Hur felsöka displayport alt mode som inte funkar?

Permalänk
Medlem

Hur felsöka displayport alt mode som inte funkar?

Min Ideapad 5 pro 16ACH6 hat wen USB C-port som ska stödja Alt mode 1.4 enligt manualen, men inget händer när jag pluggar i kabeln. Istället för att i blindo installera drivrutiner etc vilket jag har gjort till leda, finns det någon stans där jag kan se ett felmeddelande för att få reda på vad som är fel? Jag använder win 10 och Debian men kan ladda vilken linuxiso som behövs.

Kabeln och monitorn funkar perfekt med två andra bärbara datorer.

Lenovo Ideapad 5 pro 16ACH6
Ryzen 7 5800H
Integrerad grafik

Permalänk

säker på att det inte är kabeln som är problemet?

vet inte alls hur marknaden för usb-c - DP ser ut men kan tänka mig att den är ungefär som HDMI och internet kryllar med ocertat kinesium som inte äns är nära att klara vad de är specade till på pappret.

om du trycker win+p i windows 10 kan du expandera eller duplicera bilden i den menyn till den anslutna skärmen?

ingen aning om hur du gör sånt under debian så därför jag bara nämner ev något som kan problemet under windows.

kärmen om den lyckas att initieras med kabeln borde dyka upp som "generic monitor (ev namn)" eller nå sånt i devicemanager om den äns fattar att du har anslutit den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

säker på att det inte är kabeln som är problemet?

vet inte alls hur marknaden för usb-c - DP ser ut men kan tänka mig att den är ungefär som HDMI och internet kryllar med ocertat kinesium som inte äns är nära att klara vad de är specade till på pappret.

om du trycker win+p i windows 10 kan du expandera eller duplicera bilden i den menyn till den anslutna skärmen?

ingen aning om hur du gör sånt under debian så därför jag bara nämner ev något som kan problemet under windows.

kärmen om den lyckas att initieras med kabeln borde dyka upp som "generic monitor (ev namn)" eller nå sånt i devicemanager om den äns fattar att du har anslutit den.

Jag vet inte om jag missförstår dig men usbc till displayport-kabeln som sitter i skärmen kan jag sätta i två andra laptops och då få bild direkt. Det är bara i ideapaden som det inte funkar. Skulle den datorn vara känsligare än de andra två och behöva en annan kabel?

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Jag vet inte om jag missförstår dig men usbc till displayport-kabeln som sitter i skärmen kan jag sätta i två andra laptops och då få bild direkt. Det är bara i ideapaden som det inte funkar. Skulle den datorn vara känsligare än de andra två och behöva en annan kabel?

nej den borde fungera samma på alla.
trodde du bara testade den med sagda laptop.

den har inte flera olika usb-c portar?
ibland är det inte alla som kan körs som bildutgång om den har flera.

edit:
googlade modellen och den verkar ju bara ha en usb-c port så fel port är då uteslutet.

funkar usb-c porten till annat än skärmen? whatever som bara pratar vanlig usb 3.x över C porten

tänker om den ev är deaktiverad i bioset eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lite google visar detta, något du prövat?

Citat:

https://www.reddit.com/r/Lenovo/comments/rcor1a/lenovo_ideapa...
I have a new IdeaPad Pro 5i (16IRH8 - Type 83AQ) and the USB-C Thunderbolt 4/DisplayPort initially worked but didn't after some updates. A tip in another thread suggested unplugging the charger; turn off laptop; boot to bios using the Novo button hole on right side; turn off the battery in the bios; which shuts off the laptop; and then plug the charger back in (which starts battery and laptop back up). this fixed my situation... the displayport worked fine after that (at least for now)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Lite google visar detta, något du prövat?

Jo, jag har provat den varianten (alldeles nyss en gång till också), inklusive en annan variant som gick ut på att tömma batteriet helt och hållet vilken dödade mitt batteri :-(. Men nu har jag köpt ett nytt.

Går tyvärr inte att ändra Displayport-version för monitorn, vilket andra har gjort också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då har jag slut på ideer tyvär:)

Permalänk
Medlem

Testa med Windows 11 eller senaste Ubuntu 24.10