Permalänk
Medlem

Mäta buller i sovrum.

Jag har sovrummet mot en gång, där det finns galler på så vatten ska rinna ner när et regnar osv. När någon går på dessa låter det som en jäkla skräckfilm. Speciellt på natten. Jag vill mäta oljudet som kommer och går över tid, gärna till en dator. Vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur tillförlitligt den appen är men du har Buller för mobilen.
https://apps.apple.com/se/app/buller/id418022274
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.av.buller&hl...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mjukvara? Audacity skulle iaf kunna spela in vad som händer.
Vill du mäta dB behöver du en kalibrerad mikrofon.

Alt lär valfri app till telefonen fungera OK.

Appen som länkas till ovan fungerar helt OK. Jag körde den samtidigt som jag bar riktig utrustning och de visade rätt lika värden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Jag har sovrummet mot en gång, där det finns galler på så vatten ska rinna ner när et regnar osv. När någon går på dessa låter det som en jäkla skräckfilm. Speciellt på natten. Jag vill mäta oljudet som kommer och går över tid, gärna till en dator. Vad behöver jag?

Köp en rulle silvertejp eller liknande och fixa glappet i gallret innan du blir galen eller vräkt för att du skickar in klagomål som om du vore galen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Köp en rulle silvertejp eller liknande och fixa glappet i gallret innan du blir galen eller vräkt för att du skickar in klagomål som om du vore galen.

Att klaga är inte ett giltigt skäl för vräktning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nu lär det väl inte vara så högt, men med min Android är den värdelös för riktigt buller. Jag har för mig att den lägger av vid 88 dBA e dyl och sedan blir det inte högre, troligen pga någon "dold" automatisk gain. Jag har för mig att det har varit liknande när jag har testat den typen av appar på äldre telefoner också. Jag har tänkt testa med min iPad vilket det kanske lär vara då jag har för mig att iPhone ev bättre i det här avseendet.