Meta ska dra kabel runt jorden

Permalänk
Melding Plague

Meta ska dra kabel runt jorden

Enligt Techcrunch kommer det planerade projektet kosta över 100 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

40 000 kilometer kabel

Det är väldigt mycket kabel!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Billigt wan:)

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Och detta läser jag precis medans jag själv lägger en kabel!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Och detta läser jag precis medans jag själv lägger en kabel!

Förhoppnings kortare än Metas?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förhoppnings kortare än Metas?

time will tell.....

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det motsvarar nästan 40 tusen miljarder meter!

Permalänk

Nyhetsvärdet speglas av kommentarerna.

Nåväl.
Får väl hoppas de slipper att någon bitter typ får för sig plöja botten med sitt ankare.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Trodde trådlöst var framtiden O_o

Det trodde jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Nyhetsvärdet speglas av kommentarerna.

Nåväl.
Får väl hoppas de slipper att någon bitter typ får för sig plöja botten med sitt ankare.

Du menar som Yi Peng 3 "råkade" göra två gånger i Östersjön.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Bättre ping blir det nog, än med rymd-baserat nät.

Permalänk

Jag röstar för at de ska välja något modernt som nollmodemkabel.

Permalänk
Medlem

Med privata kablar så är det ju ingen som har insyn när de flyttar runt all användardata, som de sedan kan sälja, träna AI på, m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Trodde trådlöst var framtiden O_o

Både dyrare, högre latens och mindre bandbredd. Vet inte varför man skulle tro det.

Permalänk
Medlem

Det är vad jag kallar Meta för, 40 000 kilometer lina ;). Undrar vad de har som bete.......

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på hur många skarvar det kommer vara på den kabeln? Kul fel-sök när nått brister...

Offtopic ontopic... Hur fan felsöker man en fiberoptisk kabel (antar att det handlar om fiberoptik)? Kan man mäta distansen till där signalen slutar i meter/km/mil?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Privatiseringen av internet har verkligen börjat. "Vanliga" är snart spammat av ryssar kineser o indier. Då blir det X eller Meras privata internet som erbjuds.

Skrivet av Trihxeem:

Lika långa som jordens omkrets.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Med privata kablar så är det ju ingen som har insyn när de flyttar runt all användardata, som de sedan kan sälja, träna AI på, m.m.

Det lär nog gå att lösa.
Du kommer ju passera ISPs någongång, det är ju inte som att de levererar MetaNet hela vägen till dörren även om det hade varit en mardröm

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det lär nog gå att lösa.
Du kommer ju passera ISPs någongång, det är ju inte som att de levererar MetaNet hela vägen till dörren även om det hade varit en mardröm

Antog att dessa kablar kommer att gå mellan deras servrar, annat vore ju galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Privatiseringen av internet har verkligen börjat. "Vanliga" är snart spammat av ryssar kineser o indier. Då blir det X eller Meras privata internet som erbjuds.

Lika långa som jordens omkrets.

Kommer bli längre än jorden omkrets. Kommer inte dras helt "rak"

Permalänk
Medlem

Den egentliga anledningen är såklart att Mark Zuckerberg vill ha bättre ping i CS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det kan de redan.

Skrivet av 925a:

Bara jag som tänker på hur många skarvar det kommer vara på den kabeln? Kul fel-sök när nått brister...

Jo, det är ett problem, men inte unikt eftersom det redan finns flera miljoner kilometer kabel på havsbottnar runt om i världen.

Skrivet av PeterP57:

Bättre ping blir det nog, än med rymd-baserat nät.

Skrivet av dlq84:

Både dyrare, högre latens och mindre bandbredd. Vet inte varför man skulle tro det.

Skrivet av Conqvistadoren:

Den egentliga anledningen är såklart att Mark Zuckerberg vill ha bättre ping i CS.

Inte nödvändigtvis, eftersom ljus går långsammare i kabel än i vakuum. Över större avstånd kan därför latensen vara lägre för satellitkommunikation än kabel. Faktiskt är detta en del av affärsstrategin bakom starlink, att dyrt sälja kommunikation mellan börser för millisekunders fördel. Tidigare satellitkommunikation har gått mot geostationära satelliter som ligger 100 ggr längre bort än de mer jordnära starlink och därför har motsvarande högre latens.

TL;DR: Över små avstånd ger fiber bättre latens, över längre avstånd (mellan kontinenter) har LEO-satelliter fördel.

Permalänk
Medlem

Märks att det finns vissa som tror att resurserna är oändliga. Meta skall lägga en kabel runt jorden och Musk skjuter upp en handfull satelliter (ca 5-10) varje dag året runt.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det kan de redan.

Jo, det är ett problem, men inte unikt eftersom det redan finns flera miljoner kilometer kabel på havsbottnar runt om i världen.

Inte nödvändigtvis, eftersom ljus går långsammare i kabel än i vakuum. Över större avstånd kan därför latensen vara lägre för satellitkommunikation än kabel. Faktiskt är detta en del av affärsstrategin bakom starlink, att dyrt sälja kommunikation mellan börser för millisekunders fördel. Tidigare satellitkommunikation har gått mot geostationära satelliter som ligger 100 ggr längre bort än de mer jordnära starlink och därför har motsvarande högre latens.

TL;DR: Över små avstånd ger fiber bättre latens, över längre avstånd (mellan kontinenter) har LEO-satelliter fördel.

kanske kör hollow core fiber

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det motsvarar nästan 40 tusen miljarder meter!

Är du säker på att det är samma mängd som 40 000 kilometer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

kanske kör hollow core fiber

Jag vet inte hur långt de egentligen kommit med den tekniken, min gissning är att det dröjer något decennium innan den är tillräckligt kostnadseffektiv och robust nog för att man ska våga lägga den på havsbotten. Men vem vet, är man tillräckligt motiverad kanske det går snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du säker på att det är samma mängd som 40 000 kilometer?

Du kanske har missat denna klassiker ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Du kanske har missat denna klassiker ^_^

Den hade jag helt missat! Då blir det genast mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Man mäter med en OTDR, riktigt fint mätinstrument.

Skrivet av 925a:

Offtopic ontopic... Hur fan felsöker man en fiberoptisk kabel (antar att det handlar om fiberoptik)? Kan man mäta distansen till där signalen slutar i meter/km/mil?

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag vet inte hur långt de egentligen kommit med den tekniken, min gissning är att det dröjer något decennium innan den är tillräckligt kostnadseffektiv och robust nog för att man ska våga lägga den på havsbotten. Men vem vet, är man tillräckligt motiverad kanske det går snabbare!

Ja den kan vara för dyr för Meta just i sådana edtremt stora installationer.

Visa signatur

Nätverksnörd