Ny Outlook kräver login flera gånger i veckan

Permalänk
Medlem

Ny Outlook kräver login flera gånger i veckan

Uppdaterade outlook till nån "New" version.
Nu får jag upp en lösenordsruta 2-3 gånger i veckan.
Vad har blivit fel? Hur ser man till att fortsätta vara inloggad? Den gamla hade jag ju installerad i flera år utan att behöva logga in igen.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Uppdaterade outlook till nån "New" version.
Nu får jag upp en lösenordsruta 2-3 gånger i veckan.
Vad har blivit fel? Hur ser man till att fortsätta vara inloggad? Den gamla hade jag ju installerad i flera år utan att behöva logga in igen.

Killgissning: Det funkar nog exakt som förväntat: nya outlook är i praktiken en webbsida som bara låtsas vara ett program i din dator, och inloggningsuppgifterna lagras troligen inte på det sätt du är van vid, utan programmet har bara en kaka med begränsad livstid som berättar för Microsofts mailservrar att du är inloggad. När den löper ut måste du logga in igen. Högre säkerhet för dig, men troligen en rätt tråkig användarupplevelse.

Vill du ha det på ett annat sätt behöver du nog åtminstone byta till en annan mailklient, men möjligen till och med till en annan mailleverantör, som använder gamla hederliga mailprotokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Killgissning: Det funkar nog exakt som förväntat: nya outlook är i praktiken en webbsida som bara låtsas vara ett program i din dator, och inloggningsuppgifterna lagras troligen inte på det sätt du är van vid, utan programmet har bara en kaka med begränsad livstid som berättar för Microsofts mailservrar att du är inloggad. När den löper ut måste du logga in igen. Högre säkerhet för dig, men troligen en rätt tråkig användarupplevelse.

Vill du ha det på ett annat sätt behöver du nog åtminstone byta till en annan mailklient, men möjligen till och med till en annan mailleverantör, som använder gamla hederliga mailprotokoll.

Det är ej korrekt, har minst 1 Windows och 1 Mac med "new outlook" på jobbet som står igång hela tiden med kalendern. Startar om varje natt och har inte behövt ange lösenord sedan i somras.

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Det är ej korrekt, har minst 1 Windows och 1 Mac med "new outlook" på jobbet som står igång hela tiden med kalendern. Startar om varje natt och har inte behövt ange lösenord sedan i somras.

Saknar lite info här: är TS privatperson som fått nya ”mini-outlook” (ersättare för Windows Mail) eller är de företagskund?

Att du inte får inloggningsprompt på en jobbdator är inte konstigt eftersom den garanterat redan är inloggad via Microsofts Entra ID/Active Directory. Single Sign-On är en grej sedan rätt länge. 🙂

Permalänk
Medlem

Att du inte får inloggningsprompt på en jobbdator är inte konstigt eftersom den garanterat redan är inloggad via Microsofts Entra ID/Active Directory. Single Sign-On är en grej sedan rätt länge. 🙂

Nej, dessa 2 är inte kopplade till något. Jag har själv satt upp dem.

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Nej, dessa 2 är inte kopplade till något. Jag har själv satt upp dem.

OK; låt oss se om TS kommer tillbaka i tråden med mer info som kan hjälpa till att förstå vad som händer.

Permalänk
Medlem

Jag har detta problem också
min privata mail, logga in igen va var 3dje månad, I början var det 4ggr per dag.

Jobbmailen får jag logga in ca 1ggr/vecka.
Samma klient samma provider(Microsoft)

Tror felet ligger i Outlook som en bugg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

OK; låt oss se om TS kommer tillbaka i tråden med mer info som kan hjälpa till att förstå vad som händer.

Jag har en egen tenant där jag köper "Microsoft 365 Business Basic" för typ 85:- i månaden.
Jag har kopplat en privat / egen domän.
Jag kör även en del grejor i Azure.

Min PC har dock en "fristående", icke domänjoinad, icke microsoft-konto-joinad, windows 11.

Det intressanta är att jag har "outlook (classic)" kvar.

Om jag öppnar "outlook (new)" och är utloggad, kan jag då stänga den, öppna outlook (classic) och är fortfarande inloggad.
Om jag sen öppnar "outlook (new)" igen, så är den helt plötsligt inloggad igen.

Så det verkar som att Microsoft på något sätt ändrat hur förnyelse av någo form av inloggning sker i Outlook (new), men samtidigt verkar den ju dela "session" med Outlook (classic).

Riktig soppa. Googlar man hittar man määäängder av folk som fått samma problem, men ingen lösning.
Jag får väl helt enkelt hålla mig till att använda outlook (classic) så läng det går.

På min Mac i dess inbyggda klient, samt i min iPhone, fungerar det utan problem. Det fungerar även utan problem i "Outlook Classic" på PC.
Mao är -enda- stället jag har problem "Outlook (new)".

Edit:
Här är nån fet tråd:
https://answers.microsoft.com/en-us/outlook_com/forum/all/why...
Här har nån fått många bra/vettiga förslag men ingenting verkar funka:
https://www.reddit.com/r/Office365/comments/1dz80mx/outlook_k...