Misstänker att jag köpt en defekt dator – hjälp och tips uppskattas!

Permalänk

Misstänker att jag köpt en defekt dator – hjälp och tips uppskattas!

Hej,

Jag har nyligen köpt en dator som verkar ha flera problem, och jag behöver hjälp att verifiera att specifikationerna stämmer och få den att fungera som utlovat. Min son är väldigt missnöjd, och jag känner mig frustrerad över situationen.

Här är problemen:

Jag kan inte installera de senaste drivrutinerna för grafikkortet. AMD
mjukvara säger att det kan vara ett fel på grafikkortet och ger meddelandet: "Setup has detected an incompatible build. Setup will now exit."
När jag försöker "reparera" Windows får jag ett meddelande om att processorn inte stöder denna reparation.
Spel startar men kraschar tillbaka till skrivbordet direkt efter uppstartsskärmen.
Dessa specifikationer stod i annonsen:

Processor: Intel Core i5-6600, Max Turbo 3,90 GHz, 4C 4T
Grafikkort: AMD Radeon RX 580, 8 GB VRAM
Lagring: 128 GB SSD (tror M.2) + 500 GB HDD
RAM: 16 GB DDR4
Operativsystem: Windows Home x64
Jag har testat att uppdatera drivrutiner och felsöka så långt jag vågar själv, men det känns som att något grundläggande är fel. Jag är nära att göra en polisanmälan, men vill först säkerställa att jag försökt allt för att lösa problemet.

Har någon tips på hur jag kan verifiera att hårdvaran och specifikationerna stämmer? Finns det något annat jag borde prova innan jag går vidare med detta?

Tack på förhand,
Mvh Ledsen och vilsen farsa

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har ett antal år på nacken prova ladda hem äldre drivrutiner för det.
Skulle också installera om Windows på nytt om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Grafikkortet har ett antal år på nacken prova ladda hem äldre drivrutiner för det.
Skulle också installera om Windows på nytt om du inte redan gjort det.

Hur vet jag vilka drivrutiner som passar just detta grafikkort? Testar att installera om Windows.

Permalänk

Testat en del där men hittar inte rätt, jag vet heller inte vilken Windows version som dator har - hur ser jag detta? Vilket uppdatering ska jag välja för GPU?

Permalänk
Medlem

För det första är den datorn dålig med dagens mått. Så förstår om din son blir besviken när han försöker spela något på den.
Jag hoppas inte du betalade mer än något tusenlapp för den.
Se det som en läropeng och rådfråga här innan du köper något.

Borde väl gå att spela någorlunda lätta spel i 1080p men inte mycket mer än så.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardeklof1:

Testat en del där men hittar inte rätt, jag vet heller inte vilken Windows version som dator har - hur ser jag detta? Vilket uppdatering ska jag välja för GPU?

Öppna upp startmenyn och skriv kör, sen i rutan skriver du dxdiag..då får du upp info specifikationer om hårdvaran och Windows version.
Eller högerklick på "den här datorn" och välj egenskaper.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Börja med att göra en ren ominstallation med ett Windows-USB för att utesluta att det är något konstigt med det Windows som är installerat.

Sen undrar jag vilken modell det är på det RX580-kort som är monterat? Är det av en känd tillverkare? Finns ju en del kinesiska RX580 från t.ex Aliexpress som behöver en ''hemmagjord drivrutin'' för att fungera.

Bor du i Stockholm så hjälper jag dig med att felsöka datorn om du kommer förbi med den!

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Öppna upp startmenyn och skriv kör, sen i rutan skriver du dxdiag..då får du upp info specifikationer om hårdvaran och Windows version.
Eller högerklick på "den här datorn" och välj egenskaper.

Specifikation stämmer, däremot får jag oroväckande mycket motstånd när jag försöker uppdatera drivrutiner, uppdatera/installera om Windows. Kan i dagsläget inte öppna några spel. Då är det lågt krävande spel såsom CS och LoL.

En annan fundering är varför jag inte kan ställa in högre än 60hz trots att jag har en skärm som klarar 165hz, är ”datorn” generellt för dålig för min skärm eller är det grafikkortet som är för dåligt?

Slutligen står det att ”processorn” inte stödjer vissa uppdateringar. Blir så ledsen.

Permalänk
Medlem

Specifikation stämmer, däremot får jag oroväckande mycket motstånd när jag försöker uppdatera drivrutiner, uppdatera/installera om Windows. Kan i dagsläget inte öppna några spel. Då är det lågt krävande spel såsom CS och LoL.

En annan fundering är varför jag inte kan ställa in högre än 60hz trots att jag har en skärm som klarar 165hz, är ”datorn” generellt för dålig för min skärm eller är det grafikkortet som är för dåligt?

Slutligen står det att ”processorn” inte stödjer vissa uppdateringar. Blir så ledsen.

Vilken port på grafikkortet har du kopplat skärmen till? Kan vara så att grafikkortet/skärmen enbart stödjer höga uppdateringsfrekvenser genom en specifik port (oftast Displayport/DVI?)

Vilka uppdateringar är det som du försöker installera när den säger att processorn är för gammal? Windows 11 kan du t.ex inte installera eftersom det kräver en 8th gen Intel CPU eller nyare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Antagligen för att drivrutiner saknas, kortet ska ju klara mer än så. Hur kollar du det? I spel eller Windows-inställningar?
Vilken port är skärmen ansluten till f.ö?

Permalänk

beror på hur du försöker ansluta skärmen och vilken skärm det handlar om.

om den har displayport bör grafikkortet ha iaf v1.2 men troligen v1.4 kan man tycka vilket iaf borde räcka till 1080p 144hz troligen högre.

HDMI är väl troligen v1.4 kanske v2.0 men inte säkert skärmen kan ta mer än 60Hz över HDMI även om hdmi versionen är hög nog för att stödja det på kortet.

en techpowerup så är dessa senaste drivarna kompatibla med rx580 korten

Citat:

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-580.c2938
Latest Drivers:
Windows 7:
64-bit: AMD Software: Adrenalin Edition 22.6.1
64-bit: Radeon™ Pro Software for Enterprise 21.Q1.1

Windows 8.1:
64-bit: Radeon Software: Crimson ReLive Edition 17.4.4 / 17.7.1

Windows 10 / 11:
64-bit: AMD Software: Adrenalin Edition 24.3.1 (23.19.12)
64-bit: AMD Software: PRO Edition 22.Q4

så du får ta rätt version för det operativsystem du nu försöker installera
och du hittar dem här för iaf win 7 och win 10/11
https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/graphic...

notera att datorn inte är win 11 kompatibel (utan att hacka bort hårdvarukraven för installationen) så det senaste som har officielt stöd för hårdvaran är Windows 10

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Troligtvis för att du inte har drivrutiner till RX580 kortet installerat. Då går datorn igång på Intel® HD Graphics 530.

Du behöver alltså installera om Windows, och sedan uppdatera drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Om du bor i Malmö kan du komma med den t mig så kollar jag på den. Installera om Windows, ddu eller vad nu som behövs

Permalänk
Slaget: Team SweC

Vad har du betalat för den och vad sa annonsen? Det är ju ganska gamla delar i den. CPU:n släpptes väl runt 2015 och Grafikkortet runt 2017.

Vad spelar din son?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av OskarB98:

Vilken port på grafikkortet har du kopplat skärmen till? Kan vara så att grafikkortet/skärmen enbart stödjer höga uppdateringsfrekvenser genom en specifik port (oftast Displayport/DVI?)

Vilka uppdateringar är det som du försöker installera när den säger att processorn är för gammal? Windows 11 kan du t.ex inte installera eftersom det kräver en 8th gen Intel CPU eller nyare.

1. Jag har DisplayPort 1.2 mellan grafikkort och skärm, men det går inte att ställa in högre än 60hz?

2. Spännande. I annonsen skriver han att Windows 11 är installerat, men den installationen är ofullständig och går inte att reparera enligt Windows egna felsökning.

Permalänk

I5-6600 stödjer inte officiellt Windows 11, troligen har den som installerat det gått runt Microsoft kontroller och kan vara därför inte
reparationer och uppdateringar fungerar riktigt.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

Sista versioner av drivrutin för RX 580 är 24.9.1

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

Som andra säger, installera om med windows 10. Finns ingen anledning att lägga in win11 i dag på en dator som inte stödjer det.
ladda ner https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=2265055 och följ guiden. Du behöver ett usb minne på >=8G.

Sen tar vi det där ifrån tror jag

Permalänk
Medlem

1. Jag har DisplayPort 1.2 mellan grafikkort och skärm, men det går inte att ställa in högre än 60hz?

2. Spännande. I annonsen skriver han att Windows 11 är installerat, men den installationen är ofullständig och går inte att reparera enligt Windows egna felsökning.

Då lär förra ägaren installerat en ''patchad/requirement bypass-version av Win 11''

Skapa ett Win 10 USB och installera det istället, till att börja med!

Permalänk

som de innan skrivit så har den som ägde den plockat bort hårdvarukraven och kan mycket väl tänka mig att reparation inte fungerar då iom att den troligen vill även vill laga dessa bortplockade systemkrav.

så håller även med dem kör in win 10 för minst huvudvärk med installation så har du iaf ett os som är ok att ha kopplad till internet i något år till.

dock kan det bli problem vid ominstallation beroende på om du har tillgång till microsoftkontot licensen troligen är kopplad till.

för att aktivera det kommer du troligen behöva ansluta med ett microsoftkonto som har en ledig win 10 nyckel eftersom de digitala licenserna för win 10/11 nu mer sparas på kontot man loggade in med första gången man installerade.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OskarB98:

Hej, jag använder en 1.2 DP-kabel mellan grafikkort och skärm. Jag försöker ändra i rullistan under grafikinställningar samt inne i spelet, utan möjlighet till högre än 60hz. Troligtvis för att jag inte har uppdaterat drivrutiner.

Meddelandet om att processorn inte stödjer denna version kommer upp vid ominstallation/reparation av Windows.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Hej, jag använder en 1.2 DP-kabel mellan grafikkort och skärm. Jag försöker ändra i rullistan under grafikinställningar samt inne i spelet, utan möjlighet till högre än 60hz. Troligtvis för att jag inte har uppdaterat drivrutiner.

Meddelandet om att processorn inte stödjer denna version kommer upp vid ominstallation/reparation av Windows.

Som alla säger, datorn stödjer inte win 11 officiellt.
Det går inte att reparera din Windows 11-installation därför.

Lösningen är att du installerar ett rent OS (det bör man alltid göra vid köp av begagnad dator, hur vet du att förra ägaren inte installerat skadlig mjukvara eller varit klåpare och fått ner skadlig mjukvara själv?)

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av nossebrofredrik:

I5-6600 stödjer inte officiellt Windows 11, troligen har den som installerat det gått runt Microsoft kontroller och kan vara därför inte
reparationer och uppdateringar fungerar riktigt.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/min...

Sista versioner av drivrutin för RX 580 är 24.9.1

Skrivet av varget:

Som andra säger, installera om med windows 10. Finns ingen anledning att lägga in win11 i dag på en dator som inte stödjer det.
ladda ner https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=2265055 och följ guiden. Du behöver ett usb minne på >=8G.

Sen tar vi det där ifrån tror jag

Skrivet av OskarB98:

Då lär förra ägaren installerat en ''patchad/requirement bypass-version av Win 11''

Skapa ett Win 10 USB och installera det istället, till att börja med!

Detta ger mig huvudvärk. Om ni ser till annonsen, tycker ni det är rimligt att jag förväntas göra detta?

Känner mig lurad.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Som alla säger, datorn stödjer inte win 11 officiellt.
Det går inte att reparera din Windows 11-installation därför.

Lösningen är att du installerar ett rent OS (det bör man alltid göra vid köp av begagnad dator, hur vet du att förra ägaren inte installerat skadlig mjukvara eller varit klåpare och fått ner skadlig mjukvara själv?)

Tacksam för svar! Jag börjar få grepp om problematiken nu. Samt att begagnad-marknaden kanske inte är ett område för en okunnig småbarnspappa. Men som jag skrev nyss, tycker du det är ett rimligt krav utifrån annonsen? Se bifogat i föregående kommentar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Detta ger mig huvudvärk. Om ni ser till annonsen, tycker ni det är rimligt att jag förväntas göra detta?

Känner mig lurad. <Uppladdad bildlänk>

Tacksam för svar! Jag börjar få grepp om problematiken nu. Samt att begagnad-marknaden kanske inte är ett område för en okunnig småbarnspappa. Men som jag skrev nyss, tycker du det är ett rimligt krav utifrån annonsen? Se bifogat i föregående kommentar.

Det är inte någon najs annons, men går ju inte veta om det är medvetet och med uppsåt eller okunnighet från säljaren. Med tanke på att det inte finns skarp info om SSD:ns formfaktor så gissar jag på en okunnig som följt någon Youtube guide med kanske lite bristande konsekvenstänk.

Det är en helt ok dator, men stoppa in ett OS som funkar och se till att det inte finns någon skit från säljaren på datorn.

Drivrutiner brukar Windows lösa själv, ibland får man gå in på moderkortstillverkarens hemsida och hos nvidia/amd.

För lite program så rekommenderar jag ninite.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skapa en windows boot USB med en USB som har +20GB kapacitet eller liknade. Kanske har du "fel" version på windows?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk

vadå nybyggd... snacka om att ljudga sig blå i anonsen...

hårdvaran är ju för tusan snart 10 år gammal så högst otroligt att den skulle vara nybyggd utan snarare ett ihopplock av begagnade delar han hade liggande i garderoben...

får iaf hoppas att du inte gav för mycket för den.

och när det kommer till operativsystemet kör in windows 10 och kör det oaktiverat då du troligen inte kommer kunna aktivera det igen efter ominstallationen utan inlogget till förra ägarens microsoftkonto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad säjer säljaren? Men som alla andra skriver så installera om till Windows 10 och efter Windows är klar med allt och installerat alla drivrutiner så lägger du in amd drivrutiner till grafikkort så bör allt fungerar bra.
Folk här brukar vara väldigt hjälpsam så on du inte lyckas lösa det själv så fråga om hjälp och berätta vart du bor så brukar allt lösa sig.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Det är lite som att köpa en bil från Blocket. Det kan verka orimligt att behöva serva den dag ett men det är en möjlighet att det behövs. Jag kan väl inget annat är hålla med att det borde inte vara så här men man vet aldrig när man köper från en privatperson.

Ta det i steg och börja installera Windows 10. Om du bor i Stockholm kan jag hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Bor du i Stockholm så hjälper jag dig med att ominstallera Windows och se till så alla drivrutiner är korrekta till att börja med, självklart helt gratis.