Bygger Proxmox server, disk allokerings frågor.

Permalänk
Medlem

Bygger Proxmox server, disk allokerings frågor.

Tjenare, håller på att sätta upp en Proxmox server, haft det rullande innan, men mest på test, bara slängt på VM efter VM, men vill nu sätta upp det så det är hållbart. har en Idé men vet inte om det kommer att fungera.

Disk1 skall vara tillgänlig övet nätverket, och den skall mer eller mindre bara användas till Jellyfinn, gör inget om den pajar, så den kan sitta där helt själv.

Disk2 & Disk3 tänker jag att jag sätter i Raid 1 (Mirroring) i OpenMediaVault.
Detta utrymme skall vara till bilder, dokument, osv, saker jag är lite mer rädd om.

Men sen så kör jag docker i en VM, med t.ex gitlab, webserver osv, denna datan vill jag lagra på Disk2 & Disk3, men jag vet inte om det är möjligt, också kollat på ZFS pool, men det blir rörigt i skallen på hur man skall gå till väga på bästa sätt.

Nån som har nån idé om bästa sättet att göra detta på?

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna lägga dina tre diskar i en Z1 sen göra ett extra dataset för Jellyfin, eller bara en mapp i befintligt dataset beroende på preferens. Jellyfin-servern kan sen mappa upp lagringen med sshf.
Om du sedan även vill dela ut den lagringen med SMB eller NFS är det inga problem, bara att konfa exporten. Problemet är vanligtvis behörigheter som krockar så jag rekommenderar att du skapar en usergroup som heter media eller liknande som används av samtliga användare när de pratar med den utdelningen.

Förstår inte varför du skulle köra RAID i OpenMediaVault. Du får bättre möjligheter till backup om datan ligger direkt på en virtuell disk tilldelad till din OpenMediaVault-VM. Snapshots med ZFS är väldigt tacksamt just för den typen av lagring samt skyddet mot bitrot.

Överlag känns det som din design hade gått att förenkla med en bättre förståelse för ZFS. Börja med att bara göra en pool på en vdev med ett dataset, kasta i några mappar och känn efter. Tror du kommer kunna förenkla detta för dig själv.

Förr eller senare vill du nog ha en Jellyfin server, en Radarr, en Sonarr, osv. Du skapar en användare för varje i Proxmox. Ger varje maskin motsvarande användare. Byter nycklar så de kan snacka SSH utan lösenord. Mappar upp med sshf. Du ser till att mappen du lagrar i är hård med att dessa användares usergroup används. I SMB kan du tvinga att allt som skrivs görs med den gruppen.

Sen är det viktigaste att du gör något, perfect is the enemy of good. Mycket snackisar på nätet så det är bättre du gör en lösning och känner på den ett tag än ingen alls, går alltid bygga om i efterhand. Lite som att jag skrev texten ovan osammanhängande men jag litar på att du pusslar ihop det

Personligen använder jag inte CIFS/SMB längre, i Windows kan man ta fram Filezilla och i KDE finns sftp-stöd inbyggt.

---

Edit; Även ganska populärt att placera sin Jellyfin/Plex-server på en billig Intel-laptop eller liknande nu för att få möjligheten att använda Quick Sync. Om inte detta är en massiv maskin där du ska göra GPU pass-trough är det bra att planera för möjligheten att exportera den typen av VM till dedikerad hårdvara längre fram.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är trevligt att ha en virtuell NAS i proxmox, kör själv truenas core i en VM som sedan kan dela ut resurser till andra vms eller containers. Man kan ju göra allt sådant från proxmox men truenas ger ett bättre gui och bättre smb/nfs hantering och acl:er mm.

Så testa sätta en truenas core i din skiss som hanterar all bulk-lagring, som sedan delar ut utrymme till openmediavault etc. Skapa några relevanta datasets och dela upp din mirror den vägen så får du tillgång till quotas.
Du kan även ha din singeldisk i en egen pool och dela ut den till jellyfin, så har du allt på samma ställe.

Detta förutsätter att du kan göra någon passthru av något raidkort eller sata-controller till truenas vm:en så den får direktaccess till disken.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Enig med Fillemang i allt. Omv har stöd för zfs via plugins men Truenas har bättre i min mening och du vill köra zfs. Inte dumt att ha Proxmox system disk på en mirror heller med zfs men bara tips. Fick strömavbrott på min server en gång med singel disk å fick installera om Proxmox. Det är normalt enkelt men tillför komplexitet när man ska koppla upp allt igen.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic