(Linux Mint) Tangentbord fungerar inte vid uppstart

Permalänk
Medlem

(Linux Mint) Tangentbord fungerar inte vid uppstart

Har nyss plockat ihop en stationär dator till min sambo men har problem med hennes tangentbord. Det har fungerat felfritt i hennes Windows 10 laptop, men på Mint är det stendött vid boot. Den har alltså inbyggt bakgrundsljus osv som är helt släckt på skrivbordet. I UEFI fungerar det, detsamma gällde Linux Mint Live USB. Men som sagt installerat så vill den inte, förrens man drar ut USB kabeln ett par sekunder och stoppar in den igen. Då fungerar det felfritt med belysning och allt tills nästa omstart.

Jag provade att uppdatera till senaste Linux kärnan med Mainline utan att det hjälpt. Spelar ingen roll heller vilken USB port som används.

Moderkort: Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2

Tangentbord: Cooler Master SK652

Senaste Linux Mint 22

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har nyss plockat ihop en stationär dator till min sambo men har problem med hennes tangentbord. Det har fungerat felfritt i hennes Windows 10 laptop, men på Mint är det stendött vid boot. Den har alltså inbyggt bakgrundsljus osv som är helt släckt på skrivbordet. I UEFI fungerar det, detsamma gällde Linux Mint Live USB. Men som sagt installerat så vill den inte, förrens man drar ut USB kabeln ett par sekunder och stoppar in den igen. Då fungerar det felfritt med belysning och allt tills nästa omstart.

Jag provade att uppdatera till senaste Linux kärnan med Mainline utan att det hjälpt. Spelar ingen roll heller vilken USB port som används.

Moderkort: Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2

Tangentbord: Cooler Master SK652

Senaste Linux Mint 22

Testa en annan USB-port: Även om du redan har provat olika USB-portar, kan det vara värt att testa en annan port än den du använder nu.
Kontrollera tangentbordets drivrutiner: Se till att tangentbordets driv är korrekt installerade och uppdaterade. Du kan använda kommandot `lsmod` för att se om tangentbordets modul är laddad.
Prova en annan USB-tangentbord: Om möjligt, prova att använda ett annat USB-tangentbord för att utesluta eventuella problem med tangentbordet själv.
Kontrollera X-Server: Se till att X-Servern fungerar korrekt. Du kan prova att sea om X-Servern genom att använda kommandot `sudo systemctl restart display-manager`.

Permalänk
Medlem

Kika i dmesg när du kopplar in tangentbordet och se om den reagerar på att enheten ansluts. Sen kan du se vad den heter där och söka i dmesg för att se om du har några fler referenser till det under datorns boot som kan förklara varför det inte fungerar. Kör dmesg --follow så kan du se uppdateringarna i realtid.

Men tolkar jag det rätt om du menar att tangentbordet lyser och ser fint ut när du trycker på strömknappen, tills att den börjar ladda Linux och då dör det och kräver att du drar ut och in det igen? I så fall borde du kunna hitta lite info i dmesg om vad det är som sker.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Det gick inte via skärmens USB hubb där den alltid suttit ansluten tidigare, så jag provade tangentbordet direkt till två olika kontakter på moderkortet utan resultat. Sedan av en händelse flyttade jag till en tredje USB kontakt lite senare och då plötsligt började det fungera felfritt.

Okej...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar? Jag tänker på typ linux-firmware eller nått sånt som kanske kan påverka hur kul den tycker att det är med USB-drivrutiner och hubbar och sånt.

Permalänk
Medlem

Satt det tidigare i USB3-uttag och hamnade nu i ett USB2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Satt det tidigare i USB3-uttag och hamnade nu i ett USB2 ?

Det här brukar krångla för mig. Även om tangentbordet fungerar med usb-3 så kan det bli knepiga fel såsom att det laggar eller att två eller flera tangenter inte kan användas samtidigt.

Visa signatur

///Arch