Silverstone avtäcker nytt chassi med retro-design

Permalänk
Melding Plague

Silverstone avtäcker nytt chassi med retro-design

Det som tidigare var ett aprilskämt tar nu form i en verklig produkt när Silverstone avtäcker chassit FLP01

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tanken har ofta kommit att man skulle ta ett gammalt 90 tals-chassi och sätta in lite moderna komponenter!
I fallet med Silverstone-chassit så får man nog fixa sig ett par diskettstationer så det blir äkta vara!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Undrar om den gulnar med tiden?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle du kunna tänka dig ett modernt "retro"-chassi eller är det bara äkta vara som gäller? Diskutera i tråden!

Kanske.
Beror lite på vad man vill bygga.

Hade varit kul att se en recension av chassit.

Permalänk
Medlem

Ah, det där är faktiskt något som efterfrågas av retrocommunityn, börjat bli svårt att få tag på gamla chassin numera. I egenskap av desktoplåda kan man nog också hoppas på att det är relativt kompakt, retronördar tenderar att bli hoarders och ha mer än en retroburk. Synd bara att den inte ser ut att ta ATX-kort, det hade ju varit den våta drömmen.

Hoppas också de skickar med plana lock som alternativ till de där oerhört ostiga diskettläsarattrapperna, och att det faktiskt går att installera en 3.5"-läsare utan modifikationer

Den där nikotingula färgen var i övrigt något som kom med tiden. Läst en del olika teorier om vad som händer kemiskt, den jag tycker verkar mest sannolik är att bromerade flamskyddsmedel bryts ner av UV-ljus och färgar in plasten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om det hade varit ett tower, kanske... Får se om det här blir en trend eller inte, tveksamt i min mening.

Permalänk
Medlem

Det där är ju perfekt om man har en rymlig garderob att gömma det i. Fy s*tan så fult det var.

Permalänk
Medlem

Jag gillar konceptet men inte utförandet. Det verkar (passande nog) vara anpassat för just användare av dubbla 5,25"-enheter som också samtidigt råkar lockas av retrodesignen.

Ska de också släppa high-end 80mm-fläktar?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Vackert! 😍

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ah, det där är faktiskt något som efterfrågas av retrocommunityn, börjat bli svårt att få tag på gamla chassin numera. I egenskap av desktoplåda kan man nog också hoppas på att det är relativt kompakt, retronördar tenderar att bli hoarders och ha mer än en retroburk. Synd bara att den inte ser ut att ta ATX-kort, det hade ju varit den våta drömmen.

Hoppas också de skickar med plana lock som alternativ till de där oerhört ostiga diskettläsarattrapperna, och att det faktiskt går att installera en 3.5"-läsare utan modifikationer

Den där nikotingula färgen var i övrigt något som kom med tiden. Läst en del olika teorier om vad som händer kemiskt, den jag tycker verkar mest sannolik är att bromerade flamskyddsmedel bryts ner av UV-ljus och färgar in plasten.

finns det 64-bitars floppy driver?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag gillar konceptet men inte utförandet. Det verkar (passande nog) vara anpassat för just användare av dubbla 5,25"-enheter som också samtidigt råkar lockas av retrodesignen.

Ska de också släppa high-end 80mm-fläktar?

80mm? Är du galen, det är ju enormt! Fläktplatserna för ett sånt bär borde vara 50mm, för tunna fläktar som defaultar till skönt låga och lätta 2500rpm. Så att entusiasterna, om de vill kräma ur processorns fulla prestanda, behöver borra upp plåten med en dremel för att få in 80mm. Om de vill ha kanten till hålet snyggare, kan man inkludera sån där aptjock gummilist.

Kombinera med ett par 80mm fläktgaller med Unreal Tournament-loggan sprayade illgrönt. Ta några extremt underexponerade bilder, som alla visar i stort sett samma saker. Lägg en gorbys och en jolt så att de bara precis kommer in i blickfånget. Kanske en kompis i FILA-tröja, sovjetisk frisyr, röda ögon och finnar. Ladda upp till galleriet. Voila! Just så var hela denna sida för 20 år sedan. En enklare tid, en bättre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

Ingen aning, aldrig kört 64-bits OS på så gammal hårdvara att den har traditionellt floppyinterface. Frågan är om det ens finns plattformar för 64-bits processorer som har det, skulle isf möjligen vara tidiga S775-grejer eller motsvarande från AMD typ. Det funkar bra USB-floppydrive vad jag förstått, men det är ju en helt annan grej.

Var dock mer inne på möjligheten att stoppa gammal hårdvara i chassit och köra tidstypiska OS på den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av fesoj:

80mm? Är du galen, det är ju enormt! Fläktplatserna för ett sånt bär borde vara 50mm, för tunna fläktar som defaultar till skönt låga och lätta 2500rpm. Så att entusiasterna, om de vill kräma ur processorns fulla prestanda, behöver borra upp plåten med en dremel för att få in 80mm. Om de vill ha kanten till hålet snyggare, kan man inkludera sån där aptjock gummilist.

Kombinera med ett par 80mm fläktgaller med Unreal Tournament-loggan sprayade illgrönt. Ta några extremt underexponerade bilder, som alla visar i stort sett samma saker. Lägg en gorbys och en jolt så att de bara precis kommer in i blickfånget. Kanske en kompis i FILA-tröja, sovjetisk frisyr, röda ögon och finnar. Ladda upp till galleriet. Voila! Just så var hela denna sida för 20 år sedan. En enklare tid, en bättre tid.

borde säljas i paket med dremel så att den rätta retro-looken infinner sig

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem

Älskar det!
Får se hur mycket dyrare det blir i Sverige.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Var dock mer inne på möjligheten att stoppa gammal hårdvara i chassit och köra tidstypiska OS på den

haha, boota Win 3.1 på 1 sekund

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Extremt likt ett chassi jag hade, måste erkänna att lite sugen är jag

Permalänk
Medlem

Kommunagrå i all ära men jag tror det hör till det förflutna.

Permalänk
Hedersmedlem

Fasen vad kul!

Inte supersnyggt men jag gillar iden och konceptet. Hoppas de tänkt igenom insidan ordentligt så det går att köra baby-AT i det, då är det en riktigt ide.

Kör själv med chassi från tidigt 90-tal till min spel/arbetsdator hemma.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

På samma tema, jag har i ca 1.5 år letat med ljus och lykta efter ett Chieftec Dragon i serverstorleken. Hittade ett, frakten kostade mer än chassit (men på ebay startar de på 2k, de sällsynta som dyker upp). När jag fick hem det glömde jag hur extremt kefft byggda chassin var förr i tiden (i förhållande till våra förväntningar nu), och framför allt hur massiva de var. Hade tänkt borra hål för 140mm-fläktar för att på sikt göra ett stort vattenkylningsbygge. Det går ju, men tysk plåt på ca 2-3mm är extremt opraktiskt att jobba med. Vidare går det inte att göra det med mindre än att helheten väger minst 35 kg. I mina ögon är Chieftec Dragon, kungen i chassi-världen, och serverutgåvan har såna mäktiga proportioner och jag tycker oironiskt att det är ett mycket vackert chassi. Som ett torn från Sagan om Ringen. Det går att göra det bra. Men när man väl får hem det, inser man, att anpassa det för ett seriöst och högpresterande modernt bygge är ett heltidsarbete.

Permalänk
Medlem

Jag har en Silverstone chassie som jag hade för HTPC här hemma i många år, jag tror jag köpte den 2007 eller 2009, ser ut att vara exakt samma chassie i grunden, som fått en yttre uppfräshning. min var svart och påminde om en väldigt stilren stereo förstärkare med minimalt med knappar och krussiduller i fronten. typ piano svart fron, och uttag för 1st 5.25" bay.

https://www.sweclockers.com/galleri/14980-uppgradering-utgrav...

Fan jag vill ha den där å!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, det där är faktiskt något som efterfrågas av retrocommunityn, börjat bli svårt att få tag på gamla chassin numera.

Klart det finns många fördelar med att bygga i ett modernt chassi med gammal formgivning. Men tappar det inte lite av sin charm och väldigt många retrobyggen använder samma chassi? Det blir ju så tydligt att det handlar om nyproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tanken har ofta kommit att man skulle ta ett gammalt 90 tals-chassi och sätta in lite moderna komponenter!
I fallet med Silverstone-chassit så får man nog fixa sig ett par diskettstationer så det blir äkta vara!

/L

been there done that, mitt gamla SGI Indy chassie står just nu tomt. men nog är jag en sån där gammal nostalgi nörd allt.
Alltid kul att kunna ha lite feeling tillbaka till tidiga tonåren.

https://www.sweclockers.com/galleri/6508-sgi-blir-htpc

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Coolt, men detta såg lite billigt ut.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Klart det finns många fördelar med att bygga i ett modernt chassi med gammal formgivning. Men tappar det inte lite av sin charm och väldigt många retrobyggen använder samma chassi? Det blir ju så tydligt att det handlar om nyproduktion.

Det där är väl en subjektiv fråga av ganska filosofisk karaktär, men det är ju ett klart bättre alternativ än inget chassi eller ett modernt chassi om man inte kan få tag i något tidstypiskt inom rimlig tid. Det inte helt facila priset om motsvarande 1400:- lär väl också avgöra saken för många, när man väl hittar ett gammalt chassi kommer inte priset ligga ens i närheten av det.

Kort och gott kommer vi sannolikt inte se så många retrobyggen att det stör i detta chassi, och det kommer knappast förpassa alla gamla chassin till återvinningen, bekvämare att bygga i eller inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte helt olik Amiga 4000

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en återgång till high-end dator i formfaktorn av en Amiga 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

På samma tema, jag har i ca 1.5 år letat med ljus och lykta efter ett Chieftec Dragon i serverstorleken. Hittade ett, frakten kostade mer än chassit (men på ebay startar de på 2k, de sällsynta som dyker upp). När jag fick hem det glömde jag hur extremt kefft byggda chassin var förr i tiden (i förhållande till våra förväntningar nu), och framför allt hur massiva de var. Hade tänkt borra hål för 140mm-fläktar för att på sikt göra ett stort vattenkylningsbygge. Det går ju, men tysk plåt på ca 2-3mm är extremt opraktiskt att jobba med. Vidare går det inte att göra det med mindre än att helheten väger minst 35 kg. I mina ögon är Chieftec Dragon, kungen i chassi-världen, och serverutgåvan har såna mäktiga proportioner och jag tycker oironiskt att det är ett mycket vackert chassi. Som ett torn från Sagan om Ringen. Det går att göra det bra. Men när man väl får hem det, inser man, att anpassa det för ett seriöst och högpresterande modernt bygge är ett heltidsarbete.

Jag hade Chieftec Dragon Fulltower förr.
Ett rejält chassi, kändes kvalitativt och stadigt.
Var inga problem att sitta på det utan att det flexar eller dylikt.
Skulle troligtvis hålla för att stå på.
Sen är det klart att om man kapar massa hål i det så försvagar man väl det och då kanske det inte håller lika mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

Finns till Linux iaf

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

Lätt! Så tjusigt chassi.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Hålet måste vara belyst innifrån med CCFL-rör också, mycket viktigt!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30