Nätagg trasigt, är sladdarna kompatibla?

Permalänk
Medlem

Nätagg trasigt, är sladdarna kompatibla?

Hello!

Jag kom hem till att datorn var avstängd och totalt död idag. Jag har kopplat in ett gammalt nätagg och testat och då startar datorn men den har inte PCIe för mitt 4080 så åkte ut och köpte nytt nätagg, köpte Cooler Master MWE Gold 850W FM V2 och när jag kommer hem så ser jag att denna bara har två st PCIe-kablar och kan således inte användas till mitt 4080 då den behöver tre st. Själva nätagget har uttag för ytterligare en PCIe men dom skickar inte med en, konstigt i mitt tycke. Dåligt att jag inte kollade men pratade med en på netonnet och sa att jag hade ett 4080 och inga invändningar då.

Jaja, jag har ett NZXT C1000 som nu verkar dött. Jag vet att man inte ska använda olika sladdar från olika nätagg men försökte hitta manual för att jämföra PCIe sladdarna. Hittar till Cooler Master men inte till NZXT C1000

Jag kommer inte prova förrän jag är säker och imorgon tänkte jag annars lämna tillbaka Cooler Master och köpa Corsair RM850x, 850 Watt, ATX 3.1, 80 PLUS GOLD och vad jag förstår enligt deras produktinfo ska det finnas 3 st PCIe?

Det står
"3 x 8-stifts PCI Express-ström med avtagbar sektion på 2 stift "

Sen köpte jag NZXT C1000 för ca 1 år sedan så har ju garanti kvar, aldrig använt mig av något sånt alls på datorkomponenter, vad krävs för att få detta? Har eventuellt inte allt kvar från kartongen etc.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

när jag kommer hem så ser jag att denna bara har två st PCIe-kablar och kan således inte användas till mitt 4080 då den behöver tre st.

Njäe, det sitter väl dubbla PCIe kontakter på varje kabel på det där Cooler master MWE 850W agget?
Dvs om du kör båda kontakterna på ena kabeln och ena kontakten på andra kabeln så är det "good enough".
(Grafikkortet drar 320W såvitt jag kan se - inget extremt att köra på dubbla kablar)

Skrivet av Mattiiss:

Jaja, jag har ett NZXT C1000 som nu verkar dött. Jag vet att man inte ska använda olika sladdar från olika nätagg men försökte hitta manual för att jämföra PCIe sladdarna. Hittar till Cooler Master men inte till NZXT C1000

Blanda inte sladdar mellan märkena! ... om du inte vet med 1000% säkerhet vad du håller på med.
Jag hade inte funderat på det utan att först bekräftat att kontakterna är utseendemässigt identiska OCH verifierat pinouten med multimeter OCH hittat bra underlag på nätet som säger att det är samma)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njäe, det sitter väl dubbla PCIe kontakter på varje kabel på det där Cooler master MWE 850W agget?
Dvs om du kör båda kontakterna på ena kabeln och ena kontakten på andra kabeln så är det "good enough".
(Grafikkortet drar 320W såvitt jag kan se - inget extremt att köra på dubbla kablar)

Blanda inte sladdar mellan märkena! ... om du inte vet med 1000% säkerhet vad du håller på med.
Jag hade inte funderat på det utan att först bekräftat att kontakterna är utseendemässigt identiska OCH verifierat pinouten med multimeter OCH hittat bra underlag på nätet som säger att det är samma)

Yes, jag skippar att blanda

Det låg en lapp i kartongen som var väldigt tydlig med att man INTE skulle köra båda ändar från samma kabel plus en från andra kabeln. Känns dumt att göra det tänker jag när dom är så extremt tydliga? Är det värmeutveckling eller att man överbelastar?

Men imorgon tänkte jag byta ut det mot Corsair istället, jag har väl fattat rätt att det innehåller tre pcie-kablar så jag inte gör samma tabbe igen?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Yes, jag skippar att blanda

Det låg en lapp i kartongen som var väldigt tydlig med att man INTE skulle köra båda ändar från samma kabel plus en från andra kabeln. Känns dumt att göra det tänker jag när dom är så extremt tydliga? Är det värmeutveckling eller att man överbelastar?

I teorin: ju fler kablar (och ju fetare kablar) desto mindre belastning per kabel och desto mindre värme...
Men som sagt, 320W grafikkort ska inte vara något större problem tycker jag!
Gamla RTX3080 hade också 320W TDP och kom ofta med bara två PCIE kontakter. Svårt att få dit mer än två kablar då

Skrivet av Mattiiss:

Men imorgon tänkte jag byta ut det mot Corsair istället, jag har väl fattat rätt att det innehåller tre pcie-kablar så jag inte gör samma tabbe igen?

Tja, känner du att du inte vill bryta mot rekommendationen för grafikkortet (och kan väl vara skönt ifall du får minsta problem med dem och de börjar bråka om du följt instruktionerna antar jag) och du har returrätt osv, så ska det agget funka...
(säkra helst det verkligen står ATX3.1 på lådan!)
Den ska innehålla 3 stycken 8 pins-kontakter enligt den här guiden.
OCH den bör även innehålla en ren 12pins-kabel som du kan koppla direkt utan att behöva några "adaptrar".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

I teorin: ju fler kablar (och ju fetare kablar) desto mindre belastning per kabel och desto mindre värme...
Men som sagt, 320W grafikkort ska inte vara något större problem tycker jag!
Gamla RTX3080 hade också 320W TDP och kom ofta med bara två PCIE kontakter. Svårt att få dit mer än två kablar då

Tja, känner du att du inte vill bryta mot rekommendationen för grafikkortet (och kan väl vara skönt ifall du får minsta problem med dem och de börjar bråka om du följt instruktionerna antar jag) och du har returrätt osv, så ska det agget funka...
(säkra helst det verkligen står ATX3.1 på lådan!)
Den ska innehålla 3 stycken 8 pins-kontakter enligt den här guiden.
OCH den bör även innehålla en ren 12pins-kabel som du kan koppla direkt utan att behöva några "adaptrar".

Tack för svaren!

Jag var och bytte idag, var inga problem att lämna tillbaka och köpte ett Corsair RM850x, 850 Watt, ATX 3.1, 80 PLUS GOLD och frågade om dom kunde beställa ett 1000 w för han tyckte verkligen inte jag skulle köra på ett 850 w. Så han la en beställning på ett Corsair RM1000e som var nedsänkt till 1790 kr. Detta kommer väl om 3 - 5 arbetsdagar så runt jul eller efter jul tänker jag mig. Frågade lite fult om jag kan använda 850w så länge och sedan lämna tillbaka det när jag får det nya och det ska gå bra sa han, väldigt bra för mig. Det är tyvärr 3.0 såg jag nu men läser man så skiljer det sig några ms.

Jag såg att det fanns en sån liten sladd som passar direkt in i mitt 4080 men hur ligger det till nu med dom smälta kablarna? Är det inget problem längre eller är det bara för 4090 när det kom? Vågar jag använda denna kontakt. Läser man på Corsairs hemsida säger dom typ använd det du vill, samma sak men den ena blir mindre sladdar typ. Kommer ihåg att man läste att det smälte hej vilt men kanske bara var 4090?

Annars är det ju enklare att endast använda den såklart.

Kommer försöka få mitt NZXT C1000 på garanti också då det är under ett år gammalt.

Annars startade datorn direkt när jag bytt PSU, var rätt nervös faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Jag var och bytte idag, var inga problem att lämna tillbaka och köpte ett Corsair RM850x, 850 Watt, ATX 3.1, 80 PLUS GOLD och frågade om dom kunde beställa ett 1000 w för han tyckte verkligen inte jag skulle köra på ett 850 w. Så han la en beställning på ett Corsair RM1000e som var nedsänkt till 1790 kr.

Hmm, personligen tycker jag 850W räcker och blir över för ett 4080. Du har förvisso en rejält strömhungrig processor också men inte SÅ strömhungrig. (Ska du trycka i massor av diskar på sikt eller överklocka järmet, eller byta till ett 90-kort på lång sikt så kanske det går att ursäkta 1000W)
Och E-serien skulle jag betrakta som en sämre plattform än X-serien. Du skulle behöva forska för att vara säker, men såvitt jag läst så har E-serien kortare garanti, är byggd av en annan lite mer "low-end" tillverkare (HEC), alla kondensatorerna är inte japanska och fläkten är sämre. Jag hade nog känt mig lika trygg eller tryggare med 850W x-serien.

Skrivet av Mattiiss:

Jag såg att det fanns en sån liten sladd som passar direkt in i mitt 4080 men hur ligger det till nu med dom smälta kablarna? Är det inget problem längre eller är det bara för 4090 när det kom? Vågar jag använda denna kontakt. Läser man på Corsairs hemsida säger dom typ använd det du vill, samma sak men den ena blir mindre sladdar typ. Kommer ihåg att man läste att det smälte hej vilt men kanske bara var 4090?

Nu med ATX 3.1 så är kontaktdonet lite ändrat så vissa sensorstift är kortare, så den ska känna om den inte sitter i ordentligt och inte ge ström.
(ändringen på kontaktdonet gäller i kontakten på PSU sidan och inne i grafikkortet såvitt jag fattar, så det är viktigare på X-serien än E-serien, då x-serien har 12-pinnars kontakten i själva nätagget)
Så länge du verkligen ser till att trycka i kontakterna ordentligt och ser till att kabeln inte böjs hårt i närheten av kontakten varken vid nätagget eller grafikkortet så ser jag ingen risk - speciellt på 4080 som drar ~320W mot 4090 ~450W.
Mina ödmjuka åsikter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, personligen tycker jag 850W räcker och blir över för ett 4080. Du har förvisso en rejält strömhungrig processor också men inte SÅ strömhungrig. (Ska du trycka i massor av diskar på sikt eller överklocka järmet, eller byta till ett 90-kort på lång sikt så kanske det går att ursäkta 1000W)
Och E-serien skulle jag betrakta som en sämre plattform än X-serien. Du skulle behöva forska för att vara säker, men såvitt jag läst så har E-serien kortare garanti, är byggd av en annan lite mer "low-end" tillverkare (HEC), alla kondensatorerna är inte japanska och fläkten är sämre. Jag hade nog känt mig lika trygg eller tryggare med 850W x-serien.

Nu med ATX 3.1 så är kontaktdonet lite ändrat så vissa sensorstift är kortare, så den ska känna om den inte sitter i ordentligt och inte ge ström.
(ändringen på kontaktdonet gäller i kontakten på PSU sidan och inne i grafikkortet såvitt jag fattar, så det är viktigare på X-serien än E-serien, då x-serien har 12-pinnars kontakten i själva nätagget)
Så länge du verkligen ser till att trycka i kontakterna ordentligt och ser till att kabeln inte böjs hårt i närheten av kontakten varken vid nätagget eller grafikkortet så ser jag ingen risk - speciellt på 4080 som drar ~320W mot 4090 ~450W.
Mina ödmjuka åsikter

Grymt!

Jag har upptäckt ett problem nu, så fort jag går in i ett spel som verkar göra att datorn behöver arbeta så drar någon fläkt på till 100 % och sen går den inte ner när jag stänger av spelet. Startar jag om så går fläkten ner. Har kollat i hwinfo och ser att alla fläktar ligger samma. Jag har en fläktratt på min PSU så den kan jag öka fläkthastigheten på och sänka när jag är i windows men nu kan jag inte sänka den efter den väl dragit i gång. Fattar ingenting. Aldrig haft problem med att fläktar drar igång och inte går ner. Försökt ändra fläktkurvorna i bios men verkar inte vara problem med chassi1, CPU eller CPU_OPT eller Chassi2 eller Chassi3 fläktarna för dom är samma hela tiden mer eller mindre. Det ända jag kan tänka mig är just PSU-fläkten. Störande som fan. Får väl leva med detta tills jag får det nya, om det låter så här mycket kommer jag inte klara av att ha den kvar heller.

Fläktarna på mitt 4080 står att dom går till 0 rpm båda två så inte detta heller. Jävligt störande.

Jag menar, det ända jag ändrat på är att jag bytt PSU så bör ju vara det. Dock clearade jag CMOS när jag inte visste var felet var så alla inställningar blev ju återställda. Det ända jag gjort där nu är att ställa in XMP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Jag menar, det ända jag ändrat på är att jag bytt PSU så bör ju vara det. Dock clearade jag CMOS när jag inte visste var felet var så alla inställningar blev ju återställda. Det ända jag gjort där nu är att ställa in XMP.

Clearade du CMOS så återställde den ju antagligen alla fläktinställningar, så den kan ju vara där det är snett också...
Vore nog bra om du körde någon mjukvara som visar varvtalet på fläktarna (tex ASUS egna mjukvara, eller tex HWInfo, eller Speedfan eller liknande) och ha det igång när du spelar så du ser vilka fläktar som skenar...
om det inte är någon fläkt som ökar i de programmen, så är väl antagligen nätagget boven i dramat.

Alternativt öppna burken och titta/lyssna noga så bör det gå att lista ut vilken fläkt det är. Har hört tipset man kan lyssna genom hålet i en tom hushållspappersrulle men har inte provat själv än

Om nätagget låter så mycket och en bra stund efter du spelat, så måste det nästan något vara fel som kan vara värt en retur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Clearade du CMOS så återställde den ju antagligen alla fläktinställningar, så den kan ju vara där det är snett också...
Vore nog bra om du körde någon mjukvara som visar varvtalet på fläktarna (tex ASUS egna mjukvara, eller tex HWInfo, eller Speedfan eller liknande) och ha det igång när du spelar så du ser vilka fläktar som skenar...
om det inte är någon fläkt som ökar i de programmen, så är väl antagligen nätagget boven i dramat.

Alternativt öppna burken och titta/lyssna noga så bör det gå att lista ut vilken fläkt det är. Har hört tipset man kan lyssna genom hålet i en tom hushållspappersrulle men har inte provat själv än

Om nätagget låter så mycket och en bra stund efter du spelat, så måste det nästan något vara fel som kan vara värt en retur.

Ja, jag är ganska säker på att det är just PSU då inga fläktar ökar i hastighet. Jag menar, jag spelade diablo 2 resurected i typ 5 min, inga direkt kraftiga grejer och tittar jag temperaturen så är den runt 35 - 40 grader så inget som ska motivera att dra igång på 100 % fläkt.. Sen att den inte går ner efter man stänger av spelet är också konstigt. Verkar handla om att den drar igång vid en viss watt. Jag kollar redan nu på ett nytt, det bästa i test verkar vara

Be quiet! Straight Power 12 Platinum 1000W Strömförsörjning - 1000 Watt - 135 mm - ATX - 80 Plus Platinum certificate för 2500 kr

Alternativt gå tillbaka till ett C1000

NZXT C-Series C1000 (2024) Black Strömförsörjning - 1000 Watt - 135 mm - ATX 3.1 - 80 Plus Gold certificate för 1900 kr.

Om Corsair 1000w är som detta kommer jag inte behålla det heller med den ljudnivån. Jag har försökt ändra till silence i bios men ingen skillnad och laddade ner Corsairs egna iCUE men kunde inte ställa in något där mot PSUn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter verkligen konstigt! Kan ju vara ett defekt agg.. Diablo 2 ska inte få ett agg att låta katastrof
(kanske något med den där ratten för fläkten? Har du dubbelkollat manualen så du gör rätt med den?)

Men se till att få upp ett program som rapporterar varvtalet på fläktarna så du ser om någon skenar, eller lyssna i burken som sagt.
(nätaggsfläkten kommer du inte åt från BIOS)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har idag fått mitt Corsair rm1000e som jag stoppat i och allt fungerar bra. Jag hittade också ett fel som jag troligen gjorde när jag bytte nätagg för andra eller tredje gången och som troligtvis varit orsaken till att fläkten gått upp i varv. Jag hade satt min aio pump till CPU_fan slotten på moderkortet. Detta gjorde nog att pumpen gick upp rejält i varv under load. Idag när jag bytte nätagget för fjärde gången totalt så bytte jag tillbaka och då fick jag självklart "CPU_fan error" vilket betyder att jag inte har en fläkt på CPU_fan platsen och då får man antingen koppla på en fläkt där eller gå in i bios och ignorera detta manuellt. Jag kommer inte ihåg att jag haft ignorerat på detta tidigare men det måste jag haft och när jag clearat CMOS så har det nollställts.

Ja, jag hoppas slippa behöva röra mer nu och att den får gå utan problem framöver!

Tack för alla svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Hello!

Jag kom hem till att datorn var avstängd och totalt död idag. Jag har kopplat in ett gammalt nätagg och testat och då startar datorn men den har inte PCIe för mitt 4080 så åkte ut och köpte nytt nätagg, köpte Cooler Master MWE Gold 850W FM V2 och när jag kommer hem så ser jag att denna bara har två st PCIe-kablar och kan således inte användas till mitt 4080 då den behöver tre st. Själva nätagget har uttag för ytterligare en PCIe men dom skickar inte med en, konstigt i mitt tycke. Dåligt att jag inte kollade men pratade med en på netonnet och sa att jag hade ett 4080 och inga invändningar då.

Jag kommer inte prova förrän jag är säker och imorgon tänkte jag annars lämna tillbaka Cooler Master och köpa Corsair RM850x, 850 Watt, ATX 3.1, 80 PLUS GOLD och vad jag förstår enligt deras produktinfo ska det finnas 3 st PCIe?

Det står
"3 x 8-stifts PCI Express-ström med avtagbar sektion på 2 stift "

Sen köpte jag NZXT C1000 för ca 1 år sedan så har ju garanti kvar, aldrig använt mig av något sånt alls på datorkomponenter, vad krävs för att få detta? Har eventuellt inte allt kvar från kartongen etc.

Gällande NZXT agget: Vilken butik köpte du det ifrån? Vänd det till dem, du kommer få ett nytt på garantin eller pengar tillbaka.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Gällande NZXT agget: Vilken butik köpte du det ifrån? Vänd det till dem, du kommer få ett nytt på garantin eller pengar tillbaka.

Mvh

Jag köpte från Proshop, jag har kontaktat NZXT men kanske ska ta det genom proshop istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Jag köpte från Proshop, jag har kontaktat NZXT men kanske ska ta det genom proshop istället?

Båda fungerar nog, men hursomhelst så bör du få ett nytt på garanti.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Ja det ska jag kämpa för iaf, det har hållit i 2 år och har 10 års garanti. Får väl se vad dom svarar nu efter julledigheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Du kanske vet vad NZXT menar. Jag har ju aldrig behövt byta något pga att det gått sönder så förstår inte riktigt vad dom vill att jag ska göra. Jag har ställt frågan men inte fått svar än så tänkte ifall någon på forumet vet hur man ska göra. Fick detta svar

"In this case, we would need you to recycle the PSU and provide the receipt once its been recycled and we can send out a new one to you."

Vad vill dom att jag ska göra? Vi har ju inte direkt möjlighet att få ett kvitto för att vi lämnar på tippen. Ska man lämna i butik och isf vilken? Jag är i kontakt med Proshop också och vet inte vem som ska göra vad. De vill ha in min PSU men NZXT vill att jag på något vis återvinner den och visar kvitto och skickar ett nytt isf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Du kanske vet vad NZXT menar. Jag har ju aldrig behövt byta något pga att det gått sönder så förstår inte riktigt vad dom vill att jag ska göra. Jag har ställt frågan men inte fått svar än så tänkte ifall någon på forumet vet hur man ska göra. Fick detta svar

"In this case, we would need you to recycle the PSU and provide the receipt once its been recycled and we can send out a new one to you."

Vad vill dom att jag ska göra? Vi har ju inte direkt möjlighet att få ett kvitto för att vi lämnar på tippen. Ska man lämna i butik och isf vilken? Jag är i kontakt med Proshop också och vet inte vem som ska göra vad. De vill ha in min PSU men NZXT vill att jag på något vis återvinner den och visar kvitto och skickar ett nytt isf.

Hmm, inget jag behövt göra själv, men brukar inte elkedjorna också ha elåtervinning? (typ elgiganten osv) Där kanske du kan snacka till dig ett kvitto på att du återvunnit en produkt? (om ni inte lokala tippen gör sånt om man ber snällt)

Annars får du väl köra Proshop-spåret...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

De vill att du ska bevisa att du lämnat in nätagget för återvinning så skickar de ett nytt till dig. Jag skulle maila dom och säga att det inte riktigt är möjligt att få receipt på återvinning och se vad de säger. De har nog denna regel för att stoppa folk att få ett nytt nätagg och samtidigt fortsätta använda det gamla också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Du får förklara att det inte fungerar så i Sverige, och ta en bild när du lämnat det på återvinningen Mer än så kan du nog inte göra. Jag hade dock inte lämnat ifrån mig det förrän de skickat ett nytt.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Något som kan vara bra att tänka på är att du har tre års reklamationsrätt enligt lag om du vänder dig till säljaren, medan garanti är något som är frivilligt att ge och mer av en bonus. Se t.ex. hallå konsument för vilka rättigheter du har.

Så om du är osäker så är det troligtvis bäst att i första hand vända dig till Proshop eftersom det borde vara en vanlig reklamation utan några större konstigheter. Det kan eventuellt gå snabbare att vända sig direkt till tillverkaren, men det verkar ju inte som att du har någon brådska om jag förstått det rätt.