Permalänk
Medlem

Dolby Atmos, Windows 10...

Hej hej!

Jag har en gammal HTPC med en i3-3240, minns ej vad det är för moderkort men använder det integrerade grafikkortet hur som helst, som jag har kopplad till en (kanske lika gammal) Onkyo-reciever av modell TX-SR607 via en HDMI-kabel.
Recievern vidareförmedlar sedan bilden via en inbyggd HDMI-switch till en projektor och på ljudsidan är det en 5.1-uppsättning av högralare som är kopplade till recievern.

Jag blev för inte så länge sedan varse att man ska kunna få surroundljud när man streamar media, exempelvis från SVT Play och Max, genom sin PC och att nyckeln till detta skulle vara Dolby Atmos.
Nu är det ju så att min reciever inte stödjer Dolby Atmos, men min förhoppning är att datorn kan mixa ner det till något ljudformat som recievern stödjer. Jag gick ut på Microsoft Store och köpte Dolby Access och trodde därefter i min enfald att jag bara var några klick ifrån att åtnjuta surroundljud.

Jag börjar med att högerklicka på ljud-ikonen nere vid klockan på skrivbordet och väljer Högtalarkonfiguration -> Dolby Atmos for Headphones.

När jag startar appen Dolby Access så ser jag följande:

Jag klickar då på Dolby Atmos for home theatre.

Jag får då meddelandet "Configuration failed" och klickar då på "Go to settings":

Tidigare idag när jag var inne i inställningarna nedan så fanns valet "Dolby Atmos for home theatre" där att välja för första gången. När jag då valde det så såg det först bra ut, recievern hade ställt om sig till TrueHD men inget ljud spelades upp. Jag gjorde därefter en omstart och då var valet "Dolby Atmos for home theatre" återigen borta.

Jag har testat med att låta inställningen vara kvar på "Dolby Atmos for headphones", men när jag går in i högtalarkonfigurationen och väljer 5.1 så låter det både ur höger och vänster front när jag väljer någon av surroundhögtalarna i testläget. Jag har inte heller sett att recievern automatiskt ställt om sig till något vettigt när "Dolby Atmos for headphones" är valt i inställningarna.

Vad göra? Är det någon av min hårdvara som ställer till det?

Permalänk
Medlem

Du ska köra med ”…for home theatre” ja. Atmos ska anpassa sig till antalet högtalare du har. Tror inte ens du hade behövt köpa något då du kör 5.1 då 2 grejer va gratis.

Så här står det för netflix iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Hej hej!

Jag har en gammal HTPC med en i3-3240, minns ej vad det är för moderkort men använder det integrerade grafikkortet hur som helst, som jag har kopplad till en (kanske lika gammal) Onkyo-reciever av modell TX-SR607 via en HDMI-kabel.
Recievern vidareförmedlar sedan bilden via en inbyggd HDMI-switch till en projektor och på ljudsidan är det en 5.1-uppsättning av högralare som är kopplade till recievern.

Jag blev för inte så länge sedan varse att man ska kunna få surroundljud när man streamar media, exempelvis från SVT Play och Max, genom sin PC och att nyckeln till detta skulle vara Dolby Atmos.
Nu är det ju så att min reciever inte stödjer Dolby Atmos, men min förhoppning är att datorn kan mixa ner det till något ljudformat som recievern stödjer. Jag gick ut på Microsoft Store och köpte Dolby Access och trodde därefter i min enfald att jag bara var några klick ifrån att åtnjuta surroundljud.

Jag börjar med att högerklicka på ljud-ikonen nere vid klockan på skrivbordet och väljer Högtalarkonfiguration -> Dolby Atmos for Headphones.

När jag startar appen Dolby Access så ser jag följande:

<Uppladdad bildlänk>

Jag klickar då på Dolby Atmos for home theatre.

<Uppladdad bildlänk>

Jag får då meddelandet "Configuration failed" och klickar då på "Go to settings":

<Uppladdad bildlänk>

Tidigare idag när jag var inne i inställningarna nedan så fanns valet "Dolby Atmos for home theatre" där att välja för första gången. När jag då valde det så såg det först bra ut, recievern hade ställt om sig till TrueHD men inget ljud spelades upp. Jag gjorde därefter en omstart och då var valet "Dolby Atmos for home theatre" återigen borta.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har testat med att låta inställningen vara kvar på "Dolby Atmos for headphones", men när jag går in i högtalarkonfigurationen och väljer 5.1 så låter det både ur höger och vänster front när jag väljer någon av surroundhögtalarna i testläget. Jag har inte heller sett att recievern automatiskt ställt om sig till något vettigt när "Dolby Atmos for headphones" är valt i inställningarna.

<Uppladdad bildlänk>

Vad göra? Är det någon av min hårdvara som ställer till det?

Vad jag vet sänds visa filmer/serier i DDSurround 5.1 på SVT Play. Jag får iallafall det på min hemmabio reciever (Marantz NR 1711 som stöder Atmos/DTS:X* 5.2.2). SVT Play appen körs på 4K Apple TV å 4K Chromecast Google TV (inkopplad just nu, då jag har ljud problem med 4K Google TV Streamern). Använder Nördics Ultra High Speed HDMI kablar. * = DTS:X finns bara på vissa Blu ray filmer. För att bl.a få Atmos ljud på Netflix, Disney + krävs Netflix Premium abb, jag har dessa abb. Bara vissa filmer/serier på Netflix/Disney + har Atmos ljud, hur Atmos ljud funkar på en dator vet jag inte, då jag inte har nån dator längre. Din receiver verkar bara ha HDMI 1.3a.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du ska köra med ”…for home theatre” ja. Atmos ska anpassa sig till antalet högtalare du har. Tror inte ens du hade behövt köpa något då du kör 5.1 då 2 grejer va gratis.

<Uppladdad bildlänk>

Så här står det för netflix iaf.

Jahaja, då hade jag kanske inte behöva köpa det, men det var inte så dyrt (140:- om jag minns rätt) så det gör inget.... dock så vore det ju trevlig att få det att fungera.
Jag tycker jag har gjort som Netflix instruerar, men som sagt har jag bara fått upp valet Home Theatre en gång och då spelades inget ljud upp alls. När jag har Headphones valt så spelar den upp surroundljudet i fel högtalare.

Skrivet av seville57:

Vad jag vet sänds visa filmer/serier i DDSurround 5.1 på SVT Play. Jag får iallafall det på min hemmabio reciever (Marantz NR 1711 som stöder Atmos/DTS:X* 5.2.2). SVT Play appen körs på 4K Apple TV å 4K Chromecast Google TV (inkopplad just nu, då jag har ljud problem med 4K Google TV Streamern). Använder Nördics Ultra High Speed HDMI kablar. * = DTS:X finns bara på vissa Blu ray filmer. För att bl.a få Atmos ljud på Netflix, Disney + krävs Netflix Premium abb, jag har dessa abb. Bara vissa filmer/serier på Netflix/Disney + har Atmos ljud, hur Atmos ljud funkar på en dator vet jag inte, då jag inte har nån dator längre. Din receiver verkar bara ha HDMI 1.3a.

Jag har läst att Max ska stödja det.... hur som helst så har jag inte kommit så långt då jag inte kan välja Atmos för hemmabio (förutom en gång) och ljudet spelas upp i fel högtalare när jag väljer Atmos för hörlurar.

Det har aldrig funkat att bara välja 5.1 som högtalarkonfiguration på datorn och sedan streama media med 5.1-ljud genom webbläsaren, men jag tror att det "inte ska" funka heller..... därav försöket med Atmos.

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare kör du?
Har för mig att det bara är Edge som fungerar med det på Netflix. Men jag är rätt säker på att jag läst också att suport har även kommit till fler webbläsare 🤔
Du kan ju okså tästa med Netflix appen på datorn om du inte gjort det.

Svtplay.se har 5.1 demo ljud filmer man kan tästa med här
https://www.svtplay.se/testbild
. Men det är bara några av de testen som är i 5.1 resten är i sterio och det är lite dåligt beskrivet tyvärr.

Netflix och alla strömmings sidor har ljudet i Dolby Digital Plus (DD+) med Atmos.
Atmos är bara ett tillägg helt enkelt och kan din reciver inte hitta Atmos så borde den visa DD+ eller bara DD .

Däremot är jag väldigt osäker på om datorer kan skicka ut/korda av de formaten från webbläsare på rätt sätt som sagt utan ett program i mellan, och som sagt det programmet har du ju redan och som nämts så ska det stå på hemmabio.

Det kan ju annars bara vara så att din dator inte riktigt fixar det och det kan då vara mycket lättare att bara skaffa sig en Chrome caste 4K typ eller Googles nya tvbox och stoppa in i recivern och köra på den vid de tillfällena .

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.