Kabel till Samsung Odyssey G8 32" (problem)

Permalänk
Medlem

Köpte samma skärm nu i dagarna!

Jag kör dp som ingick i 4k 240hz 10bit och har samma problem som dig , en kort blinkning någon då och då ( kan leva med det men störande att det uppkommer...)

Jag rekommenderar dig att stänga av vrr i skärmens meny då din input lag blir ganska mycket högre, kör alltid med g-sync.

har inte provat om blinkningen försvinner med hdmi kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

Köpte samma skärm nu i dagarna!

Jag kör dp som ingick i 4k 240hz 10bit och har samma problem som dig , en kort blinkning någon då och då ( kan leva med det men störande att det uppkommer...)

Jag rekommenderar dig att stänga av vrr i skärmens meny då din input lag blir ganska mycket högre, kör alltid med g-sync.

har inte provat om blinkningen försvinner med hdmi kabeln.

Stänger du av vrr i skärmen så stänger du av all form av vrr inkl gsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Stänger du av vrr i skärmen så stänger du av all form av vrr inkl gsync.

vrr control mende jag.

Permalänk
Medlem

Fått hem G80SD skärmen idag, testade köra "VRR Flicker Test OpenGL" programmet, VRR blinkar likt som på min LG 42 C2..
VRR Control löser det i testet.
Upplever ingen direkt skillnad i input lag,
Kan vara för att jag har mus/tangentbord med så hög latency redan samt att det börjar bli sent på kvällen..

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Någon som uppdaterat till senaste firmware och vet om det tar bort problemet med DP vs HDMI?

Version 1301.5

Kom tredje december men innehåller ingen change log/release notes.

Permalänk
Medlem

Hur ser foten på era skärmar ut? Denna modell ska bara ha officiellt stöd för Freesync men Gsync ska fungera ändå. Men på min fot står det här?! När jag kollar på Rtings recension är den foten helt blank och har inte Gsync logo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Hur ser foten på era skärmar ut?

Min är helt blank.
(Model: S32DG802SYU. Model Code: LS32DG802SUXEN)

Edit: Sorry! Skrev fel "model", Y ska var U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Min är helt blank.
(Model: S32DG802SY. Model Code: LS32DG802SUXEN)

Min:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Hur ser foten på era skärmar ut? Denna modell ska bara ha officiellt stöd för Freesync men Gsync ska fungera ändå. Men på min fot står det här?! När jag kollar på Rtings recension är den foten helt blank och har inte Gsync logo.

<Uppladdad bildlänk>

Om det är denna modell du har så är den både G-Sync Compatible och FreeSync Premium Pro enligt Samsung. Att bara skriva G-Sync så där är väl lite tveksamt eftersom skärmen inte lär ha en G-Sync-modul, men tillverkarna slarvar med det ibland.

G-Sync Compatible och FreeSync Premium Pro är annars bara certifieringar. I grunden är det VESA Adaptive Sync (en del av DisplayPort-standarden) det handlar om i båda fallen så oavsett hur den är certifierad så fungerar det med både Nvidia, AMD, och Intel ändå. Riktig G-Sync fungerar å andra sidan bara med Nvidia-kort, men är betydligt sällsyntare nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om det är denna modell du har så är den både G-Sync Compatible och FreeSync Premium Pro enligt Samsung. Att bara skriva G-Sync så där är väl lite tveksamt eftersom skärmen inte lär ha en G-Sync-modul, men tillverkarna slarvar med det ibland.

G-Sync Compatible och FreeSync Premium Pro är annars bara certifieringar. I grunden är det VESA Adaptive Sync (en del av DisplayPort-standarden) det handlar om i båda fallen så oavsett hur den är certifierad så fungerar det med både Nvidia, AMD, och Intel ändå. Riktig G-Sync fungerar å andra sidan bara med Nvidia-kort, men är betydligt sällsyntare nu för tiden.

Jo, men jag har hyfsad koll på AS (Dispaly) och VRR(HDMI), utryckte mig lite slarvigt. Den har inte Gsync-modul men eftersom den officiellt stödjer AMD FreeSync Premium Pro och inte finns med på Nvidias lista över verifierade skärmar med Gsync var det lite lustigt att det stod Gsync på foten. När du aktiverar Gsync i Nvidias kontrollpanel så får man meddelandet om att skärmen inte är verifierad Gsync-kompatibel när du slår på det (även om det fungerar).

Tidigare har jag haft en skärm med Gsync-modul och den hade logga för Gsync på skärmen såklart. Min senaste skärm hade samma som denna med officiellt stöd för AMD FreeSync Premium Pro (även om jag bara använde Gsync på den också) men den hade logga för AMD FreeSync Premium Pro på skärmkanten

Permalänk
Medlem

Kolla på skärmen och sen loggan på foten

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan vara så att det kommer en G-Sync Compatible certifiering med framtida Nvidia-drivare. Det är ofta så det fungerar. Man "jobbar på det" just nu som det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jo, men jag har hyfsad koll på AS (Dispaly) och VRR(HDMI), utryckte mig lite slarvigt. Den har inte Gsync-modul men eftersom den officiellt stödjer AMD FreeSync Premium Pro och inte finns med på Nvidias lista över verifierade skärmar med Gsync var det lite lustigt att det stod Gsync på foten. När du aktiverar Gsync i Nvidias kontrollpanel så får man meddelandet om att skärmen inte är verifierad Gsync-kompatibel när du slår på det (även om det fungerar).

Tidigare har jag haft en skärm med Gsync-modul och den hade logga för Gsync på skärmen såklart. Min senaste skärm hade samma som denna med officiellt stöd för AMD FreeSync Premium Pro (även om jag bara använde Gsync på den också) men den hade logga för AMD FreeSync Premium Pro på skärmkanten

Odyssey G80SD (a.k.a. S32DG802SU) finns med på Nvidias lista över G-Sync-kompatibla skärmar och är som sagt även specad som det av Samsung, så det är nog bara som Laxpudding är inne på att det inte lagts in i drivrutinerna än. Men det påverkar ju egentligen inget annat än om man får en varning eller ej i Nvidias kontrollpanel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@perost: vilken lista kollar du på? Nvidias gamla vanliga lista har den inte: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Men sidan renderas rätt illa, så kanske fel/obsolet lista och Nividia gått över till någon annan sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@perost: vilken lista kollar du på? Nvidias gamla vanliga lista har den inte: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Men sidan renderas rätt illa, så kanske fel/obsolet lista och Nividia gått över till någon annan sida?

Samsung G80SD är med där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ÄR det inte den här ? bara det att dom angett fel storlek.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, det förklarar ju en del. No Bueno för hur min hjärna läser av tabeller. Uppenbarligen är det tabell som behöver lite kärlek.

Men kanske svar på varför skärmen inte listas som kompatibel. Man behöver 566.03 eller nyare och den versionen kom enligt google 22:a oktober 2024. Har man inte uppdaterat drivarna på ett tag kan de gamla drivarna inte veta att skärmen är certifierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Fått hem G80SD skärmen idag, testade köra "VRR Flicker Test OpenGL" programmet, VRR blinkar likt som på min LG 42 C2..
VRR Control löser det i testet.
Upplever ingen direkt skillnad i input lag,
Kan vara för att jag har mus/tangentbord med så hög latency redan samt att det börjar bli sent på kvällen..

Testa t.ex. här med och utan så bör du definitivt se en skillnad.

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, det förklarar ju en del. No Bueno för hur min hjärna läser av tabeller. Uppenbarligen är det tabell som behöver lite kärlek.

Men kanske svar på varför skärmen inte listas som kompatibel. Man behöver 566.03 eller nyare och den versionen kom enligt google 22:a oktober 2024. Har man inte uppdaterat drivarna på ett tag kan de gamla drivarna inte veta att skärmen är certifierad.

Jag kör drivarna som släpptes i förrgår, så det hjälpte inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Testa t.ex. här med och utan så bör du definitivt se en skillnad.

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime/

ja, mina bästa klick var lägre utan.
kom under 200 ms några gånger, vilket jag aldrig lyckades med då inställningen var igång.
Medelvärdet över alla klick blev ingen skillnad (lägre med den på, men kört för få gånger för att dra någon egentlig slutsats)

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)