Bygga vidare på utdöende system (Nikon fullformat DSLR) eller börja om från början med något annat?

Permalänk
Hedersmedlem

Bygga vidare på utdöende system (Nikon fullformat DSLR) eller börja om från början med något annat?

Bakgrund
Gillar att fota, har fotat mycket men gör det inte jätteofta nu längre på grund av att annat i livet har kommit mellan. Har en hyggligt bred uppsättning med objektiv i olika prisklasser för Nikon F-fattning, både gamla helt manuella och ett par nyare AF-S objektiv. Kamerahusen är Nikon D300 och D700 som fortfarande funkar bra men har några år på nacken och skulle gärna få uppgraderas till något nyare.
Har även en Fuji X-T30 som används sparsamt, jag är inte kompis med kontrollerna på den och den är för liten för att vara bekväm att hålla i.

Favoriterna i objektivsamlingen är
Nikon AF-D 80-200/2,8
Nikon 28/2,8 Ai-S (helmanuellt)
Nikon 105/2,5 Ai-S (helmanuellt)
Sigma 35/1,4 (modernt)
Nikon 24-70/2,8 (modernt)

Alternativen
Alternativ 1 - nytt kamerahus (D850)
Nikon har tyvärr inte kommit med nån ny DSLR på många år nu men en uppgradering/komplettering till D850 skulle vara en väg att gå. Tänker då i första hand på att köpa ett begagnat kamerahus och eventuellt nåt objektiv som jag inte vet att jag behöver. Pris nånstans runt 20k begagnad eller kring 30k för en ny.

Alternativ 2 - Nikon Z-nånting + adapter
Här funderar jag på om det ens är vettigt att hålla sig kvar hos Nikon. Av de objektiv jag har tillgång till så är det egentligen bara mitt 35/1,4 och 24-70/2,8 som funkar fullt ut med adapter. Det gör att jag tyvärr inte kan köra många av mina favoritobjektiv på det nya kamerahuset utan kompromisser. Nya objektiv för att ersätta de jag "förlorar" kostar en ganska rejäl hög med pengar men å andra sidan får jag nya fräscha grejer som borde kunna hålla i 20 år framåt. Allt måste inte heller köpas på en gång

Alternativ 3 - andra tillverkare?
Canon går bort. Punkt slut.
Sony? Osäker och har aldrig provat, men de är populära och har stort utbud av allt som behövs.
Fuji har jag nu men ogillar ergonomin så där kommer jag nog inte att köpa något mer.
Till saken hör att jag gillar stora kamerahus som går att hantera med vinterhandskar i en snöhög utan att vara rädd för varken väder, kyla eller nederbörd.

Vad jag inte vill
Fortsätta ta tråkiga mobilbilder, framförallt är det brännvidderna jag ogillar. Det är för vidvinkligt! 24mm eller vad det nu motsvarar är på tok för vidvinkligt och jag vill gärna ha tillgång till ett bra objektiv som är nånting i klass med 70/80-200 när jag fotar utomhus. Inne funkar 35mm fint till det mesta eller lagom kort tele (kring 100mm med kort närgräns).

Lite rörigt och flummigt inlägg detta... men jag behöver ta tag i detta nu för att inte tappa ytterligare fem års fotande till. Ungarna växer upp och jag vill inte sitta om 25 år och ångra mig att jag inte ens försökte få några bra bilder som betyder något.

Finaste bilden (känslomässigt) jag har är tagen i ett nästan helt mörkt sovrum kring midnatt bara någon dag efter att vi kom hem från BB. En dörrpost att luta sig mot, Nikon 105/2,5 på kameran och hoppas på det bästa i mörkret. Det blev bra... och nu är det 4,5 år sedan snart. Så det behövs lite fler såna bilder att hänga upp minnen och känslor på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag tänker att du kan köpa relativt billiga begagnade DSLR av olika märken. Och till det så är ju objektiven viktiga.

Generellt skulle jag säga att du ska fotografera (mer). Detta då ett jättebra foto kan tas med allt från värsta proffssetupen till mobilkameran. Det beror ju på så många andra omständigheter.

Vad jag menar är att det låter lite som kanske en liten kompaktkamera av god kvalité kan underlättta för dig ibland också. Ja. Det är ett svårt vägval som många tidigare än du stått vid och funderat.

Men, fokusera inte så mycket på tekniken utan fota på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite rörigt och flummigt inlägg detta... men jag behöver ta tag i detta nu för att inte tappa ytterligare fem års fotande till.

Jag håller med @Trollskogen, ta fram kameran och börja fota mer! Kameran och objektivet är bara en liten del av vad som gör ett bra foto. Nyare teknik kommer inte göra att du fotar mer. GAS finns ju inte som term för intet så att säga ^_^

Om fotandet tar fart ordentligt och din utrustning börjar ge dig begränsningar då är det kanske dags att fundera på uppgradering men där verkr du inte vara idag.

Permalänk
Medlem

Det är bra pris på Z6 II med 24-70/4 nu om du vill ha något lite modernare samt fungerar ungefär likadant som dina existerande.

https://www.scandinavianphoto.se/nikon/z6-ii--nikkor-z-24-70m...

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt valt att stanna kvar hos Nikon och bygga vidare på dina befintliga objektiv eftersom du ändå har en del bra prylar där.

Z med adapter eller DSLR? Tja, det beror på vad du gillar också. Steget över till spegellöst innebär även en förändring för fotografen, främst då digital vs optisk sökare och det känns rätt skumt i början med digital sökare, mer som en videokamera. När man väl vant sig börjar man uppskatta att man alltid ser korrekt exponering, i af som eventfotograf.

D850 är svinbra, men vill du filma eller byggare vidare på nyare optik är ju Z6 II eller III rätt givet val.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

De manuella går bra på adaptern. Du får inte EXIF för inställd bländare, men däremot brännvidd och största bländare som man bör programmera in och byta till rätt om inte för annat så för stabiliseringen. Den funktionen finns ju även i spegelreflexhusen, men de saknar stabilisering. Att adaptern saknar AI-koppling spelar ingen roll för ljusmätningen eftersom den ändå mäter direkt på sensorn på den bländare du ställer in. Det blir alltså inte samma gissningslek som på spegelreflexer utan AI-koppling. Däremot försvinner vrid vänster/i fokus/vrid höger indikationen för fokus, men å andra sidan får man konturförstärkning och förstoring direkt i sökaren. Funktionen finns i sig (osäker på de allra äldsta husen på rak arm), men fungerar bara med objektiv som skickar inställt fokusavstånd. Fungerar alltså med mitt AF 105/2,8D t ex, även om det inte blir någon autofokus. På nyare hus kan även fokuspunktsrutan bli grön med sådana objektiv när kameran tycker att det är i fokus.

D850 är en bra mycket modernare kamera än D700. Jag har båda (och har även haft en D810 inna D850), plus en Z. Däremot kan du kanske bli varse hur mycket mer avslöjande 45 MP utan lågpassfilter är, än 12 MP med sådant, om man börjar detaljgranska bilderna. Det blir inte sämre egentligen, men det avslöjar slarv, för långa slutartider och optiska brister mer. Autofokusen hos D850 fungerar i ganska ordentligt mycket sämre ljus än D700, liksom att t ex 3D Tracking är en bra bit bättre. Lv-läget på D850 är också någorlunda användbart om man inte har bråttom (är ju bara kontrastfokus), vilket det inte kan betecknas som på D700.

Nu tycker jag det är kul med kameraprylaf, men avhöll mig länge från spegellöst pga vad jag tyckt har varit brister. De bästa husen har en massa automagiska autofokusfunktioner numera som kan underlätta mycket ibland och ibland inte spelar något roll. Det finns dock lägen där D 850 faktiskt fortfarande har lättare att sätta fokus när ljuset är riktigt dåligt, åtminstone om man vill att det ska gå någorlunda snabbt. Nästan alla spegellösa saknar också korslagda fokuspunkter helt. Det är något nischat, men ett testexempel är att när ljuset är lite sämre och det är mörkt ute så kan inte min Z-kamera sätta fokus på persiennen inifrån i liggande läge (utan att gå till kontrastfokus i pinpoint) när även D700:an klarar det. Vrider man den 90 grader så går det. Är det mer ljus brukar den oftast lyckas hugga på något ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det är bra pris på Z6 II med 24-70/4 nu om du vill ha något lite modernare samt fungerar ungefär likadant som dina existerande.

https://www.scandinavianphoto.se/nikon/z6-ii--nikkor-z-24-70m...

Det finns förstås en anledning till det. Z6 II är första generationen av Z i grunden, fast uppiffad. Inget fel på kameran alls, särskilt som den förstås har all mjukvaruppgraderingar som gjordes på Z6 och lite till, men autofokusen är ju inte i nivå med de nyare modellerna med Expeed 7-processor (som kom först i Z9). Sedan är allting givetvis en kostnadsfråga. Tyvärr är det billigaste med Expeed 7 modellen Zf och den har ju "retrogrepp" även om man kan montera på ett lite större. En fördel den har med just manuella objektiv är en funktion som använder motivigenkänningen för att t ex flytta fokuspunkten till ett öga så att förstoringen hamnar på rätt ställe automatiskt så att man inte behöver flytta runt den själv. Än så länge finns detta bara i den modellen.

Z6 III är ju det modernaste som inte är "fulldyr" och har modern form. Man får dock ha med sig att huset är mindre än D700, även om D700 kanske inte nyttjar sin storlek lika bra greppmässigt. D850 har djupare grepp än D700 och skillnaden skulle jag säga är ganska markant. Vill man ha något som är som D850 i storlek, åtminstone nästan, så får man gå upp till Z8. Förhållandevis bra pris på den nu, men den är ju inte billig för det.

24-70/4 är ruggigt bra för ett paketobjektiv och generellt är Z-objektiven överhuvudtaget bra optiskt. Ett irritationsmoment kan dock vara att det måste fällas ut från sitt kortaste läge för att vara redo att ta bilder med dock. Personligen hade jag hellre velat ha 24-120/4 om det ska vara f/4, då då det är mer mångsidigt och numera betydligt bättre än mitt 24-120/4 till F. Tyvärr för det mesta inte lika bra pris i paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns förstås en anledning till det. Z6 II är första generationen av Z i grunden, fast uppiffad. Inget fel på kameran alls, särskilt som den förstås har all mjukvaruppgraderingar som gjordes på Z6 och lite till, men autofokusen är ju inte i nivå med de nyare modellerna med Expeed 7-processor (som kom först i Z9). Sedan är allting givetvis en kostnadsfråga. Tyvärr är det billigaste med Expeed 7 modellen Zf och den har ju "retrogrepp" även om man kan montera på ett lite större. En fördel den har med just manuella objektiv är en funktion som använder motivigenkänningen för att t ex flytta fokuspunkten till ett öga så att förstoringen hamnar på rätt ställe automatiskt så att man inte behöver flytta runt den själv. Än så länge finns detta bara i den modellen.

Z6 III är ju det modernaste som inte är "fulldyr" och har modern form. Man får dock ha med sig att huset är mindre än D700, även om D700 kanske inte nyttjar sin storlek lika bra greppmässigt. D850 har djupare grepp än D700 och skillnaden skulle jag säga är ganska markant. Vill man ha något som är som D850 i storlek, åtminstone nästan, så får man gå upp till Z8. Förhållandevis bra pris på den nu, men den är ju inte billig för det.

24-70/4 är ruggigt bra för ett paketobjektiv och generellt är Z-objektiven överhuvudtaget bra optiskt. Ett irritationsmoment kan dock vara att det måste fällas ut från sitt kortaste läge för att vara redo att ta bilder med dock. Personligen hade jag hellre velat ha 24-120/4 om det ska vara f/4, då då det är mer mångsidigt och numera betydligt bättre än mitt 24-120/4 till F. Tyvärr för det mesta inte lika bra pris i paket.

Man kan ju nästan få ett Z 70-180 2.8 för mellanskillnaden mellan Z6 II och III.
https://www.cyberphoto.se/objektiv/telezoom/nikon-nikkor-z-70...

Samt man kan ju få en Z7 II för ungefär samma pris som Z6 III.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Man kan ju nästan få ett Z 70-180 2.8 för mellanskillnaden mellan Z6 II och III.
https://www.cyberphoto.se/objektiv/telezoom/nikon-nikkor-z-70...

Om man bara vill ha det så billigt som möjligt (med Z-fattning och FX/småbild) köper man en begagnad Z5 eller Z6, men det var inte riktigt min poäng. Var och en får bedöma sin hur det står till med förhatliga bud-geten, men för mig som redan ägde en D850 är modellerna före Expeed 7 för dåliga bl a fokusmässigt och saknar även "riktig" 3D Tracking som jag vill ha. Det betyder som sagt inte att Z6 II är dålig, men skillnaden är höggradigt märkbar om man ställer krav på autofokusen. Jag har inte riktigt sett om någon har gjort ett metodiskt test med Zf eller Z6 III, men det är även så att modeller om Z6 II (dvs Expeed 6) driver autofokusen klart långsammare än F-kameror vid långa förflyttningar om man kör adaptern. Så är det i vart fall inte med Z8 och Z9. Hur mycket detta märks beror förstås lite på vilket objektiv det är.

Med tanke på frågeställarens inställning så kan eventuellt Tamron 35-150/2-2,8 vara intressant. Det är ganska stort och tungt jämfört med en normalzoom, men slår lite två flugor i en smäll om man klarar sig utan att ha med ändlägena hos ljusstark normalzoom och dito tele. Jag har dock för mig att det är sämre i motljus än Nikons två egna objektiv av den arten (dvs inte de som är Tamron-konstruktioner i Nikon-förpackning, som det du länkar till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om man bara vill ha det så billigt som möjligt (med Z-fattning och FX/småbild) köper man en begagnad Z5 eller Z6, men det var inte riktigt min poäng. Var och en får bedöma sin hur det står till med förhatliga bud-geten, men för mig som redan ägde en D850 är modellerna före Expeed 7 för dåliga bl a fokusmässigt och saknar även "riktig" 3D Tracking som jag vill ha. Det betyder som sagt inte att Z6 II är dålig, men skillnaden är höggradigt märkbar om man ställer krav på autofokusen. Jag har inte riktigt sett om någon har gjort ett metodiskt test med Zf eller Z6 III, men det är även så att modeller om Z6 II (dvs Expeed 6) driver autofokusen klart långsammare än F-kameror vid långa förflyttningar om man kör adaptern. Så är det i vart fall inte med Z8 och Z9. Hur mycket detta märks beror förstås lite på vilket objektiv det är.

Med tanke på frågeställarens inställning så kan eventuellt Tamron 35-150/2-2,8 vara intressant. Det är ganska stort och tungt jämfört med en normalzoom, men slår lite två flugor i en smäll om man klarar sig utan att ha med ändlägena hos ljusstark normalzoom och dito tele. Jag har dock för mig att det är sämre i motljus än Nikons två egna objektiv av den arten (dvs inte de som är Tamron-konstruktioner i Nikon-förpackning, som det du länkar till).

Aha tänkte inte på det med autofokusen.

Permalänk
Hedersmedlem

Plocka fram kamera (kamerorna) är förstås första steget och det har jag gjort, jag ska bara försöka att undvika att lägga undan dem igen nu. Minneskortet blev fullt ganska fort så tror det finns lite av ett uppdämt foto-behov.

Jag har ganska okej förutsättning i grunden med de prylar jag har ska också tilläggas.
Nikon D300 + D700, båda i ok skick och fungerar bra.
Objektiv finns i mängder,
Sigma 10-20
Nikon 24-70/2,8
Nikon 80-200/2,8
Sigma 100-300/4 (+1,4x TC)
Nikon 28/2,8 (jättebra!)
Sigma 35/1,4
Nikon 50/1,8 (borde bytas ut men används sällan)
Nikon 55/2,8 makro
Nikon 105/2,5 (fantastiskt!)
Nikon 200/4 makro (gammalt men intressant)
Nikon 300/4,5ED (mer kul än användbart)
Nikon 75-150/3,5 (förvånansvärt bra!)
Och förmodligen något mer som jag glömt bort att jag har. Det jag känner kan saknas är en vettig 50mm 1,4 och ett 85mm 1,4. Det hade varit lite användbart ibland inomhus. Nu täcker 24-70 nästan det.... men 1,4 är två steg roligare än 2,8.

@Trollskogen @tonii
Ni har helt rätt, behöver hitta begränsningarna först. Nu vet jag redan lite vad som stör mig och det är att min D700 är lite för brusig på iso 3200 och uppåt, det är bättre på de nyare kamerahusen (men inte lika extrem skillnad som det var förr). Hanterbart, men det irriterar mig lite den här delen av året. Lite velig autofokus också när det saknas ljus men även det är oftast hanterbart.

@pt96hni
Det är ingen dum ide egenltigen, men det blir lite parallellspår. Jag ska plocka ihop lite olika paket och se vad jag får för pengarna och vilka kombinationer kamerahus och objektiv som blir riktigt användbara.

@reflux
Film är inte jätteprioriterat i dagsläget, jag är mer för stillbilder. Hade det inte varit så mycket pyssel med att köra analogt hade jag nog gett mig på det också. Men Nikon ligger mig varmt om hjärtat och all känns logiskt när jag håller i kameran. Rattarna gör rätt saker och går åt rätt håll och alla knappar jag behöver är lättåtkomliga.

@ztenlund
Stort tack för dina inlägg, det är sånt som uppskattas av mig! Jag är fortfarande inte helt kompis med spegellöst (har en Fuji X-T30 också), den har både för och nackdelar men det är inte samma sak att titta i en sökare med skärm som genom objektivet. Svårt att sätta fingret på exakt vad... men nåt känns inte rätt. Nu är det inte nån superpåkostad modell så rena proffsmodeller (Z8) kanske upplevs bättre? Behöver såklart göra en djupare analys av vad de kan och hur de presterar.
Men om jag skulle säga att träffsäker AF i dåligt ljus och lågt brus är två saker jag värderar högt, skulle jag bli besviken på en (begagnad) D850 då?
Mina gamla helt manuella objektiv ska såklart fortsätta användas tills de faller i bitar, lite tråkigt att tappa fokushjälpen men bra hjälp i sökaren gör förstås att det ändå funkar okej på spegellöst. Använder dem en del på X-T30 idag och tycker det funkar helt okej ändå, antar det blir likadant på en Nikon Z-nånting.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Stort tack för dina inlägg, det är sånt som uppskattas av mig! Jag är fortfarande inte helt kompis med spegellöst (har en Fuji X-T30 också), den har både för och nackdelar men det är inte samma sak att titta i en sökare med skärm som genom objektivet. Svårt att sätta fingret på exakt vad... men nåt känns inte rätt. Nu är det inte nån superpåkostad modell så rena proffsmodeller (Z8) kanske upplevs bättre? Behöver såklart göra en djupare analys av vad de kan och hur de presterar.
Men om jag skulle säga att träffsäker AF i dåligt ljus och lågt brus är två saker jag värderar högt, skulle jag bli besviken på en (begagnad) D850 då?
Mina gamla helt manuella objektiv ska såklart fortsätta användas tills de faller i bitar, lite tråkigt att tappa fokushjälpen men bra hjälp i sökaren gör förstås att det ändå funkar okej på spegellöst. Använder dem en del på X-T30 idag och tycker det funkar helt okej ändå, antar det blir likadant på en Nikon Z-nånting.

Nej, det tror jag inte. Som du noterar så har utvecklingen vad gäller brus inte gått lika snabbt senare, men D850 beter sig betydligt snyggare än D700 som börjar få mönster, linjer från ljuskällor o dyl. Nu är det Z8, men du kan titta på det här inlägget:
https://www.fotosidan.se/forum/threads/40-%C3%A5rspresent-b%C...

Nu gjorde jag det som svar på magiska minskningar av brus (därför Z8 som är nyare, plus att 60/2,8G med ES-2 satt på D850), för att visa på motsatsen, men det är skillnad. Och färgerna är sämre med D700. Tänk också på att båda är körda genom en någorlunda modern råkonverterare. Det blev bättre när jag körde D700 som huvudkamera och kastade ut CS2 CS4 och började köra Capture One. Med CS2 CS4 var 6400 nästan oanvändbart oavsett situation, men senare gick det i alla fall ibland.

D850 är i princip så bra AF det blir med en spegelreflex, möjligen undantaget D6 och 1D X Mark III. D5 och kanske D500 har nog en liten fördel trots i grunden samma AF-system om man pressar med snabb serietagning, då de behöver skyffla färre pixlar och D5 har sannolikt en bättre spegelmekanism. D850 är tydligt säkrare än vad D810 var i dåligt ljus och D700 ger upp helt långt före. Sedan gäller det ju att objektiven och kameran lirar ihop, men det är en fråga oavsett modell Hög upplösning är förstås mer avslöjande vid detaljgranskning dock. I vissa lägen tycker jag faktiskt att D850 vinner över Z8, men det blir ju tvärtom i situationer med tillräckligt med ljus där alla automagi nyttjas och så att säga går med full hastighet. Sedan finns den där grejen med att om man försöker fokusera på en persienn särskilt i dåligt ljus med kameran helt horisontell så kan det bli så att den spegellösa kameran vägrar om man inte vrider den 90 grader (eller iaf tillräckligt). Det är väldigt få spegellösa som har korslagda fokuspunkter vid fasfokus. Man kan förstås tvinga dem till kontrastfokus (pinpoint i Z-kamerorna) dock, men det går långsammare.

Jag skulle gissa att du tycker att sökaren är klart bättre i Z8 än X-T30, men det är förstås fortfarande en liten bildskärmspanel. Sedan hade det varit kul om Nikon började sätta i 9,44 MP-panelerna i toppmodellerna och det kommer väl förr eller senare, frågan är väl bara hur länge det dröjer. Sökaren i Z8 är nog så stor som i D850, till och med liiite större, så det är inte "mus-tv". Sedan kan man ju välja om man vill köra den så att den visar en approximation av den färdiga jpeg:en eller om den håller samma ljus etc oavsett. Är det dåligt ljus finns det en viss poäng med att skippa förhandsvisningen, särskilt om man exponerar lågt, eftersom hur sökarbilden påverkar autofokusen i spegellösa. Det är ju den dataströmmen som skickas till autofokusen också eftersom man inte har ett separat fokussystem.

Skrev fel (Adobe) CS-version
Permalänk
Hedersmedlem

En iphone 16 pro ger dig möjlighet att fota med motsvarande:

13 mm, ƒ/2.2 aperture
24 mm, ƒ/1.78 aperture
48 mm, ƒ/1.78 aperture
120 mm, ƒ/2.8 aperture

Bara som ett exempel på hur begränsad du egentligen är av en mobilkamera av idag, när det kommer till komposition. Eftersom du nämnde det som något du ville förbättra.

Sen har den en annan fördel som varken Nikon, Sony eller Canon kommer kunna mäta sig med och det är att den inte ligger hemma i garderoben när du ska ta en bild.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

13 mm, ƒ/2.2 aperture
24 mm, ƒ/1.78 aperture
48 mm, ƒ/1.78 aperture
120 mm, ƒ/2.8 aperture

Bara som ett exempel på hur begränsad du egentligen är av en mobilkamera av idag, när det kommer till komposition. Eftersom du nämnde det som något du ville förbättra.

Sen har den en annan fördel som varken Nikon, Sony eller Canon kommer kunna mäta sig med och det är att den inte ligger hemma i garderoben när du ska ta en bild.

Ska du räkna om brännvidden får du räkna om bländaren också om du ska jämföra. Att i en jämförelse med en småbildskamera påstå att du t ex har ett 120/2,8 är enormt missvisande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Ska du räkna om brännvidden får du räkna om bländaren också om du ska jämföra. Att i en jämförelse med en småbildskamera påstå att du t ex har ett 120/2,8 är enormt missvisande.

Jag satt och tänkte på samma sak. Sensorn på teledelen verkar vara 1/3" ungefär... då det blir långt skärpedjup hur man än gör. Vilken bländare motsvarar det på 35mm/fullformat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag satt och tänkte på samma sak. Sensorn på teledelen verkar vara 1/3" ungefär... då det blir långt skärpedjup hur man än gör. Vilken bländare motsvarar det på 35mm/fullformat?

Orkar inte räkna exakt, men det är väl cirkus max nedbländning på många småbildsobjektiv, eller något i den stilen. Redan med 1/2,3" är man nästan på motsvarande f/16.

Och för den som inte vet så är de här tumbeteckningarna som används för mindre sensorer inte det faktiska måttet på sensorn, utan syftar på gamla videorör, där den bildupptagande ytan var klart mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det tror jag inte. Som du noterar så har utvecklingen vad gäller brus inte gått lika snabbt senare, men D850 beter sig betydligt snyggare än D700 som börjar få mönster, linjer från ljuskällor o dyl. Nu är det Z8, men du kan titta på det här inlägget:

Nu gjorde jag det som svar på magiska minskningar av brus (därför Z8 som är nyare, plus att 60/2,8G med ES-2 satt på D850), för att visa på motsatsen, men det är skillnad. Och färgerna är sämre med D700. Tänk också på att båda är körda genom en någorlunda modern råkonverterare. Det blev bättre när jag körde D700 som huvudkamera och kastade ut CS2 CS4 och började köra Capture One. Med CS2 CS4 var 6400 nästan oanvändbart oavsett situation, men senare gick det i alla fall ibland.

D850 är i princip så bra AF det blir med en spegelreflex, möjligen undantaget D6 och 1D X Mark III. D5 och kanske D500 har nog en liten fördel trots i grunden samma AF-system om man pressar med snabb serietagning, då de behöver skyffla färre pixlar och D5 har sannolikt en bättre spegelmekanism. D850 är tydligt säkrare än vad D810 var i dåligt ljus och D700 ger upp helt långt före. Sedan gäller det ju att objektiven och kameran lirar ihop, men det är en fråga oavsett modell Hög upplösning är förstås mer avslöjande vid detaljgranskning dock. I vissa lägen tycker jag faktiskt att D850 vinner över Z8, men det blir ju tvärtom i situationer med tillräckligt med ljus där alla automagi nyttjas och så att säga går med full hastighet. Sedan finns den där grejen med att om man försöker fokusera på en persienn särskilt i dåligt ljus med kameran helt horisontell så kan det bli så att den spegellösa kameran vägrar om man inte vrider den 90 grader (eller iaf tillräckligt). Det är väldigt få spegellösa som har korslagda fokuspunkter vid fasfokus. Man kan förstås tvinga dem till kontrastfokus (pinpoint i Z-kamerorna) dock, men det går långsammare.

Jag skulle gissa att du tycker att sökaren är klart bättre i Z8 än X-T30, men det är förstås fortfarande en liten bildskärmspanel. Sedan hade det varit kul om Nikon började sätta i 9,44 MP-panelerna i toppmodellerna och det kommer väl förr eller senare, frågan är väl bara hur länge det dröjer. Sökaren i Z8 är nog så stor som i D850, till och med liiite större, så det är inte "mus-tv". Sedan kan man ju välja om man vill köra den så att den visar en approximation av den färdiga jpeg:en eller om den håller samma ljus etc oavsett. Är det dåligt ljus finns det en viss poäng med att skippa förhandsvisningen, särskilt om man exponerar lågt, eftersom hur sökarbilden påverkar autofokusen i spegellösa. Det är ju den dataströmmen som skickas till autofokusen också eftersom man inte har ett separat fokussystem.

Sedan så är det väl så att det troligen inte kommer någon mera Nikon spegel kamera så i så fall är det kanske bättre att slå till på en D850 om man hittar någon bra deal medans det finns kameror?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Jag behöver ju helt klart läsa på en del mer innan ett köp, men vad jag förstått hittills är att en D850 är en vettig uppgradering/slutstation för de saker jag har idag. Kompletterar jag med de objektiv jag villhöver under de närmaste åren så borde jag klara mig så länge inget rasar. Med facit i hand på de kameror som finns i familjen så överlever de länge om de inte missköts.

Brusnivåerna ser ju betydligt roligare ut på D850 och Z8 mot D700 och då var D700 riktigt bra när den kom. Kul med framsteg även om det mer eller mindre tog slut sen.

Att en del objektiv kan komma att upplevas som ganska mjuka i karaktären kan jag leva med, det borde bli ungefär som att sätta dem på min X-T30 vad det gäller pixeltätheten. Nu klipper den såklart bort allt vad dålig kantskärpa innebär, men det är säkert hanterbart eller går att uppgradera sig från. Hellre att objektivet är begränsningen än att sensorn är det

Skrivet av Aphex:

13 mm, ƒ/2.2 aperture
24 mm, ƒ/1.78 aperture
48 mm, ƒ/1.78 aperture
120 mm, ƒ/2.8 aperture

Nu tänker jag vara lite gnällig och sur gammal gubbe.
13mm, ointressant i nästan alla lägen
24mm, tråkbrännvidd, för kort i de allra flesta fallen. Fejkar 35mm genom att beskära bilden men man får kvar perspektivförvrängningen som 24mm ger
48mm, tråkbrännvidd, är väl dessutom beskuren ur 24mm?
120mm motsvarande bländare 16-22 nånstans. Varför? Jag vill ha kort möjlighet till kort skärpedjup och kontroll över det.

Mobilen är bärbar och alltid med... men jäklar vad många bra fototillfällen jag missat för att jag inte haft med mig något vettigt. Det blir en bild, men inte en bild på det viset jag vill ha den.

Skrivet av ztenlund:

Orkar inte räkna exakt, men det är väl cirkus max nedbländning på många småbildsobjektiv, eller något i den stilen. Redan med 1/2,3" är man nästan på motsvarande f/16.

Och för den som inte vet så är de här tumbeteckningarna som används för mindre sensorer inte det faktiska måttet på sensorn, utan syftar på gamla videorör, där den bildupptagande ytan var klart mindre.

Det var ungefär det där jag misstänkte när jag försökte få koll på hur stor sensorn på en modern mobil egentligen är. Gillar man kort skärpedjup är det inget som går att lösa utan fejk-bokeh och det ser tyvärr ofta ut som ett dåligt photoshop-jobb.

Skrivet av pt96hni:

Sedan så är det väl så att det troligen inte kommer någon mera Nikon spegel kamera så i så fall är det kanske bättre att slå till på en D850 om man hittar någon bra deal medans det finns kameror?

Nikon har överraskat förr och gjort helt ologiska men bra modeller. Jag tror tyvärr inte att vi kommer att få se något sånt igen... men då får man se det som en ren bonus. Jag är i vissa (många) fall lite (mycket) skeptisk till ny teknik som jag inte ser att det ger några direkta fördelar för mitt användande... och det är ungefär där jag står med spegellösa system idag.

Stort tack för allt engagemang i tråden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bakgrund
Finaste bilden (känslomässigt) jag har är tagen i ett nästan helt mörkt sovrum kring midnatt bara någon dag efter att vi kom hem från BB. En dörrpost att luta sig mot, Nikon 105/2,5 på kameran och hoppas på det bästa i mörkret. Det blev bra... och nu är det 4,5 år sedan snart. Så det behövs lite fler såna bilder att hänga upp minnen och känslor på.

Tiden flyger när man fått barn, känner så väl igen det hela!
Efter att ha läst tråden så skulle jag rekommendera att dels gå på en D850 men också sälja Fujikameran och byta den mot en mindre spegellös kamera som du kan ha med dig i vardagen smidigt. Då har du täckt upp både ditt intresse men har ändå något som kan fånga tillfällen i vardagen som kan bli oskattbara bilder i framtiden.
Trivs man inte med en kamera så är den inget bra, hur bra specifikationer den än har och då resonerar jag att det är bättre att sälja den och skaffa något man trivs med än att behålla kameran och inte använda den.
Har däremot svårt att rekommendera en specifik modell på spegellös. Trivs inte alls med Sonys menyer, trivs inte med Fujis retroupplägg heller.
För mig spelar den mindre spegellösa lite andrafiol och mina krav är lite lägre på brus osv men desto högre på hur smidig den är att hantera men också storleksmässigt. Skulle nog försökt ta mig till en butik och känt på modellerna. Det finns väl ingen kameramodell idag som bilderna blir dåliga med utan det ligger mer i hur man trivs med själva kameran.

Permalänk
Medlem

Nu är detta kanske för sent.

När jag sakta med säkert tog steget att sälja min D500 och D850 för att köpa en Z9 så använde jag en adapter till objektiven.
Jag märkte absolut ingen negativ skillnad av att använda adaptern, utan nästan snarare tvärtom.
Sen visst, ja kan erkänna att jag relativt snabbt föll för mitt välkända GAS och bytte ut mina objektiv relativt snabbt ändå till Z varianterna, men hade nog ändå adaptern på i ngn form under ett år.

Jag kan verkligen rekommendera att sakta med säkert byta mot Z systemet om du vill vara kvar inom Nikons atmosfär. Du kommer INTE bli besviken.

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobani:

Nu är detta kanske för sent.

När jag sakta med säkert tog steget att sälja min D500 och D850 för att köpa en Z9 så använde jag en adapter till objektiven.
Jag märkte absolut ingen negativ skillnad av att använda adaptern, utan nästan snarare tvärtom.
Sen visst, ja kan erkänna att jag relativt snabbt föll för mitt välkända GAS och bytte ut mina objektiv relativt snabbt ändå till Z varianterna, men hade nog ändå adaptern på i ngn form under ett år.

Jag kan verkligen rekommendera att sakta med säkert byta mot Z systemet om du vill vara kvar inom Nikons atmosfär. Du kommer INTE bli besviken.

Jag velar fortfarande

Det som avskräcker mig att gå på Nikon Z är att det blir väldigt dyrt utan att jag ser nån enorm fördel.

Skulle behöva köpa 70-200/2,8 direkt och gärna även lite ersättare till några av de fasta objektiven.

Skulle det dyka upp en D850 för en rimlig peng så har jag det vill ha i 10 år till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag velar fortfarande

Det som avskräcker mig att gå på Nikon Z är att det blir väldigt dyrt utan att jag ser nån enorm fördel.

Skulle behöva köpa 70-200/2,8 direkt och gärna även lite ersättare till några av de fasta objektiven.

Skulle det dyka upp en D850 för en rimlig peng så har jag det vill ha i 10 år till

jag förstår hur du menar. Tror det är väldigt mkt beroende på vad man fotar.
jag ääälskade min D850, så med en sån kommer du älska den i många år som du säger.

Jag fotar en del simning och fåglar och djur, kommer ihåg att jag velade mkt på att köpa Z9an. 10 minuter på stranden med o fota flygande fåglar så hade jag till 110% ändrat åsikt. jag var helt såld.

fotar man inte action så har man såklart inte samma behov av trackingen som man får med spegelfritt.

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem

Råkade se nu att D850 säljs till riktigt bra priser nu...

Aj aj aj...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Råkade se nu att D850 säljs till riktigt bra priser nu...

Aj aj aj...

Bara att slå till nu då! Utnyttja att folk bytt system och passa på att fynda!

Permalänk
Medlem

Slå till!

D850 är en riktigt jävla bra kamera!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant tråd då jag sitter i liknande sits. Dock är min D800 trasig, spaken som justerar bländaren på objektivet hänger sig.