Permalänk
Medlem

Internet funkar men inte wifi

Problem med Wifi. Har en Asus RT-AC87U. Äldre men funkar bra. Internet in i kåken funkar så som tv m.m.
Försöker jag ansluta till wifi så står mobilen och plattan bara och försöker anslut hela tiden men kan inte connecta. Startar jag om Wifi routern så kan jag connecta men efter några minuter står det "ingen internetanslutning". Prövat att köra diagnos funktionen i mjukvaran på routern men allt verkar funka som det ska? Även internetindikatorn på routern visar att det funkar, den är blå som den ska, röd om det inte funkar. nu har jag haft den avstängd i ca 10min och ska snart starta den igen och se om det hjälper men om inte det hjälper heller?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur är allt anslutet? Speciellt från väggen till routern till enhterna, och allt däremellan, till vilka portar?
Återställt/uppdaterat routern?
Under felet, vad har du har WANIP i routern?
Pröva byt DNS

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur är allt anslutet? Speciellt från väggen till routern till enhterna, och allt däremellan, till vilka portar?
Återställt/uppdaterat routern?
Under felet, vad har du har WANIP i routern?
Pröva byt DNS

Allt är likadant som igår när allt funkade felfritt.
Har en bredbands router, till dem går TV och Wifi router trådat. Som sagt så indikerar Wifi routern att den har internet kontakt men funkar inte på mobilen. Just i skrivande stund så kör jag på wifi efter att ha wifi routern avstängd i ca 20min. Får se hur länge den håller sig.

Bild från plattan, ska pröva lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Under tiden jag skrev inlägget så gick det ner igen...

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MalZon:

Har en bredbands router, till dem går TV och Wifi router trådat.

Där är problemet, du har två routrar! Ta bort en eller konfa om rätt
Vad är det för bredbandsrouter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Där är problemet, du har två routrar! Ta bort en eller konfa om rätt
Vad är det för bredbandsrouter

Det har funkat sedan 2016... Bredbands modemet är enbart det vanliga alla har när de har fiber in i kåken. Har inget med Wifi att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Har en bredbands router, till dem går TV och Wifi router trådat. Som sagt så indikerar Wifi routern att den har internet kontakt men funkar inte på mobilen. Just i skrivande stund så kör jag på wifi efter att ha wifi routern avstängd i ca 20min. Får se hur länge den håller sig.

Bild från plattan, ska pröva lite mer.<Uppladdad bildlänk>

Oklart vad du menar.

Först och främst ska man bara ha en router i nätverket. Om du har två så kan det vara problemet. Att det fungerade igår eller från 2016 är 100% irrelevant. Du har säkert kopplat ditt nätverk fel och nu har din operatör gjort ändringar som har resulterat i att det inte fungerar som förut.

Du svarade inte heller på exakt hur du har kopplat. Har du fiber? Mobilt bredband?

Du skriver att du har en "bredbandsrouter", vad är det?

Om du har stängt av WiFi så kan förstås inte någon enhet vara fortsatt anslutet till WiFi och SSIDt försvinner.

Så börja med att beskriva exakt hur du har kopplat ditt nätverk - från tjänstefördelare eller Mobilt bredbandsmodem. Du ska också berätta vilka modeller det är på dessa inkl. det du kallar "WiFi-router".

Edit:

Skrivet av MalZon:

Det har funkat sedan 2016... Bredbands modemet är enbart det vanliga alla har när de har fiber in i kåken. Har inget med Wifi att göra.

Det heter tjänstefördelare, mediaomvandlare, CPE eller diverse annat men "bredbandsrouter" är inte ett av namnen. Beskriv exakt hur du har kopplat ditt nätverk.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Här är mina prylar. En ganska "vanlig" setup kan jag tro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från plattan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Här är mina prylar. En ganska "vanlig" setup kan jag tro.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Du har tre anslutna enheter till din tjänstefördelare. Däri ligger säkerligen problemet. Du ska endast ha din router ansluten till tjänstefördelaren. Om du har IPTV via bredbandet kan även TV-boxen från operatören vara ansluten. Ingenting annat.

Har du något annat anslutet så får du problem förr eller senare, vilket i ditt fall verkar vara senare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fiber - CTS - tråd - Asus wifi router - trådlöst - mobil/platta/dator...

Vet inte hur annars jag ska ha det. Förklara gärna det för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du ser ut att ha tre nätverkskablar ansluta till din tjänstefördelare. Där ligger säkerligen problemet. Du ska endast ha din router ansluten till tjänstefördelaren. Om du har IPTV via bredbandet kan även TV-boxen från operatören vara ansluten. Ingenting annat.

Har du något annat anslutet så får du problem förr eller senare, vilket i ditt fall verkar vara senare.

Tv, wifi router och larmet är inkopplat på CTS tjänstefördelare, likadant som det varit i flera år.
Från Wifi routern är det trådat till övervakningskamerornas centralenhet och till en accesspunkt i garaget. Resten är på wifi.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MalZon:

Det kan fungera hur länge som helst.
I din första post hade du inte två routrar
I andra inlägget hade du två
i detta, tredje, är det ett modem

Jag frågar igen: Exakt vad är det du kallar bredbandsdrouter?

Edit: Såg du svarat andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Tv, wifi router och larmet är inkopplat på CTS tjänstefördelare, likadant som det varit i flera år.
Från Wifi routern är det trådat till övervakningskamerornas centralenhet och till en accesspunkt i garaget. Resten är på wifi.

Som sagt, du har kopplat nätverket fel och nu har din operatör ändrat något vilket har resulterat i att ditt felkopplade nätverk inte längre fungerar. Anslut larmet till din router.

Anledningen är till 99% att du tidigare har fått flera IP-adresser från din leverantör men får nu istället en. Det betyder att ditt larm (som felaktigt är anslutet direkt till tjänstefördelaren) snor den enda IP-adress du får och då finns det ingen över till din router.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det kan fungera hur länge som helst.
I din första post hade du inte två routrar
I andra inlägget hade du två
i detta, tredje, är det ett modem

Jag frågar igen: Exakt vad är det du kallar bredbandsdrouter?

Edit: Såg du svarat andra

Ber om ursäkt. Det är det som fibrer går in i med 4st lanportar.
Därifrån går det en tråd, alltså lankabel till wifi routern, Asus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du loggar in på din Asus router, vad säger loggen i routern när du tappar wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Som sagt, du har kopplat nätverket fel och nu har din operatör ändrat något vilket har resulterat i att ditt felkopplade nätverk inte längre fungerar. Anslut larmet till din router.

Anledningen är till 99% att du tidigare har fått flera IP-adresser från din leverantör men får nu istället en. Det betyder att ditt larm (som felaktigt är anslutet direkt till tjänstefördelaren) snor den enda IP-adress du får och då finns det ingen över till din router.

Då provar jag att koppla larmet i Asus routern?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

WAN lyser inte på din tjänstefördelare. Det ska den väl göra om du har fungerande internet den vägen. Så är det iaf på min motsvarande apparat till fibern.

Edit: Annars är det som andra skrivit, du ska ha routerns WAN-port ansluten till en av tjänstefördelarens LAN-portar, troligen nr 1 om de andra är avsedda för dedikerad TV mm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Om du loggar in på din Asus router, vad säger loggen i routern när du tappar wifi?

Kan inte ansluta till Wifi alls när jag väl blivit utslängd. Skriver just nu på mobildata.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MalZon:

Ber om ursäkt. Det är det som fibrer går in i med 4st lanportar.
Därifrån går det en tråd, alltså lankabel till wifi routern, Asus.

NP

Skrivet av MalZon:

Kan vara så att larmet måste vara anslutet direkt, fråga din leverantör/kolla manual först

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ja, det ska du göra. Utöver att det nästan garanterat kommer lösa ditt problem så kommer inte heller ditt larm vara tillgängligt för alla som vill komma åt det. Du har exponerat larmet helt utan brandväggar eller andra skydd.

Om ditt larm har tagit den enda IP-adress du får så kan det ta upp till 24 timmar innan IP-adressen inte längre är reserverad till larmet. Så låt routern vara inkopplad till tjänstefördelaren och vänta.

Man kan också ringa sin leverantör och be dom släppa på MAC-låset. Återkom med resultat!

Skrivet av tcntad:

Kan vara så att larmet måste vara anslutet direkt, fråga din leverantör/kolla manual först

Jag ska erkänna att jag aldrig har använt ett larm, men om larmet inte kommer direkt från samma leverantör som bredbandet så känns det spontant inte att det borde vara så - den tar ju upp den enda IP-adress man normalt får.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det ska du göra. Utöver att det nästan garanterat kommer lösa ditt problem så kommer inte heller ditt larm vara tillgängligt för alla som vill komma åt det. Du har exponerat larmet helt utan brandväggar eller andra skydd.

Om ditt larm har tagit den enda IP-adress du får så kan det ta upp till 24 timmar innan IP-adressen inte längre är reserverad till larmet. Så låt routern vara inkopplad till tjänstefördelaren och vänta.

Man kan också ringa sin leverantör och be dom släppa på MAC-låset. Återkom med resultat!

Ok. Leverantören är det själva bredbandsleverantören eller nätleverantören?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ok. Leverantören är det själva bredbandsleverantören eller nätleverantören?

Det är bredbandsleverantören, t.ex. Telia, Bahnhof, Telenor osv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kolla att automatiskt tid är aktiverat på plattan/telefonen.
Vet att Samsung telefoner/plattor kan ansluta med WiFi men får ingen åtkomst om inte automatiskt tid är aktiverat.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nu1mlock:

Jag ska erkänna att jag aldrig har använt ett larm, men om larmet inte kommer direkt från samma leverantör som bredbandet så känns det spontant inte att det borde vara så - den tar ju upp den enda IP-adress man normalt får.

Har heller aldrig använt ett larm, nåt jag har hört/läst från nåt håll och har i bakhuvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är bredbandsleverantören, t.ex. Telia, Bahnhof, Telenor osv.

Enligt Bredband2 som jag har funkar allt som det ska. Jag skulle ringa till Asus enligt dem... Känns väldigt konstigt detta. Larmet satte jag i min Wifi router och det verkar funka. Dock så kommer inte övervakningskamerorna eller wifi igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Fiberbox" -> tv box, asus router WAN ingång
Asus router -> allt annat.

Att du blir "utslängd" från wifi är nog din telefon som reagerar på att det inte finns internet anslutning då din router förmodligen inte för en IP på WAN och då inte hittar ut..

Du får nog bara EN IP från din leverantör numera, förr kunde det vara upp till 4 vilket är varför det fungerat innan.
Den har ditt alarm nu tagit och det kan ta ett tag innan den "släpps" så att din router tilldelas IP.
Det routern gör är att den delar din enda IP till flera, internt. vilket är lite därför man har en.

Var noga med internet in från fiberboxen ska in i porten WAN på routern. annars funkar inte "routingen". om det är det ju gjort så är det ungefär som att koppla flera saker direkt in i fiberboxen och larmet har tagit sin gamla IP igen och dina andra enheter får inga.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Enligt Bredband2 som jag har funkar allt som det ska. Jag skulle ringa till Asus enligt dem... Känns väldigt konstigt detta. Larmet satte jag i min Wifi router och det verkar funka. Dock så kommer inte övervakningskamerorna eller wifi igång.

Bredband2 ser bara vägen utifrån och till din tjänstefördelare så när dom säger att "allt funkar som det ska" så menar dom fram till tjänstefördelaren. Resten är ditt egna nätverk och där kan dom inte påverka mer än att släppa det MAC-lås som jag nämnde.

Så länge kabeln från tjänstefördelaren går in i WAN-porten på din Asus-router så tror jag att allt kommer börja fungera så fort Asus-routern blir tilldelad en IP-adress. Det blir den så fort MAC-låset mot larmet är släppt, vilket kan ta upp till 24 timmar från att du har flyttat larmet bort från tjänstefördelaren.

Detta förutsätter dock att du har konfigurerat din Asus-router korrekt och som just en router, så den inte står inställd på t.ex. accesspunkt eller annat. Samt att kabeln för TV är just för den TV-box du har fått från leverantören. Om du har anslutit den direkt till TVn, en mediaspelare eller liknande så behöver du ansluta även den till routern eftersom den annars också slåss om att bli tilldelad IP-adress.

Du kan nog ringa Bredband2 igen och be dom släppa MAC-låset. Gjorde dom inte det när du ringde senast så fick du nog bara prata med fel person. Gör ett nytt försök i sådana fall.

Edit: Bredband2 levererar väl ingen IPTV? Jag har ingen erfarenhet av Bredband2 men på deras hemsida ser det ut att bara vara streaming med Viaplay-appen? Då får du ansluta den kabeln till routern också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bredband2 ser bara vägen utifrån och till din tjänstefördelare så när dom säger att "allt funkar som det ska" så menar dom fram till tjänstefördelaren. Resten är ditt egna nätverk och där kan dom inte påverka mer än att släppa det MAC-lås som jag nämnde.

Så länge kabeln från tjänstefördelaren går in i WAN-porten på din Asus-router så tror jag att allt kommer börja fungera så fort Asus-routern blir tilldelad en IP-adress. Det blir den så fort MAC-låset mot larmet är släppt, vilket kan ta upp till 24 timmar från att du har flyttat larmet bort från tjänstefördelaren.

Detta förutsätter dock att du har konfigurerat din Asus-router korrekt och som just en router, så den inte står inställd på t.ex. accesspunkt eller annat. Samt att kabeln för TV är just för den TV-box du har fått från leverantören. Om du har anslutit den direkt till TVn, en mediaspelare eller liknande så behöver du ansluta även den till routern eftersom den annars också slåss om att bli tilldelad IP-adress.

Du kan nog ringa Bredband2 igen och be dom släppa MAC-låset. Gjorde dom inte det när du ringde senast så fick du nog bara prata med fel person. Gör ett nytt försök i sådana fall.

Så här ser min CTS ut på portarna, står bara LAN1 - LAN5. WAN blinkar på boxen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Så här ser min CTS ut på portarna, står bara LAN1 - LAN5. WAN blinkar på boxen.<Uppladdad bildlänk>

LAN1 ska anslutas till WAN-porten på din Asus-router. Var är LAN5 anslutet? Exakt till vilken enhet?

Det ser ut som att du har dragit ur strömmen till din tjänstefördelare? Gör inte det.

Visa signatur

press nu1mlock