Schneider Exxakt dimmer med Zigbee

Permalänk
Hedersmedlem

Schneider Exxakt dimmer med Zigbee

Har ett antal Schneider Exxakt dimmers i huset, och har det utseendet på uttag och strömställare över lag. Någon som vet om det går att få till en dimmer som kan styras med Zigbee och fortfarande ha Exxakt-utseendet? I första hand intressant med vred som går att trycka på för av/på, i andra hand en fjädrande knapp. Idéer?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Kolla in Schneiders Wiser-system. Inget jag använt själv, men det borde kanske vara optimalt i ditt fall?
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-wiser-zi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har ett antal Schneider Exxakt dimmers i huset, och har det utseendet på uttag och strömställare över lag. Någon som vet om det går att få till en dimmer som kan styras med Zigbee och fortfarande ha Exxakt-utseendet? I första hand intressant med vred som går att trycka på för av/på, i andra hand en fjädrande knapp. Idéer?

Finns väl flera knappar du kan anpassa efter ditt nuvarande märke? Plejd har det vet jag. Nu kanske det inte är zigbee...

Man brukar behöva klippa bort något plastbit så går det att återmontera tidigare ram+vred

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UltraLord:

Kolla in Schneiders Wiser-system. Inget jag använt själv, men det borde kanske vara optimalt i ditt fall?
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-wiser-zi...

Tack för tipset. Hade fått för mig att Wiser hade ett annat utseende. Ska svänga förbi Hornbach imorgon och hämta upp en för test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en Sunricher, bara bytte plast prylarna från den gamla Exxact dimmern.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl flera knappar du kan anpassa efter ditt nuvarande märke? Plejd har det vet jag. Nu kanske det inte är zigbee...

Man brukar behöva klippa bort något plastbit så går det att återmontera tidigare ram+vred

Näpp, Plejd har ett proprietärt blåtandsprotokoll.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag har en Sunricher, bara bytte plast prylarna från den gamla Exxact dimmern.

Hej, Har du möjlighet att länka Sunrichern?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Skulle det kunna vara denna?

https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrkontroller...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Fade:

Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag använder den länkade Sunricher-dimmern ihop med skalet från Schneider Exxact för att behålla ett enhetligt utseende.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok. Lite återkoppling här.
Jag har nu investerat i en Wiser dimmer och en Sunricher.

Kontentan: Skippa Wiser!!! (Inte nog många utropstecken här) Riktigt skitsystem. Sunrichern å andra sidan integrerade snyggt och prydligt med befintliga Zigbee enheter och går att konfigurera på själva enheten (Wiser kräver Schneiders hub för att kunna konfigureras).

Jag förstod inte helt vad Jonas menade med sin kommentar, men det gör jag nu. Sunricherns mått är identiska med Exxakt, så man kan lätt montera Sunricher dimmern med en ram från Exxakt så ser den ut precis som andra enheter i hemmet. Vredet är lite lägre, så monterar man en Sunricher dimmer precis bredvid en från Exxakt så kommer man se skillnad på dem, men annars inte. Mycket trevligt.

Skrivet av JonasT:

Jag använder den länkade Sunricher-dimmern ihop med skalet från Schneider Exxact för att behålla ett enhetligt utseende.

Jag skulle till och med kunna gå så långt som att säga att jag gärna ersätter även andra dimmers som inte måste vara smarta med Sunricher dimmers. Jag har tidigare uppskattat Schneiders vanliga LED dimmer eftersom den varit lätt att ställa in för olika typer av laster och har funkat bra. Sunricher-dimmern verkar göra samma jobb till ett lägre pris även om man inte behöver smart-funktionen. Återstår att se om den håller. Kan finnas en skillnad där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna tråden verkar handla om samma problem som jag nyss skapade en tråd om. Men funkar Sunricher dimmern med Schneider Exxakt ramen så låter det som den smidigaste lösningen, får väl knalla till Kjell och införskaffa en

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tsint:

Denna tråden verkar handla om samma problem som jag nyss skapade en tråd om. Men funkar Sunricher dimmern med Schneider Exxakt ramen så låter det som den smidigaste lösningen, får väl knalla till Kjell och införskaffa en

Kollade på din tråd. Ja, men du behöver också någon form av hub som du kan integrera med Home Assistans i så fall. Den dimmern jag använder pratar Zigbee. Möjligt att man klarar sig med en USB-stick till Home Assistant servern iofs. Aldrig provat detta. Jag använder IKEA's DIRIGERA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kollade på din tråd. Ja, men du behöver också någon form av hub som du kan integrera med Home Assistans i så fall. Den dimmern jag använder pratar Zigbee. Möjligt att man klarar sig med en USB-stick till Home Assistant servern iofs. Aldrig provat detta. Jag använder IKEA's DIRIGERA.

Sunrichern ska fungera med ZHA så jag tror inte jag ska behöva någon ytterligare brygga. Är värt ett försök oavsett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tsint:

Sunrichern ska fungera med ZHA så jag tror inte jag ska behöva någon ytterligare brygga. Är värt ett försök oavsett.

Ja, har du en ZHA redan så ska det nog inte vara något problem. Sunrichern verkar inte ha några skumma lösningar för sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det med Schneider Wiser dimmern som inte fungerar utan deras hub? Jag har 3st sådana dimmrar hemma kopplade via zigbee2mqtt och inte märkt några problem. Undrar mest för ifall jag missat något. Enda krånglet jag kommer ihåg var att det tog några försök för att lägga till dom i zigbee nätet, men det är inte speciellt ovanligt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)