Permalänk
Medlem

HTPC tyst för Freetube

Behöver köpråd på en tyst NUC eller liknande men lite kraftigare än min nuvarande fläktlösa Celeron nånting. Precis på gränsen den klarar av Fedora och Freetube. YouTube i webbläsaren ska vi inte snacka om... Lite info om min nuvarande.
PN41
Celeron N4500 x 2.
Intel UHD graphics
8 GB ram.

Edit: lagt till mer info.

Permalänk
Hedersmedlem

"Celeron nånting" säger inte sådär väldigt mycket kanske, men Intel N100 och uppåt klarar rätt mycket på passiv krets och låg TDP.
Finns en massa olika minipcs med N200 osv, men även diskreta moderkort https://amazon.se/dp/B0C9YNF6JK

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

"Celeron nånting" säger inte sådär väldigt mycket kanske, men Intel N100 och uppåt klarar rätt mycket på passiv krets och låg TDP.
Finns en massa olika minipcs med N200 osv, men även diskreta moderkort https://amazon.se/dp/B0C9YNF6JK

Tack!
Något åt del här hållet då kanske?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/qlgxAeCWKfB4bhlHvl9tJV7tGoY/pn42-intel-celeron-n200

Permalänk
Medlem

Någon som har testat den? Klarar den av att köra Youtube i webbläsaren tex, på 1920x1080?
Med min PN41 går det knappt att använda webbläsaren överhuvudtaget. Går inte göra mycket annat heller för den delen...

Permalänk
Medlem

Ett alternativ hade kanske varit en Android telefon med USB C Display port. Kanske en Pixel 8a med Graphene OS och en enkel USB-hub, så man kan ansluta nätverkskabel, HDMI och USB till fjärrkontrollen. Kör med den här fjärrkontrollen idag:

https://www.amazon.com/dp/B08YRL56BT?ref_=ppx_hzod_title_mob_...

Lagt till info om OS
Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt en dedikerad pc istället för en mobil som HTPC

Känns bättre så bara

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Är huvudsyftet att spela reklamfri youtube? I så fall hade jag rekommenderat att gå på en Android TV-box (exempelvis nyare Chromecast med inbyggd Google TV) och att du kollar in githubrepot SmartTube!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag hade nog valt en dedikerad pc istället för en mobil som HTPC

Känns bättre så bara

Mest orolig för att den ska vara för slö. Den jag har är inte rolig precis... Synd att PC ligger så långt efter med ARM. Fjärrkontrollen har jag testat med mobilen. Funkar lika bra som till datorn.
Förresten, att jag håller på att krångla med det här är mestadels för att jag vill undvika att bli spårad av Google, av principia skäl. En anledning till är att jag har dålig WIFi där men kabel framdraget. Vill slippa styra med en mobil mao. Idag har jag Chromecast med nätverkskabel. Tyvärr hjälper inte det när jag måste styra med mobilen...

Lagt till info om dålig WIFI
Permalänk
Medlem

Skulle kunna chans med en Pixel 8a. Funkar det inte som jag vill tar jag den som min nästa mobil. Har en Pixel 3a med Graphene OS nu, så kanske dags snart ändå 😂. Så tråkigt att lägga pengar på en mobil bara...

Permalänk
Medlem

Beställde en Pixel 8a direkt från Google. Bra pris med, 3990 kr inkl frakt.
Tack ska ni ha för diskussionen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aep65:

Någon som har testat den? Klarar den av att köra Youtube i webbläsaren tex, på 1920x1080?
Med min PN41 går det knappt att använda webbläsaren överhuvudtaget. Går inte göra mycket annat heller för den delen...

Det klarar den absolut. Jag kör den lite svagare N100 med moderkortet jag länkade, absolut inga problem.
4k60fps klarar den också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Du vill undvika att bli spårad av Google men köper deras telefon ändå? Känns lite som att du går över ån efter vattnet.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Du vill undvika att bli spårad av Google men köper deras telefon ändå? Känns lite som att du går över ån efter vattnet.

Använder deras hårdvara men inte deras properitära mjukvara. De spårar inte via hårdvaran. Det behöver de inte, alla har deras GAP installerat ändå vilket ger dem full access. Men det är en diskussion för en annan tråd antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det klarar den absolut. Jag kör den lite svagare N100 med moderkortet jag länkade, absolut inga problem.
4k60fps klarar den också.

Tack för svaret! Testar Android vägen nu men bra att veta ifall det inte fungerar som jag vill.

Permalänk
Medlem

Rapportering + fråga

Har använt mobilen ett tag nu och det fungerar bra tillsammans med fjärrkontrollen. Nöjd med resultatet.
Det var en sak jag inte tänkte på dock. Meningen för denna var att använda den i sovrummet men vid närmare eftertanke så vill jag inte ha ett batteri på laddning konstant i mitt sovrum, så denna har blivit min nya mobil och den spelare jag använder i tv rummet istället. Frugan som är den som mest använder YouTube i sovrummet, var inte ett dugg nöjd med mini-datorn som flyttades dit, så nu funderar jag på någon typ av google / android box / stick att testa där istället.
Vilken box / stick är bäst för YouTube och har bäst fungerande fjärrkontroll?

Som jag skrev tidigare, måste gå att ansluta med nätverkskabel och även gå att styra utan att använda WiFi, tex med fjärrkontroll.

Lagt till info om nätverkskabel och ej använda WiFi.