Vilken är bäst inet, webhallen eller sharkgaming

Permalänk
Medlem

Vilken är bäst inet, webhallen eller sharkgaming

Jag tänker köpa en ny dator och så att de bygger den med deras paket.

Så frågan är vilken företag ska jag välja, då som otur har jag haft dåligt leverans från inet tidgare (rikitgt grovt)

Edit:
Glömt att ta med budget och lite övriga info:

budget 20-30k sek upplösning maxat om det går
Spel: Rust/ Csgo/ hagwartlegacy/ Black myth wukong
Utrustningen jag här:
Razer mus
27" Skärm
Vanlig tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XYZ1:

Så frågan är vilken företag ska jag välja, då som otur har jag haft dåligt leverans från inet tidgare (rikitgt grovt)

Komplett är riktigt bra och håller bäst priser, de kör dessutom Black Friday rea redan nu på ett par datorer.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/39962-datorkampen-rond-7-...
Du har länkar till alla delar av testet i rutan "Det här är Datorkampen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XYZ1:

Vill du ha så bra köpråd som möjligt så skriv ut din budget, upplösning du ska spela i och om det ska ingå skärm/kringutrusting osv. Det finns skräckhistorier från samtliga butiker.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

för billigare färdigbyggda vad jag sett verkar Proshop erbjuda bättre deals (9-15k prisklass iaf).
sen läste jag om "ogaming.se" här på swec och de verkar ha bra deals också.
komplett/webhallen är endast värt ifall det är en datorn med rejäl kampanj/deal, vilket de har ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Komplett är riktigt bra och håller bäst priser, de kör dessutom Black Friday rea redan nu på ett par datorer.

Mvh

Har inte kollat där faktiskt, kan checka Tack!

Skrivet av Shiftypants:

Vill du ha så bra köpråd som möjligt så skriv ut din budget, upplösning du ska spela i och om det ska ingå skärm/kringutrusting osv. Det finns skräckhistorier från samtliga butiker.

Har redigerat inlägget med mer info

Skrivet av rwkk:

för billigare färdigbyggda vad jag sett verkar Proshop erbjuda bättre deals (9-15k prisklass iaf).
komplett/webhallen är endast värt ifall det är en datorn med rejäl kampanj/deal, vilket de har ibland.

Jag tänker mer på kvaliteten av det som levererars
Budget på över 20k sek Tack!

Inlägg sammanfogade, använd [Redigera] eller [Citera flera]. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av XYZ1:

Jag tänker mer på kvaliteten av det som levererars
Budget på över 20k sek Tack!

hade fokuserat på kvalitet av delarna, kvalitet av hur det är byggt kan variera (som du nämner med Inet) och det är ytterst små skillnader som i värsta fall kan fixas i efterhand.

https://www.komplett.se/configure/1221639 ifall du köper med AMD gpu (7900xtx). billigare

Jag tog bort Windows, bytte chassi till billigaste, gpu till XFX 7900xtx, cpu till 7800x3d, kylare behåll eller välj billigare, ram Kingston FURY 6000MHz 32GB. Blir strax under 25k.

https://www.proshop.se/Guides/PcAssembling/8052980 ifall med Nvidia. bättre på eg. Hogwarts Legacy med raytracing (maxade grafikinställningar).
Bytte gpu till 4080super (eller behåll 4070ti), kan behålla kylare eller byta till billigare TR Phantom Spirit, sdd till SN850X 2TB, för endast 70kr extra även psu till 850w för framtiden. Blir strax över 27k.

Permalänk
Medlem

Jag gillar komplett bäst. Mest pga av att man kan välja lite delar själv. Tycker webbhallens färdigbyggda alltid har någon del jag tycker är konstig eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

alla nämnda har både färdigbyggda och konfigurerbara datorer.

Webbhallen kan man väl inte konfigurera om deras färdigbyggda. Vet att man kan beställa helt egna val som de bygger ihop, nackdelen där är dock att då får man endast rea om en del är på rea.

Kompletts färdigbyggda behåller man rean även om man byter någon del.
Har rätt angående inet dock, sharkgaming har jag alltid varit tveksam till alternativen men där kan jag ha helt fel idag.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning tänkte du spela i?

Permalänk

Jag har ännu inte köpt någon men har länge bevakat marknaden då sonen vill ha ny dator ganska snart. Jag tycker att det verkar som att man får mest "bang for the buck" via Proshop och deras Dutzo gaming. När jag satt samman den condigen jag vill ha och sedan matar in komponenterna i komponentkoll blir det nestan exakt samma summa som om jag skulle köpa allt själv och bygga själv.

Sen är Proshop ingen fysisk butik vilket såklart kan vara en nackdel om något krånglar. Men jag har aldrig haft några problem med Proshop.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XYZ1:

Edit:
Glömt att ta med budget och lite övriga info:

budget 20-30k sek upplösning maxat om det går
Spel: Rust/ Csgo/ hagwartlegacy/ Black myth wukong
Utrustningen jag här:
Razer mus
27" Skärm
Vanlig tangentbord.

Du nämner ju bokstavligen aktörerna som är med i Datorbutikskampen.
Verkar rätt solklart att Sharkgaming ligger på sista plats.
Webbis testas inte direkt men deras moderkoncern, Komplett, testas. Vet dock inte om Komplett bygger Webhallens burkar eller om det ligger internt/hos annan upphandlad aktör.

Inet verkar vara solklar etta i testerna från SweC. Om du inte är nöjd med Inet och hur de skötte det senast så hade jag tittat på någon annan, både Komplett och Webhallen är bra aktörer att ha att göra med, även om Webbis är lite i blåsväder på sistone.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du nämner ju bokstavligen aktörerna som är med i Datorbutikskampen.
Verkar rätt solklart att Sharkgaming ligger på sista plats.
Webbis testas inte direkt men deras moderkoncern, Komplett, testas. Vet dock inte om Komplett bygger Webhallens burkar eller om det ligger internt/hos annan upphandlad aktör.

Inet verkar vara solklar etta i testerna från SweC. Om du inte är nöjd med Inet och hur de skötte det senast så hade jag tittat på någon annan, både Komplett och Webhallen är bra aktörer att ha att göra med, även om Webbis är lite i blåsväder på sistone.

Har inte kollat på datorbutikskampen,
Men inet fick jag så dålig upplevelse på en ny produkt typ 5-7 försök för de att fixa men lyckades ej i slutet även skiclat en skdadt kabel, half monterat ssd etc etc..
Jag lite tveksam på sharkgaming då det är lite långt om något sker (efter upplevelsen med inet) och komplett är osäker på
Webhallen hållet bara dåligt om (motsats till inet)
Och såg detta från de så nu jag är helt vilse tbh.
https://www.webhallen.com/se/product/373899-Webhallen-Config-...

Permalänk
Medlem

Jag själv köpte för ett år sedan en monterad dator med Inet och jag var hur nöjd som helst och är fortfarande det. Riktigt bra byggkvalitet, extremt snygg kabeldragning osv. Den skickades även väldigt bra paketered med expanderfoam inuti osv så allt höll.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

https://www.webhallen.com/se/product/373899-Webhallen-Config-...

Sett detta från deras kampanj,
Däremot hört bara dåligt om något sker med deras datoer så blir det struligt tills man får hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag själv köpte för ett år sedan en monterad dator med Inet och jag var hur nöjd som helst och är fortfarande det. Riktigt bra byggkvalitet, extremt snygg kabeldragning osv. Den skickades även väldigt bra paketered med expanderfoam inuti osv så allt höll.

Jag kan ju skicka bilder på det leveransen jag fick men det vill jag ej göra då det inte rätt och fick en bra dialog till slutet med de efter ett kämpe och långt tid