Är detta Fiberbox eller Mediaomvandlare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Njae, det beror ju på hur kunnig man är och vad man har för användingsområde.

Tidigare hade jag t.e.x 5 IPn från ISPn och limiten på 1000 Mbit/s var satt per IP istället för per uttag.
Klart som korvspad att jag drog in flera nätverkskort i en dator och körde direkt in i uttaget.

Ja, det känns ju väldigt relevant för tråden.

Ska man uttryckligen behöva skriva upp varje undantag som existerar? Nej, man rekommenderar personer som TS att alltid använda router, annars får vi snart istället svara på varför TS inte har tillgång till internet på alla enheter pga. att allt är anslutet direkt till tjänstefördelaren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vissa kommentarer får mig att skratta

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av maDa:

Jo, tekniskt sätt. Men inget jag rekommenderar. Alla har ändå fler en enhet så.

Skrivet av Lodisen:

Tidigare hade jag t.e.x 5 IPn från ISPn och limiten på 1000 Mbit/s var satt per IP istället för per uttag.
Klart som korvspad att jag drog in flera nätverkskort i en dator och körde direkt in i uttaget.

Då behöver du inte använda vare sig SW-brandvägg, AV eller andra typer av skydd heller.
Hur kunnig man är? lol wut

Vill ni köra utan router får ni skylla er själva:)

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

så kan man göra men man sackar rätt mycket first line defence mot internetattacker.

istället för att routern tar första smällen och iaf silar bort det värsta så går attacken direkt till den anslutna enheten.

sen är väl att få 5 IP ganska ovanligt idag vanligast brukar vara att man bara får ett IP kanske två om man har tur.

så router är ändå rekomenderat för aatt slippa problem i framtiden med att enheter kopplas bort eller inte kan ansluta för det inte finns tillräckligt många IP tillgängliga.

och inget säger ju heller att ISP inte ändrar så du max får 1 eller 2 ip plötsligt och då står man där och kliar sig i huvudet med ett problem för att hälften som brukar fungera plötsligt inte får någon internetanslutning...

och kunnighet har nästan inget att göra med hur säker man är på nätet.

visst det hjälper lite men långt ifrån hela vägen då malware och annat kan dyka upp där man minst anar det även på kända siter t.ex. youtube hade kryptominers i sina ads ett tag, har för mig även sweclockers blivit utsatta för något liknande nån gång i tiden där någon reklam de av misstag tillåtit och visade var infekterad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det känns ju väldigt relevant för tråden.

Ska man uttryckligen behöva skriva upp varje undantag som existerar? Nej, man rekommenderar personer som TS att alltid använda router, annars får vi snart istället svara på varför TS inte har tillgång till internet på alla enheter pga. att allt är anslutet direkt till tjänstefördelaren.

Nej, men det är skillnad på alltid och i de flesta fall. Dessutom plockade han bort bilden, så svårt att hjälpa honom i sakfrågan.

Skrivet av tcntad:

Då behöver du inte använda vare sig SW-brandvägg, AV eller andra typer av skydd heller.
Hur kunnig man är? lol wut

Vill ni köra utan router får ni skylla er själva:)

Jag antar att vi pratar om konsumentroutrar.
Ja, hur kunnig man är.
En egenuppsatt dator som agerar router har typ 4 miljarder gånger fler inställningar och är många gånger säkrare än något som är plug & play.

Poängen är att det är ingen fara att köra en dator direkt in i mediaomvandlaren så länge man har koll på vad man gör.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ja, hur kunnig man är.
En egenuppsatt dator som agerar router har typ 4 miljarder gånger fler inställningar och är många gånger säkrare än något som är plug & play.

Poängen är att det är ingen fara att köra en dator direkt in i mediaomvandlaren så länge man har koll på vad man gör.

men då har du ju fortfarande en "router" om än en hemmabyggd sådan som ska filtrera bort skit imellan din dator så gott den kan och iaf ta den värsta smällen istället för enheten du använder så du sitter ju inte helt ofiltrerad mot internet...

en konsumentrouter är fortfarande ljusår bättre skydd än ofiltrerad direktkontakt.

och fortfarande "Koll på vad man gör" är fortfarande ingen garanti att inte en större känd sida som generellt brukar vara ren inte fått in skalbagg i systemet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

så kan man göra men man sackar rätt mycket first line defence mot internetattacker.

istället för att routern tar första smällen och iaf silar bort det värsta så går attacken direkt till den anslutna enheten.

sen är väl att få 5 IP ganska ovanligt idag vanligast brukar vara att man bara får ett IP kanske två om man har tur.

så router är ändå rekomenderat för aatt slippa problem i framtiden med att enheter kopplas bort eller inte kan ansluta för det inte finns tillräckligt många IP tillgängliga.

och inget säger ju heller att ISP inte ändrar så du max får 1 eller 2 ip plötsligt och då står man där och kliar sig i huvudet med ett problem för att hälften som brukar fungera plötsligt inte får någon internetanslutning...

och kunnighet har nästan inget att göra med hur säker man är på nätet.

visst det hjälper lite men långt ifrån hela vägen då malware och annat kan dyka upp där man minst anar det även på kända siter t.ex. youtube hade kryptominers i sina ads ett tag, har för mig även sweclockers blivit utsatta för något liknande nån gång i tiden där någon reklam de av misstag tillåtit och visade var infekterad.

Givetvis var första datorn som var inkopplad uppsatt att filtrera bort skräp och agera router för resten av nätverket. Jag menade att man inte behöver en konventionell konsumentrouter.

men då har du ju fortfarande en "router" om än en hemmabyggd sådan som ska filtrera bort skit imellan din dator så gott den kan och iaf ta den värsta smällen istället för enheten du använder så du sitter ju inte helt ofiltrerad mot internet...

en konsumentrouter är fortfarande ljusår bättre skydd än ofiltrerad direktkontakt.

och fortfarande "Koll på vad man gör" är fortfarande ingen garanti att inte en större känd sida som generellt brukar vara ren inte fått in skalbagg i systemet...

Det går att åstadkomma på ett säkert sätt också genom att bara använda en dator genom att använda VM's och fortfarande köra den direktansluten.

Nämner det för att vi sitter på Sweclockers och inte för att fösöka vara en besserwisser, utan för att någon annan kanske för inspiration till att labba och lära sig om sådana lösningar.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lodisen:

Nej, men det är skillnad på alltid och i de flesta fall. Dessutom plockade han bort bilden, så svårt att hjälpa honom i sakfrågan.

Ja, hur kunnig man är.

Det är fortfarande en router isåfall och behöver TS "typ 4 miljarder gånger fler inställningar" ? En enkel konsumentrouter fungerar bra sålänge den hålls uppdaterad. Inte ens din egna router är 200% säker.

"så länge man har koll på vad man gör." fungerar inte riktigt på samma sätt idag som förr iom extremt ökat hot

Han tog säkert bold bild pga otillräcklig info men det är definitivt en överlämningspunkt

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Givetvis var första datorn som var inkopplad uppsatt att filtrera bort skräp och agera router för resten av nätverket. Jag menade att man inte behöver en konventionell konsumentrouter.

Det går att åstadkomma på ett säkert sätt också genom att bara använda en dator genom att använda VM's och fortfarande köra den direktansluten.

Nämner det för att vi sitter på Sweclockers och inte för att fösöka vara en besserwisser, utan för att någon annan kanske för inspiration till att labba och lära sig om sådana lösningar.

jo men i ditt initiella inlägg lät det mer som "skit i routern den behövs inte å koppla direkt allt man behöver är kunskap vad man ska trycka på och inte" mentaliteten som vissa lider av.

tror du skulle utvecklat ditt inlägg lite mer innan du postade det.

sen att anta att medelsvenson har en halv serverhall hemma är nog ignorant de flesta svensson vet inte äns vad en Vm är än mindre hur de ska använda det och då bättre att iaf ha en "plug n play" router än ingen alls.

generellt om man ska skriva sådant här så bör man anta att personen är en medelsvenson som vet var powerknappen sitter å startmenyn fungerar och hur man startar sin webläsare men inte mycket mer tills motsatsen är bevisad.

eller verkligen pedagogiskt förklara i detaljer hur man menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo men i ditt initiella inlägg lät det mer som "skit i routern den behövs inte å koppla direkt allt man behöver är kunskap vad man ska trycka på och inte" mentaliteten som vissa lider av.

tror du skulle utvecklat ditt inlägg lite mer innan du postade det.

sen att anta att medelsvenson har en halv serverhall hemma är nog ignorant de flesta svensson vet inte äns vad en Vm är än mindre hur de ska använda det och då bättre att iaf ha en "plug n play" router än ingen alls.

generellt om man ska skriva sådant här så bör man anta att personen är en medelsvenson som vet var powerknappen sitter å startmenyn fungerar och hur man startar sin webläsare men inte mycket mer tills motsatsen är bevisad.

eller verkligen pedagogiskt förklara i detaljer hur man menar.

Givetvis bör de flesta använda en router, men som jag skrev beror det på kunskap/användningsområde.
En medelsvensson hoppas jag inte hade antagit att denne är en guru inom nätverk & säkerhet.
Jag var otydlig och skulle nog lagt in att TS borde använda en router.

Det kan finnas många som skulle vara intresserade av att labba med sådana lösningar på forumet, men som inte ens vet att det finns. Inlägget var inte riktat mot TS där jag sade åt honom att skippa routern.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

De som behöver fråga om de behöver använda en router eller inte behöver definitivt använda en router för de saknar kunskapen som krävs för att veta när man kan låta bli att använda en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Syns det tydligare nu? Vad är det för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En medieomvandlare. Den behövs om du inte har en SFP-port på din router.
Vad har du dolt?

Skrivet av nu1mlock:

Ja, du ska alltid ha en router! Anslut aldrig en enhet direkt till uttaget!

Skrivet av maDa:

Det där är en fiberbox. Fiber till mediakonveterare ska anslutas via de blåa fiber-kontakterna.

Du behöver en mediakonveterare konverterare från nätägare (varför plockar folk med sånt fortfarande!?)
Alternativt rätt SFP och en router med SFP-port (om du är kunnig)

Skrivet av mrqaffe:

Ser ut som det saknas delar som tillhör nätet så kontakta operatören så de kan felanmäla till nätägaren om det inte är samma företag och är det samma företag så får de själva åtgärda det.
Du bör alltid ha en router så att du får ett lan och inte direktansluter en klient mot internet.

Skrivet av cirdonia:

Ser inte riktigt ut som den är ansluten till fibern men det kanske bara bildens vinkel som gör att det ser lite konstigt ut.

Skrivet av Swedishchef_90:

Svårt att se men om det där är fiber patchen så behövs antingen en omvandlare fiber - >rj45 eller om du köper en sfp router så behövs inget mellan

Skrivet av Spiffman:

Fibern kommer in nertill (tunn grå kabel).
Han behöver få en mediaenhet med sfp också men den sfp:n kan han ju stoppa i vad som helst.
Om TS lugnar sig en smula så får han säkert fler prylar inom kort från föreningen.

Skrivet av KAD:

Bilden är inte bra, men det ser ut som det ska kopplas in fiber i den. Normalt bistår nätägaren med en mediaomvandlare som har fiber in, från lådan på bilden, och koppar/ethernet ut, till routern. Den Telia Öppen Fiber-installation som jag har fått gjord fick en mediaomvandlare i samband med att fibern drogs in.

Du behöver alltså troligen ringa någon och säga att mediaomvandlare saknas.

En mediaomvandlare är normalt en switch. Den saknar sådant man vill ha och som man normalt för via en trådlös router: Brandvägg, NAT och WiFi.

Du ska alltså även ha en router. Denna kan du köpa själv eller få från företaget som står för abbonemanget.

Kopplingen mellan mediaomvandlaren och routern görs normalt med en ethernetkabel.

Överkursen är att skaffa en router som kan ta fiber direkt in i sig, men överkurs verkar inte lämpligt för dig.

Skrivet av tcntad:

Inget modellnummer eller liknande?
Precis, det är bara en låda för inkommande. Prata med din förening alt tidigare ägare?

Skrivet av Bazisten:

Prata med föreningen först att mediaomvandlare saknas. Kan dom ej hjälpa så felanmäla till Telia. Ska det behövas så många svar för att veta vad som behövs göras?

Kolla bilden ovan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nu ser man att det sitter plastskydd i portarna på enheten, definitivt en punkt för inkommande fiber.
Du "behöver" en medieomvandlare som redan bör sitta där om BRF tillhandahåller gruppanslutning eller liknande men din ISP ger dig/installerar en

Permalänk

Tycker det ser ut att gå en grå patchkabel eller nått längst ner från fibermojängen troligen till port 1 på patchpanelen

Eller är det strömkabeln?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut att gå en grå patchkabel eller nått längst ner från fibermojängen troligen till port 1 på patchpanelen

Eller är det strömkabeln?

Jag vet ej vad det är, men det verkar inte se ut som strömkabel

Permalänk
Medlem

Kolla på videon här: https://www.youtube.com/watch?v=O42866IDkEc
på Sekund 40. dvs 00:40.
Hon visar vad hon säger är en fiberbox, men jag ser 2 boxar. En större på vänster sida och en mindre på högersida.
Jag har typ en likadan som den lila boxen på högra sidan och den är kopplad till "väggen" (se bild ovan) och inte till någon större box.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den större är CTS:en (medieomvandlaren)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den större är CTS:en (medieomvandlaren)

och den lila på höger sida är fiberboxen? det är typ en sådan som jag har. Men är det något som saknas? jag ser ingen strömkabel i fiberboxen i youtube videon, inte heller verkar min ha det. Behövs det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

och den lila på höger sida är fiberboxen? det är typ en sådan som jag har. Men är det något som saknas? jag ser ingen strömkabel i fiberboxen i youtube videon, inte heller verkar min ha det. Behövs det?

Det är väl fibern som kommer in till fiberboxen. Du saknar en tjänstefördelare (kallas också bl.a. mediaomvandlare) för att ansluta fibern samt en router att ansluta till tjänstefördelaren.

Tjänstefördelaren ska nätägaren tillhandahålla. Router får du antingen av din ISP eller köper själv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av comp50:

Fiber behöver inte ström, det är omvandlaren som behöver det.
Den lilla lådan är bara inkommande medans omvandlare tillhör BRF/nätägare (Nån med bättre kunskap får rätta mig här)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av comp50:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Syns det tydligare nu? Vad är det för något?

Det är nog en låda där inkommande fiber är svetsad till en kontakt, alltså en helt passiv optisk "kopplingspunkt"
Man ska troligen ansluta fiberomvandlaren via en fiberpatch till den lådan och omvandlaren brukar nätägaren ansvara för, ev är den sammanbyggd med en tjänstefördelare, den borde nog inte ha monterats bort om det tidigare varit anslutet.
Du får väl beställa uppkoppling och se vad du får för prylar hemskickade och utifrån det får man gå vidare med en felanmälan om du inte får allt som krävs för att koppla ihop det.
Ev kan det ändå krävas ett besök av en tekniker för att rengöra fiberkontakterna för de är mycket känsliga för damm och det behövs specialverktyg för rengöringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du beställt abonnemang så ringer du till din leverantör så tar de reda på om nätägare/operatör beställt en mediaomvandlare till dig eller inte, eller om du behöver vända dig till styrelsen i föreningen.

Permalänk
Medlem

Ja det ser ut som en skarvbox med två SC-kontakter

t.ex
https://www.fibertekfibershop.com/products/ftwm2-mini-wall-mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja det ser ut som en skarvbox med två SC-kontakter

t.ex
https://www.fibertekfibershop.com/products/ftwm2-mini-wall-mo...

vad är en skarvbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

vad är en skarvbox?

Något fibernätet använder för att sätta in din mediaomvandlare.

Har du följt rådet än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Något fibernätet använder för att sätta in din mediaomvandlare.

Har du följt rådet än?

Jag har inte beställt internet ännu. Jag pratade med några. De sa att jag endast behövde en router som antigen kan kopplas in i boxen eller in i väggen, så ska det funka. Så de menade på att jag inte saknade något, men de kanske inte förstod det jag försökte förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Jag har inte beställt internet ännu. Jag pratade med några. De sa att jag endast behövde en router som antigen kan kopplas in i boxen eller in i väggen, så ska det funka. Så de menade på att jag inte saknade något, men de kanske inte förstod det jag försökte förklara.

Dom förstod inte vad du menade, nej.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dom förstod inte vad du menade, nej.

De kommer inte kunna felanmäla en tjänst de inte har heller

Permalänk
Medlem

Först och främst hade jag hört av mig till säljaren och bett om mediakonveteraren tillbaka. Ibland låter man några chimpanser sköta packning & flytt och de plockar ner allt de hittar. Nätägaren kan debitera dig för en ny mediakonverterare om du har otur.