Bugg i Windows 11 24H2 installerat från USB

Permalänk
Melding Plague

Bugg i Windows 11 24H2 installerat från USB

Microsoft varnar användare som har installerat Windows 11 24H2 sedan mitten av oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan man ta reda på om man är påverkad mer än att gissa vilket datum man installerade Windows?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Kan man ta reda på om man är påverkad mer än att gissa vilket datum man installerade Windows?

Vill också veta! Gjorde en installation någonstans där i krokarna.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen nedladdningsbar ”mindre fix” förutom att installera hela skiten igen?

Permalänk
Medlem

Det var det sjukaste jag läst sen jag döptes… hur kan det inte finnas ett enklare sätt än att installera om hela datorn? Vad betyder det för färdigbyggda system som från komplett/@inet? Laptops?

MS är verkligen ett skitbolag nu för tiden, skulle jag driva en it-avdelning hade windows 11 förbjudits för länge sedan

Permalänk
Inaktiv

Jag installerade om igår när jag läste om detta.

Det va inget konstigt med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av HappySatan:

Öppna kommandotolken och skriv systeminfo. Skrolla sedan upp en bit och leta efter
Original Install Date: <DATUM>

För mig står det:
Original Install Date: 2024-12-18, 19:07:39

Det var nog då jag körde en Windows Update för att få 24H2, vilket gör mig lite förvånad, det datumet brukar vara när Windows installerades från grunden och inte varje update, men kanske dessa stora uppdateringar genererar ett nytt datum där.

Men oavsett bör ni ha ett datum där som matchar när ni gjorde er installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av HappySatan:

Ja, det är en bra fråga. Jag skulle tippa på att om man är påverkad så säger Windows att den är uppdaterad även fast den inte är det? Jag installerade Windows 11 på en dator för några dagar sedan med en ISO fil från början av oktober så jag antar att den är säker. Den fick iallafall uppdateringar från Windows update. Kanske kolla winver och kollade buildnr där?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är mest otroligt att det fortfarande finns användare som inte råkat ut för buggar i Windows 11 24H2.

Sen får man väl vara glad att många av oss föredrar Rufus framför Microsofts egna verktyg.

Själv uppdaterar jag OS:et via Microsoft Update Catalog manuellt, så Windows Update är oftast mest i vägen för mig.

https://catalog.update.microsoft.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Öppna kommandotolken och skriv systeminfo. Skrolla sedan upp en bit och leta efter
Original Install Date: <DATUM>

För mig står det:
Original Install Date: 2024-12-18, 19:07:39

Det var nog då jag körde en Windows Update för att få 24H2, vilket gör mig lite förvånad, det datumet brukar vara när Windows installerades från grunden och inte varje update, men kanske dessa stora uppdateringar genererar ett nytt datum där.

Men oavsett bör ni ha ett datum där som matchar när ni gjorde er installation.

Du kan få original install date via Inställningar -> System -> Om och Installed on. Det visas samma datum där, som om man går via CMD. Värt att veta är att om man uppdaterat till 24H2 så kommer det stå det datumet både där och i CMD istället för det faktiska datumet. Jag installerade Windows tidigare än 2023-10-03 men det var det datumet jag installerade 24H2 på denna dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Om du bara gjort en vanlig installation är det inget problem. Detta gäller bara för speciellt skapad installationsmedia med uppdateringar inbakade lokalt.

På Microsofts sajt står:
"This issue does not occur for devices where the October 2024 security update or the November 2024 security updates are installed via Windows Update"

Det inträffar bara; "This occurs only when the media is created to include the October 2024, or November 2024, security updates as part of the installation"

Microsoft-länken i artikeln https://learn.microsoft.com/en-us/windows/release-health/stat...

Permalänk
Medlem

24H2 måste väl gå till historien som det mest trasiga som släppts från MS?
Möjligtvis jämnt skägg med Millenium

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om alla dessa 24H2-buggar drabbar LTSC? Jag byggde ny dator här alldeles nyligen, och tog till slut klivet från LTSC 2019 till 2024. Det verkar ju ha varit helt fel version att byta till

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Frågan är hur många det är som verkligen har fått alla dessa problem? Känns som om media verkligen vill skriva om alla buggar oavsett hur stort eller litet problemet är. För mig är 24H2 stabilt. Har varit med om värre förr i tiden (innan Windows 10 fanns).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Finns det ingen nedladdningsbar ”mindre fix” förutom att installera hela skiten igen?

Det kommer, på Microsoft-länken står det;
"Next steps: We are working on a resolution and will provide more information when it is available."

Men jag skulle tro att få är påverkade, då det i MS rapport står att det bara är problem om man skapar ett installationsmedia med inbäddade uppdateringar för okt/nov 24 i det lokala installationmediat. En standard-installation laddar dessa uppdateringar via Windows Update och då är det ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Frågan är hur många det är som verkligen har fått alla dessa problem? Känns som om media verkligen vill skriva om alla buggar oavsett hur stort eller litet problemet är. För mig är 24H2 stabilt. Har varit med om värre förr i tiden (innan Windows 10 fanns).

Råkade ut för flera bugar i början av windows 10 var bättre att låta bli dessa stora halvårs uppdateringar när väl datorn fungerade igen.

Idag är windows 10 mer stabilt när detta trams är borta. Så när väl detta försvinner från Windows 11, är väll då dags att uppdatera eller gå till 12.

Dock har ju 11 mer nackdelar, som vissa funktioner är borttagna som finns i windows 10. Tänkte mer på fönster hantering och den har startmeny till vänster (gillar inte det mitten centrala macOS inspirerade skräpet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det kommer, på Microsoft-länken står det;
"Next steps: We are working on a resolution and will provide more information when it is available."

Det låter ju bättre. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är det nån som vet om alla dessa 24H2-buggar drabbar LTSC?

Vissa saker är man mer förskonad ifrån tack vare mindre bloat, men problem med drivrutiner och liknande lär slå lika hårt överallt.

Själv har jag inga haft några större problem med LTSC 2024. Gillar dock Windows 10 mer.

Just att 24H2 även är en LTSC-release talar för att det blir riktigt bra och stabilt om några månader.

Även Windows 10 var drabbat av kritiska buggar i ett flertal versioner, men i och med att det kom två releaser årligen så glömdes problemen snabbare bort. Dvs det var lättare att stanna kvar samt hoppa över versioner helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Råkade ut för flera bugar i början av windows 10 var bättre att låta bli dessa stora halvårs uppdateringar när väl datorn fungerade igen.

Idag är windows 10 mer stabilt när detta trams är borta. Så när väl detta försvinner från Windows 11, är väll då dags att uppdatera eller gå till 12.

Dock har ju 11 mer nackdelar, som vissa funktioner är borttagna som finns i windows 10. Tänkte mer på fönster hantering och den har startmeny till vänster (gillar inte det mitten centrala macOS inspirerade skräpet).

Du vet om att det går att ha startmenyn till vänster i Windows 11 också? Vad är det med fönster hantering som är sämre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm... Varför har inte 11an strulat för mig än? Haft det installerat i snart 3 år 😂

Hittills är det den bästa Windows upplevelsen jag haft rent stabilt och prestandamässigt, andra saker är ju uppe till diskussion som t.ex. när man ska in och leta efter inställningar eller mixtra med något vilket är närmast omöjligt nuförtiden.

Saknar dock Windows 7 och dess enkelhet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Windows11 men måste ändå säga att M$ jobbar väldigt hårt för att få användare att backa till 10an. Detta börjar mest likna något pinsamt som dom borde lägga ner nu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Som någon som jobbar med teknisk support direkt mot allmänheten så är min erfarenhet att 24H2 är en av de minst buggiga uppdateringarna hittills.
Känns som allt som rapporterats är antingen ovanliga edgecases eller direkt taget ur proportion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Känns som allt som rapporterats är antingen ovanliga edgecases eller direkt taget ur proportion.

Precis så känner jag också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tänkte mer på fönster hantering och den har startmeny till vänster (gillar inte det mitten centrala macOS inspirerade skräpet).

Startmenyn till vänster går dock att ställa in i Windows 11.

Sen har inte macOS någon startmeny Dockan går även att lägga var man vill i macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

om systemet installerades från installationsmedia skapat med Media Creation Tool och en ISO som innehåller oktober- eller november-uppdateringarna av systemet

Räcker det med MCT ISOn eller är det specifikt om man dessutom lagt på (slipstream) uppdateringar själv före installationen? Det låter mer som det senare i den länkade The Verge-artikeln...?
Microsofts text är rätt otydlig på den punkten, går inte riktigt att dra någon slutsats utifrån det de säger angående hur ett sådant installationsmedium uppstått.

Uppdateras öht MCT-imagen över tid eller är det samma grej man får för varje Windowsversion?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jag tror inte Microsoft längre anställer baserat på merit. Utan det är andra kriterier som gäller.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

(gillar inte det mitten centrala macOS inspirerade skräpet).

Vad tänker du på då specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Startmenyn till vänster går dock att ställa in i Windows 11.

Sen har inte macOS någon startmeny Dockan går även att lägga var man vill i macOS.

Vart ligger inställningen för att ändra startmenyns placering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vart ligger inställningen för att ändra startmenyns placering?

Borde vara samma ställe i 24H2.

Typ det första jag gör i Windows 11. Steg två är att installera Open-Shell (Classic-Start)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Som någon som jobbar med teknisk support direkt mot allmänheten så är min erfarenhet att 24H2 är en av de minst buggiga uppdateringarna hittills.

Jag kan nog faktiskt tänka mig att det är så, Jag har upplevt en hel del buggar med 24H2 så backade helt till 10an, men fram tills 24H2 så hade jag inte att problem med 11an och jag hoppas att även 24H2 snart är ordentligt åtgärdad

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz