Permalänk
Medlem

Kan inte formatera USB-minnet...

Tjenare, behöver lite hjälp. Har kolla youtube efter guider och gjort precis som det sagts, men jag får det inte att funka iaf.

Har ett USB-minne som säger att jag måste formatera den för att kunna använda den.

Jag högerklickar då på minnet och väljer formatera via den vanliga vägen och försöker både med NTFS och FAT32, men det kommer bara upp att det inte går att formatera pga att disken är skrivskyddad.

Så jag googlade och hittade någon video på youtube.

Och jag gör exakt som han säger...men även där säger det att det inte får att formatera för att mediet är skrivskyddat. Även fast man skriver inte clear readonly liksom, eller gör jag något fel? Ska nämnas att jag testat med både FAT32 och NTFS i kommandotolken också. Och jag kör kommandotolken som ADMIN också vilket är viktigt har jag för mig.

EDIT: Ska även nämnas att jag kollat så Virtual Disk Service Error körs, men även slagit av den och sen slagit på den igen och testat utan någon framgång.

Så nu är frågan, vad i hela friden gör jag nu?
Tack på förhand ifall någon snäll själ dessa juletider vill hjälpa mig.

/J

Permalänk
Medlem

Vad är det för USB minne igentligen?
Det låter lite som om det skulle sitta någon fysisk "knapp" på det som skyddar det nästan 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Är det ett gammalt och använt usb-minne? Om så, så är det troligen uttjänt och kommer inte gå att varken formatera eller skriva till, bara att slänga.

Permalänk
Medlem

Jag fick liknande fel på en disk en gång.
Då testade jag att boota upp från en Linux live usb och formatera disken därifrån och där var det bara att köra, inga felmeddelanden och disken fungerade normalt efteråt även i win.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vad är det för USB minne igentligen?
Det låter lite som om det skulle sitta någon fysisk "knapp" på det som skyddar det nästan 🤔

Ett vanligt USB minne, 16 gb.

Skrivet av filbunke:

Är det ett gammalt och använt usb-minne? Om så, så är det troligen uttjänt och kommer inte gå att varken formatera eller skriva till, bara att slänga.

Ja det kan nog vara så att det är för gammalt. Har ju typ 5-6 år på nacken.

Permalänk
Medlem

Jag skulle se den där stickan som kaputt. Dom gånger jag stött på problemet så har det sällan gått att fixa, och när det gått så har det gett sig strax efter.
Kontrollern i stickan har kännt av att cellerna håller på att ge sig och skrivskyddar sig som en sist chans att rädda datan, men nu är det redan så att filsystemet har krashat.

Permalänk
Medlem

De gånger jag råkat ut för detta har jag fixat det genom Rufus, välj ingen iso utan bara kör "tom", värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Den kan mkt väl vara kaputt, tack för era svar dock.

Ska försöka med Rufus som någon tipsade om. Annars slänger jag skiten haha.

Permalänk
Medlem

Efter ett par tappra sista försök med både Rufus och så vidare så ger jag fan upp skiten. Det slängs och jag ska köpa ett nytt istället. tack för svaren ändå. Och tråden kan därmed stängas om en moderator tycker det känns rimligt.