Permalänk

Problem med Bootup/Display Nya delar

Hej.

Jag har köpt nya delar till min son i julklapp och har satt ihop allt men har ett par problem nu när jag försöker få igång det.
Delarna som jag har är:
CPU: I5 14600KF
GPU: MSI 2060 Super
MB: Rog Strix B760-G Gaming Wifi
RAM: Kingston Fury DDR5 5600Mhz 32Gb
COOLER: Master Liquid ML120L V2 RGB
PSU: Cooler Master MWE Gold 750W

Tidigare delar var ett gammalt sytem med en i7 2600 och 16 gb DDR3 Ram.

Problemet är nu att jag får ingen bild som kommer ut till skärmen, GPU:ns fläktar går på max hela tiden. Samt att chassifläktarna blinkar till precis när man startar den. Den håller inte på och startar om eller så utan den står igång som att inget är fel typ.

Jag har i tre stycken SSD, testat att endast ha i en i taget, med alla tre men ingen skillnad.

Jag har googlat sönder och kollat mängder med "dåliga" klipp på YT, inget verkar lösa problemet. Jag har provat flytta RAM, tagit ut och satt i GPU:n i den andra platsen, men samma sak då.

Hoppas innerligt att experterna här inne kan briljera och rädda min sons jul 🎅🏼 Blev ett lagom antiklimax här kan jag säga när vi satte ihop allt. Som det är nu så står jag och sonen ganska rådlösa tyvärr....

Mvh
Sabbadeus

Permalänk
Medlem

@Sabbadeus Standardcheck: Du har inte råkat koppla skärmkabeln till moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Nej, önskar att det hade varit så enkelt.

Tack för att du svara.

Permalänk

En undran, kan det vara så att man behöver uppdatera BIOS på MB för att allt ska hoppa igång?
Eller ska jag ta ut batteriet och låta den gå ett tag och sen stänga av och sätta i det kanske?

Vill inte fucka den mer än vad den redan är genom att göra mer fel med den.
Sry för min okunskap i detta 🤔

Permalänk
Medlem

tro om det e DDR5 minnes träning den fastnar på, kan ta en faslig lång tid när man startar datorn första gången så det bara svart bild å ingen indikation på att något händer. bara låta datorn stå på.

https://www.crucial.com/support/articles-faq-memory/ddr5-memo...

Visa signatur

Intel i9-14900K + Arctic Liquid Freezer III 360 | AsRock Z790 Riptide WiFi
G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 | MSI RTX Ventus 3X 4080 SUPER OC
WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk

Läste nu att det tar ca 15 min. Jag väntar och ser.
En sak som verkar vara dumt med MB är att jag ser inga lampor eller display som är tända utan allt verkar vara mörkt bara, som kan ge mig en hint om vad som kan vara fel heller 🤔

Permalänk
Medlem

i värsta fall 15-20 min kanske

Visa signatur

Intel i9-14900K + Arctic Liquid Freezer III 360 | AsRock Z790 Riptide WiFi
G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 | MSI RTX Ventus 3X 4080 SUPER OC
WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk

Jag håller tummarna, jag ger det en halvtimma tänker jag. Sen stänger jag ner och startar om.

Tack för att ni orkar supporta 🙏🏼

Permalänk
Medlem

Provat med en cmos reset ?

Permalänk

Nej jag har inte "vågat" det än 🤔

Permalänk

Det hoppade igång nu. DOCK så hittar den ingen bootable device nu 🤔 Jag kommer in i BIOS:et och får upp en bild naturligtvis då
Kan det vara så att man måste lägga in Windows på nytt nu när jag har bytt ut allt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den bootar säkert om pga andra inställningar mot tidigare bygge, specifikt CSM/Legacy mot UEFI.

Efersom systemdisken inte hittas i UEFI så är inte det problemet.
Är det en M.2-SSD, kolla så porten är aktiv
Är det en 2.5" SSD kolla kablar

Permalänk

Hej,

Det är tre stycken vanliga SSD, men det är så märkligt att jag kan inte välja boot ordning.
Jag ser alla discarna i bioset dock men mer än så blir det inte....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du ska kunna välja bootordning under Boot-fliken men har du ingen disk den kan starta från kolla det jag nämnde ovan

Permalänk

Det märkliga var att det fanns inget alternativ att välja när jag var inne på Boot Order 🤔 Men jag sopade discarna nu och installerar windows igen....

Tack som tusan för eran support, tankar, ideer och stöd. Värt guld

Permalänk
Medlem

Skönt att du kom vidare!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz