Byte av ISP - Vad behöver jag tänka på?

Permalänk

Byte av ISP - Vad behöver jag tänka på?

Jag ska få ett annat ISP imorgon ( ja en söndag ) och undrar om jag behöver göra något på min ände eller kommer allt bara att fungera som vanligt? Något säger mig att så inte kommer bli fallet.. Måste man göra en systemåterställning på routern och ställa in allt från början eller något annat?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag ska få ett annat ISP imorgon ( ja en söndag ) och undrar om jag behöver göra något på min ände eller kommer allt bara att fungera som vanligt? Något säger mig att så inte kommer bli fallet.. Måste man göra en systemåterställning på routern och ställa in allt från början eller något annat?

Tacksam för svar.

Nej du ska inte behöva göra något.

Permalänk
Medlem

Ett tips är väl att om det inte hoppar igång imorn med nya ISP är att starta om routern.
Alltså ström av o på. Du ska inte behöva göra nå ny konfig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

om du har haft fast IP då har du skrivt in en IP adress: Det brukar handla om att man vill dela ut nått från sina enhelter hemma. Känner du inte till något sånt ja då är din router satt som dynamisk, det vill säga den letar och tar det som din ISP delar ut. Då behöver du itne göra något.

Det är egetigen ganska simpelt och bara dessa två att hålka reda på.

Anigen så vill man ha en särkilld IP adress och den vet man om och matar in manuellt. Det gör att man använder just den IP adressen.

Eller så är den satt till att ta vad den får helt enkelt. och med frågan som den är ställd och har inte din ISP nämt något om det är det ju automatiskt. nu och den kommer nog vara så på din nya ISP

Om det inte fungerar i morgon. Stäng av allt, kanske bör man vänta en "Stund" sen startat man upp, då bör det komma i gång. Eller så får man vänta lite.

Tänk på att nått kan gå fel också från din ISPs sida så om du nu får problem så gå inte in i det allt för mycket med felsök men så klart bör man göra en rad förök innan man felanmäler.

Förrresten det du kan göra nu är att kolla hur man "surfar in på sin router" Det man gör då är att man matar in Routerns IP adress i webbläsaren, det gölr att man kan ställa in grejer i routern. Vilken ip det hittar du om du söker likande "surfa in på min Asus router".

Väl där inne då letar du upp var man gör dessa inställningar. Menar bekanta sig lite så att du vet var man hittar det, att du känner igen det och vet vad man kan ställa in.

Allså där man kan mata in en PI adress eller sätta den som (Dynamisk).

Då vet du ju vad du ska kolla om det uppstått något problem.

Sen är det ju intressant att kolla före VS efter. Att man kollar i bredbandskoll, hastighet upp och ner. Spara det som du har nu. När ditt nya nät är i gång gör samma sak och jämför.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Tack för alla svar!

Om det inte funkar direkt imorgon får jag pröva att starta om routern och kanske även dra ut fiberdosan en stund.

Visa signatur

Permalänk

Nu ska nya internetet vara igång och Asus routern säger WAN frånkopplad. Wifi nätverket kräver befogenhet i mobilen och trycker jag på det skickas jag vidare till en ISP jag aldrig haft för inloggning.

Ska man pröva att köra trådat för att se om det går där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu ska nya internetet vara igång och Asus routern säger WAN frånkopplad. Wifi nätverket kräver befogenhet i mobilen och trycker jag på det skickas jag vidare till en ISP jag aldrig haft för inloggning.

Ska man pröva att köra trådat för att se om det går där?

Fattar ingenting om vad du menar med att WIFI kräver befogenhet o sen att du skickas till nån ISP?
Vilken ISP skickas du till?
startat om routern?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Fattar ingenting om vad du menar med att WIFI kräver befogenhet o sen att du skickas till nån ISP?
Vilken ISP skickas du till?
startat om routern?

Det står att jag är ansluten men med ett utropstecken i mobilen. Android system vill att jag loggar in på wifi nätverket. Trycker jag där skickas jag vidare först till en vit sida det står loading brikks och sen till bygdens lokala ISP leverantörs hemsida.

Visa signatur

Permalänk

Du har en fiber dosa.

Och sedan har du en router (med wifi).

Om du kör wifi så ska den inte behöva logga in. Utan det ” värsta” som kan hända är att du har wifi-pluppar, men inget internet.
Om det är så kan du prova att dra ut strömkontakterna till både routern (wifi) och fiberdosan. Låt de vara utdragna så länge du kan, för att de ska släppa sina inställningar. Sedan kopplar du in dessa igen. Och då borde det sparka igång.
Egentligen kanske det inte behövs. Men det skadar inte.

Det kanske skulle behövas logga in. Men jag tror inte man gör det längre. I så fall vet din nya operatör hur man gör.

Berätta gärna vem som är din operatör och vad för ledningar hem du har. Stockholm/Stokab eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det står att jag är ansluten men med ett utropstecken i mobilen. Android system vill att jag loggar in på wifi nätverket. Trycker jag där skickas jag vidare först till en vit sida det står loading brikks och sen till bygdens lokala ISP leverantörs hemsida.

utropstecknet betyder att du inte har åtkomst till internet. Att du kommer till bygdens portal verkar betyda att din nya ISP antigen inte är inkopplad än.

Eller som ovan säger. Stäng av fiberdosa o router typ 30min för att sen starta o förhoppningsvis få nytt IP av din nya ISP.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trollskogen:

Du har en fiber dosa.

Och sedan har du en router (med wifi).

Om du kör wifi så ska den inte behöva logga in. Utan det ” värsta” som kan hända är att du har wifi-pluppar, men inget internet.
Om det är så kan du prova att dra ut strömkontakterna till både routern (wifi) och fiberdosan. Låt de vara utdragna så länge du kan, för att de ska släppa sina inställningar. Sedan kopplar du in dessa igen. Och då borde det sparka igång.
Egentligen kanske det inte behövs. Men det skadar inte.

Det kanske skulle behövas logga in. Men jag tror inte man gör det längre. I så fall vet din nya operatör hur man gör.

Berätta gärna vem som är din operatör och vad för ledningar hem du har. Stockholm/Stokab eller liknande.

Jag valde Bahnhof på deras egna hemsida.

Har förstått nu att min kommun har en "tjänsteportal" där man beställer internet genom vilket jag aldrig gjorde eftersom det inte informeras om detta någonstans. Så nu saknar jag en aktiveringskod för denna portal så jag kan få igång internetet.. Och de har garanterat inte öppet idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bahnhof kundtjänst chat har öppet. Kolla om dom kan hjälpa dig. 10-14

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

bahnhof kundtjänst chat har öppet. Kolla om dom kan hjälpa dig. 10-14

Tack ska kolla. Tycker bara det är dåligt informerat? Borde kunna fylla i uppgifterna själv i så fall och få denna aktiveringskod som behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack ska kolla. Tycker bara det är dåligt informerat? Borde kunna fylla i uppgifterna själv i så fall och få denna aktiveringskod som behövs.

Beställer du direkt via portalen så kickar det igång direkt. Om inte så kan det ta upp till ett par veckor då det sköts mer eller mindre manuellt i vissa nät verkar det som.

Min rekommendation är att ringa och säga upp abonnemanget imorgon (ångerrätt) och sedan beställa vad du vill direkt i portalen.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Beställer du direkt via portalen så kickar det igång direkt. Om inte så kan det ta upp till ett par veckor då det sköts mer eller mindre manuellt i vissa nät verkar det som.

Min rekommendation är att ringa och säga upp abonnemanget imorgon (ångerrätt) och sedan beställa vad du vill direkt i portalen.

Vad kul.. Jag får chatta med Bahnhof och höra vad dom säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa med skriv in på webbläsaren dhcp.bahnhof.se

https://bahnhof.se/privat/kundservice/kom-igang-med-ditt-bred....

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Testa med skriv in på webbläsaren dhcp.bahnhof.se

https://bahnhof.se/privat/kundservice/kom-igang-med-ditt-bred....

Prövade men kommer bara att webbsidan kan inte nås. Så himla tråkigt..

Visa signatur

Permalänk

Jag beställde Bahnhof redan i oktober så då gäller säkert inte ångerrätten i heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför tror du att Internet ska kopplas in på en söndag? Även om det går att välja en helgdag som aktiveringsdag så lär det dröja till en vardag.

Permalänk
Inaktiv

Tacksam för svar.

Nu kommer jag inte ihåg mycket från nätverksteknik då jag är yrkesverksam i helt annan branch, men om jag minns rätt så är det värsta jag har råkat ut för en MAC låsning när jag bytte ISP & router. Då fick jag ringa till gamla ISP och be dom släppa låset, tror jag. Det var rätt många år sedan

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Varför tror du att Internet ska kopplas in på en söndag? Även om det går att välja en helgdag som aktiveringsdag så lär det dröja till en vardag.

Okej då kan det vara rekommenderat att dom inte lämnar det alternativet valbart. Nu var det så att ISP jag hade tidigare var betald tom 30 november därav detta konstiga datum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag beställde Bahnhof redan i oktober så då gäller säkert inte ångerrätten i heller.

Bahnhof har väll haft iallafall för mig . Att man måste ge sin macadress från routern till dom innan allt fungerar. Det står oftas under routern .

Permalänk
Medlem

dhcp.bahnhof.se är väl bara till för att aktivera publikt IP? Inte för att aktivera sin internet tjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

dhcp.bahnhof.se är väl bara till för att aktivera publikt IP? Inte för att aktivera sin internet tjänst.

"Gå in på dhcp.bahnhof.se från din dator/mobil och följ instruktionerna för att aktivera din tjänst."

Detta fick jag göra för komma igång med Bahnhof för över 12 år sen med WetterNet som stdasnät. Kommer inte ihåg hur allt gick till. Fick hem papper om det hur gick tillväga för aktivera bredbandet. Tog en stund innan internet fungerade. Det var väl typ:
- Logga in på routern. Körde igång internet setup wizard för ställa in PPPoe etc.... Väntar en lång stund.
- Gå till dhcp.bahnhof.se för aktivera internet. Efter många försök så fungerade bredbandet.

Men det var 12 år sen (Bahnhof abb går ut denna mån) och nu byt till Telia. Om går till den adressen så dyker dessa medd upp.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Har pratat med Bahnhof i deras chatt och nu funkar det! Får ut bra hastighet trådat det är annorlunda trådlöst men det är väl att förvänta sig. Får kanske köpa bättre router längre fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har pratat med Bahnhof i deras chatt och nu funkar det! Får ut bra hastighet trådat det är annorlunda trådlöst men det är väl att förvänta sig. Får kanske köpa bättre router längre fram.

Ja wifi ska man aldrig lita på. Internet test gör man med kabel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Ja wifi ska man aldrig lita på. Internet test gör man med kabel.

Ja jag testade från routern direkt med kabel och får då ut strax över 500/500m ( betalar för 500 ) så det är inte Bahnhof det är fel på. Man tappar hastighet över wifi såklart frågan är mer hur mycket man tappar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja jag testade från routern direkt med kabel och får då ut strax över 500/500m ( betalar för 500 ) så det är inte Bahnhof det är fel på. Man tappar hastighet över wifi såklart frågan är mer hur mycket man tappar.

Du kan få full 500/500 med wifi. det är så mycket allt beror på så svårt o sätta ett finger på exakt vad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Du kan få full 500/500 med wifi. det är så mycket allt beror på så svårt o sätta ett finger på exakt vad.

Jag har bara erfarenhet av range extender och det sänkte hastigheten ytterligare men ökade räckvidden.

Bästa hade varit om man kunde dra en Ethernet kabel från routern till någon enhet som spottar ut signalen i ett rum längre bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har bara erfarenhet av range extender och det sänkte hastigheten ytterligare men ökade räckvidden.

Bästa hade varit om man kunde dra en Ethernet kabel från routern till någon enhet som spottar ut signalen i ett rum längre bort.

Ja. En Access punkt. Det är det bästa ja. Att koppla in en sån med kabel.

Visa signatur