Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det nödvändigt för en vanlig konsument att köra U7 Pro? Eller räcker det med en Lite 6?

Nödvändigt är mat, vatten, luft och skydd mot väder. Resten är optional.

U7 Pro: Wifi7
U6 Lite: Wifi6

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dinkefing:

Är det nödvändigt för en vanlig konsument att köra U7 Pro? Eller räcker det med en Lite 6?

Beror på om du har några Wifi 7 Enheter eller ej. Hur framtidssäkert du vill ha det osv. Tänk på att U6+ är en nyare och bättre produkt och kostar lika mycket som Lite.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

U6 Lite är rätt gammal hårdvara, satsa hellre på U6+ som har liknande specar som U6 Lite men nyare hårdvara - och ja, den duger utmärkt om du inte tänkt köpa exempelvis en telefon med WiFi 7 och vill ha enorm bandbredd till den (i min mening iaf).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

<Uppladdad bildlänk>

Om du vill ha maximal prestanda och tänker att du kommer byta dina enheter till wifi 7 inom det närmaste året på grund av det. Få väljer du wifi 7. Annars mer ekonomiskt att köra med wifi 6.

Jag köpte en u6+ när jag skulle bygga ut mitt nätverk. Jag flyttade då runt mina accesspunkter för att få den nya där jag använder wifi mest. Jag tycker att den fungerar bra, men har inga egentliga krav på superprestanda. Glömde göra noggranna mätningar med den gamla ac pro innan bytet, vilket jag ångrar.

Permalänk
Medlem

Har en "Cloud Gateway Ultra", och har lyckats få bort tvåstegsinloggningen. Men nu när jag efter lång tid skulle logga in igen så fick jag plötsligt en sexsiffrig kod via epost. Remote är fortfarande icke ikryssat.

Har uppdaterat windows till 24H2- är det en defender-brandvägg eller annat som skall ändras ( för att släppa in via förenklad inloggning?)
Förslag?

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

U6 Lite är rätt gammal hårdvara, satsa hellre på U6+ som har liknande specar som U6 Lite men nyare hårdvara - och ja, den duger utmärkt om du inte tänkt köpa exempelvis en telefon med WiFi 7 och vill ha enorm bandbredd till den (i min mening iaf).

Tack! Då satsar jag på U6+ istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Har en "Cloud Gateway Ultra", och har lyckats få bort tvåstegsinloggningen. Men nu när jag efter lång tid skulle logga in igen så fick jag plötsligt en sexsiffrig kod via epost. Remote är fortfarande icke ikryssat.

Har uppdaterat windows till 24H2- är det en defender-brandvägg eller annat som skall ändras ( för att släppa in via förenklad inloggning?)
Förslag?

Tror inte att det är ditt OS eller någon brandvägg som avgör om du får en MFA-prompt eller inte.

Se denna tråd på reddit där en användare fått MFA-prompt... många skriver att till och med lokala konton får MFA-prompts ibland.
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/1gtf1vu/nothing_qu...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Tror inte att det är ditt OS eller någon brandvägg som avgör om du får en MFA-prompt eller inte.

Se denna tråd på reddit där en användare fått MFA-prompt... många skriver att till och med lokala konton får MFA-prompts ibland.
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/1gtf1vu/nothing_qu...

Tack, skall läsa!

Jag har nu problem att logga in med UNIFI Verify (smartappen) också. Det dyker upp sexsiffrig "kod" som väntat i appen, men dessa verkar inte accepteras vid inloggning. Däremot så får jag samma sexsiffriga kod via epost- och det funkar. Vad ?´*

(Jag har glömt det mesta eftersom jag under lång tid loggat in enkelt via min egen dator lokalt)

Skall läsa på din länk till reddit!

Edit
Nu har jag (åter)kopplat "unifi verify" till mobilen. Fungerar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Tack, skall läsa!

Jag har nu problem att logga in med UNIFI Verify (smartappen) också. Det dyker upp sexsiffrig "kod" som väntat i appen, men dessa verkar inte accepteras vid inloggning. Däremot så får jag samma sexsiffriga kod via epost- och det funkar. Vad ?´*

(Jag har glömt det mesta eftersom jag under lång tid loggat in enkelt via min egen dator lokalt)

Skall läsa på din länk till reddit!

Edit
Nu har jag (åter)kopplat "unifi verify" till mobilen. Fungerar..

Har för mig att dom kräver MFA och Email authentication aktiveras automatiskt numera för UI konton. Tips är att skapa ett lokalt superadmin konto så slipper du MFA för att logga in lokalt till din konsol.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320
GPU: MSI GeForce GTX 760 2GB
Moderkort: Gigabyte 970A-DS3P
RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Har för mig att dom kräver MFA och Email authentication aktiveras automatiskt numera för UI konton. Tips är att skapa ett lokalt superadmin konto så slipper du MFA för att logga in lokalt till din konsol.

Skall undersöka...

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har läst igenom denna tråds alla sidor, men inte hittat det jag letar efter, även försökt med att 'googla'

Min fundering är följande: Jag har en UniFi AP AC PRO, och vill koppla denna med hjälp av en poe switch, ZyXEL GS1100-8HP.
Det jag funderar på är just poe-injectorn som följer med vid beställning, ligger på spec. 48V, 24W, 0.5A.
Poe switchen som jag hade för avsikt, har spec. 54V, Max 90W (4 av 8 port ger 30W), 1.5A.

Skulle detta fungera, eller kommer Accesspunkten gå sönder/bränna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarLeek:

Hej.

Jag har läst igenom denna tråds alla sidor, men inte hittat det jag letar efter, även försökt med att 'googla'

Min fundering är följande: Jag har en UniFi AP AC PRO, och vill koppla denna med hjälp av en poe switch, ZyXEL GS1100-8HP.
Det jag funderar på är just poe-injectorn som följer med vid beställning, ligger på spec. 48V, 24W, 0.5A.
Poe switchen som jag hade för avsikt, har spec. 54V, Max 90W (4 av 8 port ger 30W), 1.5A.

Skulle detta fungera, eller kommer Accesspunkten gå sönder/bränna?

Det ska inte vara några problem så länge AC pron inte är väldigt gammal. I början hade den inte stöd för vanlig POE om jag inte minns fel. Men switchen har riktig POE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det ska inte vara några problem så länge AC pron inte är väldigt gammal. I början hade den inte stöd för vanlig POE om jag inte minns fel. Men switchen har riktig POE

Vad skulle vara nyttig info för att kunna veta ifall AC pron är för gammal?
spec ja hitta på förpackningen är '802.3af Comatible' hjälper det?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarLeek:

Vad skulle vara nyttig info för att kunna veta ifall AC pron är för gammal?
spec ja hitta på förpackningen är '802.3af Comatible' hjälper det?

Tacksam för hjälp.

Det ska funka fint så länge din switch har 802.3af eller senare, vilket den har.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Super tack för svar och all hjälp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Som jag skrev i en annan tråd (#20643549) tycker jag att du ska köpa en router och sedan nyttja accesspunkter för att bygga ett trådlöst nätverk. Det ger bäst prestanda och flexibilitet.

Konkret förslag:

Jag bor i en tvåplansvilla (trä, isolerade innerväggar) på 200kvm och en U6LR täcker hela huset.

SVJV har inte CGWU PoE så du kan inte koppla accesspunkterna direkt in i routern. Antingen behöver du komplettera med en switch (Flex är väldigt trevlig, men kräver även den separat strömkälla. Vill du framtidssäkra hade jag rekommenderat en Pro 8 PoE.) eller så behöver du köpa en separat PoE-injektor för varje AP. Är du bara intresserad av WiFi just nu hade jag börjat med en PoE-injektor och byggt ut med switch vid behov.

Edit: Verkar som att USW Ultra har VLAN-stöd sedan början på året (länk), så den kan vara ett alternativ om man vill doppa tårna i managerade switchar.

Jag är i en liknande sits, men förstår inte riktigt inlägget.

Vad är SVJV & CGWU ?

Vad behöver jag köpa för att få ett stabilt nätverk med wifi, räcker det med länkad gateway & U7 Pro ?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Jag är i en liknande sits, men förstår inte riktigt inlägget.

Vad är SVJV & CGWU ?

Vad behöver jag köpa för att få ett stabilt nätverk med wifi, räcker det med länkad gateway & U7 Pro ?...

SVJV := Så vitt jag vet
CGWU := Cloud Gateway Ultra

CGWU har inte PoE, så för att kunna köra kombon "Gateway + AP" behöver du en PoE-injector. Se till att du köper en med tillräcklig kräm.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

CGWU har inte PoE, så för att kunna köra kombon "Gateway + AP" behöver du en PoE-injector. Se till att du köper en med tillräcklig kräm.

https://www.inet.se/produkt/5413967/ubiquiti-poe-802-3at-adap...

Enda jag hittat som säljer "rätt" injector för U7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

SVJV := Så vitt jag vet
CGWU := Cloud Gateway Ultra

Se där, så enkelt var det.

Skrivet av Laffe:

https://www.inet.se/produkt/5413967/ubiquiti-poe-802-3at-adap...

Enda jag hittat som säljer "rätt" injector för U7 pro

Så man behöver en sådan för varje AP om jag t.ex behöver ha 2st ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Ja du behöver en för varje AP.

Permalänk
Medlem

Så denna kundvagn skulle ge mig ett stabilt nätverk med stabilt wifi som vid behov kan utökas med fler AP ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

eller en PoE+ switch utan några andra switchar mellan den och APs

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Så denna kundvagn skulle ge mig ett stabilt nätverk med stabilt wifi som vid behov kan utökas med fler AP ?
<Uppladdad bildlänk>

Inte läst hela er konversation, men varför inte starta med en cloud express? Så får du inbyggd wifi 6 och kan ha den agera AP senare om du byter gateway? Samma pris men mer täckning. Om du ändå inte ska ha mer enheter just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Inte läst hela er konversation, men varför inte starta med en cloud express? Så får du inbyggd wifi 6 och kan ha den agera AP senare om du byter gateway? Samma pris men mer täckning. Om du ändå inte ska ha mer enheter just nu.

Den är dock inte särskilt kraftfull. Är förmodligen därför den inte rekommenderades.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Är värt att uppgradera en Lite AP-AC till en Unifi 6?

Skrivet av Mindfighter:

<Uppladdad bildlänk>

Tack hade helt missat ditt svar! Var har du fått de bilderna ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den är dock inte särskilt kraftfull. Är förmodligen därför den inte rekommenderades.

Kraftfull som AP eller som Gateway? Wifi är ju bara på köpet, han skulle ju ändå ha en u7 pro-puck.

Den är en GbE WAN gateway som tydligen klarar full GbE internet connections och en cloud controller som tar fyra enheter. Ovanpå det är det en extra wifi-enhet till meshnätverket som kan agera AP senare utan behov av en injector, plus att du tydligen kan bygga ut din mesh utanför din ethernettäckning med den om jag fattat det rätt.

Ser inte fördelen med cloud gateway ultra annat än att den har tre lan-portar om du inte råkar ha 2.5 GbE internet och även då är det tveksamt. Sure, du kan ha fler enheter, men inga kameror så jag har svårt att se use casen i ett hemmanätverk. Ska du köpa en 8 PoE switch och massa flex switchar att driva eller vad är tanken?

Cloud gateway max är mer intressant då pga. 2.5 GbE LAN istället för bara WAN och stöd för kameror. Men då kan du bara bygga ut med det när det blir aktuellt och ha UX som AP. Dessutom ska tydligen CGM gå galet varmt. Jag planerar att köra UX+U7 pro tills ubiquity släpper nått nytt i CGU-klassen med inbyggd PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Kraftfull som AP eller som Gateway? Wifi är ju bara på köpet, han skulle ju ändå ha en u7 pro-puck.

Den är en GbE WAN gateway som tydligen klarar full GbE internet connections och en cloud controller som tar fyra enheter.

Som gateway tänkte jag. Är bara baserat på vad jag hört, inte något jag själv har någon personlig erfarenhet av. Det är mycket möjligt att jag bara har högre krav än kunderna den riktas till dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är värt att uppgradera en Lite AP-AC till en Unifi 6?

Tack hade helt missat ditt svar! Var har du fått de bilderna ifrån?

Han har plockat dem från https://evanmccann.net/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Han har plockat dem från https://evanmccann.net/

Riktigt bra sida, mycket läsvärt för den som vill nörda ner sig!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Nu har jag gjort det! Lite bökigt men det verkar fungera, stort tack!