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Ser man på de isolationsvindar som just nu blåser i det land där Intel har sitt högkvarter lär de väl snarare komma att få monetära bidrag för att bygga fler foundries på hemmamarknaden? Det att ha egna foundries hindrar ju för den delen varken att man lägger ut tillverkning på andra eller tar in uppdrag utifrån.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Datavetare

Vet inte hur satt sten saker är, men låter rätt mycket som i alla falla nuvarande administration i "det stora landet i väster" anser att Intels fabriker måste överleva på ett eller annat sätt.

Men det är potentiellt en ortogonal fråga från "hur lång tid innan Intel säljer sina foundries". För det enda jag sett Amerikanska staten tänker hålla under armarna är just kretstillverkningen, inte alls säkert att de tycker sig vilja eller ha mandat att rädda delen som designar kretsar.

Tvärtom känns det rätt mycket som Intel redan förberett en sådan split då kisel-tillverkningen sen något kvartal tillbaka är en separat ekonomiskt enhet med eget redovisningsansvar.

Problemet om man gör en split är väl mer: hur realistiskt är det att krets-tillverkningen håller sig relevant i det läget?

GlobalFoundries försvann rätt omedelbart från bleeding-edge, Intels huvudproblem i att konkurrera med TSMC är att historiskt stod Intel för volymproduktionen av high-end kretsar då just PC-branschen stod lejonparten av dessa.

Idag är PC-branschen i volym rejält överskuggad av mobila enheter, även om man bara tittar på delmängden av mobila enheter som på alla sätt kan kallas "high-end". Apple, Qualcomm och Mediatek (Dimensity med Arm Cortex X925) är alla kretsar som drar jämnt med high-end PC i CPU-prestanda.

Där ligger Intels huvudproblem: de har inte längre största tillverkare, framförallt inte i byggandet av högpresterande kretsar som är primärt optimerade för perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jo men långt ifrån all kretstillverkning behöver ju leading edge noder. Ganska mycket klarar sig trailing edge tex då minne verkar skala dåligt på mindre noder etc. Sedan så kanske jag är tokigt ute men Intel är väl inte så långt efter TSMC med sina nya noder? Deras problem nu verkar snarare var hur de designar CPU kärnor än att de är hopplöst efter i tillverkning noder. Såg någon video där Der8auer hade fotat av en Skylake kärna på 14 nm och en zen 2 kärna på 7 nm och att skillnaden inte var så jätte stor i skal, men att effektivitet i prestanda per m2 var stor samt skillnaden i prestanda per W.

Så jag tänker att ett fristående foundrie företag om många fabriker i väst kan säker hitta en del kunder. Kanske inte apple och Nvidia och AMD, men men

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Jo men långt ifrån all kretstillverkning behöver ju leading edge noder. Ganska mycket klarar sig trailing edge tex då minne verkar skala dåligt på mindre noder etc. Sedan så kanske jag är tokigt ute men Intel är väl inte så långt efter TSMC med sina nya noder? Deras problem nu verkar snarare var hur de designar CPU kärnor än att de är hopplöst efter i tillverkning noder. Såg någon video där Der8auer hade fotat av en Skylake kärna på 14 nm och en zen 2 kärna på 7 nm och att skillnaden inte var så jätte stor i skal, men att effektivitet i prestanda per m2 var stor samt skillnaden i prestanda per W.

Så jag tänker att ett fristående foundrie företag om många fabriker i väst kan säker hitta en del kunder. Kanske inte apple och Nvidia och AMD, men men

Intel verkar ha problem med yields, om inte yields Är bra så spelar det ingen roll on noden är bra.

Helt påhittade siffror men om TSMC har 90% yields per wafer om 20 000$/ wafer så kan inte intel ha många % lägre innan priset per fungerande krets blir för dyr.

Det verkar vara ca 65 gpuer per wafer. (H100) det ger en kostnad om 305$/gpu vid 20 000/wafer. (72 gpuer vid 0% fel)

Säg att intel skulle ha 70% yields och ett pris om 16 000$ så är det 50 gpu/ wafer @ 320$/gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hölmiz:

Fast är det inte exakt det vi ser nu både med Arrow Lake och framförallt Lunar Lake: det som brukade vara Intels styrka var att de kunde kompensera eventuella brister i kretsdesign med att de tillverkare deras kretsar på världens bästa noder.

Från att ligga rejält efter AMD i perf/W med Intel 7 har man idag i praktiken samma perf/W hos Arrow Lake (och det bara vid >125W, vid lägre effekt är Intel helt klart före AMD på den punkten).

På laptopsidan gick man från att ha klara problem med just effektivitet, till att klämma till med världens mest effektiva x86 krets. Man lyckades till och med matcha Qualcomms Snapdragon X Elite i perf/W (värt att notera är i.o.f.s. att Qualcomm är kvar på 4 nm och deras Snapdragon Gen 2 på TSMC 3 nm var ett rätt stort lyft i både perf/W och absolut perf).

De viktigaste skillnaden? Att man nu kan använda TSMC 3 nm i stället för sina egna fabriker.

Tror Intels fabriker fortfarande är bra på det Intel en gång i tiden var överlägset bäst på: OK effektivitet på en process som tillät enormt höga frekvenser. Deras problem är att TSMC har med överlägsen volym och framförallt en stadig ström av pengar från i första hand Apple, men även de andra mobiltillverkarna.

TSMC kan fortfarande inte riktigt matcha Intel i peak-frekvens, men de är långt bättre i perf/W och det blir allt viktigare ju mer vi "kör fast" i att inte kunna höga frekvensen på ett relevant sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tror att Intel kommer bli uppköpta på grund av säkerhetsintressen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

Jag tror att Intel kommer bli uppköpta på grund av säkerhetsintressen

Mvh

Det är helt klart en möjlighet. Stora frågan är bara: vilken del av Intel pratar man om då?

Söker man lite på DARPA-projekt och andra militärprojekt finns flera. Men de är typiskt baserade på RISC-V (som verkar ersätta projekt av den typ US-army tidigare ofta körde PowerPC för) och ARM64 (flera projekt relaterad till hjälpmedel för soldater i strid).

Man lär vilja tillverka detta på amerikanska kretsfabriker, men vad ska man med delen av Intel som tillverkar desktop PC till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intel får försöka göra en AMD och konkurs underifrån och bli kreativa. De har ju inte längre Itanium att släpa på. Kanske kan de också designa ARM chip som Apple och Qualcomm. Kanske de kan konkurrera med Sifive och designa en högpresterande Risc-V processor. De borde kunna göra hyfsade serverproccorer med en all-little core design. Det känns som att de är ungefär var de var med pentium 4 chipsen. De måste backa och börja om.

Visa signatur