Permalänk
Medlem

TCL eller Samsung TV?

Tjena!

Som många andra så är jag ute efter att skaffa en ny tv nu under rean, har dock inte superbra koll på alla olika modeller som finns. Kommer använda tvn till film/serier och spela ps5. Verkar som att mini LED är det mest prisvärda då OLED blir lite för dyrt.

Är ute efter 75"
Budget <= 20K

Har kollat in dessa två som verkar lovande
TCL 75" MQLED85
Samsung 75" QN85C

Philips ser trevligt ut med sitt ambilight men har hört att panelerna och OS ska vara dåliga, rätta mig om jag har fel.
Philips 75PML9008/12

men jag tar gärna emot rekommendationer och tips från dom som är bra insatta i detta

Permalänk

Jag är ute efter precis samma, 75" ~20k och var inne på elgiganten tidigare idag/(igår). Kollade på TCL MQLED85-modellen och kan bara konstatera att det var fantastisk fin bild, makalös mörk svärta för att inte vara en OLED. Mini-LED är verkligen fenomenalt, såg ut som på min Alienware dator-skärm som ju är OLED. Dock var den kalibrerad så det lär man väl få göra ifall man vill få samma resultat.

Tyvärr fanns inte någon matchande Samsung-modell uppställd så kunde inte riktigt jämföra ordentligt. Var egentligen ute efter en LG eller Samsung för jag är/(var?) lite tveksamt inställd till just TCL men har börjat om omvärdera det. Synd att TV-Guiden inte har med nya TCL-modellen, förra året låg ju QN85C bättre till på flera punkter jämfört med MQLED80 men årets modell kanske är vassare? Nya QN85D (2024) ligger ju på runt 28k med rabatter.

@Laxpudding kanske du skulle kunna hjälpa oss två i tråden att göra ett informerat beslut? Är QN85C vassare än MQLED85 tror du? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hoppar också in då jag är i samma sits. Men jag skulle vilja slänga in TCL C855 i mixen också, i hopp om att den kryper ner till 20'
@Laxpudding - Vet du några större skillnader mellan C855 och MQLED85 (C765 i TLC språk)
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Hittade lite själv: MQLED85 (765) vs 855
C765 - 2400 nits
C855 - 3300 nits

C765- 68 ppi
C855 - 45 ppi

C765 - 1008 dimming zones
C855 - 1344 dimming zones

Permalänk
Bildexpert 📺

TV-guiden gjordes i november 2023 så allt lanserat efter det är inte med. Det blir inget uppdatering på detta i år, utan endast specifika guider för ljust rum, spel och filmtittande.

C855 är en bättre på TV på alla sätt eftersom det är en bättre modellserie (C8) än C7-serien. Reflexfilter, vinklar, utförandet etc. – är klivet uppåt.

Största skillnaden mellan C765/MQLED85 och Samsung QN85-serien är att QN85-serien kör ADS-paneler och har bättre betraktningsvinklar. C7-serien kör VA (eftersom det är TCL) och dessa har traditionellt i C7-serien rätt usla vinklar. Två personer i samma soffa får inte riktigt se samma bild.

Permalänk
Medlem

Också ute efter en 75"-82". Skrev i en annan tråd om det. Jag har varit sugen på en OLED LG. Varför är inte den aktuell här? Är 75" spikat? Har redan sett massor av dem reas på 19 990. Väntar mig fler prissänkningar. Men Evo panelen har jag inte sett än. Mer nyfiken än något annat.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

TV-guiden gjordes i november 2023 så allt lanserat efter det är inte med. Det blir inget uppdatering på detta i år, utan endast specifika guider för ljust rum, spel och filmtittande.

C855 är en bättre på TV på alla sätt eftersom det är en bättre modellserie (C8) än C7-serien. Reflexfilter, vinklar, utförandet etc. – är klivet uppåt.

Största skillnaden mellan C765/MQLED85 och Samsung QN85-serien är att QN85-serien kör ADS-paneler och har bättre betraktningsvinklar. C7-serien kör VA (eftersom det är TCL) och dessa har traditionellt i C7-serien rätt usla vinklar. Två personer i samma soffa får inte riktigt se samma bild.

Tack för att du vägde in, men det blev inte lättare 😂 Vi har tjejens lastgamla 42" tv, där ljuset har börjat "skära" så bilden ser överexponerad ut. Har ett takfönster som lyser från sidan och generellt rätt ljust vardagsrum (öppen planlösning och genomgående lägenhet). Är lite rädd att C765 kommer med lite för dåligt reflexfilter då?

Hur är det med AI-uppskalning, jag kollar mycket på youtube och en del material är ju inte 4k. Hur blir bilden när källan är 1080p eller kanske till och med 720p? Är det någon nämnvärd skillnad där mellan olika tillverkare och modeller?

Skrivet av muli:

Också ute efter en 75"-82". Skrev i en annan tråd om det. Jag har varit sugen på en OLED LG. Varför är inte den aktuell här? Är 75" spikat? Har redan sett massor av dem reas på 19 990. Väntar mig fler prissänkningar. Men Evo panelen har jag inte sett än. Mer nyfiken än något annat.

Kan bara svara för egen del och då känns 75" mest rätt, har ca 2,7m från vägg till där man har huvudet och väggen är 2090mm och med en tv som är ca 1700mm bred blir det ca 200mm kvar på vardera sida vilket känns lagom. 😎

Sen OLED vs. mini-LED var verkligen svårt för mig i alla fall att se skillnad på. Då känns det som att det är andra funktioner som spelar större roll som bra reflexfilter om man behöver det tex. Men LG har helt klart trevlig kontroll med pek-funktion 👍

Permalänk
Bildexpert 📺

En gammal 42:a kan vara vad som helst ifråga om kvalitetsnivå. Men o det fungerar idag kommer en C765 att vara mångdubbelt ljusstarkare på ett sätt som en lastgammal TV inte kan.

Du behöver inte oroa dig för uppskalning av 1080p och 720p. AI-uppskalning är i första hand ett försäljningsknep. Som de flesta TV fungerar vill man ändå stänga av sådana funktioner eftersom effekten är så märklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer det verkligen enligt Rtings och displayspecifications så kör EU version VA panler?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anders9110:

Stämmer det verkligen enligt Rtings och displayspecifications så kör EU version VA panler?

QN85 tänker du på? Mycket möjligt. Den har traditionellt varit ADS/IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

QN85 tänker du på? Mycket möjligt. Den har traditionellt varit ADS/IPS.

Ja enligt både Rtings och displayspecifications så använder QN85C (EU) va panler.

https://www.displayspecifications.com/en/model/c5c931fb
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn85c-qn85cd-qled

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anders9110:

Ja enligt både Rtings och displayspecifications så använder QN85C (EU) va panler.

https://www.displayspecifications.com/en/model/c5c931fb
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn85c-qn85cd-qled

Alright!

Permalänk
Medlem

Liknande sits som TS, trodde att jag skulle klickat hem Philips Ambilight PLM9009 Vid det här laget men blivit lite skeptisk och tillbaka på ruta 1..

75¨ Är nog det rimliga för mig
Trodde att miniLED var bra 120+ hz.
Kommer mest se på series och film dock, men vill ju inte att bilden är någonsin känns seg.

Kanske TCL 75" MQLED80 är ett alternativ? Men sett att OLED är bättre här på forumet så blir inte riktigt klok på om vad man ska leta efter. Den är ju lite billigare också vilket är bra.

Riktigt svårt att ta nått beslut känner jag.

Permalänk
Medlem

Du får ju en bra OLED-TV för bara 990 kr över budgeten. Lätt värt i mitt tycke.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9736982