Permalänk
Medlem

XP 2600 processor ang MHZ

Har köpt en Athlon XP2600 cpu.
I bios finns inställnignarna 1255mhz,1667mhz, 2083mhz och 2500mhz. Automatiskt har bios ställt in sig på 2083mhz. Varför kan man välja olika inställningar när man har en sådan cpu. Kan jag köra den i 2500mhz. Förmodar att dessa mhz inställnignar motsvarar intel specifisering. Moderkortet är Asus-A7V8X-X.
Hjälp mig med ert kunnande.Har inte gjort ändringar i bios. Bör några sådana göras om jag skall köra i 2500mhz eller bör jag göra ändringar ändå?
Någon som kan eller har samma moderkort och cpu hör av er!Men alla som kan får gärna svara
MVH Marco

Permalänk

Jag vet inget om ditt moderkort, men allmänt så gäller:
XP2600 ska gå i 2083 MHz.
Den heter XP2600 för visa att den motsvarar en intelprocessor i 2600Mhz,
(AMD är lite snabbare per klockcykel)
Du ska nog inte testa 2500, den klarar inte. Du kan föstöra din processor och andra komponenter om du inte vet vad du gör. (Det kan kanske gå att skrämma upp den i 2500Mhz, med extrem kylning och en del trix...men men...)

Permalänk
Medlem

Du kan ändra för att AMD är vänliga nog att låta dig få ut maximal prestanda ur din processor.
Multipeln är som standard 12,5, och med FSB på 100, 133, 166 eller 200 MHz så blir resulterande processorhastighet de olika hastigheter du kan välja. Processorn klarar knappast 2500 MHz, men du kan säkert hitta en manuell inställning, och då kan du pröva tex 180 MHz FSB. Det ger dig 2250 MHz, vilket processorn bör klara.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara